Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

jocke888 skrev:
Beställde en Model Y i tisdags.
Köpte "snålvarianten", 4WD LR, vit, svart interiör, inga extraklick alls, inte ens vinterhjul som jag tänker köpa av 3e part.
Uppskattad leveranstid 14-28 mars.

Haft en Model S -85 2015 för några år sedan, så jag har varit medlem i forumet sedan länge.
Men kört ICE och en Leaf sedan jag sålde min S.

Ser mycket fram emot min Model Y men har också lite tankar efter min Model S-erfarenhet:

-Handtagen gick sönder flera gånger på S, hoppas modelY-varianten är bättre.
-De karmlösa sidorutorna på S fastnade i vinterfrost, hoppas det funkar bättre med Y:s dubbelrutor.
-Kommer jag sakna förarplatsens informationsskärm eller vänjer jag mig snabbt vid att hastighet står i mittskärmen?
-Är Model Y stor nog för min familj (fru+3 barn 8-14 år). Har idag en Peugeot5008 -2021, vilket är en väldigt praktisk och stor bil.
-Har inte ens provkört den, utan räknar kallt med att bli nöjd. Har sett 1000 youtube-recensioner :-)
-Har 25 mil till närmsta tesla-verkstad, så jag hoppas nybilskvaliten gör att jag slipper en massa besök. Med min S fick jag åka 3 ggr på ett år för garantiärenden (handtag, läcka taklucka). De ville inte köra ut till mig, utan jag var tvungen att komma till dem. Hoppas jag slipper dessa resor.
Jag har själv bytt från en Model S 85D 2015 till en Model Y 2021.

Lite jämförelser/uppmärksammanden relaterat till det du skriver ovan:

* Handtagen. Jag hade problem med ett handtag på min S som byttes på garantin. Det kunde vara lite svajigt med S-handtagen i början men det verkar som att diverse mjukvarufixar gjorde dem väldigt bra i övrigt. Lite ovant i början med Y-handtagen men så fort man vant sig tycker jag att de är jättebra. De har fungerat jättefint även nu under den vintern (i Göteborg) som har varit.
* Karmlösa rutor. Missade man att förvärma S-en kunde det vara lite oroande på vintern. Nu brukar jag ju förvärma även min Y men de gångerna jag öppnat en frusen bil har det ändå gått bra. Det känns som att dörrarna + fönster är mer vinterdugliga än de på en Model S från 2015.
* Stor nog för familjen? Det är liknande volymer men lite annorlunda disponerat. Jag får nog säga att Y-en vinner på att vara lite mer praktisk. Vad gäller själva passagerarutrymmet är det aningen mindre på Y än på S. Nu har jag aldrig 3 barn där bak men det är nog några cm smalare än på S-en. En bonus är väl åtminstone att bilen är märkbart lättare att få plats med på parkeringsrutor.
* Jag provkörde Y-en under hösten egentligen mest för mina svärföräldrars skull. Jag har själv en S refresh på ingång. Jag blev dock så väldigt nöjd med åkturen att jag bestämde mig samma dag att jag köper en Y och sedan säljer den till svärföräldrarna när S-refreshen kommer. Med i beräkningarna var då att man precis sagt att supermiljöbilspremien skulle bort för bilar över 700 000:- och att det inte sagts något om att det skulle bli försenat 3-6 månader.
* Kvalitet. Tja, alla bilar är väl olika men det verkar ha hänt mycket på de 6½ åren mellan mina bilars tillverkning. S-en hade en del barnsjukdomar som fixades under garanti (inkl taklucka) och sedan har den rullat på bra. Åtminstone min Y har känts väldigt bra ihopbyggd. Bästa kvalitetskänslan jag haft på någon bil.

Lite andra skillnader
* Ratten: Det kändes lite fel att ratten var mindre på Y men det var bara en vanesak. Jag föredrar ratten på Y-en efter att haft båda bilarna parallellt några månader.
* Spakar/knappar på ratten: Också en vanesak men det känns mycket mer intuitivt på Y-en. Det gick snabbt att vänja sig och kändes lite fel när man gick tillbaka till Y-en. Inte så att jag var förvirrad när jag körde S-en men det är lite bättre nu.
* One-pedal-driving: Det fanns åtminstone inte på min S från 2015. Jag vande mig ungefär efter 100 meter och är riktigt nöjd med den :)
* Skärmar: Det var definitivt så att jag några gånger, när jag körde i mörker, funderade på ifall skärmen framför mig hade slocknat ;). Det har jag ju dock vant mig av med nu. Det är inga problem att ha skärmen i mitten. Man vänjer sig väldigt fort. Dock hade det varit trevligt ifall den kanske varit något större på Y-en.
* Autopiloten. Jag hade AP1 på S-en. Den var egentligen väldigt bra tills man införde lite olika EU-begränsningar. På Y-en tog jag utökad autopilot och det kändes som en no-brainer för mig som kör långa sträckor på motorväg varje vecka. Hittills är jag väldigt nöjd med autopiloten. Den har verkligen blivit mycket bättre. Från att jag lägger mig i påfarten till motorvägen i Kungsbacka till och med avfarten i Ängelholm fixar autopiloten hela körningen där jag verkligen bara justerar hastigheten några gånger och sedan trycker på blinkersspaken för att bekräfta navigate-on-autopilot-filvalen.
* Fjädring. Jag hade luftfjädring på S-en. Det är ju inte så att jag tycker att Y-en är obekväm att köra i men hade det funnits som tillval på Y-en hade jag valt det.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jontez »

RSHA_76 skrev:
En otålig snart Tesla ägare... Beställde en vit MYP 2 feb och fick uppskattad leveranstid mars 2022. När får man veta sin mer exakta leverans datum?
När jag loggar in så hittar jag inget :|
Om man beställer samma bil idag så står det april.
Enligt tesla försäljaren så kommer de MYP som ska till Sverige tillverkas i Tyskland. Tror ni det stämmer? Med tanke på att de ännu inte börjat bygga bilar i Tyskland kan det dröja länge innan jag får min bil. Kan det hända att den kommer från Kina i stället?
Vill ogärna gå miste om bonusen på 70k som jag har hört fler bilförsäljare påstår gäller bara för bilar som regas senast 31 mars.
Några fler som har beställt en MYP med uppskattad leveranstid: mars 2022?
Jag har också en MYP beställd och de ska tillverkas i Berlin precis som din säljare sagt.

Angående bonusen har jag också tidigare fått uppfattningen att den eventuellt ryker i juni. Dock valde jag att kolla upp detta själv och på regeringens hemsida stå det skrivet den 5e november att förslaget senareläggs till "senare 2022". Vad det innebär är det nog inte så många som vet, men det behöver inte vara 1/6.
Jag har förväntad leverans på min MYP i maj och jag tror att dom kommer att hålla det.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Dexter86 skrev:
Emil skrev:
Också fått 9-23 Feb, Malmö. Kommer nog inte dra på några vinterdäck. Känns meningslöst att ha det i Malmöregionen i mars månad, lagkravet gäller väl endast vid vinterväglag ändå?

Angående skepp så verkar det vara GRANDE CALIFORNIA som våra bilar står på. Tyvärr går det dock inte söka på https://www.net.grimaldi.co.uk/GNET/Pag ... roTracking - krävs shipping number :(
Vill också tro och hoppas på att det är den!

Lurigt det där! Ja det gäller endast vid vinterväglag, men det är ju en tolkningsfråga i vissa lägen, polisen kanske tycker annorlunda
Vi har faktiskt (bor 15min norr om Malmö) haft isbana par dagar i veckan o förra veckan

Tänker jag betalar in när man får boka upphämtning
Reglerna är rätt tydliga. Det måste finnas is/snö på delar av vägbanan. Annars finns inga krav på vinterdäck oavsett årstid. Jag hämtar i sthlm den 11 mars prel och kommer att köra sommardäck endast. Om jag har kvar bilen i december så köper jag nåt då att köra på. Sthlm får vinterväglag tidigast i december.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev:
Dexter86 skrev:
Emil skrev:
Också fått 9-23 Feb, Malmö. Kommer nog inte dra på några vinterdäck. Känns meningslöst att ha det i Malmöregionen i mars månad, lagkravet gäller väl endast vid vinterväglag ändå?

Angående skepp så verkar det vara GRANDE CALIFORNIA som våra bilar står på. Tyvärr går det dock inte söka på https://www.net.grimaldi.co.uk/GNET/Pag ... roTracking - krävs shipping number :(
Vill också tro och hoppas på att det är den!

Lurigt det där! Ja det gäller endast vid vinterväglag, men det är ju en tolkningsfråga i vissa lägen, polisen kanske tycker annorlunda
Vi har faktiskt (bor 15min norr om Malmö) haft isbana par dagar i veckan o förra veckan

Tänker jag betalar in när man får boka upphämtning
Reglerna är rätt tydliga. Det måste finnas is/snö på delar av vägbanan. Annars finns inga krav på vinterdäck oavsett årstid. Jag hämtar i sthlm den 11 mars prel och kommer att köra sommardäck endast. Om jag har kvar bilen i december så köper jag nåt då att köra på. Sthlm får vinterväglag tidigast i december.
9:e november:
20161109_160841.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 nov 2020 14:54
Ort: Borås

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Likenoother »

Har med en Y long range beställd o leverans i slutet på mars men sugen på o vänta på en 7 sits , ingen som har någon info om när dom kommer dycka upp
Senast redigerad av Likenoother, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pejvic »

Haha, jag minns det där. Slapp det då jag var utomlands det året. Otroligt nog var det inget vinterdäckskrav den dagen heller.....
Haft alla 3/Y
daniel_k3
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 feb 2022 17:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av daniel_k3 »

Ställer mig till den väntande skaran :)
Beställdes via Autoplan 10/2
Enligt SA i Malmö va Mars leverans ingen omöjlighet.
Å andra sidan är väl inte beställningen sen mest exotiska heller, vit/svart LR med 19” … men, jag tycker iofs MY är ett exotiskt bilval nog och ser fram emot att få köra hem elektriskt :)

Byter från en V90 CC och en MB A250e
Så nu ska vi hitta något litet som vi ska ha upp till som matchar vid sidan av MY på uppfarten :)

Sambon har kravet att båda bilarna ska ha samma färgsättning
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

daniel_k3 skrev:
Ställer mig till den väntande skaran :)
Beställdes via Autoplan 10/2
Enligt SA i Malmö va Mars leverans ingen omöjlighet.
Å andra sidan är väl inte beställningen sen mest exotiska heller, vit/svart LR med 19” … men, jag tycker iofs MY är ett exotiskt bilval nog och ser fram emot att få köra hem elektriskt :)

Byter från en V90 CC och en MB A250e
Så nu ska vi hitta något litet som vi ska ha upp till som matchar vid sidan av MY på uppfarten :)

Sambon har kravet att båda bilarna ska ha samma färgsättning
En Model 3 eller en Polestar 2 kanske?
Båda finns som vitmetallic :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
daniel_k3
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 feb 2022 17:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av daniel_k3 »

Maw skrev:

En Model 3 eller en Polestar 2 kanske?
Båda finns som vitmetallic :)
Jo, det är ju helt klart en tanke :)
Var helt inställd på en PS2 tidigare, innan valet av MY men blev inte helt såld när jag provkörde. Bilen de hade var en helt basic SR. Kändes lite S60 Kinetic över den…

MY blev ett ruskigt spontant beslut, utan provkörning eller ens ”känna och klämma” :roll:

En fundering, hur är ljudet från stereon i MY?
Tidigare bilar har jag alltid uppgraderat till HK, Bose, eller som nu senast, Burmester.
Men, i linje med Elons modell finns ju inte de valen :)
(Lite synd att Audi hann först med Sonos samarbete, det hade ju suttit fint annars)

Så, ni som har fått era bilar, är det ok stereo org, eller behöver man köra med hörlurar för att få gott tryck?
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Det är riktigt bra ljud i den tycker jag!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

daniel_k3 skrev:
Maw skrev:

En Model 3 eller en Polestar 2 kanske?
Båda finns som vitmetallic :)
Jo, det är ju helt klart en tanke :)
Var helt inställd på en PS2 tidigare, innan valet av MY men blev inte helt såld när jag provkörde. Bilen de hade var en helt basic SR. Kändes lite S60 Kinetic över den…

MY blev ett ruskigt spontant beslut, utan provkörning eller ens ”känna och klämma” :roll:

En fundering, hur är ljudet från stereon i MY?
Tidigare bilar har jag alltid uppgraderat till HK, Bose, eller som nu senast, Burmester.
Men, i linje med Elons modell finns ju inte de valen :)
(Lite synd att Audi hann först med Sonos samarbete, det hade ju suttit fint annars)

Så, ni som har fått era bilar, är det ok stereo org, eller behöver man köra med hörlurar för att få gott tryck?
Tesla har tydligen plockat bort en högtalare till 2022.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rhino69
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2022 06:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rhino69 »

MY kommer med “premium” stereos, när jag provkörde riktigt bra ljud. Luftigt, välbalanserat och med tryck, faktiskt även på lägre ljudnivå. Lyssnade bara på radion, men med Tidal/Spotify Kongo med premium streaming borde det vara riktigt bra.
Användarvisningsbild
Cevalo
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 dec 2021 22:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Cevalo »

Ljudet i Tesla Y är mycket bra, vilket t ex Ljud och Bild också tyckte vid en test. I alla fall i förra årgången. Inte i klass med Volvos premiumanläggning från Bowers & Wilkins eller vissa ännu dyrare varianter. Men bättre i mina öron än andra elbilar inkl Kia, Hyundai, ID4, Skoda.
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tiimpan »

Bättre än Volvos Harman Kardon?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

Tiimpan skrev:
Bättre än Volvos Harman Kardon?
Vet ej, men enligt RSM så är Teslas ljud i M3 bättre än Harman Kardon i BMW i4 M-serien iaf.

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Cevalo
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 dec 2021 22:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Cevalo »

Bra fråga, det var ett tag sen jag hörde den. Min känsla är bättre än HK men jag borde lyssna i närtid för att vara säker. Rent allmänt har Volvo genom åren haft bra ljud tycker jag.
daniel_k3
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 feb 2022 17:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av daniel_k3 »

Cevalo skrev:
Bra fråga, det var ett tag sen jag hörde den. Min känsla är bättre än HK men jag borde lyssna i närtid för att vara säker. Rent allmänt har Volvo genom åren haft bra ljud tycker jag.
Ja, Volvon har helt ok ljud även utan uppgradering till B&W. Skönt att höra att ljudet verkar vara bra i model Y :) ska försöka hitta dendär artikeln i ljud och bild så man kan läsa lite i dessa väntans tider :)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Rocko skrev:
Inte bättre ljud i vår -21 M3P, än vår tidigare XC60 -16 som hade premium HK anläggning med sub.
Den var det fantastiskt ljud i.
Ingen elektroniskt strypning på basen i vissa register och kunde återge grym bas och rent ljud rakt igenom.
Men….. Visst är ljudet i Teslan riktigt bra också, så jag klagar absolut inte :-)
Min åsikt bara.
Förväntar mig att MYP:n vi nu ska byta till är motsvarande, så jag är inte orolig.
Undrar däremot vilken högtalare man plockat bort i -22:an, som det ryktas om?
Någonstans där fram vill jag minnas
Finns d något i mitten?
Användarvisningsbild
EVVK
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 dec 2021 22:06

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av EVVK »

Är det verkligen sån skillnad på märkerna eller snarare hur de implementerades? Tar vi Bose som ett exempel så har de högtalare och lösningar i alla möjliga prisklasser.

Allt beror väl på vilken budget som spenderades på just det projektet/bilmodellen?

Samt vad man har för referensbild själv?

Jämför man att ha Rolling Stones live spelandes i ett vardagsrum så får man nog satsa på en bra LP spelare, påkostad rörförstärkare och element i olika storlek så att spektrumet täcks, gärna i överdimensionerade högtalarlådor så luftflödet inte säckar ihop, då ljud handlar ju om att få luft i rörelse och vibration. Men i en bil? nog omöjligt, då får man nog kalibrera ganska mycket för det rummet, kanske tom designa om bilen till en spetsig kakbit med runt bak så att ljudvågorna inte tar ut varandra negativt.

Men visst, som ett exempel, jag har personligen lite svårt med de flesta produkter Bose sätter sin logga på. Det spelar ingen roll om det är deras dyrare eller billigare serier, de tenderar att få till ett plastigt signaturljud och diskanten klingar inte snyggt i mina öron. Medan jag har full förståelse att någon annan älskar det, vissa föredrog ju MP3 mot lossless, då man vant sig att lyssna på det. Absolut inget fel med det. Likaväl finns det människor som njuter av rejält komprimerad radiomusik medan andra vill ha råare autentisk dynamik.

Mycket är smaksak, men så länge ljudet är någorlunda balanserat så borde det väl fungera för de flesta och det brukar vara det som man går på, att göra den gråa massan nöjd.
Användarvisningsbild
Rhino69
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2022 06:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rhino69 »

Själv ser jag framemot att logga in på mitt Tidalkonto med hifi streaming (högupplöst lossless stream på 1,2mbit/sec = CD kvalitet lite enkelt uttryckt). Vid provkörningen uppfattade jag ljudet som riktigt bra, när jag provkörde en KIA EV6 med Meridian anläggning, lät det riktigt dåligt faktiskt. Har tyvärr inte lyssnat på B&W eller B&O eller Burmester för att nämna några i toppskiktet, men det var inte svårt att höra Model Ys kvaliteter!
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 233
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Icerman »

Hur är ljudet när man har bagaget fullt? Sitter väl ett gäng högtalare överkant lucka samt sub i sidan som mer eller mindre är övertäckta. I baksätet är det ”bara” 2 högtalare, en i vardera dörr.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

Vi fick in 625 st nya Model Y i vårt register nu inatt. D.v.s. 625 st Y som blev sökbara med VIN på car.info. Ett litet uppmärksammande här är att de ju alla är tillverkade i närheten av årsskiftet. 120 st av dem är faktiskt tillverkade precis på slutet (t.ex. 2021-12-31). De är specade som de som är tillverkade ett par dagar senare med Y5LD, samma WLTP och N=2022 i VIN-koden men Transportstyrelsen anger dessa felaktigt som 2021:or. Vi sätter dem dock som 2022:or hos oss.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Franz skrev:
Vi fick in 625 st nya Model Y i vårt register nu inatt. D.v.s. 625 st Y som blev sökbara med VIN på car.info. Ett litet uppmärksammande här är att de ju alla är tillverkade i närheten av årsskiftet. 120 st av dem är faktiskt tillverkade precis på slutet (t.ex. 2021-12-31). De är specade som de som är tillverkade ett par dagar senare med Y5LD, samma WLTP och N=2022 i VIN-koden men Transportstyrelsen anger dessa felaktigt som 2021:or. Vi sätter dem dock som 2022:or hos oss.
Var får ni motoreffekten från?
Ni har 254 kW för min bil, men på Transportstyrelsen ser det ut så här:
Screenshot_20220215-090426_Samsung Internet.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

Franz skrev:
Vi fick in 625 st nya Model Y i vårt register nu inatt. D.v.s. 625 st Y som blev sökbara med VIN på car.info. Ett litet uppmärksammande här är att de ju alla är tillverkade i närheten av årsskiftet. 120 st av dem är faktiskt tillverkade precis på slutet (t.ex. 2021-12-31). De är specade som de som är tillverkade ett par dagar senare med Y5LD, samma WLTP och N=2022 i VIN-koden men Transportstyrelsen anger dessa felaktigt som 2021:or. Vi sätter dem dock som 2022:or hos oss.
Min är en av de 120. Lite synd att den är specad som 2021 men förhoppningsvis har den alla 2022 nyheter.
Bara vänta på en dag för upplockning då ....
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av The Gentleman »

Choke skrev:
Franz skrev:
Vi fick in 625 st nya Model Y i vårt register nu inatt. D.v.s. 625 st Y som blev sökbara med VIN på car.info. Ett litet uppmärksammande här är att de ju alla är tillverkade i närheten av årsskiftet. 120 st av dem är faktiskt tillverkade precis på slutet (t.ex. 2021-12-31). De är specade som de som är tillverkade ett par dagar senare med Y5LD, samma WLTP och N=2022 i VIN-koden men Transportstyrelsen anger dessa felaktigt som 2021:or. Vi sätter dem dock som 2022:or hos oss.
Min är en av de 120. Lite synd att den är specad som 2021 men förhoppningsvis har den alla 2022 nyheter.
Bara vänta på en dag för upplockning då ....
Tillverkningsdag för vår bil är 2022-01-05. Vad det innebär i form av nyheter/uppdateringar vet jag inte, men upphämtning på torsdag så då vet jag mer.
Skriv svar