Hur insåg du det?Igår insåg jag att personen i Ukraina har haft åtkomst till min bil i sin Tesla app och har övervakat min position och kollat runt på huset via kamerorna Ni kan tänka er hur obehagligt detta blev helt plötsligt.
Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Moderator: Redaktion
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Tesla MY -24
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Det verkar ju vara undermålig säkerhet om någon lyckas ändra detta RN nummer på någon stulen bil i ett annat land och på så sätt få en "fungerande" bil.
Borde vara någon typ av certifikat authenisering från bilen mot Tesla.
Borde vara någon typ av certifikat authenisering från bilen mot Tesla.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Det har de gjort mer än en gång. Problemet är att deras system inte verkar ha unika id. Så mer än en bil kan vara kopplad till samma RN. Detta är lite svårare att åtgärda än att bara korrigera det i databasen.holden skrev:Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Sant. Det som är oroande är att man kan mappa ens körvanor. När jag kör till jobbet, hur länge jag är där, när jag kör dottern till skolan etc. Den informationen vill man inte dela med sig direkt. Nu tror jag och hoppas att personen på andra sidan inte gör det illvilligt utan bara är lika förvirrad som jag var när det dök upp.Folke skrev:Håller helt med Holden, om detta nu stämmer är det ju bara ett register någonstans som behöver korrigeras. Eller ett gäng, men ja, otroligt om allt stämmer och Tesla påstår sig inte kunna göra något.
En annan sak, att de har sett ditt hus via kameran behöver du nog inte bekymra dig över. Vem som helst kan väl ställa sig på gatan och kolla på det ändå? Eller via Google street view..
Och har du tur(ironi) löser Putin det åt dig i veckan.
Putin grejen vet jag inte så mycket om
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Det är inte by design enligt Tesla. Den verkstaden har lyckats gå runt processen på något sätt. Och det vill Tesla inte förklara vilket jag kan förstå.yps skrev:Det verkar ju vara undermålig säkerhet om någon lyckas ändra detta RN nummer på någon stulen bil i ett annat land och på så sätt få en "fungerande" bil.
Borde vara någon typ av certifikat authenisering från bilen mot Tesla.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Kan de inte koppla ur anslutningen i bilen till nätet? Om bilen inte är uppkopplad så blir den svår att hacka på distans.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Vet inte om du har upplevt det men Tesla är den dummaste smarta bilen utan uppkopplingHenrikC skrev:Kan de inte koppla ur anslutningen i bilen till nätet? Om bilen inte är uppkopplad så blir den svår att hacka på distans.
Skämt å sido så har jag varken föreslagit det eller hade accepterat den lösningen. Jag betalade en massa för den bilen och jag förväntar mig att den fungerar som den ska. Där är nog både jag och Tesla överens.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?holden skrev:Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.MWall skrev:Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?holden skrev:Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Ja det föreslog jag igår men de kunde inte svara på det. Problemet är att Centret i Sverige verkar inte kunna göra mycket. De skapar ett ärende och nån tekniker i USA ska ta hand om det. Ärendet har högsta prio enligt Tesla Malmö.MWall skrev:Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?holden skrev:Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Låter hemskt det du råkat ut för.
Men jag hoppas du förstår att Tesla inte har någon representation i Ukraina, de har inga service centers där. Det är några ukrainska hackare som har kapat din bils identitet när de troligtvis tagit någon krockad slaktad (stulen?) Tesla och reparerat den. Ditt första inlägg kan tolkas som att du tror Teslas serviceorganisation hade gjort något misstag som orsakat dina problem.
Tesla borde ge dig ett nytt RN och blockera den gamla. Fast då kapar väl hackarna bara en annan bils identitet.
Men jag hoppas du förstår att Tesla inte har någon representation i Ukraina, de har inga service centers där. Det är några ukrainska hackare som har kapat din bils identitet när de troligtvis tagit någon krockad slaktad (stulen?) Tesla och reparerat den. Ditt första inlägg kan tolkas som att du tror Teslas serviceorganisation hade gjort något misstag som orsakat dina problem.
Tesla borde ge dig ett nytt RN och blockera den gamla. Fast då kapar väl hackarna bara en annan bils identitet.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Ja det förstår jag och är noga med att berätta det varje gång jag pratar med Tesla Center Malmö. De gör det de kan enligt gällande process men i slutändan handlar det om att jag som kund inte får det jag betalar för.TiborBlomhall skrev:Låter hemskt det du råkat ut för.
Men jag hoppas du förstår att Tesla inte har någon representation i Ukraina, de har inga service centers där. Det är några ukrainska hackare som har kapat din bils identitet när de troligtvis tagit någon krockad slaktad (stulen?) Tesla och reparerat den. Ditt första inlägg kan tolkas som att du tror Teslas serviceorganisation hade gjort något misstag som orsakat dina problem.
Tesla borde ge dig ett nytt RN och blockera den gamla. Fast då kapar väl hackarna bara en annan bils identitet.
Det jag menade i mitt första inlägg är att en service tekniker i USA bytte ut ägare. Det är under all kritik och ska inte hända. Byter man ägare så ska det verifieras och inte skötas över telefon. Tesla gjorde fel där.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
holden skrev:Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.MWall skrev:Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?holden skrev:Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Det behöver de väl inte kommunicera. Det räcker med att det är så.
Jag föredrar alltid sekvenser som PK. Allt blir så mycket enklare då.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
UUID är att föredra tycker jag.MWall skrev:holden skrev:Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.MWall skrev:Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?holden skrev:Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Det behöver de väl inte kommunicera. Det räcker med att det är så.
Jag föredrar alltid sekvenser som PK. Allt blir så mycket enklare då.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Det bastanta påståendet får du gärna förklara närmare.holden skrev:Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Ja det är väl ännu bättre iofs.holden skrev:UUID är att föredra tycker jag.MWall skrev:holden skrev:Kommunicerar man primärnycklar i databasen med kunderna borde man sparka arkitekten.MWall skrev:Om RN är primärnyckel i deras databas är det inte helt enkelt att ändra. Men isf borde det väl inte ha varit möjligt att tilldela två bilar samma nummer?holden skrev:Det låter i mina öron helt osannolikt att Tesla inte skulle kunna rätta till detta, det är trots allt bara en siffra i en databas någonstans.
Kan de inte ge dig ett nytt unikt nummer på din bil? Är säkert inte okomplicerat och något de gör vanligtvis dock.
Det behöver de väl inte kommunicera. Det räcker med att det är så.
Jag föredrar alltid sekvenser som PK. Allt blir så mycket enklare då.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Som med allt annat här i livet, det beror på. Att ha icke-sekventiella nycklar i en tabell med miljarder av rader och mängder av operationer är inte alltid så fruktansvärt roligt det heller faktiskt.MWall skrev:
Ja det är väl ännu bättre iofs.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Nej, det gäller väl att välja rätt utefter sina behov. Jag gillar dock enkelheten i sekvenser. Har mest jobbat med Oracle de senaste 10-15 åren. Men det går mot SQL Server här då Oracle verkar ha gett sig fan på att prisa ut sig från marknaden med sina groteska licenskostnader.Dagfinn skrev:Som med allt annat här i livet, det beror på. Att ha icke-sekventiella nycklar i en tabell med miljarder av rader och mängder av operationer är inte alltid så fruktansvärt roligt det heller faktiskt.MWall skrev:
Ja det är väl ännu bättre iofs.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Att Oracle inte längre vill sälja sin databasmotor kan vi nog vara rörande överens om ja.MWall skrev:Nej, det gäller väl att välja rätt utefter sina behov. Jag gillar dock enkelheten i sekvenser. Har mest jobbat med Oracle de senaste 10-15 åren. Men det går mot SQL Server här då Oracle verkar ha gett sig fan på att prisa ut sig från marknaden med sina groteska licenskostnader.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Nu börjar vi röra oss sjukt långt från ämnet men om ni skall flytta från Oracle rekommenderar jag inte att man väljer sql-server som också kostar skjortan. Bättre då att välja en open source databas typ PostgreSQL och samtidigt fundera på om man verkligen behöver en relationsdatabas...
Sekvenser är big no no skulle jag säga på grund av bland annat prestanda. Speciellt om det handlar om databaser med stora mängder data.
Sekvenser är big no no skulle jag säga på grund av bland annat prestanda. Speciellt om det handlar om databaser med stora mängder data.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Nu måste jag också lägga mig i. Riktigt så enkelt är det inte hävdar jag. Det beror på vad man optimerar databas för och hur datan ser ut.Vesslans skrev:Nu börjar vi röra oss sjukt långt från ämnet men om ni skall flytta från Oracle rekommenderar jag inte att man väljer sql-server som också kostar skjortan. Bättre då att välja en open source databas typ PostgreSQL och samtidigt fundera på om man verkligen behöver en relationsdatabas...
Sekvenser är big no no skulle jag säga på grund av bland annat prestanda. Speciellt om det handlar om databaser med stora mängder data.
Om exempelvis inga nycklar raderas och du vill läsa ur data baserat på primärnyckel är detta en ideal design. Det ger välfyllda B träd med korta avstånd.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Men om du vill ha en skalbar lösning som exempelvis bygger på mikrotjänster blir det en flaskhals då sekvenser per design endast kan hantera en request åt gången.
Re: Hackad Tesla M3SR+/Stulet RN
Sorry, men nu börjar det gå över huvudet på mig (och kanske en del andra?). Förstår att det är ett intressant diskussionsämne men kanske det kan köras i en egen tråd, bara ett förslag?