Höjda priser på blå, midnattssilver

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Höjda priser på blå, midnattssilver

Inlägg av HelectriC »

Priserna på lack har bara gått upp på MY i Norge, M3 behåller samma priser som tidigare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Wow, de var dyrt speciellt med tanke på att man redan får en metalic färg (vit matalic) och att Teslas kvalite på lacken inte är på toppnivå precis.
Men ja tesla vill visst alla alla ska köra runt i likadana bilar, tesla är snart mer Svennson än Volvo.

Ursäkta om de låter negativt men jag tycker fakriskt de är lite väl saftigt för en annan färg, de är ju inte ens extra utrustning utan man har bara vält en annan färg än den som är standard. Har ofta kännt samma sak för andra märken med d däe går man oftast från solid färg till metalic vilket faktiskt är en extra kostnad.
Har du redan lagt en beställning? Isf. så tror jag att du kommer behålla ditt pris som jag förstått det, så kanske att du inte behöver vara riktigt så upprörd över detta (känner jag).
Jag är inte upprörd jag kan bara tycka de är ett orimligt pris. Men ska jag tolka de att du är upprörd för jag tycker något med tesla inte är bra eftersom jag får inte tycka de då jag inte har en Tesla?
Jo de är kanske långsökt så jag hoppas jag har fel.
Inte alls. Finns massor av dåliga saker med Tesla. Kass vindruteautomatik, bullrigare kupé, etc, etc. Finns gott om det.

Däremot så förstod jag inte din upprördhet att de justerade priserna. Hade du redan lagt en beställning så vill man ju inte få förändrat pris, men att biltillverkare ibland förändrar priser upp och ner kanske jag personligen inte tycker är så märkligt eller upprörande (men det är jag).

Kan ju vara flera orsaker till det. Vi lever ju bla. i pandemitider med olika tillgång inte bara på komponenter som halvledare och dragkrokar, men även i vissa fall kemikalier och andra material. Om det sedan är prisvärt eller inte med olika tillval, det får ju kunderna och marknaden avgöra. Inte konstigare än så.

Vad har du själv för färg på din nuvarande bil?

Alla får ju självklart kommentera och vara upprörda över Tesla och deras priser. Man behöver inte ha beställt någon för att vara upprörd eller arg.

Man kan ju går runt och vara upprörd på det mesta i samhället. Även sådant som inte påverkar än själv. Det har alla rätt att vara.

Men det sagt när vi ändå har det på tal; är nyfiken på om du själv har funderat på en M3 eller MY lite längre fram?
Jo precis som du engerera dig och har åsikter om vad jag skriver och har för åsikter så kan ju ja ha åsikter om Teslas priser även om de inte direkt påverkar mig.

Jag själv har en bil som är silver matalic och en blå grå metalic.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
commonswift skrev:
MrOCM har förstås helt rätt, vit är svårast. Men jag har sett fina resultat också, så det går ju uppenbarligen. Resultatet varierar säkert med material och hur skickliga de är som gör det. Men 25k extra hos Tesla.... då kostar det inte särskilt mycket mer att få en helfoliering hos en firma som är duktig och ger garantier. Frun gjorde en blåmetallic av en svart, blev ännu snyggare än Tesla-blå.
Jo precis en wrap kostar väl inte mycket mer även om de väl skiljer med vad för wrap man vill ha.
Jag gav typ 30 tusen för min kameleont-folie (och jag fick lite rabatt eftersom han aldrig hade fått lägga en
sån tidigare och ville gärna ha en trevlig referens, så ett par tusen till kanske).
På den förra gav jag typ 23 tusen för en halvmatt grafitgrå metallic-folie :mrgreen:
Inte samma priser i storstäderna kanske men ändå, klart värt det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
commonswift skrev:
MrOCM har förstås helt rätt, vit är svårast. Men jag har sett fina resultat också, så det går ju uppenbarligen. Resultatet varierar säkert med material och hur skickliga de är som gör det. Men 25k extra hos Tesla.... då kostar det inte särskilt mycket mer att få en helfoliering hos en firma som är duktig och ger garantier. Frun gjorde en blåmetallic av en svart, blev ännu snyggare än Tesla-blå.
Jo precis en wrap kostar väl inte mycket mer även om de väl skiljer med vad för wrap man vill ha.
Jag gav typ 30 tusen för min kameleont-folie (och jag fick lite rabatt eftersom han aldrig hade fått lägga en
sån tidigare och ville gärna ha en trevlig referens, så ett par tusen till kanske).
På den förra gav jag typ 23 tusen för en halvmatt grafitgrå metallic-folie :mrgreen:
18.000:- kostade min "kameleont" i storstaden ;) Dock stammis, samt "kompis-kompis". Tror dock valet av folie är den viktigaste faktorn för priset. Känns som man kan landa allt mellan 15.000 och 100.000:-...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Detta är ju bara ett sätt att få matchningen att stämma bättre… färre bilar har lackats i den färgen helt enkelt, därför sänker man efterfrågan en smula genom att göra pristillägg. Snart blir någon annan färg default…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
pasta3an
Teslaägare

Inlägg av pasta3an »

Kan inte höjningen bero på att det i början bara ska tillverkas svarta och vita i Berlin? Läste det någonstans, vet inte var. Därmed så måste de andra färgerna tas från Kina och medför då en saftig extrakostnad för de bilarna. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
commonswift skrev:
18.000:- kostade min "kameleont" i storstaden ;) Dock stammis, samt "kompis-kompis". Tror dock valet av folie är den viktigaste faktorn för priset. Känns som man kan landa allt mellan 15.000 och 100.000:-...
Shit det måste vara superbra pris nästan oavsett folie! :) min var Avery folie iaf (kanske inte den billigaste)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
commonswift skrev:
Shit det måste vara superbra pris nästan oavsett folie! :) min var Avery folie iaf (kanske inte den billigaste)…
Jo känns som man hellre tar en wrap, de är ju liknande pris.. Sen håller väl visserligen inte en wrap så länga om jag förstått de rätt
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Kan inte höjningen bero på den nya blå färgen abyss blue multicoat som ska komma? Och dom andra nya
DDE99C32-1931-4704-BC29-B8D46CEE594E.jpeg
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
B99

Inlägg av B99 »

Tesla vill bli av med alla svarta pre production i Berlin :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

B99 skrev:
Tesla vill bli av med alla svarta pre production i Berlin :)
Får dom ens sälja dom?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Synd att färg kostar extra. Det blir ju så tråkigt om alla bilar ha samma färg ute på vägarna.

Folie blir ju minst lika dyrt om Håkan förstått priserna rätt. Blir ju så klart mycket billigare om man har företagsbil och kan dra hela momsen direkt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
commonswift skrev:
Mmm, det var väldigt bra pris. Oracal-folie, absolut inte någon av de billigaste men Avery är nog snäppet dyrare ändå!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

pasta3an skrev:
Kan inte höjningen bero på att det i början bara ska tillverkas svarta och vita i Berlin? Läste det någonstans, vet inte var. Därmed så måste de andra färgerna tas från Kina och medför då en saftig extrakostnad för de bilarna. Vad tror ni?
Jontez skrev:
Kan inte höjningen bero på den nya blå färgen abyss blue multicoat som ska komma? Och dom andra nya
Tror ni har rätt. Ser att priserna för blå och grå M3 är helt oförändrade, och precis de samma som tidigare.

Det är endast priserna för MY som gått upp. Skall tydligen vara endast MY som till en början produceras i Tysklandsfabriken, och den skall ju även ha en av de mer avancerade lackanläggningarna i världen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar