Begagnad Model X eller Ny Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

DjuDju

Begagnad Model X eller Ny Model Y?

Inlägg av DjuDju »

Vi hade bestämt oss för en begagnad MX men börjar snegla på en ny MY istället. Prismässigt ligger dom rätt så lika. Vill ni hjälpa oss med för och nackdelar med respektive model / nytt vs gammalt?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Begagnad Model X eller Ny Model Y?

Inlägg av frippe »

Model Y LR.
Model S70D
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

DjuDju skrev:
.../ Vill ni hjälpa oss med för och nackdelar med respektive model / nytt vs gammalt?
Det verkar som en X skulle kunna kosta lite i reparationer...

Personligen är jag bara lekman på det här...

Gissar även att det finns en del skrivet om det här på detta forumet eller det amerikanska. Finns säkert en hel del på något norskt forum med...

Som jag minns det så framgick ju en del i den förra tråden:

viewtopic.php?f=11&t=28606

Här är en annan rätt färsk som handlar om Model S – men det kanske kan finnas likheter:

viewtopic.php?f=63&t=28654

Kikar ni på en nyare X kanske en del (eller mycket) av det i tråden ovan om Model S skulle kunna vara åtgärdat från Teslas sida – men som sagt – jag är bara lekman på det här...

Känns som det kokar ner till:

– Hur mycket är 6 eller 7 sittplatser värda i pengar (och kanske tid – se nedan)?
– Hur bra är man själv på att 'sålla ut' ett bra beg. exemplar av en X ifall just en X blir valet?
– Finns det tillräcklig buffert i privatekonomin för en X ifall det uppstår kostnader för reparationer?
– Finns tiden som man eventuellt kan behöva lägga på 'administrera' eventuella reparationer på en X?

Min bild är att Tesla sannolikt lärt sig en del som borde göra Model Y till en bättre byggd bil... Det verkar även vara en 'enklare' konstruktion. Och det finns ju nybilsgaranti...

Men återigen... Just my two cents.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Fortsättning:

Hittade de här trådarna som specifikt handlar om Model X om som jag tror du kommer tycka är relevanta utifrån dina sökkriterier:

"Tesla Model X köpråd"
viewtopic.php?f=11&t=22262

"Tips om begagnad Model X, högmilare?"
viewtopic.php?f=11&t=24868

"Begagnad X"
viewtopic.php?f=11&t=26827
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

DjuDju skrev:
Vi hade bestämt oss för en begagnad MX men börjar snegla på en ny MY istället. Prismässigt ligger dom rätt så lika. Vill ni hjälpa oss med för och nackdelar med respektive model / nytt vs gammalt?
Behöver ni dragkrok så finns inte det till Y än i Sverige. Förhoppningsvis kommer det i framtiden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
SwedishAdvocate

slugger75 skrev:
Behöver ni dragkrok så finns inte det till Y än i Sverige. Förhoppningsvis kommer det i framtiden.
Mer info om det här:

"Första dragkroken monterad"
viewtopic.php?f=53&t=28417

Som jag förstår det är dragkrok standardutrustning på alla Model Y. Men på grund av den 'allmänna komponentbristen' är den tyvärr för tillfället 'restnoterad'. Jag tror personligen att läget är betydligt ljusare än "Förhoppningsvis kommer det i framtiden.". Men. Jag vet inte hur många månader det kommer att ta...
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

SwedishAdvocate skrev:
slugger75 skrev:
Mer info om det här:

Som jag förstår det är dragkrok standardutrustning på alla Model Y. Men på grund av den 'allmänna komponentbristen' är den tyvärr för tillfället 'restnoterad'. Jag tror personligen att läget är betydligt ljusare än "Förhoppningsvis kommer det i framtiden.". Men. Jag vet inte hur många månader det kommer att ta...
Dragkrok är inte standardutrustning. Den kostar extra. Den kommer som sagt förhoppningsvis i framtiden. Eller, som Tesla uttryckt det: ”Tillgänglig efter leverans”.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Dansson
Teslaägare

Inlägg av Dansson »

SwedishAdvocate skrev:
slugger75 skrev:
Mer info om det här:

Komponentbrist på en metallbit..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dansson skrev:
Komponentbrist på en metallbit..
Även en metallbit kan vara en komponent. Vet att Westfalia haft stora produktionsbekymmer nu i pademitiderna. Så det är långt ifrån bara Tesla som drabbats.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

slugger75 skrev:
Dragkrok är inte standardutrustning. Den kostar extra. Den kommer som sagt förhoppningsvis i framtiden. Eller, som Tesla uttryckt det: ”Tillgänglig efter leverans”.
Ok.

Är ju hyfsat otydligt på deras hemsida... Är väl bäst att kolla det här direkt med Tesla då...
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

SwedishAdvocate skrev:
slugger75 skrev:
Ok.

Är ju hyfsat otydligt på deras hemsida... Är väl bäst att kolla det här direkt med Tesla då...
Är ingen komponentbrist just nu iaf, bara märklig marknadsprioritering av Tesla. Man kan beställa dragkrok till Model Y i stort sett alla länder i Europa förutom Sverige, Danmark och Finland. Går utmärkt att boka en i Norge och köra dit och få den installerad t ex. De fick precis en påfyllning igen på lagret.

Förstår inte varför de inte börjar leverera här. Själv har jag bokat in montage i starten på mars i Tyskland. Orkar inte vänta längre.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
SwedishAdvocate

ReNewAble skrev:
SwedishAdvocate skrev:
slugger75 skrev:
Ok.

Är ingen komponentbrist just nu iaf, bara märklig marknadsprioritering av Tesla. Man kan beställa dragkrok till Model Y i stort sett alla länder i Europa förutom Sverige, Danmark och Finland. Går utmärkt att boka en i Norge och köra dit och få den installerad t ex. De fick precis en påfyllning igen på lagret.

Förstår inte varför de inte börjar leverera här. Själv har jag bokat in montage i starten på mars i Tyskland. Orkar inte vänta längre.
Då känns det väl som det ändå borde vara hyfsat nära tills att man ska kunna boka in tid för montage i Sverige också.

Av någon anledning har väl Tesla valt att prioritera de andra marknaderna först. Volymerna räcker väl helt enkelt inte till även till oss, Danmark och Finland än. :(
DjuDju

Inlägg av DjuDju »

Tack! Skäms litegrann att jag inte själv letade efter en liknande tråd. Stod mycket matnyttigt där.
DjuDju

Inlägg av DjuDju »

SwedishAdvocate skrev:
DjuDju skrev:
.../ Vill ni hjälpa oss med för och nackdelar med respektive model / nytt vs gammalt?
Det verkar som en X skulle kunna kosta lite i reparationer...

Personligen är jag bara lekman på det här...

Gissar även att det finns en del skrivet om det här på detta forumet eller det amerikanska. Finns säkert en hel del på något norskt forum med...

Som jag minns det så framgick ju en del i den förra tråden:

viewtopic.php?f=11&t=28606

Här är en annan rätt färsk som handlar om Model S – men det kanske kan finnas likheter:

viewtopic.php?f=63&t=28654

Kikar ni på en nyare X kanske en del (eller mycket) av det i tråden ovan om Model S skulle kunna vara åtgärdat från Teslas sida – men som sagt – jag är bara lekman på det här...

Känns som det kokar ner till:

– Hur mycket är 6 eller 7 sittplatser värda i pengar (och kanske tid – se nedan)?
– Hur bra är man själv på att 'sålla ut' ett bra beg. exemplar av en X ifall just en X blir valet?
– Finns det tillräcklig buffert i privatekonomin för en X ifall det uppstår kostnader för reparationer?
– Finns tiden som man eventuellt kan behöva lägga på 'administrera' eventuella reparationer på en X?

Min bild är att Tesla sannolikt lärt sig en del som borde göra Model Y till en bättre byggd bil... Det verkar även vara en 'enklare' konstruktion. Och det finns ju nybilsgaranti...

Men återigen... Just my two cents.
Älskar lekmän! Efter ha läst in mig på det andra trådarna som postades så känner väl jag likadant. Att Model Y känns som ett safe card och det är värt mycket. Vi har enbart 3 barn så 5sits klarar vi oss på.

Nu blire nog en beställning av MY… kul!
DjuDju

Inlägg av DjuDju »

Ska provköra MY imorgon. Mycket lutar mot en beställning! Drömmer om en Röd med Svarta fälgar… så snygg!!!
Skriv svar