På SC igen, ska det vara såhär

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

På SC igen, ska det vara såhär

Inlägg av Skogslasse »

Så har jag varit på SC, Norrköping, igen.
Detta är det sjunde besöket på min TMS 21 med 2000mil på 14 månader
Krossat glastak vid leverans. Trasig flygelkamera. Repad tröske efter SC besök. Trasig -fas laddare. Vindbrus efter SC besök. Trasig flygelkamera. och nu 3-fas kabeln trasig samt klonk vänster bak. Blev byte av fjädringen.

Nä jag är inte klantig eller oförsiktig, kör som det gråskägg jag är.

Vågar jag ha bilen kvar när garantin går ut?
TMS 2020 nov
tslaqqq

Re: På SC igen, ska det vara såhär

Inlägg av tslaqqq »

Trist, verkar inte som Tesla SC Norrköping har lyckats så bra med sina rekryteringar.
Senast redigerad av tslaqqq, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Du har ju ganska mycket garanti kvar. Du får väl avvakta och se. Med lite tur så blir allt fixat och antalet fel minskar med tiden.

Jag hade lite småfel på min också i början som åtgärdades. Men, peppar peppar, så har den hållit ihop ganska bra de senaste åren. Bara för att jag skriver det så kommer den väl gå sönder men...
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Trefasladdarna, den portabla UMC'n alltså, verkar ju vara byggda av socker och tidningspapper. Jag har bytt tre st på tre år, tack och lov under garanti. Den sista jag bytte hade i princip aldrig ens varit utomhus. Nu när garantin gått ut så väntar jag bara på att den ska gå sönder igen. Då kommer jag INTE att köpa en ny från Tesla...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

Man får väl ställa saker o ting mot varandra, biltillverkare som har haft hur många år som helst på sig att SLUTA fortsätta bygga miljöförstörande bilar har ju inte lyft ett finger (kan man spekulera i vad som ligger bakom men det är en annan tråd) medan Tesla har kommit med något nytt, genomtänkt och konkurrerande som inte släpper ut avgaser under alla år av nyttjande.

Kvalitén är inte i klass med premium bilar det kan nog alla enas om, MEN är det vad som räknas egentligen om vi utgår från första delen?
Många Tesla ägare speciellt i den tidiga fasen verkar ju kunna ta en miljoninvestering trots vindbrus o annat som man inte får för samma peng för en utsläppsbil, kanske börjar sinnet förändras från att kvalitet inte enbart är det man känner och ser när man smäller igen dörren utan kanske lite mer långsiktigt?

Men visst det är TRIST att Tesla inte får till kvalitén än mer då folk tenderar att endast titta på vad bilen kostar att köpa in (och ev servicebesök som såklart sänker tilliten än mer för vad man la ner från början)..
Samtidigt får ju inte utsläppstillverkarna till några El-bilar med vare sig range, teknik eller prestanda som dom kan sälja OCH tjäna pengar på som Tesla..
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Man får väl ställa saker o ting mot varandra, biltillverkare som har haft hur många år som helst på sig att SLUTA fortsätta bygga miljöförstörande bilar har ju inte lyft ett finger (kan man spekulera i vad som ligger bakom men det är en annan tråd) medan Tesla har kommit med något nytt, genomtänkt och konkurrerande som inte släpper ut avgaser under alla år av nyttjande.

Kvalitén är inte i klass med premium bilar det kan nog alla enas om, MEN är det vad som räknas egentligen om vi utgår från första delen?
Många Tesla ägare speciellt i den tidiga fasen verkar ju kunna ta en miljoninvestering trots vindbrus o annat som man inte får för samma peng för en utsläppsbil, kanske börjar sinnet förändras från att kvalitet inte enbart är det man känner och ser när man smäller igen dörren utan kanske lite mer långsiktigt?

Men visst det är TRIST att Tesla inte får till kvalitén än mer då folk tenderar att endast titta på vad bilen kostar att köpa in (och ev servicebesök som såklart sänker tilliten än mer för vad man la ner från början)..
Samtidigt får ju inte utsläppstillverkarna till några El-bilar med vare sig range, teknik eller prestanda som dom kan sälja OCH tjäna pengar på som Tesla..
För Teslas egen skull så måste de få till kvaliteten på MS. De är inte utan konkurrenter i den bilklassen längre så argumentet att man får välja mellan utsläppsfri bil och kvalitet håller inte.

Fast å andra sidan är väl MS inte någon viktig volymmodell för Tesla längre utan handlar mer om marknadsföring av märket så de kanske kan minska i det segmentet utan alltför mycket tårar :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

Ja det är tragiskt att dom inte får till deras dyraste bilar som dom ju har betydligt lägre volym utav - håller helt med.
Samtidigt undrar jag om andra biltillverkare är så mycket bättre, dom verkar ju snåla in på andra saker som istället kräver att samtliga bilar återkallas (på riktigt inte OTA) och får allt möjligt bytt, bromsar, stag, slangar osv..

Som sagt, Elon är inte helt ute o cyklar när han säger att massproduktion är det svåra (att få både mängd + ekonomiskt hållbart utan att tumma på allt för mycket är min fria tolkning)..
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Har du en -21'a Model S?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nej det är ju inte bra alls.
Själv hade jag fyra besök pga taklucka som var felmonterad från fabrik. Blev många vändor då det saknades lim, reservdelar, mer reservdelar innan de slutligen kunde montera detta, dock sitter takglaset nu lite snett, men jag orkade inte åka in en gång till för det och garantin har nu gått ut.
När bilen var ny knakade fjädringen påtagligt på ojämn väg och det byttes nåt fram. Knakar dock fortfarande fast mindre. Min gamla med stålfjädring var helt tyst i chassit.
Men det är nu peppar peppar länge sedan något krånglat. 12000 mil. Ser fram emot 12000 till, tror inte det blir några större problem, bilen går helt enkelt väldigt bra nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

En rättelse från min sida, Det var 3-fas sladden som var trasig.
SC i Norrköping är helt lysande tycker jag. Hade en tid på sjukhuset att passa så det gällde att dom blev klara i tid och vad gör dom jo säger att dom kan skjutsa mig om åtgärden drar ut på tiden
Trevligt att få era synpunkter på.
När garantin börjar lida mot sitt slut har det nog kommit trevliga bilar från andra leverantörer. Hustrun har just beställt en Skoda Enyaq. Inte utan att jag är lite avis, hon för en bra bil 250K billigare än vad jag har lagt.
TMS 2020 nov
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

Så du tycker dom är bra trots att dom repade bilen osv? El läste jag fel? :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Har du en -21'a Model S?
Skaplig unicorn isf :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

De repade min baklucka.
Men jag fick hyrbil.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

De få gånger jag lämnat in min MS, så har den i alla fall blivit bättre. Det kan jag inte säga om Volvon jag hade tidigare.
Den blev sämre efter varje servicebesök och reparationstillfälle. En stor anledning till att jag inte fortsatte Volvospåret, som höll i sig över 20 år.
Däremot blev jag lite sne över att det nu senast skulle ta typ en och en halv månad, för att få en tid på SC i Norrköping. Har en liten akut grej jag måste fixa på bilen.
Kanske många sjuka, dåligt med folk etc. Tidigare har mobila service-killen kommit inom några få dagar, om det varit något enkelt som detta.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

juristen skrev:
Trefasladdarna, den portabla UMC'n alltså, verkar ju vara byggda av socker och tidningspapper. Jag har bytt tre st på tre år, tack och lov under garanti. Den sista jag bytte hade i princip aldrig ens varit utomhus. Nu när garantin gått ut så väntar jag bara på att den ska gå sönder igen. Då kommer jag INTE att köpa en ny från Tesla...
Jo, de är av låg kvalitet har jag förstått av många som haft problem med de. De trefas EVSE som jag har från Metron har däremot fungerat riktigt bra (vilket statistiskt är iofs. värdelös info). En bra sak är att man slipper klumpen på kabeln som Tesla har.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

DanneB skrev:
De få gånger jag lämnat in min MS, så har den i alla fall blivit bättre. Det kan jag inte säga om Volvon jag hade tidigare.
Den blev sämre efter varje servicebesök och reparationstillfälle. En stor anledning till att jag inte fortsatte Volvospåret, som höll i sig över 20 år.
Däremot blev jag lite sne över att det nu senast skulle ta typ en och en halv månad, för att få en tid på SC i Norrköping. Har en liten akut grej jag måste fixa på bilen.
Kanske många sjuka, dåligt med folk etc. Tidigare har mobila service-killen kommit inom några få dagar, om det varit något enkelt som detta.
Ja, det var samma för mig på Mercedes/Hedinbil. Varje gång man lämnade in bilen så kom den tillbaka med nya fel. Till slut sa jag rent ut gör bara detta rör inget annat tex ”Byt bara framhjullagret! Jag fixar bromsarna själv…(ni kan inte)”.

Tyvärr får jag lite samma känsla av Tesla. Men med det stora undantaget att de inte ringer och försöker sälja mer service till mig utan snarare tvärtom att de byter mindre. Jag lämnade in bilen för att fixa handbromsen, den låste sig. De gav först offert om att byta bägge men bytte sedan bara ena sidan. Men problemet kvarstod ju delvis så jag fick bromsa bort det genom att dra i handbromsen i lite högre fart (10-20 km/h) några gånger.
JockeX

Inlägg av JockeX »

Jag kan trösta dig med att dyra märken som Porsche haft en hel del bekymmer med sina hybrider. Senast jag var på ett PC så pratade jag med en ägare som lyckades komma 4 km med sin nya bil innan hybridsystemet packade ihop pga batterifel. Minns inte hur lång tid han var utan en bil men det var räknat i månader.

Ibland är det lätt att tro att Tesla är de enda som har problem men så är inte riktigt fallet. Har haft noll problem hittills med min Model 3 sen jag plockade ut den i somras exempelvis.

Det är förstås alltid surt att ha problem med bil och man tappar snabbt förtroendet för den om flertalet fel dyker upp.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tror ni det har betydelse att det i teslas fall är en garantireparation en ren utgift medans det för den traditionella bilhandlaren är en intäkt?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Tror ni det har betydelse att det i teslas fall är en garantireparation en ren utgift medans det för den traditionella bilhandlaren är en intäkt?
Vad menar du, ingår inte dessa saker i övriga bilmärkens garanti? (Jag orkar inte kolla)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Ja, det är säkert grundorsaken. Lite feltänkt av Tesla där kanske? Men det är ju trevligt att slippa service på bilar som fungerar.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

LarsL skrev:
... Men problemet kvarstod ju delvis så jag fick bromsa bort det genom att dra i handbromsen i lite högre fart (10-20 km/h) några gånger.
Hur gör man det med en Tesla?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Generalbogge skrev:
LarsL skrev:
... Men problemet kvarstod ju delvis så jag fick bromsa bort det genom att dra i handbromsen i lite högre fart (10-20 km/h) några gånger.
Hur gör man det med en Tesla?
Man håller inne P-knappen länge då går nödstoppet in och handbromsen aktiveras. Gör det på grus eftersom hjulen kommer låsas upp.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Vad menar du, ingår inte dessa saker i övriga bilmärkens garanti? (Jag orkar inte kolla)
Jovisst, men det är inte verkstan som står för kostnaden. En traditionell bilhandlare får betalt av tillverkaren för en garantireparation. En traditionell bilhandlare tjänar pengar på garantier och har inget att vinna på att göra dom slarvigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Jovisst, men det är inte verkstan som står för kostnaden. En traditionell bilhandlare får betalt av tillverkaren för en garantireparation. En traditionell bilhandlare tjänar pengar på garantier och har inget att vinna på att göra dom slarvigt.
Ja, precis! Ett traditionellt märke betalar ju verkstaden med (överdyra) service som de tvingar ägarna att göra. Det lät ju bra att ta bort mellanhänderna men kanske inte helt genomtänk ekonomiskt? Eller? Elon väntar väl på att Tesla ska äga alla bilar som ska vara självkörande och då behöver inte service vara större. … puh!
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

På detta eminenta forum har jag lärt min att pos 10 i VIN numret anger årtal. Min bil har ett M vilket tydligen ska vara =2021. Så kanske är det en enhörning från 2021, vad vet jag
Huruvida SC Norrköping är bra eller inte så blev en minirepa vid förardörren tröskel en icke fråga för mig, dom bad mig välja tid och dom fixade på 10minuter. I mina ögon är det att ta ansvar för kundrelationen när man klantat sig
TMS 2020 nov
Skriv svar