Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av weizf »

Igår insåg jag att personen i Ukraina har haft åtkomst till min bil i sin Tesla app och har övervakat min position och kollat runt på huset via kamerorna :o Ni kan tänka er hur obehagligt detta blev helt plötsligt.
Hur insåg du det?
Tesla MY -24
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av yps »

Det verkar ju vara undermålig säkerhet om någon lyckas ändra detta RN nummer på någon stulen bil i ett annat land och på så sätt få en "fungerande" bil.
Borde vara någon typ av certifikat authenisering från bilen mot Tesla.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Gadiel »

Detta kan ju inte stämma.
Nästan lite ”trollvarning” på det här…
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Det har de gjort mer än en gång. Problemet är att deras system inte verkar ha unika id. Så mer än en bil kan vara kopplad till samma RN. Detta är lite svårare att åtgärda än att bara korrigera det i databasen.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

Folke skrev:
Håller helt med Holden, om detta nu stämmer är det ju bara ett register någonstans som behöver korrigeras. Eller ett gäng, men ja, otroligt om allt stämmer och Tesla påstår sig inte kunna göra något.

En annan sak, att de har sett ditt hus via kameran behöver du nog inte bekymra dig över. Vem som helst kan väl ställa sig på gatan och kolla på det ändå? Eller via Google street view..

Och har du tur(ironi) löser Putin det åt dig i veckan.
Sant. Det som är oroande är att man kan mappa ens körvanor. När jag kör till jobbet, hur länge jag är där, när jag kör dottern till skolan etc. Den informationen vill man inte dela med sig direkt. Nu tror jag och hoppas att personen på andra sidan inte gör det illvilligt utan bara är lika förvirrad som jag var när det dök upp.

Putin grejen vet jag inte så mycket om :)
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

yps skrev:
Det verkar ju vara undermålig säkerhet om någon lyckas ändra detta RN nummer på någon stulen bil i ett annat land och på så sätt få en "fungerande" bil.
Borde vara någon typ av certifikat authenisering från bilen mot Tesla.
Det är inte by design enligt Tesla. Den verkstaden har lyckats gå runt processen på något sätt. Och det vill Tesla inte förklara vilket jag kan förstå.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av HenrikC »

Kan de inte koppla ur anslutningen i bilen till nätet? Om bilen inte är uppkopplad så blir den svår att hacka på distans.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

HenrikC skrev:
Kan de inte koppla ur anslutningen i bilen till nätet? Om bilen inte är uppkopplad så blir den svår att hacka på distans.
Vet inte om du har upplevt det men Tesla är den dummaste smarta bilen utan uppkoppling :D

Skämt å sido så har jag varken föreslagit det eller hade accepterat den lösningen. Jag betalade en massa för den bilen och jag förväntar mig att den fungerar som den ska. Där är nog både jag och Tesla överens.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?

Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?

Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

MWall skrev:
holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?

Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Ja det föreslog jag igår men de kunde inte svara på det. Problemet är att Centret i Sverige verkar inte kunna göra mycket. De skapar ett ärende och nån tekniker i USA ska ta hand om det. Ärendet har högsta prio enligt Tesla Malmö.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av TiborBlomhall »

Låter hemskt det du råkat ut för.

Men jag hoppas du förstår att Tesla inte har någon representation i Ukraina, de har inga service centers där. Det är några ukrainska hackare som har kapat din bils identitet när de troligtvis tagit någon krockad slaktad (stulen?) Tesla och reparerat den. Ditt första inlägg kan tolkas som att du tror Teslas serviceorganisation hade gjort något misstag som orsakat dina problem.

Tesla borde ge dig ett nytt RN och blockera den gamla. Fast då kapar väl hackarna bara en annan bils identitet.
Användarvisningsbild
Absi
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 feb 2022 20:07

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Absi »

TiborBlomhall skrev:
Låter hemskt det du råkat ut för.

Men jag hoppas du förstår att Tesla inte har någon representation i Ukraina, de har inga service centers där. Det är några ukrainska hackare som har kapat din bils identitet när de troligtvis tagit någon krockad slaktad (stulen?) Tesla och reparerat den. Ditt första inlägg kan tolkas som att du tror Teslas serviceorganisation hade gjort något misstag som orsakat dina problem.

Tesla borde ge dig ett nytt RN och blockera den gamla. Fast då kapar väl hackarna bara en annan bils identitet.
Ja det förstår jag och är noga med att berätta det varje gång jag pratar med Tesla Center Malmö. De gör det de kan enligt gällande process men i slutändan handlar det om att jag som kund inte får det jag betalar för.

Det jag menade i mitt första inlägg är att en service tekniker i USA bytte ut ägare. Det är under all kritik och ska inte hända. Byter man ägare så ska det verifieras och inte skötas över telefon. Tesla gjorde fel där.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av MWall »

holden skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?

Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.

Det behöver de väl inte kommunicera. Det räcker med att det är så. :D

Jag föredrar alltid sekvenser som PK. Allt blir så mycket enklare då. :)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?

Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.

Det behöver de väl inte kommunicera. Det räcker med att det är så. :D

Jag föredrar alltid sekvenser som PK. Allt blir så mycket enklare då. :)
UUID är att föredra tycker jag.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Dagfinn »

holden skrev:
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.
Det bastanta påståendet får du gärna förklara närmare.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av MWall »

holden skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?

Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.

Det behöver de väl inte kommunicera. Det räcker med att det är så. :D

Jag föredrar alltid sekvenser som PK. Allt blir så mycket enklare då. :)
UUID är att föredra tycker jag.
Ja det är väl ännu bättre iofs.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:

Ja det är väl ännu bättre iofs.
Som med allt annat här i livet, det beror på. Att ha icke-sekventiella nycklar i en tabell med miljarder av rader och mängder av operationer är inte alltid så fruktansvärt roligt det heller faktiskt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
MWall skrev:

Ja det är väl ännu bättre iofs.
Som med allt annat här i livet, det beror på. Att ha icke-sekventiella nycklar i en tabell med miljarder av rader och mängder av operationer är inte alltid så fruktansvärt roligt det heller faktiskt.
Nej, det gäller väl att välja rätt utefter sina behov. Jag gillar dock enkelheten i sekvenser. Har mest jobbat med Oracle de senaste 10-15 åren. Men det går mot SQL Server här då Oracle verkar ha gett sig fan på att prisa ut sig från marknaden med sina groteska licenskostnader.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Nej, det gäller väl att välja rätt utefter sina behov. Jag gillar dock enkelheten i sekvenser. Har mest jobbat med Oracle de senaste 10-15 åren. Men det går mot SQL Server här då Oracle verkar ha gett sig fan på att prisa ut sig från marknaden med sina groteska licenskostnader.
Att Oracle inte längre vill sälja sin databasmotor kan vi nog vara rörande överens om ja.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Vesslans »

Nu börjar vi röra oss sjukt långt från ämnet men om ni skall flytta från Oracle rekommenderar jag inte att man väljer sql-server som också kostar skjortan. Bättre då att välja en open source databas typ PostgreSQL och samtidigt fundera på om man verkligen behöver en relationsdatabas...
Sekvenser är big no no skulle jag säga på grund av bland annat prestanda. Speciellt om det handlar om databaser med stora mängder data. :)
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av tor »

Vesslans skrev:
Nu börjar vi röra oss sjukt långt från ämnet men om ni skall flytta från Oracle rekommenderar jag inte att man väljer sql-server som också kostar skjortan. Bättre då att välja en open source databas typ PostgreSQL och samtidigt fundera på om man verkligen behöver en relationsdatabas...
Sekvenser är big no no skulle jag säga på grund av bland annat prestanda. Speciellt om det handlar om databaser med stora mängder data. :)
Nu måste jag också lägga mig i. Riktigt så enkelt är det inte hävdar jag. Det beror på vad man optimerar databas för och hur datan ser ut.
Om exempelvis inga nycklar raderas och du vill läsa ur data baserat på primärnyckel är detta en ideal design. Det ger välfyllda B träd med korta avstånd.
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Vesslans »

Men om du vill ha en skalbar lösning som exempelvis bygger på mikrotjänster blir det en flaskhals då sekvenser per design endast kan hantera en request åt gången.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av ducce916m »

Sorry, men nu börjar det gå över huvudet på mig (och kanske en del andra?). Förstår att det är ett intressant diskussionsämne men kanske det kan köras i en egen tråd, bara ett förslag?
Användarvisningsbild
Vesslans
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 09 nov 2021 10:15

Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN

Inlägg av Vesslans »

Helt rätt. Sorry det är lätt att dras med i diskussionerna :D
Skriv svar