Tesla snow mode
Moderator: Redaktion
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Tesla snow mode
Nu har Tesla fixat snow mode (i alla fall 4 WD modeller), Tesla björn har testat:
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Tesla snow mode
Så mycket bladder i hans videos...
- någon som orkar sammanfatta eller ge bra tidpunkter i filmen att spola till?
- någon som orkar sammanfatta eller ge bra tidpunkter i filmen att spola till?
Mjukvara verkar numera reagera på hjulsläpp, och går då över till att kontinuerligt använda även främre motorn för både framdrift och regen.
För framdrift verkar det ligga på kanske 45 fram, 55 bak och för regen tvärtom 55/45. Det ger enligt Björn en mycket stabilare bil.
Sen verkar den slå av det här "snow mode" efter en stund när bilen inte registrerat några hjulsläpp, och går då tillbaka till "vanliga bakhjulsdriften" för att spara energi.
Jag tycker mig ha upplevt det här och bilen har istället blivit lite tråkigare på snö på senaste tiden.
För framdrift verkar det ligga på kanske 45 fram, 55 bak och för regen tvärtom 55/45. Det ger enligt Björn en mycket stabilare bil.
Sen verkar den slå av det här "snow mode" efter en stund när bilen inte registrerat några hjulsläpp, och går då tillbaka till "vanliga bakhjulsdriften" för att spara energi.
Jag tycker mig ha upplevt det här och bilen har istället blivit lite tråkigare på snö på senaste tiden.

M3 LR -20, okrokad
Björn hävdar att Tesla nyligen har implementerat något som han kallar "snowmode". Han hävdar att detta är fallet för alla AWD modeller och testar på en Model 3. Bilen verkar nu gå in i detta "mode", enligt honom, när den känner av att däcken tappar fäste. Bilen slår då över till ständig AWD genom att använda både permanentmagnetmotorn bak och främre induktionsmotorn för att stabilisera färden under ett visst tidsintervall. Detta visar han genom ScanMyTesla som visar att frammotorn är aktiverad under ett visst tidsintervall efter att bilen har känt av att hjulen slirar. Efter detta intervall (han pratar om upp till 5 minuter utan att bilen har slirat) går bilen tillbaka till att främst drivas av den effektiva permanentmagnetmotorn bak.
Tidigare har AWD bilarna för att spara energi främst använt sig av den effektivare bakre motorn för att spara energi utan att gå in i "snowmode". Detta menar han har haft bieffekten att bilen speciellt vid regeneration i kurvor men även på raksträckor har haft tendens att slira när det är halt eftersom den då främst har använt den bakre motorn. Regenerationen sker nu istället av både främre och bakre motorn i "snowmode".
Nyheten är alltså att bilen fortsätter att ha induktionsmotorn igång en tid även efter att bilen känner att den tappar fästet. Detta verkar göra att färden i halt väglag är mer stabil enligt Björn.
Tidigare har AWD bilarna för att spara energi främst använt sig av den effektivare bakre motorn för att spara energi utan att gå in i "snowmode". Detta menar han har haft bieffekten att bilen speciellt vid regeneration i kurvor men även på raksträckor har haft tendens att slira när det är halt eftersom den då främst har använt den bakre motorn. Regenerationen sker nu istället av både främre och bakre motorn i "snowmode".
Nyheten är alltså att bilen fortsätter att ha induktionsmotorn igång en tid även efter att bilen känner att den tappar fästet. Detta verkar göra att färden i halt väglag är mer stabil enligt Björn.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag tror inte det där är något nytt direkt, skillnaden är att förut kopplade funktionen i och ur hela tiden, nu är den aktiverad flera minuter efter att den känt av halka.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Och från vilken mjukvaruversion gäller detta?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Är Snow mode är bara på LR modellerna?
P modellerna har ju Track mode där är ju mer inställningsmöjligheter.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Snow mode är bara ett namn Bjørn hittat på när han upptäckte en mjukvaruförändring på automatiska rwd awd inkopplingen.Dexter skrev:Är Snow mode är bara på LR modellerna?
Det är till 99% på både LR och Performance
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Ok jag trodde det var något man aktiverade själv via skärmen.Tellus skrev:Snow mode är bara ett namn Bjørn hittat på när han upptäckte en mjukvaruförändring på automatiska rwd awd inkopplingen.Dexter skrev:Är Snow mode är bara på LR modellerna?
Det är till 99% på både LR och Performance
Det är bara fördelningen mellan fram och bak drivningen som ändras av styrningen om hjulen släpper.
Haha, ja jag tog ut min TM3 LR i början av dec, bara några veckor innan uppdateringen kom med snow mode, fick ha kul en liten stund iaf.cpt_rb skrev:Jag tycker mig ha upplevt det här och bilen har istället blivit lite tråkigare på snö på senaste tiden.
Önskar tesla la till Track Mode "Lite" till LR, eller iaf möjlighet att slå av esp/antispinn.
TM3 LR E5LD -21
#teamred
#teamred
Hade gärna betalat lite extra för att få Track Mode på LR.serrano skrev:Önskar tesla la till Track Mode "Lite" till LR, eller iaf möjlighet att slå av esp/antispinn.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Gustafsson
- Teslaägare
På min gamla 70D hörde man ett tydligt vinande från den främre motorn när den drog. Vintertid var den främre motorn aktiv i stort sett hela tiden, men när det blev varmare hörde man motorn mer sparsamt såsom vi acceleration. Så någon typ av vinterreglering har det nog funnits sedan 2015 typ. Sen har det ju varit rätt många uppdateringar där release-notes har hävdat ”improved cold weather experience”.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Noterar precis samma på den S85D jag har som lånebil just nu. Lösare underlag, då viner det nästan hela tiden.Gustafsson skrev:På min gamla 70D hörde man ett tydligt vinande från den främre motorn när den drog. Vintertid var den främre motorn aktiv i stort sett hela tiden, men när det blev varmare hörde man motorn mer sparsamt såsom vi acceleration. Så någon typ av vinterreglering har det nog funnits sedan 2015 typ. Sen har det ju varit rätt många uppdateringar där release-noteras har hävdat ”improved cold weather experience”.
Tesla Y LR -22 EAP
Har hittat denna lösning för 450 USD + frakt + moms + tull (från Canada). Verkar mycket enkel att installera och enkelt att återställa. Man får dock bara "drift mode" = urkopplat antispinn och stabilitietskontroll med bibehållen ABS + lite andra trevliga funktioner som trunk- och frunköppning genom att använda parkeringssensorerna.martinot skrev:Hade gärna betalat lite extra för att få Track Mode på LR.serrano skrev:Önskar tesla la till Track Mode "Lite" till LR, eller iaf möjlighet att slå av esp/antispinn.
https://ingenext.ca/collections/bonus-m ... 1875421375
De har även dyrare moduler som ger prestandaförbättringar och till och med en Ghost Upgrade med ett riktigt "track mode" som de kallar "lap mode" där man kan ställa drivparametrarna i detalj, men då är det 2395 USD + införsel och den funkar bara med 980 motorn.
Första lösningen tycker jag är intressant då priset är vad jag skulle kunna betala bara för "drift mode".
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.