Räckvidd på vintern i minus 20
Moderator: Redaktion
Räckvidd på vintern i minus 20
Vad har ni för räckvidd nu på vintern. Vad drar den när ni åker långt? Vilken modell har ni? Hur mycket hjälper pre-conditioning, varmgarage? Hastighet?
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Hej! Gjorde en långresa norrut och vissa sträckor gick i nära -20. Märkte ärligt talat inte någon större skillnad i förbrukning förutom första biten om bilen stått och blivit kall.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Samma här. Märker ingen större skillnad.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Lillehammer-Soiil, 26 mil, 19-9 minusgrader, farthållare på fartgränsen hela vägen: 15% över "typical", i somras samma sträcka; 5% under "typical". S85D.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
S85d
258Wh/km distans 10mil medelhastighet 90km/h temp max -10 min -15
292Wh/km distans 10mil medelhastighet 100km/h temp max-15 min -23
temp i bilen +22
Besökte även supercharger med kallt batteri och -15 grader fick som max laddning 29kw/h temp -15 hade 23% i batteriet när jag började ladda. laddade ca1h.
258Wh/km distans 10mil medelhastighet 90km/h temp max -10 min -15
292Wh/km distans 10mil medelhastighet 100km/h temp max-15 min -23
temp i bilen +22
Besökte även supercharger med kallt batteri och -15 grader fick som max laddning 29kw/h temp -15 hade 23% i batteriet när jag började ladda. laddade ca1h.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5896
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Underlaget tycks betyda mycket mer än vad jag trodde. I snömodd blir räckvidden avsevärt kortare. Kylan i sig har betydelse, i mitt fall ca 10%, men vid ett lager dåligt plogad snömodd har jag fått närmare 25-30% kortare räckvidd. Jag som har 70kWh batteri måste ta det med i beräkningen och ibland stanna till och ladda en extra gång. Sist var det på vippen att jag klarade linköping Karlstad (24 mil) med fullt batteri där jag sommartid kan snålköra och ha 10 mil kvar.
Det är f.ö. enda gången hittills jag hade önskat ett större batteri...
/70D
Det är f.ö. enda gången hittills jag hade önskat ett större batteri...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Hade du samma typical vid båda tillfällena?hanty skrev:Lillehammer-Soiil, 26 mil, 19-9 minusgrader, farthållare på fartgränsen hela vägen: 15% över "typical", i somras samma sträcka; 5% under "typical". S85D.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Ja så är det ju. Kylan i sig är inte största problemet. Mycket modd är nog värst, sen oplogad snö, sen våt väg. Motvind betyder ju mer när det är kallt också. Även om det sällan blåser när det är -20 kanske... Effekterna av vinter blir också större med hastigheten. Frågar man någon som brukar köra 80 km/h så är nog skillnaderna små. I 130 är det ju betydligt större.Gustafsson skrev:Underlaget tycks betyda mycket mer än vad jag trodde. I snömodd blir räckvidden avsevärt kortare. Kylan i sig har betydelse, i mitt fall ca 10%, men vid ett lager dåligt plogad snömodd har jag fått närmare 25-30% kortare räckvidd. Jag som har 70kWh batteri måste ta det med i beräkningen och ibland stanna till och ladda en extra gång. Sist var det på vippen att jag klarade linköping Karlstad (24 mil) med fullt batteri där jag sommartid kan snålköra och ha 10 mil kvar.
Det är f.ö. enda gången hittills jag hade önskat ett större batteri...
/70D
Körde i 65 km/h på motorväg i Danmark med 15 cm oplogad blötsnö och kraftig motvind. 270 Wh/km i snitt. En bra sommardag kunde jag kört på halva.
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Intressant att läsa. verkar vara mycket mindre skillnad med en tesla än med andra elbilar. Kan det vara så? Nån idé varför? Det där scenariot i Danmark i 65km/h låter rätt jobbigt alltså :p
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Håller med Leafen verkar ju falla igenom totalt när det blir -20. Antar att det här beror på värmesystemet som Tesla har där de kan kontrollera temperature på batteriet. Men om det är så lönsamt energimäsdigt så birde ju andra följa efter till nästa generation.
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Högsta förbrukning jag haft någon längre sträcka med -18 till -21 och vinter väg var 295 Wh/km. Då kör jag blandat landsväg och motorväg, hastighetsbegränsningen +10 och har varmt och skönt i bilen samt range mode på. AC helt manuellt inställd. 85D.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Intressant att höra. Jag har nu kört min Zoe några dagar i kyla. Först provkörde jag bara, men igår gjorde jag ett test. Om jag tar det här från början:
Om man nollställer den uppskattade räckvidden visar den 130 km. Efter två dagars provkörning visade den 78 km på 98% laddning. Jag körde mer medvetet ekonomiskt, nästan aldrig snabbare än 60 km/h och med sparsam uppvärmning men utan att frysa. Det gav en reell räckvidd på c:a 95 km. Reserapporten visade en förbrukning på 2,1 kWh/mil. Sommartid är, enligt uppgift, förbrukningen runt 1,4 kWh/mil. Tesla har uppenbarligen något att lära andra elbilstillverkare något här...
Om man nollställer den uppskattade räckvidden visar den 130 km. Efter två dagars provkörning visade den 78 km på 98% laddning. Jag körde mer medvetet ekonomiskt, nästan aldrig snabbare än 60 km/h och med sparsam uppvärmning men utan att frysa. Det gav en reell räckvidd på c:a 95 km. Reserapporten visade en förbrukning på 2,1 kWh/mil. Sommartid är, enligt uppgift, förbrukningen runt 1,4 kWh/mil. Tesla har uppenbarligen något att lära andra elbilstillverkare något här...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Håller med tidigare inlägg om att det inte skiljer så jättemycket pgav utetemperaturen utan mest pgav dom andra faktorerna som snö/modd/vind osv.
Som det skrivits om flera ggr tidigare, och även i någon av Tibors nyheter har jag för mig, så är ju Tesla väldigt duktig på att ta till vara på värmen
som blir i motorn (och batteriet också om man kör hårt antar jag) och kan använda den till att värma kupén (och batteriet), så på lite lägre färd så drar inte
värmen så mycket "extra" pgav av kylan ute.
Min LEAf tex har inte denna funktion alls (är dessutom av första serien så den har ingen värmepumpsteknologi heller) och tar all energi från batteriet för att
värma kupén, den kan inte heller använda överskottsvärmen från motorn för att värma batteriet (eller minns jag fel här?).
Jag har legat på 250-300Wh/km när det varit -20 ute och har ca 9 mil till jobbet varje dag (kör nästan alltid Teslan numera och då snittar jag ca 100km/h),
kör ca 20 minuter förvärmning och ganska varmt i bilen (typ 24-25).
Som det skrivits om flera ggr tidigare, och även i någon av Tibors nyheter har jag för mig, så är ju Tesla väldigt duktig på att ta till vara på värmen
som blir i motorn (och batteriet också om man kör hårt antar jag) och kan använda den till att värma kupén (och batteriet), så på lite lägre färd så drar inte
värmen så mycket "extra" pgav av kylan ute.
Min LEAf tex har inte denna funktion alls (är dessutom av första serien så den har ingen värmepumpsteknologi heller) och tar all energi från batteriet för att
värma kupén, den kan inte heller använda överskottsvärmen från motorn för att värma batteriet (eller minns jag fel här?).
Jag har legat på 250-300Wh/km när det varit -20 ute och har ca 9 mil till jobbet varje dag (kör nästan alltid Teslan numera och då snittar jag ca 100km/h),
kör ca 20 minuter förvärmning och ganska varmt i bilen (typ 24-25).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Tror det, legat på 200wh/km hela tiden trots att jag har en snittförbrukning på strax under 230Wh/km.Hade du samma typical vid båda tillfällena?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Åkte du hela den sträckan eller kollade du bara på vad bilen uppskattade. Uppskattningen verkar vara väldigt pessimistisk. Eller?Jerker skrev:Intressant att höra. Jag har nu kört min Zoe några dagar i kyla. Först provkörde jag bara, men igår gjorde jag ett test. Om jag tar det här från början:
Om man nollställer den uppskattade räckvidden visar den 130 km. Efter två dagars provkörning visade den 78 km på 98% laddning. Jag körde mer medvetet ekonomiskt, nästan aldrig snabbare än 60 km/h och med sparsam uppvärmning men utan att frysa. Det gav en reell räckvidd på c:a 95 km. Reserapporten visade en förbrukning på 2,1 kWh/mil. Sommartid är, enligt uppgift, förbrukningen runt 1,4 kWh/mil. Tesla har uppenbarligen något att lära andra elbilstillverkare något här...
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Jag körde 68,6 km och när jag kom hem visade den uppskattade räckvidden 26 km. Jag hade säkert fått ut ytterligare några km om jag fortsatt med den körstilen.apkungen skrev:Åkte du hela den sträckan eller kollade du bara på vad bilen uppskattade. Uppskattningen verkar vara väldigt pessimistisk. Eller?Jerker skrev:Intressant att höra. Jag har nu kört min Zoe några dagar i kyla. Först provkörde jag bara, men igår gjorde jag ett test. Om jag tar det här från början:
Om man nollställer den uppskattade räckvidden visar den 130 km. Efter två dagars provkörning visade den 78 km på 98% laddning. Jag körde mer medvetet ekonomiskt, nästan aldrig snabbare än 60 km/h och med sparsam uppvärmning men utan att frysa. Det gav en reell räckvidd på c:a 95 km. Reserapporten visade en förbrukning på 2,1 kWh/mil. Sommartid är, enligt uppgift, förbrukningen runt 1,4 kWh/mil. Tesla har uppenbarligen något att lära andra elbilstillverkare något här...
Renault uppger ju sanningsenligt att räckvidden vintertid kan vara så kort som 80 km.
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Blev långtur igår på Lite över 120 mil.
Första sträckan var hemifrån till Toftaholm.
240 km och jag snittade ca 115 km/h. Tog precis över 2 timmar. Jag förbrukade 70,1 kWh vilket ger en medelförbrukning på 292wh/km.
Temperaturen pendlade under resan mellan - 10 och - 22.
Det var minus 20 vid Toftaholm. Kabeln till Superchargern var ganska stel.
Streckan till ödeshög gick lite långsammare, och jag snittade strax över 100 km/h.
Det var dessutom några grader varmare och upp emot - 2 på sina ställen. Hamnade på en förbrukning på 272 wh/km.
Första sträckan var hemifrån till Toftaholm.
240 km och jag snittade ca 115 km/h. Tog precis över 2 timmar. Jag förbrukade 70,1 kWh vilket ger en medelförbrukning på 292wh/km.
Temperaturen pendlade under resan mellan - 10 och - 22.
Det var minus 20 vid Toftaholm. Kabeln till Superchargern var ganska stel.
Streckan till ödeshög gick lite långsammare, och jag snittade strax över 100 km/h.
Det var dessutom några grader varmare och upp emot - 2 på sina ställen. Hamnade på en förbrukning på 272 wh/km.
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Låter som en bekväm resa ändå. Men det där blev väl inte 120mil?Martinen skrev:Blev långtur igår på Lite över 120 mil.
Första sträckan var hemifrån till Toftaholm.
240 km och jag snittade ca 115 km/h. Tog precis över 2 timmar. Jag förbrukade 70,1 kWh vilket ger en medelförbrukning på 292wh/km.
Temperaturen pendlade under resan mellan - 10 och - 22.
Det var minus 20 vid Toftaholm. Kabeln till Superchargern var ganska stel.
Streckan till ödeshög gick lite långsammare, och jag snittade strax över 100 km/h.
Det var dessutom några grader varmare och upp emot - 2 på sina ställen. Hamnade på en förbrukning på 272 wh/km.
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Som jag skrev tidigare. Hastigheten är ännu viktigare i kylan. Arboga -Örebro idag med P85 loaner 380 Wh/km. 130-140 km/h. -16 grader.
Fick dra ner på farten mot slutet för atr inte köra tom fram mot Karlstad. Ca 220 Wh/km då i 80-90 km/h.
23 gr i kupe. Ingen range mode.
Gissar att loanern inte har nog luft i däcken dock. Ska kolla imorgon. Trycker minskar ju även när det blir kallt...
Fick dra ner på farten mot slutet för atr inte köra tom fram mot Karlstad. Ca 220 Wh/km då i 80-90 km/h.
23 gr i kupe. Ingen range mode.
Gissar att loanern inte har nog luft i däcken dock. Ska kolla imorgon. Trycker minskar ju även när det blir kallt...
Re: Räckvidd på vintern i minus 20
Orkade inte redogöra för hela resan. Resten av resan blev ungefär samma förbrukning som mellan Toftaholm till ödeshög.apkungen skrev:
Låter som en bekväm resa ändå. Men det där blev väl inte 120mil?
På vägen hem hamnade jag bakom 2 plogbilar som ockuperade båda filerna. Låg i ca 35 km/h under ett antal mil. Detta förbättrade förbrukningen en del, men den var ändå över 240 wh/km, men det var kallt och fortfarande en hel del snö på vägen.