Vinterdäck eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

stegev

Vinterdäck eller inte

Inlägg av stegev »

Hallå,

Jag ska hämta ut min MYLR mellan 3-17 mars och funderar om ens vinterdäck är nödvändigt.

Tänker följande scenarion:
1. Jag hämtar ut bilen 17:e eller senare och väntar till slutet av månaden då det inte längre är tvång på vinterdäck. Har en annan bil i familjen så klarar mig utan Teslan i någon vecka i mars.
2. Köper extra gummi och monterar på 20” induction för att sedan byta tillbaka i april till sommardäck.
3. Samt så har jag funderat på Teslas egna 19” Gemini.

Hur gör ni som får bilen i mars? Köper ni nya däck trots att det är nära däckbyte?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Vinterdäck eller inte

Inlägg av frippe »

Det beror väl på var i landet du bor?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ja det beror på vad du bor. Jag hämtade min första trea 7 mars, sommardäck räckte då. sthlm
Hämtar min Y i mars. återigen sthlm. Man får och kan och bör köra på sommardäck då. Om det inte är snö på vägen såklart.

Så jag tar den på sommardäcken igen.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Jag har inte beställt några vinterdäck till min. Jag hade hoppats få min i mars när snön är helt borta, men nu verkar Tesla vilja leverera redan i februari. Vi har två bilar så i värsta fall får Model Y stå i garaget om det skulle komma mycket snö någon dag. Vinterdäck köper jag först till hösten.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Får nästa vecka o har inte beställt vinterdäck
Visst det har varit ”bra” väder osv , men det kan Fort slå om till halka o blixthalka osv…
Vettefasiken hur jag ska göra, ska iaf kränga sommar o vinterdäck på gemini
stegev

Inlägg av stegev »

frippe skrev:
Det beror väl på var i landet du bor?
Sthlm, glömde skriva det
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag hämtar nästa fredag och jag har beställt kompletta vinterhjul som monteras i Arlandastad en timme efter avhämtning. Väderprognosen säger +3 på fredag, men det kan ju ändras....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare

Inlägg av ME3 »

Fått prel. leverans mellan 3-17 mars (Sthlm).
Beställt utan vintersulor. Borde vara lugnt, man får väl krypa hem i värsta fall :D
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Jag fick min också flyttad från Februari och nu med preliminärt upphämtningsdatum 19e Mars i Göteborg.

Tänkte ett kort tag ta gemini m vintersulor för att slippa härja. Ändrade mig till 3e part men kunde inte bestämma 18 eller 19 från megahjul. Tänkte åka upp och hämta.

Nu med 19e mars känns det helt orimligt att kränga på vinterhjul så nu kan jag skjuta på vinterdäcksbeslutet. Blir det vinter plötsligt får jag sitta hemma. Jag har förmodligen kvar dieselspisen också då det är drag på den. Hade ju varit trevligt att ta MYn t Trysil över påsk men däckbyte för en vecka, nej där går gränsen.

Kanske att man kan göra ett klipp på vinterhjul framöver när det inte är högsäsong.
Model Y LR -22
Skriv svar