Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Förstår inte vilka fossilbilister som tankar flera gånger i månaden? Då kör man antingen extremt långt eller tankar för kaffepengar.
Jag tankade en gång i veckan med bensinbilen och var 10:e dag med diesel MB. Naturligtvis alltid fullt…
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Flajjan »

dd88 skrev:
Förstår inte vilka fossilbilister som tankar flera gånger i månaden? Då kör man antingen extremt långt eller tankar för kaffepengar.
5-7000 mil / år hade jag under 9 år, tankade flera gånger per vecka.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av mikebike »

p1457 skrev:
wanderlei skrev:
Här kan ni se en kille som hämtar ut sin nya Tesla och sedan åker direkt till biltvätten och tvättar. För att sedan visa om det märks några skador. Kolla på den videon och sen får du ta ställning till om det är något du bryr dig om eller inte.

Man ska väl aldrig tvätta en ny bil innan lacken härdat?
En bil som är tillverkad i Kina är inte direkt "nylackad" när den kommer till Sverige.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av dd88 »

Flajjan skrev:
dd88 skrev:
Förstår inte vilka fossilbilister som tankar flera gånger i månaden? Då kör man antingen extremt långt eller tankar för kaffepengar.
5-7000 mil / år hade jag under 9 år, tankade flera gånger per vecka.
LarsL skrev:
dd88 skrev:
Förstår inte vilka fossilbilister som tankar flera gånger i månaden? Då kör man antingen extremt långt eller tankar för kaffepengar.
Jag tankade en gång i veckan med bensinbilen och var 10:e dag med diesel MB. Naturligtvis alltid fullt…
Ni måste väl ändå förstå att ni är extremfall när svensken i genomsnitt kör 1500 mil per år?

Eller vad är det raljerandet om ”fossilbilister som tankar flera gånger i månaden” syftar på?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av tslaqqq »

Handlar denna tråd om biltvätt ofta eller om att tanka ? Börjar spåra ur?
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av HX100 »

Jag hade haft bilen polerad till perfektion, lagt på keramiskt skydd hos proffs. Några månader efteråt blev jag lat och körde in i en borsttvätt. Jag såg direkt efteråt att det blev repiga virvlar över hela lacken. Då svor jag att aldrig använda en borstvätt igen. Svart obsidian metallic som är den känsligaste färgen dock men ändå.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av HelectriC »

HX100 skrev:
Jag hade haft bilen polerad till perfektion, lagt på keramiskt skydd hos proffs. Några månader efteråt blev jag lat och körde in i en borsttvätt. Jag såg direkt efteråt att det blev repiga virvlar över hela lacken. Då svor jag att aldrig använda en borstvätt igen. Svart obsidian metallic som är den känsligaste färgen dock men ändå.
Så du är först väldigt noga, betalar dyra pengar för lackbehandling enligt konstens alla regler och dessutom på den svåraste färgen av alla (svart), men så kör du den i tvättunnel????? Fick du tillfälligt hjärnsläpp eller vad hände :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av HX100 »

HelectriC skrev:
HX100 skrev:
Jag hade haft bilen polerad till perfektion, lagt på keramiskt skydd hos proffs. Några månader efteråt blev jag lat och körde in i en borsttvätt. Jag såg direkt efteråt att det blev repiga virvlar över hela lacken. Då svor jag att aldrig använda en borstvätt igen. Svart obsidian metallic som är den känsligaste färgen dock men ändå.
Så du är först väldigt noga, betalar dyra pengar för lackbehandling enligt konstens alla regler och dessutom på den svåraste färgen av alla (svart), men så kör du den i tvättunnel????? Fick du tillfälligt hjärnsläpp eller vad hände :lol:
Jag blev lat.. Övertro på hur bra keramiskt skydd skulle skydda... Första svarta bilen vi ägt. Jag vill minnas att tvättprogrammet innehöll något de kallade för "polering" vilket kan ha fått mig att överväga beslutet.

Pricken över i'et var att bilen inte ens blev speciellt ren....
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av NEO »

Här är resultatet efter en sväng i automattvätten. För 37kr finns det inte en chans att jag ställer mig i en GDS hall och slösar min tid. Värt att notera är att min har keramisk coating.

Är det sommar och 25+ samt fredagkväll och en nyöppnad bira, ja då är utgångsläget helt annorlunda. Det blir en hobby, men GDS hall vintertid? Får rysningar
6C148C4F-D11D-4FC6-930E-5AAD01951282.jpeg
5EC47216-ED0E-45E6-9AB6-DEF18FDCFC8B.jpeg
9F0268E0-A257-4759-910A-1CAB016FD3BF.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av HelectriC »

Men det är ju matt folie på bilen? Klart det inte blir tvättrepor på den så lätt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
Men det är ju matt folie på bilen? Klart det inte blir tvättrepor på den så lätt.
Inte sagt något om tvättrepor? Snarare fördelar med PPF och att ha det här tvättabonnemanget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:

Ni måste väl ändå förstå att ni är extremfall när svensken i genomsnitt kör 1500 mil per år?

Eller vad är det raljerandet om ”fossilbilister som tankar flera gånger i månaden” syftar på?
Som vanligt nu för tiden på det här forumet så ska det gnällas och hackas på vart enda jävla inlägg.

Vanliga människor fattar nog precis vad jag menade…

De som har tid att tvätta bilen 8 gånger per månad alltså 2 gånger i veckan måste vara fossilbilister som gladeligen åker och tankar stup i kvarten.

Alltså för de med forum allergi!?!? Jag sa inte att alla bilister tankar varje dag, vecka eller månad. Jag sa alltså att detta måste vara något för typen som gillar att sitta på en mack 8 gånger per månad, vilket borde vara fossilbilister (som visserligen kör långt också).

Så var det på rätt nivå nu?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av dd88 »

Jag tror du behöver ta ett steg bakåt och få ett annat perspektiv på hur du uttrycker dig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Jag tror du behöver ta ett steg bakåt och få ett annat perspektiv på hur du uttrycker dig.
Gäller nog de flesta här numera… jävla skit har det blivt!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
Men det är ju matt folie på bilen? Klart det inte blir tvättrepor på den så lätt.
Nej, den blev så matt av automattvätten! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Haze »

Ska in imorgon måndag och lägga på keramisk lackskydd Perma5ive.
Han sa det som jag bokade lackskyddet hos "att man får inte tvätta bilen i automattvätt för då förstör man lackskyddet", undrar om han menade borsttvätt?

Planen är att vänta de två veckorna han sa sen välja en borstfri automattvätt för att se om jag blir nöjd med tvättningen.
Tänkte tvätta en till två gånger i månaden, hoppas det räcker annars får man stödhandtvätta.

Har provat D&D borstfri tidigare och INTE blivit nöjd. Dom spolar knappt bilen och gör dom det så är det med återvunnet skitigt vatten, blev droppfläckar på bilen.
Dessutom blev den randig och fick inte bort allt skit. Jag stod och funderade efter tvätten om den inte blev skitigare, jo kanske. Nöjd? Knappast!!!
Jag gillar smidig, billig och snabb tvätt som D&D är men det blir inte rent så jag åkte inte tillbaka dit något mer.
Hur som helst ligger den nära och jag ska prova en gång med nya lackskyddet får vi se om "skiten rinner av" med Perma5ive.

Provad en gång med OK och deras borsttvätt, och blev faktiskt nöjd men jag valde en av de större programmen som kostade si-så-där runt 400kr/tvätt, inte så billigt.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av HelectriC »

NEO skrev:
HelectriC skrev:
Men det är ju matt folie på bilen? Klart det inte blir tvättrepor på den så lätt.
Inte sagt något om tvättrepor? Snarare fördelar med PPF och att ha det här tvättabonnemanget.
Fast hela tråden handlar ju om det är bra för lacken att tvätta så ofta. Men jag tolkar det som du då menar att det går bra att tvätta så ofta, så länge man har matt folie på bilen? Och det stämmer ju säkert, dock har ju de flesta den blanka originallacken på bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
NEO skrev:
HelectriC skrev:
Men det är ju matt folie på bilen? Klart det inte blir tvättrepor på den så lätt.
Inte sagt något om tvättrepor? Snarare fördelar med PPF och att ha det här tvättabonnemanget.
Fast hela tråden handlar ju om det är bra för lacken att tvätta så ofta. Men jag tolkar det som du då menar att det går bra att tvätta så ofta, så länge man har matt folie på bilen? Och det stämmer ju säkert, dock har ju de flesta den blanka originallacken på bilen.
Nja, tråden handlar också om hur pass ren bilen blir efter en vända i tvätten. Florerar inlägg att det skulle vara en dålig tvätt. Det dementerar mina bilder ganska starkt. Så definitivt informativa inlägg för bilägare som är intresserade av just OKQ8 tvättabonnemang med bildbevis.

Eller håller du inte med att mina inlägg är relevanta? Har du mer erfarenhet av tvättabonnemanget?

Sen handlar den till 50% om fossilbillister och tankvanor, i sedvanlig TCS anda. Men nej det ser du inte minsann. Pin
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Gadiel »

NEO skrev:
HelectriC skrev:
NEO skrev:
HelectriC skrev:
Men det är ju matt folie på bilen? Klart det inte blir tvättrepor på den så lätt.
Inte sagt något om tvättrepor? Snarare fördelar med PPF och att ha det här tvättabonnemanget.
Fast hela tråden handlar ju om det är bra för lacken att tvätta så ofta. Men jag tolkar det som du då menar att det går bra att tvätta så ofta, så länge man har matt folie på bilen? Och det stämmer ju säkert, dock har ju de flesta den blanka originallacken på bilen.
Nja, tråden handlar också om hur pass ren bilen blir efter en vända i tvätten. Florerar inlägg att det skulle vara en dålig tvätt. Det dementerar mina bilder ganska starkt. Så definitivt informativa inlägg för bilägare som är intresserade av just OKQ8 tvättabonnemang med bildbevis.

Eller håller du inte med att mina inlägg är relevanta? Har du mer erfarenhet av tvättabonnemanget?

Sen handlar den till 50% om fossilbillister och tankvanor, i sedvanlig TCS anda. Men nej det ser du inte minsann. Pin
Jag kör tvättabbet. Fast på firmabilen, en Caddy.

Bilen blir väl helt ok ren. Men så har jag inte så höga krav på hur det blir på den heller.
Har man annat att göra än att stå och handtvätta och inte har så höga krav. Då är abonnemanget kanon.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av SwedishAdvocate »

tommyd skrev:
.../ Hur många gånger per månad är det idealiskt att tvätta sin Tesla Model 3? Min är köpt sommaren 2021 så den kanske har lite tjockare lack än tidigare årsmodeller vilket kanske gör att det bästa är att tvätta alla 8 gångerna man får per mån med detta abonnemang? Den kanske blir lite repigare då men kanske rostar mindre eftersom smuts orsakar rost?

[Min understrykn.]
Endast lekman på det här och på intet sätt ngn slags expert på vilket rostskydd en Tesla har...

MEN. Orsakar smuts rost?

Är det inte salt som orsakar rost?

På vilket sätt skulle fint, fint vägdamm kunna tränga igenom klarlack, solid- eller metalliclack, grundlack och slutligen ett lager galvanisering?...

Ok om man vill ha en ren bil...

MEN. Salt är väl vattenlösligt?... Så är det bara rost man är orolig för så räcker det väl att spola av bilen ordentligt med tillräckligt jämna mellanrum samt se till att köra en underspolning. Utan underspolning så kommer saltet ligga kvar undertill på bilen länge. Dessutom kan det ansamlas såna mängder smuts på vissa ställen att det väl kan binda vätska länge innan det torkar till. DET kan väl säkerligen resultera i rost på delar av bilen undertill som inte är lackerade och som eventuellt skulle kunna ha sämre rostskydd (om det nu är på det sättet dvs...)...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fortsättning på min post ovan:

Fälgar däremot är väl en annan grej. De utsätts ju för mkt större krafter och mekaniskt slitage. De kan jag hålla med om att man behöver underhållstvätta med helt andra intervaller för att lacken inte ska skadas... Särskilt då folk dragit på sina dubbdäck... Då verkar det ju ansamlas skit på helt andra nivåer just i fälgarna även hos oss som kör med dubbfria vinterdäck...

Full disclosure: Har tyvärr ingen Tesla [Insert skriet-smiley här...]. Har ist. en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi med vinterdäck på tredjepartsfälgar från Dezent.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AlphaEcho
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 jul 2021 07:35

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av AlphaEcho »

tommyd skrev:
Är det nån som har provat detta abonnemang? Är det bra för en Tesla Model 3 att tvätta så ofta, eller sliter man på lacken onödigt mycket så den går sönder efter några år? Vet ni om det går att välja borstfri tvätt eller måste man välja tvättar som använder borstar, som jag antar sliter mer?
Har kört en månad med tvättabonnemanget. Hann med 6 tvättar av 8 möjliga. Kör en grå M3 2020. Det går inte att välja program utan det blir standard med borstar. Bara att ladda ner appen, registrera bil och betalkort. Sen är det bara att köra fram, låta kameran läsa av regskylten och öppna bommen.

Visst blir det tvättrepor men kör hellre runt i en ren bil med tvättrepor än med en smutsfärgad bil där man inte ser att bilen saknar tvättrepor.

Räknar med att ha bilen ett år till och sen uppgradera. Tror inte att en bilhandlare betalar mindre för att bilen har tvättrepor då den ändå ska poleras inför försäljning.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Haze »

AlphaEcho skrev:
tommyd skrev:
Är det nån som har provat detta abonnemang? Är det bra för en Tesla Model 3 att tvätta så ofta, eller sliter man på lacken onödigt mycket så den går sönder efter några år? Vet ni om det går att välja borstfri tvätt eller måste man välja tvättar som använder borstar, som jag antar sliter mer?
Har kört en månad med tvättabonnemanget. Hann med 6 tvättar av 8 möjliga. Kör en grå M3 2020. Det går inte att välja program utan det blir standard med borstar. Bara att ladda ner appen, registrera bil och betalkort. Sen är det bara att köra fram, låta kameran läsa av regskylten och öppna bommen.

Visst blir det tvättrepor men kör hellre runt i en ren bil med tvättrepor än med en smutsfärgad bil där man inte ser att bilen saknar tvättrepor.

Räknar med att ha bilen ett år till och sen uppgradera. Tror inte att en bilhandlare betalar mindre för att bilen har tvättrepor då den ändå ska poleras inför försäljning.
Intressant tanke, jag skäms över att jag inte hinner tvätta bilen och det hjälper inte att jag är bekväm. Min bil är alltid skitig känns det som, kanske inte skall skämmas över lite tvätt repor.
Fast om den kan bli Grandcanyon-repor är det ju inget man vill ha, och jag antar att det kan bli följden.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av HelectriC »

NEO skrev:
HelectriC skrev:
NEO skrev:
HelectriC skrev:
Men det är ju matt folie på bilen? Klart det inte blir tvättrepor på den så lätt.
Inte sagt något om tvättrepor? Snarare fördelar med PPF och att ha det här tvättabonnemanget.
Fast hela tråden handlar ju om det är bra för lacken att tvätta så ofta. Men jag tolkar det som du då menar att det går bra att tvätta så ofta, så länge man har matt folie på bilen? Och det stämmer ju säkert, dock har ju de flesta den blanka originallacken på bilen.
Nja, tråden handlar också om hur pass ren bilen blir efter en vända i tvätten. Florerar inlägg att det skulle vara en dålig tvätt. Det dementerar mina bilder ganska starkt. Så definitivt informativa inlägg för bilägare som är intresserade av just OKQ8 tvättabonnemang med bildbevis.

Eller håller du inte med att mina inlägg är relevanta? Har du mer erfarenhet av tvättabonnemanget?

Sen handlar den till 50% om fossilbillister och tankvanor, i sedvanlig TCS anda. Men nej det ser du inte minsann. Pin
Se vad tråden heter! Det är väl då inte helt relevant att ta upp hur lättvättad en folierad bil är?
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Är det bra för bilen att tvätta den 8 gånger per mån?

Inlägg av Tars »

Jag kör okq8 tvättabb.
För mig är det viktigare att byta smuts och få bort saltet samt att jag har inte tid att stå och gno lika mycket längre som förut. Kör en invändig tvätt hemma oftare istället.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar