Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Nej, en gång elbil, alltid elbil
143
29%
Nej, trots att det tar längre tid att köra långfärder
47
10%
Nej, miljöskälen är för starka
76
16%
Nej, elbilar är så mycket bättre än fossilbilar
109
22%
Nej, annat skäl (specifera)
5
1%
Ja, om det blir för dyrt att ladda på långfärder
14
3%
Ja, om inte laddnätverket förtätas i tillräckligt snabb takt
17
3%
Ja, om det blir för många som laddar så att det blir köer
32
7%
Ja, om skatter kommer att göra det minst lika dyrt att köra på el som på fossilt bränsle
31
6%
Ja, annat skäl (specificera)
15
3%

Antal röster: 489

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Gargamel skrev:
Min kärra kostar norr över 21000kr/månad på leasingpriset förmånsbeskattningen, man får många liter soppa för den pengen.
Jisses. Då var ju min e-tron riktigt prisvärd i jämförelse. 18200kr/mån kostade den mitt företag, inkl försäkring, förmånsskatt och leasing. 13000kr/mån i privata pengar ungefär. Laddning inte inräknat. Svettigt och fullständigt orimligt.
För min Ioniq 5 räknar jag med att den hamnar runt 5500kr/månad i privata pengar med rubb och stubb. Inte superbilligt heller, men fullt hanterbart.
Det känns faktiskt otroligt skönt att jag fortfarande kan köra elbil utan att bli ruinerad. :)
En fossilbil hade säkert varit ännu billigare för mig, men det hade blivit svårt rent mentalt.
Jo, för min M3 AWD LR 2021 (Midnight Silver Metallic) som förmånsbil på min firma så har jag en motsvarade total privat kostnad på ca 4900/månad.

Har svårt att se att jag skulle kunna då en helt ny fossilbil med den prestandan och som är så kul att köra (viktigt för mig personligen, även om inte för dig och andra). Tycker det är helt fantastiskt med så mycket bil (oavsett drivlina) för så lite pengar! :D

Då får jag köpa att räckvidden är närmare 50 mil istället för 80 mil (om jag valt en bensinare) eller 150 mil (om jag valt en diesel). Så länge det inte är köer för att ladda (på SuC i mitt fall) kan jag köpa att stanna en gång extra på vägen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fast jag hade ju inte köpt en ny fossilbil om inte Ioniq hade funnits. Jag hade nog gått på en 3+år gammal kombi av nåt slag. Passat eller V90/60 eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Som bruksbil, nej.

Som hobbybil, förmodligen.

Just nu så experimenter jag med en Model 3 som trackday-bil. Antingen så "bottnar" jag konceptet redan i vår, eller så håller den sig rolig i 2-3 år. Då finns det en chans att Roadstern hinner komma, och så ska jag råka ha råd då också.

Annars ligger just nu en 991 GT3 när till hands (min mest följda blocket-bevakning) som nästa trackday-bil. Om det blir 2-3 år till så kanske Huracan kommit ner i skapliga nivår också.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till en fossilbil. Med mitt körmönster så ser jag bara nackdelar och begränsningar med fossilbilar. Kör mest i Stor-Stockholmsområdet och endast 1-2 längre resor om året. Då känns det ganska dumt att köra diesel där motorn knappt hinner bli varm och partikelfiltret aldrig får chans att rengöras. För att inte tala om alla trevligheter som kommer ut ur avgasröret.

Sitter också ofta och väntar i bilen när min dotter har träning och då är "Camp mode" och Youtube/Netflix i bilen kanon. Man vill ju inte gärna ha sin diesel på tomgång i en timme när man väntar i bilen. Batteridrift är överlägset "dieselgenerator" när man använder bilen som tillfälligt vardagsrum. Jämfört med min förra diesel -BMW är Model Y bättre på allt utom möjligtvis dämpningen av ljud från hjulupphängningen.

Sedan valde jag inte min Model Y enbart för att den går på el, utanför att jag tycker att det inte finns någon annan bil på marknaden som erbjuder denna kombinationen av rappa köregenskaper, enorma utrymmen och avancerad teknik. Är lite som en kombination av en BMW 3 serie och en VW Touran :-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

För mig är det fortfarande fascinerande att någon ens överväger att gå tillbaka.

Nåväl, om man verkligen klantat sig, typ köpt elbil när ens enda stora intresse är att köra snöskotrar på släp i Norrlands inland så visst ;)

Normalt hade jag på en sån här fråga svarat att "blir det orimligt dyrt så visst", men nej, här går det inte ens att föreställa sig ett sådant scenario. I januari hade vi som bekant historiskt sett extrema elpriser. Då landade min laddning på ca 1,20:- per kWh med timavtal. De innebär att min (nära) 800 hästars SUV kostade ungefär 4:- per mil i drivmedelskostnader inklusive laddförluster. Motsvarande fossil SUV skulle kosta minst 400% mer och då skulle det fortfarande vara en långt tråkigare bil, som dessutom drastiskt skitar ner miljön.

Jag skulle gissa att det för mig skulle handla om en ungefärlig 1000%-ig höjning av elpriset för att jag ens skulle fundera och då pratar vi från januaris höga nivåer...

Däremot saknar jag verkligen en cab! Hoppas och tror på att man inom några år kan köpa en 718 Spyder Electric med minst GT4 prestanda :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
För mig är det fortfarande fascinerande att någon ens överväger att gå tillbaka.

Nåväl, om man verkligen klantat sig, typ köpt elbil när ens enda stora intresse är att köra snöskotrar på släp i Norrlands inland så visst ;)

Normalt hade jag på en sån här fråga svarat att "blir det orimligt dyrt så visst", men nej, här går det inte ens att föreställa sig ett sådant scenario. I januari hade vi som bekant historiskt sett extrema elpriser. Då landade min laddning på ca 1,20:- per kWh med timavtal. De innebär att min (nära) 800 hästars SUV kostade ungefär 4:- per mil i drivmedelskostnader inklusive laddförluster. Motsvarande fossil SUV skulle kosta minst 400% mer och då skulle det fortfarande vara en långt tråkigare bil, som dessutom drastiskt skitar ner miljön.

Jag skulle gissa att det för mig skulle handla om en ungefärlig 1000%-ig höjning av elpriset för att jag ens skulle fundera och då pratar vi från januaris höga nivåer...

Däremot saknar jag verkligen en cab! Hoppas och tror på att man inom några år kan köpa en 718 Spyder Electric med minst GT4 prestanda :D

Jag tänker inte heller gå tillbaka men riktigt så enkelt är det inte.

Jag tycker inte riktigt Tesla håller måttet som bil betraktad. Allt från spolarvätskestrålen, strålkastarna, AC:n, ljudisoleringen, stötdämparna, utrustningsnivån... Ja det mesta, är minst ett steg under konkurrenterna. Visst förlåter man en hel del med tanke på räckvidd, prestanda, laddnätverk, app osv men riktigt hundraprocentigt nöjd är jag faktiskt inte (som kanske framgått...:D). Och än så länge har konkurrenterna inte något som passar mina krav, min plånbok och min smak. Det mesta som byggs är ju SUV:ar med väldigt hög förbrukning på motorväg. EQS kanske men den är snordyr och ser lite väl gubbig ut.

Och eftersom det finns begagnade bilar som skulle passa helt ok förutom just att de inte går på el och som skulle få en helt ok TCO också så är det inte helt obegripligt att någon väljer det spåret. Räcker med att man har en husvagn eller bor där man inte kan ladda hemma så skulle jag inte rekommendera elbil alls. Och jag hade nog valt en bättre begagnad MB/BMW kombi före en ID.4 också om jag hade varit löntagare och inte kunnat lösa bilfrågan genom firman.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:

Jag tänker inte heller gå tillbaka men riktigt så enkelt är det inte.

Jag tycker inte riktigt Tesla håller måttet som bil betraktad. Allt från spolarvätskestrålen, strålkastarna, AC:n, ljudisoleringen, stötdämparna, utrustningsnivån... Ja det mesta, är minst ett steg under konkurrenterna. Visst förlåter man en hel del med tanke på räckvidd, prestanda, laddnätverk, app osv men riktigt hundraprocentigt nöjd är jag faktiskt inte (som kanske framgått...:D). Och än så länge har konkurrenterna inte något som passar mina krav, min plånbok och min smak. Det mesta som byggs är ju SUV:ar med väldigt hög förbrukning på motorväg. EQS kanske men den är snordyr och ser lite väl gubbig ut.

Och eftersom det finns begagnade bilar som skulle passa helt ok förutom just att de inte går på el och som skulle få en helt ok TCO också så är det inte helt obegripligt att någon väljer det spåret. Räcker med att man har en husvagn eller bor där man inte kan ladda hemma så skulle jag inte rekommendera elbil alls. Och jag hade nog valt en bättre begagnad MB/BMW kombi före en ID.4 också om jag hade varit löntagare och inte kunnat lösa bilfrågan genom firman.
Spolarvätskestrålen? Du får köpa en X... Att ha det integrerat i torkarbladet är verkligen helt överlägset, helt klart "minst ett steg" över konkurrenterna ;)

Det verkar dock som du nu likställde Tesla med elbilar. Jag är i allra högsta grad intresserad av "non-Teslas" vilket nog framgått, jag har dock exakt noll intresse av fossilt och förstår inte hur det överhuvudtaget kan locka någon som haft en bra elbil.

Frågan var ju inte heller gällande att "rekommendera någon" utan att "gå tillbaka". Har man köpt elbil trots att ens största intresse är att kajka runt med husvagn så faller man in i kategorin med skotersläpet ovan... Gällande laddstolpe så är det absolut mycket skönare att ha hemma (eller på arbetsplatsen), men jag hade alla gånger valt elbil oavsett (samt rekommenderat till de flesta andra). Att välja en "bättre begagnad" MB/BMW-fossil framför en ID4 är för mig ett mysterium att någon vill göra som faktiskt har erfarenhet av eldrift, dessutom får man ju köra extremt lite om fossilen ska klara motsvarande TCO (om vi inte pratar något riktigt gammalt och slött...).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Noterar att det just nu är lite blandat mellan ja och nej. Intressant fakta med tanke på att det är ett forum för Tesla och elbilar.

Misstänker att osäkerhet kring regler för miljöbonus, osäkerhet kring Teslas öppnande av SuC, osäkerhet kring Teslas verkstadskapacitet, etc. bidrar till att folk känner sig osäkra.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Om det blir kö på SuC kan jag tänka mig att gå tillbaks till avgasbil (bensin).
Ännu har jag aldrig köat, men jag har "hoppat över" att ladda både i Gävle och i Bredden (flera gånger).
Just Bredden har blivit mycket värre. Jag passerar på väg till skjutbanan efter jobbet. Tidigare har jag fått ändra laddplanen från att ladda på väg till skjutbanan (16-tiden), till att ladda på vägen hem (20-tiden), men numera är det ofta fullt då också.

Jag hämtar min Model Y på fredag, jag hoppas att jag inte behöver ångra mig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Spolarvätskestrålen? Du får köpa en X... Att ha det integrerat i torkarbladet är verkligen helt överlägset, helt klart "minst ett steg" över konkurrenterna ;)

Det verkar dock som du nu likställde Tesla med elbilar. Jag är i allra högsta grad intresserad av "non-Teslas" vilket nog framgått, jag har dock exakt noll intresse av fossilt och förstår inte hur det överhuvudtaget kan locka någon som haft en bra elbil.

Frågan var ju inte heller gällande att "rekommendera någon" utan att "gå tillbaka". Har man köpt elbil trots att ens största intresse är att kajka runt med husvagn så faller man in i kategorin med skotersläpet ovan... Gällande laddstolpe så är det absolut mycket skönare att ha hemma (eller på arbetsplatsen), men jag hade alla gånger valt elbil oavsett (samt rekommenderat till de flesta andra). Att välja en "bättre begagnad" MB/BMW-fossil framför en ID4 är för mig ett mysterium att någon vill göra som faktiskt har erfarenhet av eldrift, dessutom får man ju köra extremt lite om fossilen ska klara motsvarande TCO (om vi inte pratar något riktigt gammalt och slött...).

Jag sätter mig inte i en SUV. ;) Men det verkar ju vara det enda valet framöver så jag får väl ändra på mig.

För mig är elbilar lika med Tesla. Iaf vad gäller vår primära familjebil. Andrabilen kan vara lite vad som helst. Men om nu Tesla verkligen öppnar upp och klarar anstormningen utan att det blir massa strul med köer så skulle jag väl kunna tänka mig nåt annat. Tyvärr har de flesta alldeles för dåliga utrymmen i bagaget och för kort räckvidd.

Jag gillar verkligen inte Audi, och därmed inte övriga VAG heller, alls. Faktiskt så att jag har svårt för Porsche eftersom det är VAG-associerat. När jag tänker på Audi tänker jag på att den är gjord av papier mache och kommer gå sönder när som helst och så tänker jag att den är väldigt framtung och tråkig att köra. Det är min erfarenhet från förr tyvärr. Jag struntar i dieselgate och sånt så det är inte det. Utan det är helt och hållet mina tidigare Audi-bilars fel. :)

Tack och lov lyckades Grufman peta upp strålen lite så nu är det ändå helt ok. De fixade även hjulinställningen så att den nu inte sliter däcken snett i läge low (förhoppningsvis). De tätade och torkade ur strålkastarna också. Så där har jag iaf fixat tre anledningar till irritation. :)
Esterox

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
Du får köpa en X... Att ha det integrerat i torkarbladet är verkligen helt överlägset, helt klart "minst ett steg" över konkurrenterna ;)
Minns jag inte fel hade till och med mina två senaste volvo detta. Och BMWn innan det också….. och min nuvarande Audi.
Sett till bilens funktioner om vi bortser från den delen som gör tesla till en elbil så är tesla jämförbar med Ford,renault, osv. Det saknas massor. Och nej det har inte uppfunnit platt ratt heller…… Eller att man kan ha delmål, rattvärme osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:

Det beror ju helt och hållet på hur man använder bilen. När vi skaffade vår första Tesla 2016 så körde vi lätt 3000-3500 mil om året med fossilbilen som ersattes av Teslan. Två år senare bytte vi även bort den andra fossilbilen och skaffade e-Golfen, som går ungefär 2000 mil/år.
Men idag kör vi mycket mindre. Hade jag inte haft elbil innan så hade jag aldrig kommit på tanken att skaffa en Ioniq 5 nu. Jag håller med om att det tar emot att gå tillbaka till fossilbil, och jag gjorde ju inte det heller. Men jag har faktiskt suttit länge och funderat fram och tillbaka. Att återgå till fossilbil hade helt klart varit ett mycket förnuftigare val från ett ekonomiskt perspektiv när man inte längre kör så många mil per år.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Esterox skrev:
Legato skrev:
Du får köpa en X... Att ha det integrerat i torkarbladet är verkligen helt överlägset, helt klart "minst ett steg" över konkurrenterna ;)
Minns jag inte fel hade till och med mina två senaste volvo detta. Och BMWn innan det också….. och min nuvarande Audi.
Sett till bilens funktioner om vi bortser från den delen som gör tesla till en elbil så är tesla jämförbar med Ford,renault, osv. Det saknas massor. Och nej det har inte uppfunnit platt ratt heller…… Eller att man kan ha delmål, rattvärme osv.
Fossiler ja... Det spelar ingen som helst roll hur fina funktioner det är på tjock-TVn.

Det saknas en hel del och men det finns också minst lika mycket som är helt unikt för Tesla. Saker som jag värdesätter mer. Dessutom som ingår utan att man som på en Taycan får addera en mille i utrustning, eller som på Audi mfl måste gå en utbildning för att ens orka konfigurera bilen.

Men återigen, jag tycker det finns massor av bra alternativ till Tesla, men givetvis enbart elbilar.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:

Det beror ju helt och hållet på hur man använder bilen. När vi skaffade vår första Tesla 2016 så körde vi lätt 3000-3500 mil om året med fossilbilen som ersattes av Teslan. Två år senare bytte vi även bort den andra fossilbilen och skaffade e-Golfen, som går ungefär 2000 mil/år.
Men idag kör vi mycket mindre. Hade jag inte haft elbil innan så hade jag aldrig kommit på tanken att skaffa en Ioniq 5 nu. Jag håller med om att det tar emot att gå tillbaka till fossilbil, och jag gjorde ju inte det heller. Men jag har faktiskt suttit länge och funderat fram och tillbaka. Att återgå till fossilbil hade helt klart varit ett mycket förnuftigare val från ett ekonomiskt perspektiv när man inte längre kör så många mil per år.
Håller inte alls med. Jag skulle hellre köra en MG ZS EV än en fossil och priset på en sådan är lägre även om man kör lite.

Kör man däremot extremt lite, typ <300 mil per år så kan man såklart åka Uber istället, men egen fossilbil finns inte på kartan.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare

Inlägg av AndersB_Hson »

Nej, jag kan inte se att jag skulle gå tillbaka till fossilbil. Jag köpte (privat) en dubbelt så dyr bil (Model3 RWD) än jag haft tidigare och det var mycket "om och men" innan jag beslutade mig för att slå till. Har aldrig ångrat detta. Vi bor i villa och våra barn är vuxna o utflugna, vi har bara en bil och det fungerar hur bra som helst, brukar ta åtminstone en längre resa per år. Dessutom är min fru numera lika stor fantast som jag, hon är riktigt sugen på en MY.
Ok, nu har jag ekonomiska möjligheter att köpa en elbil så hade de varit annorlunda kanske jag hade argumenterat annorlunda.
Men att jag (läs vi) skulle gå tillbaka till en fossilbil skulle kännas som att gå tillbaka i personlig utveckling på något vis, har väldigt svårt att se det framför mig, faktiskt. Då skulle i så fall förutsättningarna för att köra o äga elbil drastiskt behöva försämras.
Man läser mycket (bla här på forumet) om att kvaliteten på Tesla skulle vara dålig. Jag har inte de upplevelserna alls, har ägt min i drygt 2,5 år, har haft ett fel under den tiden, på bakluckan vilket löstes med Mobile service på ett ytterst smidigt sätt.
Model 3 LR AWD Stealth grey/svart 2024
Esterox

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:
Fossiler ja... Det spelar ingen som helst roll hur fina funktioner det är på tjock-TVn.

Det saknas en hel del och men det finns också minst lika mycket som är helt unikt för Tesla. Saker som jag värdesätter mer. Dessutom som ingår utan att man som på en Taycan får addera en mille i utrustning, eller som på Audi mfl måste gå en utbildning för att ens orka konfigurera bilen.

Men återigen, jag tycker det finns massor av bra alternativ till Tesla, men givetvis enbart elbilar.
Absolut finns det saker med tesla som är unikt, åkt elbil i snart 2 år men skulle verkligen inte sätta mig i en MG eller Hyundai bara för att åka elbil. Nej då får det bli fossil.
Är ju inte så jag skulle bli jättedrabbad av att ha framdrift utav bensin eller dieselmotor, den hörs ju knappt ändå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Håller inte alls med. Jag skulle hellre köra en MG ZS EV än en fossil och priset på en sådan är lägre även om man kör lite.

Kör man däremot extremt lite, typ <300 mil per år så kan man såklart åka Uber istället, men egen fossilbil finns inte på kartan.
Återigen, det beror på hur du använder bilen. En billig elbil som MG får inte dra släp till exempel. Det skulle aldrig falla mig in att skaffa en sådan bil. Att den går på el räcker inte som argument. Då hade jag hellre tagit en äldre diesel-kombi. Det hade helt klart varit ett tänkbart alternativ för mig. En slitstark laståsna som kan dra tungt släp och som fungerar som "skogsbil", men som inte används mer än kanske 500 mil/år eller så. Det skulle ju inte innebära att man överger eldriften. Till vardags kör vi ju e-Golf, och den skulle jag aldrig byta ut mot en fossilbil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:

Absolut finns det saker med tesla som är unikt, åkt elbil i snart 2 år men skulle verkligen inte sätta mig i en MG eller Hyundai bara för att åka elbil. Nej då får det bli fossil.
Är ju inte så jag skulle bli jättedrabbad av att ha framdrift utav bensin eller dieselmotor, den hörs ju knappt ändå.

Är ju inte ljudet som stör utan att drivlinan känns så seg och ryckig.

Gjorde en dubbelomkörning i söndags. Bara petade lite på gaspedalen så stack den iväg. Efter första bilen så såg jag att jag kunde ta nästa också så då gasade jag lite till. Men knappt mer än halvgas. Kraften är så otroligt lättillgänglig. Det är helt klart vanebildande.

Visst hade det varit möjligt med den dieselbil också men då hade det föregåtts av ett stamp på gaspedalen, kickdown och ett vädra varvande innan den hade segat sig iväg. Det går verkligen inte att jämföra. Och det är ju det här, samt känslan att varje mil kostar 15-20 spänn i bränsle, som är det svåra för mig. Det känns helt enkelt inget bra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Esterox skrev:
Legato skrev:
Esterox skrev:
Legato skrev:

Uppleva att man gått 20 år bakåt i tiden.
Dålig respons och vrid.
Åka och tanka.
Skita ner miljön i onödan.
Ingen vettig förvärmning/kylning (samt behov att ha motor igång vid stillastående).
Inget OTA (dock ojämnt även bland elbilar).
Serva oftare.
Oljud i lägre farter.
Mycket högre driftskostnader.

För mig helt otänkbart.

Vilket märke som sitter på huven spelar dock ingen som helst roll för mig, det enda relevanta är vilken bil som är bäst och där kvalar ingen fossil ens in. Dock skulle det ta emot litegrann med en kinesisk bil, men inte alls lika mycket som med en fossil.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:

Återigen, det beror på hur du använder bilen. En billig elbil som MG får inte dra släp till exempel. Det skulle aldrig falla mig in att skaffa en sådan bil. Att den går på el räcker inte som argument. Då hade jag hellre tagit en äldre diesel-kombi. Det hade helt klart varit ett tänkbart alternativ för mig. En slitstark laståsna som kan dra tungt släp och som fungerar som "skogsbil", men som inte används mer än kanske 500 mil/år eller så. Det skulle ju inte innebära att man överger eldriften. Till vardags kör vi ju e-Golf, och den skulle jag aldrig byta ut mot en fossilbil.
Som sagt, kör man mycket med släp så tycker jag man valt fel från början när man valde elbil. Så det gäller återigen inte att "gå tillbaka" till fossilt.

Hade du en fossilbil för släpkörande när du hade din Model S eller har intresset för att dra omkring på släp blossat upp på senare år?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Hade du en fossilbil för släpkörande när du hade din Model S eller har intresset för att dra omkring på släp blossat upp på senare år?
Vi hade ju en fossilbil kvar de första två åren när jag hade Model S. Sen så skaffade vi e-Golfen och jag gjorde en rejäl tankevurpa där och trodde att det på något sätt skulle funka utan dragkrok ändå. Jag har aldrig varit utan dragkrok innan och visste helt enkelt inte hur jobbigt det är. Man saknar inte saker förrän man inte längre har dem. Det där med att låna någon annans bil med krok när man vill dra släp låter fint i teorin, tyckte jag. Jag insåg dock ganska omgående att det inte funkade. Det gick ett år och så skaffade jag e-tron. Sen gick det ytterligare ett halvår innan jag äntligen fick kroken monterad på den. Det var en jobbig tid. Man lär sig av sina misstag. Jag skulle idag inte längre prioritera elbil före bil med dragkrok.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Esterox skrev:
Nja, en Tesla är betydligt mer avancerad än en Ford eller Renault. Elektroniken i en Tesla är om inte revolutionerande så mycket innovativ. Konceptet i traditionella bilar är lite som PC:ar förut där man hade moderkort, nätverkskort, grafikkort och ljudkort. En Tesla är som en modern laptop där man har integrerat alla dessa funktioner på ett enda kretskort. Om vi bara fokuserar på infotainment och självkörning inklusive autoparkering så kräver det i t.ex. en BMW X5 sex stycken separata kontrollenheter för att göra det som i en Tesla åstadkoms med MCU:n och Autopilotdatorn.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev:
Hmm om det enda elbilsalternativet var ID4 så är det mera tveksamt om jag skulle gått över till elbil. Provkörde den innan Model Y kommit till Sverige och fick, ärligt talat, inget ha-begär alls jämfört med min dåvarande BMW X3. Samma gäller Mustang Mach-e. Hade inte Model Y kommit till Sverige än, så hade jag nog fortfarande kört runt i min X3:a faktiskt.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

MWall skrev:
Gjorde en dubbelomkörning i söndags. Bara petade lite på gaspedalen så stack den iväg. Efter första bilen så såg jag att jag kunde ta nästa också så då gasade jag lite till. Men knappt mer än halvgas. Kraften är så otroligt lättillgänglig. Det är helt klart vanebildande.

.
Precis detta upplever jag som ett stort problem nu. Jag sålde min M3 för ett par veckor sedan då jag fick ett bra bud och blev utan Tesla i väntan på en MYP :cry:
Åker nu en framhjulsdriven Passat. Första dagen i passaten så höll jag på smälla med inte bara en buss i en korsning, utan en annan bil i samma korsning.

När jag stod och väntade på att få köra så kommer det en buss från vänster ganska långsamt. Jag tänker att jag hinner lätt ut före den och börjar köra ut. Problemet är att bilen börjar inte köra. Först ska den starta (tack för "start/stopp"funktionen). Och när den väl startat och jag börjar rulla har bussen närmat sig lite för mycket. Jag trycker på lite men då släpper framhjulen. Bussen tutar och jag gör allt jag kan för att ta mig iväg. Under tiden har det dykt upp en till bil som kommer från höger som får stanna för mig och jag känner mig som största idioten.

Detta hade aldrig hänt i m3an...

Får bifoga en bild :P
Skärmbild 2022-02-15 132402.png
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

tesla newbie skrev:
Legato skrev:
Hmm om det enda elbilsalternativet var ID4 så är det mera tveksamt om jag skulle gått över till elbil. Provkörde den innan Model Y kommit till Sverige och fick, ärligt talat, inget ha-begär alls jämfört med min dåvarande BMW X3. Samma gäller Mustang Mach-e. Hade inte Model Y kommit till Sverige än, så hade jag nog fortfarande kört runt i min X3:a faktiskt.
Det måhända, men i det hypotetiska scenariot att din bil kraschade och Tesla inte längre fanns, skulle då då inte ändå valt den där ID4an framför X3an när du fått smaka på eldriftens ljuvliga sötma :lol:

Vår sista fossilbil var en X6a (bortsett från "hobby"-Jaguaren), den hänvisar vi båda till som "traktorn" numera.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar