Jag har själv bytt från en Model S 85D 2015 till en Model Y 2021.jocke888 skrev:Beställde en Model Y i tisdags.
Köpte "snålvarianten", 4WD LR, vit, svart interiör, inga extraklick alls, inte ens vinterhjul som jag tänker köpa av 3e part.
Uppskattad leveranstid 14-28 mars.
Haft en Model S -85 2015 för några år sedan, så jag har varit medlem i forumet sedan länge.
Men kört ICE och en Leaf sedan jag sålde min S.
Ser mycket fram emot min Model Y men har också lite tankar efter min Model S-erfarenhet:
-Handtagen gick sönder flera gånger på S, hoppas modelY-varianten är bättre.
-De karmlösa sidorutorna på S fastnade i vinterfrost, hoppas det funkar bättre med Y:s dubbelrutor.
-Kommer jag sakna förarplatsens informationsskärm eller vänjer jag mig snabbt vid att hastighet står i mittskärmen?
-Är Model Y stor nog för min familj (fru+3 barn 8-14 år). Har idag en Peugeot5008 -2021, vilket är en väldigt praktisk och stor bil.
-Har inte ens provkört den, utan räknar kallt med att bli nöjd. Har sett 1000 youtube-recensioner
-Har 25 mil till närmsta tesla-verkstad, så jag hoppas nybilskvaliten gör att jag slipper en massa besök. Med min S fick jag åka 3 ggr på ett år för garantiärenden (handtag, läcka taklucka). De ville inte köra ut till mig, utan jag var tvungen att komma till dem. Hoppas jag slipper dessa resor.
Lite jämförelser/uppmärksammanden relaterat till det du skriver ovan:
* Handtagen. Jag hade problem med ett handtag på min S som byttes på garantin. Det kunde vara lite svajigt med S-handtagen i början men det verkar som att diverse mjukvarufixar gjorde dem väldigt bra i övrigt. Lite ovant i början med Y-handtagen men så fort man vant sig tycker jag att de är jättebra. De har fungerat jättefint även nu under den vintern (i Göteborg) som har varit.
* Karmlösa rutor. Missade man att förvärma S-en kunde det vara lite oroande på vintern. Nu brukar jag ju förvärma även min Y men de gångerna jag öppnat en frusen bil har det ändå gått bra. Det känns som att dörrarna + fönster är mer vinterdugliga än de på en Model S från 2015.
* Stor nog för familjen? Det är liknande volymer men lite annorlunda disponerat. Jag får nog säga att Y-en vinner på att vara lite mer praktisk. Vad gäller själva passagerarutrymmet är det aningen mindre på Y än på S. Nu har jag aldrig 3 barn där bak men det är nog några cm smalare än på S-en. En bonus är väl åtminstone att bilen är märkbart lättare att få plats med på parkeringsrutor.
* Jag provkörde Y-en under hösten egentligen mest för mina svärföräldrars skull. Jag har själv en S refresh på ingång. Jag blev dock så väldigt nöjd med åkturen att jag bestämde mig samma dag att jag köper en Y och sedan säljer den till svärföräldrarna när S-refreshen kommer. Med i beräkningarna var då att man precis sagt att supermiljöbilspremien skulle bort för bilar över 700 000:- och att det inte sagts något om att det skulle bli försenat 3-6 månader.
* Kvalitet. Tja, alla bilar är väl olika men det verkar ha hänt mycket på de 6½ åren mellan mina bilars tillverkning. S-en hade en del barnsjukdomar som fixades under garanti (inkl taklucka) och sedan har den rullat på bra. Åtminstone min Y har känts väldigt bra ihopbyggd. Bästa kvalitetskänslan jag haft på någon bil.
Lite andra skillnader
* Ratten: Det kändes lite fel att ratten var mindre på Y men det var bara en vanesak. Jag föredrar ratten på Y-en efter att haft båda bilarna parallellt några månader.
* Spakar/knappar på ratten: Också en vanesak men det känns mycket mer intuitivt på Y-en. Det gick snabbt att vänja sig och kändes lite fel när man gick tillbaka till Y-en. Inte så att jag var förvirrad när jag körde S-en men det är lite bättre nu.
* One-pedal-driving: Det fanns åtminstone inte på min S från 2015. Jag vande mig ungefär efter 100 meter och är riktigt nöjd med den
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
* Skärmar: Det var definitivt så att jag några gånger, när jag körde i mörker, funderade på ifall skärmen framför mig hade slocknat
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
* Autopiloten. Jag hade AP1 på S-en. Den var egentligen väldigt bra tills man införde lite olika EU-begränsningar. På Y-en tog jag utökad autopilot och det kändes som en no-brainer för mig som kör långa sträckor på motorväg varje vecka. Hittills är jag väldigt nöjd med autopiloten. Den har verkligen blivit mycket bättre. Från att jag lägger mig i påfarten till motorvägen i Kungsbacka till och med avfarten i Ängelholm fixar autopiloten hela körningen där jag verkligen bara justerar hastigheten några gånger och sedan trycker på blinkersspaken för att bekräfta navigate-on-autopilot-filvalen.
* Fjädring. Jag hade luftfjädring på S-en. Det är ju inte så att jag tycker att Y-en är obekväm att köra i men hade det funnits som tillval på Y-en hade jag valt det.