Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av chip »

Tja!

Tänkte åka med familjen på ett litet europaäventyr några veckor över påsken. Vi tar färjan från nynäshamn-rostock, sedan en natt på vägen till Chambery i alpregionen, och därefter till Sainte-Maxime på rivieran. Vi tänkte köra följande rutt: Rostock-Frankfurt-Freiburg-Basel-Bern-Geneve-Chambery-Sainte Maxime.

Har ni några tips till någon som aldrig rest utanför rikets gränser i en elbil? Tänker på sådana saker som
- laddning (kanske något tyskt/franskt laddkort),
- sköna rastplatser/laddstationer
- förslag på en trevligare rutt än A5/A7
- appar
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av Jonte73 »

chip skrev:
Tja!

Tänkte åka med familjen på ett litet europaäventyr några veckor över påsken. Vi tar färjan från nynäshamn-rostock, sedan en natt på vägen till Chambery i alpregionen, och därefter till Sainte-Maxime på rivieran. Vi tänkte köra följande rutt: Rostock-Frankfurt-Freiburg-Basel-Bern-Geneve-Chambery-Sainte Maxime.

Har ni några tips till någon som aldrig rest utanför rikets gränser i en elbil? Tänker på sådana saker som
- laddning (kanske något tyskt/franskt laddkort),
- sköna rastplatser/laddstationer
- förslag på en trevligare rutt än A5/A7
- appar
ABRP appen är guld värd..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av jonasl »

Det finns en MER-laddare i Nynäshamn, precis utanför färjeterminalen till Gotlandsbåten. Det är typ enda laddaren söder om Stockholm som ger mer än 11kW.

Finns även 11kW på OKQ8 och gratis 11kW i Ösmo om ni kommer med väldigt goda marginaler. Ingen av dem ligger särskilt kul till.

Spännande att se hur det fungerar med SR+, jag tycker räckvidden är väl kort ibland på längre resor. Hade nog betalat för ABRP Premium under resan, det är väldigt smidigt och kostar inte mycket.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av snowman »

Har inga tips att komma med, men skriv gärna en rapport sen här i tråden när ni är hemma igen!
Vore kul att höra hur det gick, vad som bra och vad som gick mindre bra.
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av Rasmussen »

Körde solo i min sr+-20 kalmar-schweiz-kalmar i höstas, totalt 360mil. Spred ut det över fyra dagar och det var absolut inga problem. Visst hade det varit skönt med högre laddhastigheten i en lr/p men jag tycker inte det var något jobbigt alls med att stanna ofta, laddade oftast 10%-50/60% och körde sedan 10-15mil till nästa laddare. Hade jag haft familj i bilen hade det kanske varit jobbigare att stuva i och ur vid varje stopp men jag tyckte det var skönt med pauser. Det enda som var jobbigt var att jag var duktigt trött på burgerking efter fyra dagar, genom tyskland var det enbart bk vid laddarna. Längtar till vårens resa ner till norditalien!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av fth »

Jag är lite nyfiken på varför ni väljer att inleda med en (väldigt långsam) färjeresa?

Den linjen var ny för mig, men 18h till Rostock för ett antal tusenlappar skulle nog inte jag nappa på iaf.

Vad gäller laddning så har jag kört många, långa, resor med Teslan till olika destinationer i södra europa, Spanien, Italien, Kroatien etc., och aldrig egentligen behövt använda något annat än supercharger-nätverket. Jag brukar betrakta destinationsladdning som en bonus, men räknar aldrig med att det faktiskt skall finnas, fungera, och inte vara blockerat. Jag planerar resan i ABRP så att jag har bra marginal till nästa SuC när jag stannar för natten, om laddning faktiskt finns vid hotellet så ser jag det som en bonus att kunna starta nästa dag med 100%, men jag skulle aldrig rulla in med låg SoC och behöva förlita mig på att det faktiskt fungerar som lovat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av chip »

jonasl skrev:
Det finns en MER-laddare i Nynäshamn, precis utanför färjeterminalen till Gotlandsbåten. Det är typ enda laddaren söder om Stockholm som ger mer än 11kW.
Ok bra tips! Kör från täby i sthlm så osäker på om jag behöver ladda där, men kanske..


jonasl skrev:
Spännande att se hur det fungerar med SR+, jag tycker räckvidden är väl kort ibland på längre resor. Hade nog betalat för ABRP Premium under resan, det är väldigt smidigt och kostar inte mycket.
Tack, hade också gått i samma funderingar, men nu får det bli så!
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av chip »

fth skrev:
Jag är lite nyfiken på varför ni väljer att inleda med en (väldigt långsam) färjeresa?

Den linjen var ny för mig, men 18h till Rostock för ett antal tusenlappar skulle nog inte jag nappa på iaf.

Vad gäller laddning så har jag kört många, långa, resor med Teslan till olika destinationer i södra europa, Spanien, Italien, Kroatien etc., och aldrig egentligen behövt använda något annat än supercharger-nätverket. Jag brukar betrakta destinationsladdning som en bonus, men räknar aldrig med att det faktiskt skall finnas, fungera, och inte vara blockerat. Jag planerar resan i ABRP så att jag har bra marginal till nästa SuC när jag stannar för natten, om laddning faktiskt finns vid hotellet så ser jag det som en bonus att kunna starta nästa dag med 100%, men jag skulle aldrig rulla in med låg SoC och behöva förlita mig på att det faktiskt fungerar som lovat.

/fth
Tack så mycket! Låter ju lovande med supercharger-nätverket - förlitar mig gärna på det framför annat om det funkar. Ja vi har inte bråttom så stannar gärna lite extra på SuC så jag slipper hamna i stress. Rostock-färjan tog vi mest för att vi kört genom Sverige, Danmark och Tyskland nu så många gånger nu att det mest känns jobbigt + att vi ändå måste sova över en natt i norra Tyskland. Barnen och frugan orkar inte åka mer än max 800km/dag, och färjan kan väl vara en rolig ingrediens i äventyret för dem tänker jag.

Vad säger du om rutten? Funderar på att kanske ta vägen över västra Tyskland och sen Frankrike istället. Vad jag kommer ihåg är franska vägarna avgiftsbelagda och resan blir ca 45 minuter längre, men kanske ändå kan vara värt det?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av jonasl »

chip skrev:
jonasl skrev:
Ok bra tips! Kör från täby i sthlm så osäker på om jag behöver ladda där, men kanske..
!
Kan ju vara skönt att rulla av färjan med välfyllt batteri när man är utsövd och mätt, tänker jag. Finns bra mat och fikamöjligheter i närheten också.

Jonas
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av Gretsch »

Hej! Ni kan prova att åka en väg som jag blev tipsad om här på forumet för längesedan utav en vänlig själ. "Route Napoleon" heter den, en fantastisk härlig väg som jag och min flickvän åkte för 6 år sedan med Tesla 85D. Den startar vid Grenoblo och går till Cannes. Trevlig resa.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av ducce916m »

Gretsch skrev:
Hej! Ni kan prova att åka en väg som jag blev tipsad om här på forumet för längesedan utav en vänlig själ. "Route Napoleon" heter den, en fantastisk härlig väg som jag och min flickvän åkte för 6 år sedan med Tesla 85D. Den startar vid Grenoblo och går till Cannes. Trevlig resa.
I anslutning till Route Napoleon finns den fantastiska vägen Gorges-du-Verdon, Europas Grand Canyon (har kört dessa vägar ett flertal ggr med husbil), kan verkligen rekommenderas: https://www.freedomtravel.se/2015/05/gorges-du-verdon/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av fth »

chip skrev:
Tack så mycket! Låter ju lovande med supercharger-nätverket - förlitar mig gärna på det framför annat om det funkar.
Det funkar, och alldeles utmärkt, själv har jag aldrig behövt köa och knappt delat stolpe, men det börjar definitivt bli mer bilar på stationerna nu, men eftersom det är så många stolpar på dom flesta platser så är risken att behöva vänta någon längre stund tämligen liten.

chip skrev:
Rostock-färjan tog vi mest för att vi kört genom Sverige, Danmark och Tyskland nu så många gånger nu att det mest känns jobbigt + att vi ändå måste sova över en natt i norra Tyskland. Barnen och frugan orkar inte åka mer än max 800km/dag, och färjan kan väl vara en rolig ingrediens i äventyret för dem tänker jag.
Då förstår jag, och håller med, första dagsetappen från Stockholm till kontinenten är ju inte jätterolig, den ideala lösningen anser jag vore biltåg, tänk att rulla ombord bilen vis Stockholm Central på kvällen, äta gott, sova en natt, och rulla av nästa morgon/fm en bra bit ner i Tyskland! Tyvärr har det inte slagit igenom ännu, det finns några linjer Hamburg-Villach etc som för en tynande tillvaro och kostar skjortan, men skulle man bygga ut detta tror jag bilsemestrar skulle bli mer populära, och på tåg borde det ju vara trivialt att förse alla bilar med laddning dessutom.
chip skrev:
Vad säger du om rutten? Funderar på att kanske ta vägen över västra Tyskland och sen Frankrike istället. Vad jag kommer ihåg är franska vägarna avgiftsbelagda och resan blir ca 45 minuter längre, men kanske ändå kan vara värt det?
Franska motorvägar är grymma, mycket välskötta, 130km/h hastighetsbegränsning (elektroniskt övervakad så var försiktig med högerfoten) och oftast gles trafik, visserligen avgifter, men värt varenda cent. Min erfarenhet är att man håller betydligt högre snittfart där än på autobahn med fri fart och ständiga köer.

Å andra sidan är många franska SuC tyvärr rätt bedrövliga, av någon anledning är dom ofta placerade antingen vid något lågprishotell där man oftast inte kan få mat och där man får onda ögat när man vill låna toaletten, eller så ligger dom mitt ute i ingenstans på en åker, gärna också svårt att hitta avfart etc från motorvägen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av fth »

chip skrev:
Vad säger du om rutten? Funderar på att kanske ta vägen över västra Tyskland och sen Frankrike istället.
Schweiz har ju betydligt trevligare vyer än Frankrike, så efter att ha tittat på din rutt så drar jag tillbaka rekommendationen att ta franska motorvägar :D

En alternativ rutt är dock att klämma norra Tyskland via dom östra delarna istället, Berlin, Leipzig, Nürnberg typ, det brukar vara mindre trafik på östra autobahn, lite trevligare landskap, och både Berlin och Leipzig är jättetrevliga städer.

I Leipzig brukar vi ta en övernattning och parkera i parkeringshuset vid varuhuset Höfe am Brühl, där finns några (gratis) Tesla destinationsladdare så man kan starta nästa dag med 100% SoC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av chip »

Gretsch skrev:
Hej! Ni kan prova att åka en väg som jag blev tipsad om här på forumet för längesedan utav en vänlig själ. "Route Napoleon" heter den, en fantastisk härlig väg som jag och min flickvän åkte för 6 år sedan med Tesla 85D. Den startar vid Grenoblo och går till Cannes. Trevlig resa.
Kollade upp den precis, verkar riktigt fint. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av chip »

fth skrev:
chip skrev:
Vad säger du om rutten? Funderar på att kanske ta vägen över västra Tyskland och sen Frankrike istället.
Schweiz har ju betydligt trevligare vyer än Frankrike, så efter att ha tittat på din rutt så drar jag tillbaka rekommendationen att ta franska motorvägar :D

En alternativ rutt är dock att klämma norra Tyskland via dom östra delarna istället, Berlin, Leipzig, Nürnberg typ, det brukar vara mindre trafik på östra autobahn, lite trevligare landskap, och både Berlin och Leipzig är jättetrevliga städer.

I Leipzig brukar vi ta en övernattning och parkera i parkeringshuset vid varuhuset Höfe am Brühl, där finns några (gratis) Tesla destinationsladdare så man kan starta nästa dag med 100% SoC.

/fth
Fantastiskt, vilka rekommendationer! Ska kolla in östra vägen istället
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av chip »

Rasmussen skrev:
Körde solo i min sr+-20 kalmar-schweiz-kalmar i höstas, totalt 360mil. Spred ut det över fyra dagar och det var absolut inga problem. Visst hade det varit skönt med högre laddhastigheten i en lr/p men jag tycker inte det var något jobbigt alls med att stanna ofta, laddade oftast 10%-50/60% och körde sedan 10-15mil till nästa laddare. Hade jag haft familj i bilen hade det kanske varit jobbigare att stuva i och ur vid varje stopp men jag tyckte det var skönt med pauser. Det enda som var jobbigt var att jag var duktigt trött på burgerking efter fyra dagar, genom tyskland var det enbart bk vid laddarna. Längtar till vårens resa ner till norditalien!
Haha låter ändå lite romantiskt med bk överallt på vägen. Nä men vi åker ju med rätt små barn och min erfarenhet från våra semestrar här i Sverige är att pauserna ofta blir rätt lagom för att komma 20-80%. Men intressant att köra intervallet 10-60% istället. Vad är anledningen till att du valde att göra så, snabbare eller bara skönare?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av fth »

chip skrev:
Fantastiskt, vilka rekommendationer! Ska kolla in östra vägen istället
Den vägen tar på papperet/i ABRP lite längre tid, men det räcker ju med lite kö på dom mer trafikerade autobahn-delarna så har man tjänat in den diffen, så för oss har det oftast varit snabbare den vägen.

Jag har dock mest kört autobahn under sommaren då köerna brukar vara vanligast.

Under påsken kanske det inte är så stor risk för köer, men det kanske någon annan har mer erfarenhet av?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av ducce916m »

Får ni för er att köra via Österrike är vägen över Grossglockner ganska häftig, efter Stelviopasset Europas högst belägna landsväg (bred och fin väg, öppnar i början av maj)
https://www.grossglockner.at/gg/en/index
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av jonasl »

Den har jag kört för snart 15 år sen, fantastiskt fin väg redan då. En riktig upplevelse!

Att ladda från 10% istället för 20% går fortare, ju tommare batteriet är desto bättre fart. Men det kan ju vara rätt skönt med marginaler ibland också, 10% på en SR+ är ju inte mer än 30 km ca.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av dd88 »

Route Napoleon gör sig bäst sommartid, nu var det iofs Februari som jag körde där men det var mycket som var stängt för säsongen.

Kan vara värt att kolla upp innan avfärd.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av borgward »

För enkel destinationsladdning så använder jag kort från chargemap.com i Frankrike/Belgien mfl och rfid från plugsurfing.com i Tyskland och Schweiz. De har ofta rimligt prissatta roamingavtal med massa lokala elbolag på kontinenten. Det slår krånglande appar alla dar i veckan.

Men för snabbladdning kommer du nog mest använda superchargers.

EnBw kan vara en bra backup:
https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... tsanbieter

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av chip »

borgward skrev:
För enkel destinationsladdning så använder jag kort från chargemap.com i Frankrike/Belgien mfl och rfid från plugsurfing.com i Tyskland och Schweiz. De har ofta rimligt prissatta roamingavtal med massa lokala elbolag på kontinenten. Det slår krånglande appar alla dar i veckan.

Men för snabbladdning kommer du nog mest använda superchargers.

EnBw kan vara en bra backup:
https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... tsanbieter
Riktigt bra tips! Ska kolla in dem där. Ibland tänker jag att det kan vara osäkert om man kommer fram till en supercharger etc, då kanske det blir mindre huvudvärk med lite extra kräm från en destinationsladdare - speciellt för mig som inte kommer lika långt med min sr+.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av borgward »

chip skrev:
borgward skrev:
För enkel destinationsladdning så använder jag kort från chargemap.com i Frankrike/Belgien mfl och rfid från plugsurfing.com i Tyskland och Schweiz. De har ofta rimligt prissatta roamingavtal med massa lokala elbolag på kontinenten. Det slår krånglande appar alla dar i veckan.

Men för snabbladdning kommer du nog mest använda superchargers.

EnBw kan vara en bra backup:
https://www.enbw.com/elektromobilitaet/ ... tsanbieter
Riktigt bra tips! Ska kolla in dem där. Ibland tänker jag att det kan vara osäkert om man kommer fram till en supercharger etc, då kanske det blir mindre huvudvärk med lite extra kräm från en destinationsladdare - speciellt för mig som inte kommer lika långt med min sr+.
Teslans navigator är riktigt pålitlig (litet överdrivet försiktig) så man kommer nog fram om man laddar där den säger. Men jag gillar att ladda 11kw när man lunchar och sover - så man slipper några onödiga stopp för att "bara snabbladda".
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Resa till rivieran med m3 sr+ -20

Inlägg av chip »

Tack allihop för grym input! TSC levererar som alltid. Jag återkommer med en rapport någon gång i slutet på april.
Skriv svar