Nya batteriet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Femulen
Teslaägare

Nya batteriet

Inlägg av Femulen »

Som novis så undrar jag vad det nya Li-ion 12v batteriet som alla pratar så mycket om och som verkar så viktigt att få med i sin nya bil, varför och vad används det till?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Nya batteriet

Inlägg av BrooklynS »

Femulen skrev:
Som novis så undrar jag vad det nya Li-ion 12v batteriet som alla pratar så mycket om och som verkar så viktigt att få med i sin nya bil, varför och vad används det till?
Det är på 15,5V och ersätter det tidigare 12V-batteriet som driver stödsystem osv. Det behövde bytas med ett antal års mellanrum.

Viktigt eftersom det nya är mycket hållbarare.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Femulen
Teslaägare

Inlägg av Femulen »

Aha, tack för svaret!
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

M3 RWD -22
ml42

Inlägg av ml42 »

Kanske lite OT men jag har kvar mitt batteri sen 2015. När måste jag börja oroa mig för att jag ska bli stående pga det? För länge sedan kanske?

Jag misstänker att dom inledande problemen med 12V batterierna för >4 år sen nu har fixats genom att mjukvaran sköter dom bättre.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

ml42 skrev:
Kanske lite OT men jag har kvar mitt batteri sen 2015. När måste jag börja oroa mig för att jag ska bli stående pga det? För länge sedan kanske?

Jag misstänker att dom inledande problemen med 12V batterierna för >4 år sen nu har fixats genom att mjukvaran sköter dom bättre.
Jag har ju läst en del om Tesla bilar som fått stopp av att 12 Volt batteriet laddat ur. Gäller även andra elbilar, läste om en id3 tex.

Zoe ska man byta batteriet till ett nytt var tredje år enligt Renault. I min ice bil har jag precis bytt batteri, det gamla var åtta år gammalt och det före det, höll också sju - åtta år.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

wannabee skrev:
ml42 skrev:

Jag har ju läst en del om Tesla bilar som fått stopp av att 12 Volt batteriet laddat ur. Gäller även andra elbilar, läste om en id3 tex.

Zoe ska man byta batteriet till ett nytt var tredje år enligt Renault. I min ice bil har jag precis bytt batteri, det gamla var åtta år gammalt och det före det, höll också sju - åtta år.
Bytte förra året i min frus A2, 2001 6000 mil, 20 år och fungerade bra , men orolig fru.......
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

ducce916m skrev:
wannabee skrev:
ml42 skrev:

Bytte förra året i min frus A2, 2001 6000 mil, 20 år och fungerade bra , men orolig fru.......
Bror har en Lupo 3L 2003 med orginalbatteri! Man hör dock att den drar runt segt. Nissan Leaf gen1 12v batterier håller uppåt 10år.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

BrooklynS skrev:
Femulen skrev:
Det är på 15,5V och ersätter det tidigare 12V-batteriet som driver stödsystem osv. Det behövde bytas med ett antal års mellanrum.

Viktigt eftersom det nya är mycket hållbarare.
Men visst är det tänkt att de nya lågvolts batteriet ska hålla bilen livslängd till skillnad från de gamla bly batteriet..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

En bild säger mer än...
Bild

Teslas tidigare 12V bly-batteri och det nya Lithium-batteri.

Viktreduktion är väl ganska uppenbart, likaså volym = längre räckvidd.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

Hur gör dom med anslutningar gör släp, 12v etc? Sitter det, förutom nytt batter, nya komponenter för att transformera?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

ONSatan skrev:
Hur gör dom med anslutningar gör släp, 12v etc? Sitter det, förutom nytt batter, nya komponenter för att transformera?
Vindrutetorkarmotor är det enda som behöver anpassas. All belysning är LED osv.

Förresten, jag tror att släpvagnsmackapären (eldosan) också är ny.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar