Jo, för min M3 AWD LR 2021 (Midnight Silver Metallic) som förmånsbil på min firma så har jag en motsvarade total privat kostnad på ca 4900/månad.mati skrev:Jisses. Då var ju min e-tron riktigt prisvärd i jämförelse. 18200kr/mån kostade den mitt företag, inkl försäkring, förmånsskatt och leasing. 13000kr/mån i privata pengar ungefär. Laddning inte inräknat. Svettigt och fullständigt orimligt.Gargamel skrev:Min kärra kostar norr över 21000kr/månad på leasingpriset förmånsbeskattningen, man får många liter soppa för den pengen.
För min Ioniq 5 räknar jag med att den hamnar runt 5500kr/månad i privata pengar med rubb och stubb. Inte superbilligt heller, men fullt hanterbart.
Det känns faktiskt otroligt skönt att jag fortfarande kan köra elbil utan att bli ruinerad.![]()
En fossilbil hade säkert varit ännu billigare för mig, men det hade blivit svårt rent mentalt.
Har svårt att se att jag skulle kunna då en helt ny fossilbil med den prestandan och som är så kul att köra (viktigt för mig personligen, även om inte för dig och andra). Tycker det är helt fantastiskt med så mycket bil (oavsett drivlina) för så lite pengar!

Då får jag köpa att räckvidden är närmare 50 mil istället för 80 mil (om jag valt en bensinare) eller 150 mil (om jag valt en diesel). Så länge det inte är köer för att ladda (på SuC i mitt fall) kan jag köpa att stanna en gång extra på vägen.