Förmånsbeskattning laddning…
Moderator: Redaktion
Förmånsbeskattning laddning…
Hej!
Jag kör ungefär 1500-1800 mil per år varav 300-500 i tjänsten.
Jag har sedan länge bilförmån med fritt (förmånsbeskattat) drivmedel. Nu kommer jag inom en snar framtid att gå över till en BEV och följaktligen behöva lösa laddfrågan. Min arbetsgivare är svajig på området men i grunden har jag fått två alternativ:
1: låta arbetsgivarens leverantör installera laddbox hemma hos mig (förmånsbeskattas). All laddning mäts och debiteras arbetsgivaren, och jag förmånsbeskattas enl principen ”marknadsvärde x 1,2 x marginalskatt”, vilket ger ca 33% lägre milkostnad än om jag skulle betala laddning själv.
Laddning på resande fot sker i detta fall med laddkort och förmånsbeskattas enl ovan.
Tjänstekörning (relativt lite för min del, troligen 2-400 mil/år) betalar arbetsgivaren helt.
2: lösa egen installation av laddbox (kostar ung samma som i alt 1 ovan men jag kan välja en snygg box istället för Arbetsgivarens bidéliknande historia).
Jag får ett schablonbidrag på 400:- /mån som ska täcka ALLT, såväl boxinstallationen som tjänste- som privat körning.
Har räknat på ovan och konstaterar att med hemmaladdning kommer man ju rätt många mil (~100) för 400:-… men sen var det där med snabbladdning och om jag dessutom måste göra några turer i tjänsten, då kan det dra iväg rätt snabbt och vara bättre att gå på alt 1 ovan. Det går såklart att räkna på och rör sig inte om några jättepengar, men 5-600 i månaden kan det skilja mellan alternativen inom rimliga körscenarier.
Rent skattetekniskt vill jag tolka det som att jag isf kan ta upp avdrag med 9,50/mil för tjänstekörning, om inte arbetsgivaren ersatt mig. Men det är ju rätt otydligt med de 400:- i ersättning som inte är en ren milersättning utan mer en form av schablonersättning för både box och el…
Ringde Skatteverket men fick inte tala med någon som begrep och kunde hjälpa…
Hur hade ni gjort?
Någon för/nackdel jag missar med alternativen ovan eller något jag borde tänka på?
Jag kör ungefär 1500-1800 mil per år varav 300-500 i tjänsten.
Jag har sedan länge bilförmån med fritt (förmånsbeskattat) drivmedel. Nu kommer jag inom en snar framtid att gå över till en BEV och följaktligen behöva lösa laddfrågan. Min arbetsgivare är svajig på området men i grunden har jag fått två alternativ:
1: låta arbetsgivarens leverantör installera laddbox hemma hos mig (förmånsbeskattas). All laddning mäts och debiteras arbetsgivaren, och jag förmånsbeskattas enl principen ”marknadsvärde x 1,2 x marginalskatt”, vilket ger ca 33% lägre milkostnad än om jag skulle betala laddning själv.
Laddning på resande fot sker i detta fall med laddkort och förmånsbeskattas enl ovan.
Tjänstekörning (relativt lite för min del, troligen 2-400 mil/år) betalar arbetsgivaren helt.
2: lösa egen installation av laddbox (kostar ung samma som i alt 1 ovan men jag kan välja en snygg box istället för Arbetsgivarens bidéliknande historia).
Jag får ett schablonbidrag på 400:- /mån som ska täcka ALLT, såväl boxinstallationen som tjänste- som privat körning.
Har räknat på ovan och konstaterar att med hemmaladdning kommer man ju rätt många mil (~100) för 400:-… men sen var det där med snabbladdning och om jag dessutom måste göra några turer i tjänsten, då kan det dra iväg rätt snabbt och vara bättre att gå på alt 1 ovan. Det går såklart att räkna på och rör sig inte om några jättepengar, men 5-600 i månaden kan det skilja mellan alternativen inom rimliga körscenarier.
Rent skattetekniskt vill jag tolka det som att jag isf kan ta upp avdrag med 9,50/mil för tjänstekörning, om inte arbetsgivaren ersatt mig. Men det är ju rätt otydligt med de 400:- i ersättning som inte är en ren milersättning utan mer en form av schablonersättning för både box och el…
Ringde Skatteverket men fick inte tala med någon som begrep och kunde hjälpa…
Hur hade ni gjort?
Någon för/nackdel jag missar med alternativen ovan eller något jag borde tänka på?
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Varför krångla till det ? Kan inte arbetsgivaren bara ge dig milersättning för den faktiska körningen du gör i tjänst ?
Säg att du får 9,50 från företaget per mil så är ju det skattefritt. Allt ovan får du skatta för.
Säg att du får 9,50 från företaget per mil så är ju det skattefritt. Allt ovan får du skatta för.
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Valde att stå för all laddning själv på förmånsbilen.
Och skriver Körjournal som varje månad regleras på lönen.
9.50:-/mil.
Klart fördelaktigt.
Och skriver Körjournal som varje månad regleras på lönen.
9.50:-/mil.
Klart fördelaktigt.
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Det kan man undra. Min arbetsgivare är rätt rigid så det är antingen 400:-/mån oavsett privat/tjänst, eller vanlig drivmedelsförmån där tjänstemil räknas bort.Esterox skrev:Varför krångla till det ? Kan inte arbetsgivaren bara ge dig milersättning för den faktiska körningen du gör i tjänst ?
Säg att du får 9,50 från företaget per mil så är ju det skattefritt. Allt ovan får du skatta för.
Om jag väljer schablonbidraget på 400:- kan jag ju köra en hel del (ca 100) privata mil med hemmaladdning ”gratis” innan det ens kostar mig något. Snabbladdning däremot är ju en annan historia, särskilt om jag måste göra det i tjänsten.
Någon annan input gällande att ”lösa laddning själv” vs att bara få ett gäng laddkort från arbetsgivaren?
Är det krångligt/dyrt att se till så man har full tillgång till alla nödvändiga nätverk (kommer köra ID4 GTX, ej Tesla)?
Model 3 2024
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Exakt. Precis så har jag lagt upp det. Det klart bästa ekonomiskt och absolut enklaste för alla inblandade.Esterox skrev:Varför krångla till det ? Kan inte arbetsgivaren bara ge dig milersättning för den faktiska körningen du gör i tjänst ?
Säg att du får 9,50 från företaget per mil så är ju det skattefritt. Allt ovan får du skatta för.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Nå kort från arbetsgivare finns ju oftast inte. Har pratat med Autoplan som har kort på alla drivmedels företag men för elbilar finns det inte ett enda kort.carlf skrev:Det kan man undra. Min arbetsgivare är rätt rigid så det är antingen 400:-/mån oavsett privat/tjänst, eller vanlig drivmedelsförmån där tjänstemil räknas bort.Esterox skrev:Varför krångla till det ? Kan inte arbetsgivaren bara ge dig milersättning för den faktiska körningen du gör i tjänst ?
Säg att du får 9,50 från företaget per mil så är ju det skattefritt. Allt ovan får du skatta för.
Om jag väljer schablonbidraget på 400:- kan jag ju köra en hel del (ca 100) privata mil med hemmaladdning ”gratis” innan det ens kostar mig något. Snabbladdning däremot är ju en annan historia, särskilt om jag måste göra det i tjänsten.
Någon annan input gällande att ”lösa laddning själv” vs att bara få ett gäng laddkort från arbetsgivaren?
Är det krångligt/dyrt att se till så man har full tillgång till alla nödvändiga nätverk (kommer köra ID4 GTX, ej Tesla)?
Jag får 18,50 per mil jag åker. Skulle aldrig acceptera något annat.
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Är det för elen, eller är det som milersättning för hela bilen?Esterox skrev:Nå kort från arbetsgivare finns ju oftast inte. Har pratat med Autoplan som har kort på alla drivmedels företag men för elbilar finns det inte ett enda kort.
Jag får 18,50 per mil jag åker. Skulle aldrig acceptera något annat.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Förstår inte riktigt frågan men när jag redovisar milen får jag 18,50 per mil tillbaka (9,50 är väll skattefritt om jag inte minns fel)martinot skrev:Är det för elen, eller är det som milersättning för hela bilen?Esterox skrev:Nå kort från arbetsgivare finns ju oftast inte. Har pratat med Autoplan som har kort på alla drivmedels företag men för elbilar finns det inte ett enda kort.
Jag får 18,50 per mil jag åker. Skulle aldrig acceptera något annat.
Sen har jag ju förmånsvärde och en del bruttoavdrag för själva bilen också.
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Ok, då är det elen från din arbetsgivare/företag. Var nog jag som missförstod. Var osäker på om det var ersättning per mil som du eller ditt bolaget fick av kunden, och då borde den ju vara högre än 18,50 för att inkludera kostnaden för bilen (värdeminskning, slitage, mm).Esterox skrev:Förstår inte riktigt frågan men när jag redovisar milen får jag 18,50 per mil tillbaka (9,50 är väll skattefritt om jag inte minns fel)martinot skrev:Är det för elen, eller är det som milersättning för hela bilen?Esterox skrev:Nå kort från arbetsgivare finns ju oftast inte. Har pratat med Autoplan som har kort på alla drivmedels företag men för elbilar finns det inte ett enda kort.
Jag får 18,50 per mil jag åker. Skulle aldrig acceptera något annat.
Sen har jag ju förmånsvärde och en del bruttoavdrag för själva bilen också.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Ja nej kostnad till kund dras inte per mil. Det är oftast offererat fast kostnad för resor.martinot skrev:Ok, då är det elen från din arbetsgivare/företag. Var nog jag som missförstod. Var osäker på om det var ersättning per mil som du eller ditt bolaget fick av kunden, och då borde den ju vara högre än 18,50 för att inkludera kostnaden för bilen (värdeminskning, slitage, mm).Esterox skrev:Förstår inte riktigt frågan men när jag redovisar milen får jag 18,50 per mil tillbaka (9,50 är väll skattefritt om jag inte minns fel)martinot skrev:Är det för elen, eller är det som milersättning för hela bilen?Esterox skrev:Nå kort från arbetsgivare finns ju oftast inte. Har pratat med Autoplan som har kort på alla drivmedels företag men för elbilar finns det inte ett enda kort.
Jag får 18,50 per mil jag åker. Skulle aldrig acceptera något annat.
Sen har jag ju förmånsvärde och en del bruttoavdrag för själva bilen också.
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Ok. Jag var lite nyfiken då jag själv inte visste vad som var rimligt att fakturera min kund. Ville inte tjäna något på det (fakturerar redan timpris för resorna), men inte heller förlora något på att använda bilen istället för tex. ta hyrbil (och debitera hela den kostnaden till kund). Hade lite svårt att orka räkna exakt på det, eller finna vad som var standard i branschen. Satte till sist 50 kr/milen + moms för att göra det enkelt (och kunden klagade inte) och har sedan fortsatt att köra på det. Känns det rimligt?Esterox skrev:Ja nej kostnad till kund dras inte per mil. Det är oftast offererat fast kostnad för resor.martinot skrev:
Ok, då är det elen från din arbetsgivare/företag. Var nog jag som missförstod. Var osäker på om det var ersättning per mil som du eller ditt bolaget fick av kunden, och då borde den ju vara högre än 18,50 för att inkludera kostnaden för bilen (värdeminskning, slitage, mm).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Det beror väll helt och hållet på vad det handlar om skulle jag säga. Om det bara är transport utav person eller även material. Tycker personligen 30-50 är helt normala priser.martinot skrev:Ok. Jag var lite nyfiken då jag själv inte visste vad som var rimligt att fakturera min kund. Ville inte tjäna något på det (fakturerar redan timpris för resorna), men inte heller förlora något på att använda bilen istället för tex. ta hyrbil (och debitera hela den kostnaden till kund). Hade lite svårt att orka räkna exakt på det, eller finna vad som var standard i branschen. Satte till sist 50 kr/milen + moms för att göra det enkelt (och kunden klagade inte) och har sedan fortsatt att köra på det. Känns det rimligt?Esterox skrev:Ja nej kostnad till kund dras inte per mil. Det är oftast offererat fast kostnad för resor.martinot skrev:
Ok, då är det elen från din arbetsgivare/företag. Var nog jag som missförstod. Var osäker på om det var ersättning per mil som du eller ditt bolaget fick av kunden, och då borde den ju vara högre än 18,50 för att inkludera kostnaden för bilen (värdeminskning, slitage, mm).
Re: Förmånsbeskattning laddning…
Enbart transport av mig själv som konsult. Men då känns det som det är rimliga priser iaf. som inte är helt fel.Esterox skrev:Det beror väll helt och hållet på vad det handlar om skulle jag säga. Om det bara är transport utav person eller även material. Tycker personligen 30-50 är helt normala priser.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/