Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av C981 »

m05erili skrev:
C981 skrev:
m05erili skrev:
I morse kunde jag söka med mitt VIN på Car.info o fick Regnummer. :D
Nu på eftermiddagen fick jag sms om att boka tid för upphämtning, blev den 22/2 :D

(Beställd: M3P - Midnight Silver - Svart Interiör (2021-12-17))
Snyggt! Hade du VIN på hemsidan / i appen eller bara i källkod? När var ditt leveransfönster?

Jag hittar inget på mitt VIN än (enbart i källkod och slutfaktura) men har senare leverans (verkar vara mycket P på båten som kom nu!) så kanske därför.
Fram till idag, VIN bara i källkod och slutfaktura. Först idag efter att jag bokat leverans som jag noterade att VIN även dök upp i appen.
Mitt senaste leveransfönster va 14-23e (har justerats lite senaste dagarna). Så tiderna håller bra.
Kunde välja på tider mellan 21-23e feb för upphämtning.
Tack för info!
Martin E-tron skrev:
Vad för batteri kan vi vänta oss med LR 2022?

LFP eller ?
Nej, vanliga tekniken men från LG istället för Panasonic verkar vara det som gäller.
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Patteng »

m05erili skrev:
I morse kunde jag söka med mitt VIN på Car.info o fick Regnummer. :D
Nu på eftermiddagen fick jag sms om att boka tid för upphämtning, blev den 22/2 :D

(Beställd: M3P - Midnight Silver - Svart Interiör (2021-12-17))
Söker ni på VIN på förstasidan där det står reg.nr?
Jag har sökt men ej fått napp.

Har fått sms om schemalagd upphämtning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bjelke »

ME3 skrev:
Många vill ha krok som en ”nice-to-have” fast dom hävdar att dom aldrig hade köpt en bil utan :D har inte sett många om ens någon 3:a med släp varken i Sthlm eller ute på landet.

Cykelkrok kan man spänna fast ändå, och det typ det ända jag är beredd att ”släpa” på.

För större grejer finns väl hemleverans? :)
Jag har tappat räkningen för länge sedan på hur många Teslor som haft släp på, typ svinofta häromkring iaf :)
Jag har saknat det på alla våra Model S iaf, och ganska mycket onödigt strul har det varit faktiskt…
Vissa prylar har jag kunnat få hemkörda osv, men ganska ofta blir det tvärnit när man ber om det, skitkul… not.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av m05erili »

m05erili skrev:
I morse kunde jag söka med mitt VIN på Car.info o fick Regnummer. :D
Nu på eftermiddagen fick jag sms om att boka tid för upphämtning, blev den 22/2 :D

(Beställd: M3P - Midnight Silver - Svart Interiör (2021-12-17))
Uppdatering: Ser nu att jag fått E3LD-batteriet (Panasonic 82kWh 559km) så lite mer range än vad jag beställt=).
Tesla har tydligen inte börjat leverera M3P i EU med E5LD än (LG Chem 79kWh 547km).
Diskuteras här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 4/page-132

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6413243
post #2,656 bra sammanställning på vilka batterier de olika modellerna har.
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

mikebike skrev:
Martin E-tron skrev:
Vad för batteri kan vi vänta oss med LR 2022?

LFP eller ?
Nej.
OK
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

m05erili skrev:
m05erili skrev:
I morse kunde jag söka med mitt VIN på Car.info o fick Regnummer. :D
Nu på eftermiddagen fick jag sms om att boka tid för upphämtning, blev den 22/2 :D

(Beställd: M3P - Midnight Silver - Svart Interiör (2021-12-17))
Uppdatering: Ser nu att jag fått E3LD-batteriet (Panasonic 82kWh 559km) så lite mer range än vad jag beställt=).
Tesla har tydligen inte börjat leverera M3P i EU med E5LD än (LG Chem 79kWh 547km).
Diskuteras här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 4/page-132

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6413243
post #2,656 bra sammanställning på vilka batterier de olika modellerna har.
Men den är kina tillverkad? med med panasonic 82kWh, så har det aldrig varit förut ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av m05erili »

Tellus skrev:
m05erili skrev:
m05erili skrev:
I morse kunde jag söka med mitt VIN på Car.info o fick Regnummer. :D
Nu på eftermiddagen fick jag sms om att boka tid för upphämtning, blev den 22/2 :D

(Beställd: M3P - Midnight Silver - Svart Interiör (2021-12-17))
Uppdatering: Ser nu att jag fått E3LD-batteriet (Panasonic 82kWh 559km) så lite mer range än vad jag beställt=).
Tesla har tydligen inte börjat leverera M3P i EU med E5LD än (LG Chem 79kWh 547km).
Diskuteras här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 4/page-132

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6413243
post #2,656 bra sammanställning på vilka batterier de olika modellerna har.
Men den är kina tillverkad? med med panasonic 82kWh, så har det aldrig varit förut ?
Jepp MIC-bil.
Jo det va väll nån gång i slutet av November som tesla sänkte rangen från 567-547 iom tänkt byte från E3LD till E5LD (+att man passade på att ta med Ryzen-sänkningen då också). M3P har väll levererats från kina längre än så??
Men sen har man väll valt att göra slut på sina lager med E3LD innan man byter till LG.
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Jarvis
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2022 16:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jarvis »

Då är man ett steg närmare leverans. Fick ett sms precis om att boka leverans. Valde 1 Mars 0900 i Malmö. Beställde en M3P ”stock” den 1/10. Prel. Leverans var Maj, därefter 18 feb - 4 Mars. VIN + slutfaktura för en vecka sedan. Sms om leveransfönster förra veckan, sms om vinterdäck igår, och idag kunde jag boka tid för leverans. Får hoppas det håller nu.. :P
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

Jarvis skrev:
Då är man ett steg närmare leverans. Fick ett sms precis om att boka leverans. Valde 1 Mars 0900 i Malmö. Beställde en M3P ”stock” den 1/10. Prel. Leverans var Maj, därefter 18 feb - 4 Mars. VIN + slutfaktura för en vecka sedan. Sms om leveransfönster förra veckan, sms om vinterdäck igår, och idag kunde jag boka tid för leverans. Får hoppas det håller nu.. :P
Beställde du den 1/10 och fick prel.lev i maj?
Jarvis
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2022 16:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jarvis »

Gadiel skrev:
Jarvis skrev:
Då är man ett steg närmare leverans. Fick ett sms precis om att boka leverans. Valde 1 Mars 0900 i Malmö. Beställde en M3P ”stock” den 1/10. Prel. Leverans var Maj, därefter 18 feb - 4 Mars. VIN + slutfaktura för en vecka sedan. Sms om leveransfönster förra veckan, sms om vinterdäck igår, och idag kunde jag boka tid för leverans. Får hoppas det håller nu.. :P
Beställde du den 1/10 och fick prel.lev i maj?
Var kanske lite otydlig. 10 januari 2022 la jag beställningen.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

Jarvis skrev:
Gadiel skrev:
Jarvis skrev:
Då är man ett steg närmare leverans. Fick ett sms precis om att boka leverans. Valde 1 Mars 0900 i Malmö. Beställde en M3P ”stock” den 1/10. Prel. Leverans var Maj, därefter 18 feb - 4 Mars. VIN + slutfaktura för en vecka sedan. Sms om leveransfönster förra veckan, sms om vinterdäck igår, och idag kunde jag boka tid för leverans. Får hoppas det håller nu.. :P
Beställde du den 1/10 och fick prel.lev i maj?
Var kanske lite otydlig. 10 januari 2022 la jag beställningen.

Ja det var det jag misstänkte, men ville bara dubbelkolla.
Men vet ju aldrig med Tesla och deras matchningar 8-)
Jarvis
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2022 16:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jarvis »

Gadiel skrev:
Jarvis skrev:
Gadiel skrev:
Jarvis skrev:
Då är man ett steg närmare leverans. Fick ett sms precis om att boka leverans. Valde 1 Mars 0900 i Malmö. Beställde en M3P ”stock” den 1/10. Prel. Leverans var Maj, därefter 18 feb - 4 Mars. VIN + slutfaktura för en vecka sedan. Sms om leveransfönster förra veckan, sms om vinterdäck igår, och idag kunde jag boka tid för leverans. Får hoppas det håller nu.. :P
Beställde du den 1/10 och fick prel.lev i maj?
Var kanske lite otydlig. 10 januari 2022 la jag beställningen.
Ja det var det jag misstänkte, men ville bara dubbelkolla.
Men vet ju aldrig med Tesla och deras matchningar 8-)
Sant. Om allt går vägen så är det knappt 2 månader från lagd beställning till leverans. Sen hade jag inga ”off-meny” tillägg eller vinterdäck med om det gör någon skillnad.
Användarvisningsbild
Teslalund
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 feb 2022 22:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Teslalund »

Jaha,
Så har man lagt beställning på en Tesla och letat sig hit till forumet!
Beställde i januari och har velat fram och tillbaka om man ska satsa på en VW ID3 med största batteriet och lite extrautrustning istället (och offra tusenlappen i beställningsavgift).
Men så slog appen om till leverans mellan 28 feb och 14 mars helt plötsligt istället för maj, och jag känner mig mer och mer sugen på att slå till på denna!
Saker som jag tyckte talade för ID3 var:
Trådlös Car Play
Får bättre plats på uppfarten
Billigare
Svängradie/hanterbarhet
Stor bagageöppning

Saker som talade mot ID3 var bland annat:
Inget superchargenätverk
Inget panoramatak (största batteriet kan man inte få det till)
Ingen möjlighet till takräcke
Inte tiptop säten, lite plastig inredning
Leverans tidigast juli

Jag kör en del upp till Uddevallatrakten från Malmö, så det var viktigt med en bil som klarar den sträckan på en laddning.
Sen är det lite lockande att köra ut i Europa också nu när pandemin verkar släppa, vilket förstås skulle tala för Teslan.
Nån som tycker jag missat något avgörande i mina funderingar?
Användarvisningsbild
klass10
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 nov 2021 09:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av klass10 »

Har båda bilarna.
Upplever id3 som en vardagsbil. Lättare att lasta, kliva ur mm, men skulle jag välja endast en. M3 utan tvekan. Den är bättre på allt utom just lastning.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PracTesla »

jbark skrev:
PracTesla skrev:
[
OK jag förstår. Jag valde mellan Blå och Grå, blev Grå pg.a "bättre" mot skador/andrahandsvärde och fin i flera olika ljus. Blå är dock riktigt snygg också, framförallt i rätt ljus. Vit går bort för mig! :) Då får vi hoppas att vi båda kan få dem iaf i Q2! Jag förväntar mig maj iaf! Men men, nu är det vänta som gäller. Har du fundera på tillbehör och PPF/Lackbehandling?
Jag tänkte ev köra keramisk lackbehandlig för att underlätta tvätt sen blir det nog biltemas ppf på tröskelinstegen då jag har småbarn samt vid bagageluckan där det är lätt att repa. Har blå bil nu (grå för tillfället) och det är ju nästan i paritet med svart att hålla snyggt. Ska du sätta ppf? Jag tycker det springer iväg för mycket i pris för en bruksbil.
Nja jag vet inte. Jag kör nog en lackbehandling från Ditec och sen får de sätta lite ppf på delar som är känsliga. Kan väl kosta 10-12k totalt, och det kan det vara värt. Jag kommer ha bilen iaf 3-4år (tror snarare på mer) och är mån om att slippa oroa mig för mycket. Betalar hellre för att slippa oro. Sen ska grå vara bäst i det här sammanhanget också vad jag förstått. Inga småbarn här.

Kul! Ja hoppas vi båda får i maj. Har du tänkt mer på tillbehör?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter86 »

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Dexter86 skrev:
Äntligen! :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Teslalund
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 feb 2022 22:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Teslalund »

klass10 skrev:
Har båda bilarna.
Upplever id3 som en vardagsbil. Lättare att lasta, kliva ur mm, men skulle jag välja endast en. M3 utan tvekan. Den är bättre på allt utom just lastning.
Tack, trevligt att höra någon som har lite mer erfarenhet från båda bilarna!
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

:D den där väntan på sms och faktura :shock: :lol: Men har hittat VIN så jag får väl lägga band på mig och uppdatera tålamodsbanken.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

har fått fakturan men inte SMS !! :roll: :roll:

VILL HA NU!!!
Failarmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 jan 2022 13:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Failarmy »

Såg idag att VIN numret vi fått har försvunnit, vad kan anledningen vara? Någon annan som varit med om det?
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jbark »

PracTesla skrev:
jbark skrev:
PracTesla skrev:
[
OK jag förstår. Jag valde mellan Blå och Grå, blev Grå pg.a "bättre" mot skador/andrahandsvärde och fin i flera olika ljus. Blå är dock riktigt snygg också, framförallt i rätt ljus. Vit går bort för mig! :) Då får vi hoppas att vi båda kan få dem iaf i Q2! Jag förväntar mig maj iaf! Men men, nu är det vänta som gäller. Har du fundera på tillbehör och PPF/Lackbehandling?
Jag tänkte ev köra keramisk lackbehandlig för att underlätta tvätt sen blir det nog biltemas ppf på tröskelinstegen då jag har småbarn samt vid bagageluckan där det är lätt att repa. Har blå bil nu (grå för tillfället) och det är ju nästan i paritet med svart att hålla snyggt. Ska du sätta ppf? Jag tycker det springer iväg för mycket i pris för en bruksbil.
Nja jag vet inte. Jag kör nog en lackbehandling från Ditec och sen får de sätta lite ppf på delar som är känsliga. Kan väl kosta 10-12k totalt, och det kan det vara värt. Jag kommer ha bilen iaf 3-4år (tror snarare på mer) och är mån om att slippa oroa mig för mycket. Betalar hellre för att slippa oro. Sen ska grå vara bäst i det här sammanhanget också vad jag förstått. Inga småbarn här.

Kul! Ja hoppas vi båda får i maj. Har du tänkt mer på tillbehör?
Blir nog gummimattor, takräcke och typ 2 kabel med teslaknapp. Själv då?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Mina föräldrars M3 LR fick precis VIN och uppdaterat leveransdatum från augusti till 14-28 mars :shock:

Beställde åt dem den 8:e februari, vit lack, svart inredning och aerofälgar. Det verkar inte som att det är så lång väntetid som Tesla skriver på hemsidan direkt...

Min frus MY LR fick också VIN och samma leveransdatum som M3:an, den beställde jag den 11/2. Så det verkar bli två Teslor att hämta i slutet av mars :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Nussfeldt
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 dec 2021 17:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nussfeldt »

Hämtade ut min M3a idag. 63% laddat, alla uppdateringar som Ryzen etc. Det regnade en del så inte optimalt läge att syna bilen. Utvändigt bra, tyvärr lite repor på dörrsidan och på båda stolarnas bakstycken. Det var ju inte heller helt rent på säten och sånt så ja, Tesla har lite att jobba på vad gäller leveranskontroll.

Grym bil!
Jarvis
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 jan 2022 16:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jarvis »

Nussfeldt skrev:
Hämtade ut min M3a idag. 63% laddat, alla uppdateringar som Ryzen etc. Det regnade en del så inte optimalt läge att syna bilen. Utvändigt bra, tyvärr lite repor på dörrsidan och på båda stolarnas bakstycken. Det var ju inte heller helt rent på säten och sånt så ja, Tesla har lite att jobba på vad gäller leveranskontroll.

Grym bil!
Vilket batteri fick du? Värmare för vindrutetorkarna? :D
Skriv svar