Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

marclars
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 maj 2019 10:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av marclars »

marclars skrev:
MYLR, röd, inkl vinterhjul.

Beställt via leasingbolag: 20211228
Bekräftat av Tesla: 20220105

Vid mailkontakt informerar Tesla om leverans februari eller mars till Mölndal. Så antar att det bli tidigast i mars.
När kommer båten :shock: ?
Nu kom SMS:et, upphämtning Mölndal 28/2!
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Lycka till grabbar ! Ha inga stora förhoppningar bara :)
marclars
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 maj 2019 10:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av marclars »

Dexter86 skrev:
Lycka till grabbar ! Ha inga stora förhoppningar bara :)
Haha, jag vet… men det var iaf kul att få SMS:et!
Användarvisningsbild
AndreasPaulsson
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 nov 2021 09:30

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av AndreasPaulsson »

Sandstorm78 skrev:
emiliooo skrev:
Hade leverans bokat till 25e februari, men fick ett SMS från Tesla om uppskjuten leverans. Ska plockas upp i Mölndal.

"På grund av svåra väderförhållanden för våra fartyg har transporten av din bil försenats och din upphämtningstid behöver flyttas."

Kunde dock välja den 26e istället, så en dags försening.
Då är vi två! :)
Har upphämtning av vår bil kl 15.
Då är vi tre, jag hade också upphämtning bokad 25:e i Mölndal men fick skjuta på det (efter samma SMS) till den 28:e eftersom Euromaster (där vinterdäcken ligger) inte har öppet på lördagar.
Tesla Model Y LR -22
Kia e-Niro -19
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

marclars skrev:
Dexter86 skrev:
Lycka till grabbar ! Ha inga stora förhoppningar bara :)
Haha, jag vet… men det var iaf kul att få SMS:et!
Kolla noga så ni har uppkoppling i bilen efter ni kört därifrån, eller såfort den är bortkopplad från teslas Wi-Fi
Tips bara !
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Dexter86 skrev:
marclars skrev:
Dexter86 skrev:
Lycka till grabbar ! Ha inga stora förhoppningar bara :)
Haha, jag vet… men det var iaf kul att få SMS:et!
Kolla noga så ni har uppkoppling i bilen efter ni kört därifrån, eller såfort den är bortkopplad från teslas Wi-Fi
Tips bara !
Ja, om man tappar nätet direkt efter leverans är det bara att vända åter. Jag tror de glömt att ställa om bilen från "pre-leverans" eller något i de fall där bilarna saknar nät.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Eitch »

AndreasPaulsson skrev:
Sandstorm78 skrev:
emiliooo skrev:
Hade leverans bokat till 25e februari, men fick ett SMS från Tesla om uppskjuten leverans. Ska plockas upp i Mölndal.

"På grund av svåra väderförhållanden för våra fartyg har transporten av din bil försenats och din upphämtningstid behöver flyttas."

Kunde dock välja den 26e istället, så en dags försening.
Då är vi två! :)
Har upphämtning av vår bil kl 15.
Då är vi tre, jag hade också upphämtning bokad 25:e i Mölndal men fick skjuta på det (efter samma SMS) till den 28:e eftersom Euromaster (där vinterdäcken ligger) inte har öppet på lördagar.
Oroväckande. Jag har preliminärt datum enligt slutfakturan den 19:e mars. Ni som fått datum innan på den första slutfakturan; hur nära har faktiskt leveransdatum varit i förhållande till första prognos? 19:e mars är en lördag. 20:e åker vi till Trysil och det hade ju varit skoj att göra i den nya MY:n.... låter som att det faktiskt inte kommer att ske på riktigt eller ska jag hålla hoppet uppe?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

mikebike skrev:
Dexter86 skrev:
marclars skrev:
Dexter86 skrev:
Lycka till grabbar ! Ha inga stora förhoppningar bara :)
Haha, jag vet… men det var iaf kul att få SMS:et!
Kolla noga så ni har uppkoppling i bilen efter ni kört därifrån, eller såfort den är bortkopplad från teslas Wi-Fi
Tips bara !
Ja, om man tappar nätet direkt efter leverans är det bara att vända åter. Jag tror de glömt att ställa om bilen från "pre-leverans" eller något i de fall där bilarna saknar nät.
Man kan väl köra några hundra meter bort och sen göra en omstart. Krånglar det då så är det enkelt att vända om.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2_m3 »

Nu är leverans skjuten till Maj för MYLR med 20" däck och Juni med 19" ... är väl fortfarande MIC kan man anta.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

ÄNTLIGEN - så kom det efterlängtade sms:et där man uppmanades boka tid för upphämtning av min första Tesla och min allra första EV.
Hämtar upp bilen på onsdag den 23 februari - skönt att ha ett datum i alla fall slippa denna ovisshet.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tiimpan »

R2_m3 skrev:
Nu är leverans skjuten till Maj för MYLR med 20" däck och Juni med 19" ... är väl fortfarande MIC kan man anta.

Tur man beställde i lördags! Fick precis sms om att min beställning är kopplad till en bil påväg till Sverige! När kan man se Vin?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

Tiimpan skrev:
R2_m3 skrev:
Nu är leverans skjuten till Maj för MYLR med 20" däck och Juni med 19" ... är väl fortfarande MIC kan man anta.

Tur man beställde i lördags! Fick precis sms om att min beställning är kopplad till en bil påväg till Sverige! När kan man se Vin?
Jag beställde en M3 LR åt mina föräldrar för en vecka sedan, preliminär leverans i augusti stod det då. Några dagar senare stod det november för nya beställningar på beställningssidan. Igår kom ett sms om att bilen är på väg och att leveransen blir mellan den 14:e och 28:e mars :)

Det verkar som att Tesla tar i lite i överkant med den beräknade leveransen på beställningssidan och att de egentligen inte har någon kö. Eller så hade vi bara tur.. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jonny »

Choke skrev:
ÄNTLIGEN - så kom det efterlängtade sms:et där man uppmanades boka tid för upphämtning av min första Tesla och min allra första EV.
Hämtar upp bilen på onsdag den 23 februari - skönt att ha ett datum i alla fall slippa denna ovisshet.
Samma här men valde fredag nästa vecka kl 13. Får då hoppas på torr väg för däckbyte på ABS Wheels i Märsta. Sen långtur till Östersund. Förresten, detta är ju min andra elbil.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
MickeN
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 feb 2022 15:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MickeN »

La precis en beställning på en LR 19" vit. Fick lite oväntat 18-31 mars som uppskattad leveranstid trots att juni nämndes först. Juni passar min situation bättre.
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rorspjell »

MickeN skrev:
La precis en beställning på en LR 19" vit. Fick lite oväntat 18-31 mars som uppskattad leveranstid trots att juni nämndes först. Juni passar min situation bättre.
Be Tesla skjuta på leverans till nästa kvartal.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
Sean
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 feb 2022 16:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sean »

Jag ser att många köper andra hjul. Var det ett misstag att köpa till teslas vinterdäck? Borde man bara ha kört sommar nu när leverans är i slutet på mars och lösa vinterdäck senare/billigare?

Fick ett sms imorse att jag matchats mot en bil. Men inget VIN eller slutfaktura. Beställde 15e feb
qzrjohan
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 feb 2022 13:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av qzrjohan »

Sean skrev:
Jag ser att många köper andra hjul. Var det ett misstag att köpa till teslas vinterdäck? Borde man bara ha kört sommar nu när leverans är i slutet på mars och lösa vinterdäck senare/billigare?

Fick ett sms imorse att jag matchats mot en bil. Men inget VIN eller slutfaktura. Beställde 15e feb
Beställde du en MY LR eller MY P?
Jag beställde en MY P den 9 Feb och har inte fått matchning än. Dock är den beställd via leasingbolag. Vet inte om det påverkar något?
Användarvisningsbild
Sean
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 15 feb 2022 16:21

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sean »

Sorry borde vart mer tydlig! En MYLR! Dock inte via leasingbolag
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jontez »

qzrjohan skrev:
Sean skrev:
Jag ser att många köper andra hjul. Var det ett misstag att köpa till teslas vinterdäck? Borde man bara ha kört sommar nu när leverans är i slutet på mars och lösa vinterdäck senare/billigare?

Fick ett sms imorse att jag matchats mot en bil. Men inget VIN eller slutfaktura. Beställde 15e feb
Beställde du en MY LR eller MY P?
Jag beställde en MY P den 9 Feb och har inte fått matchning än. Dock är den beställd via leasingbolag. Vet inte om det påverkar något?
Vi som beställt P kan nog inte förvänta oss en matchning av Berlinbilar förrän senare eftersom dom inte kört igång ännu.
Skulle dock vara om det helt plötsligt börjar skeppa P från Shanghai men alla jag pratat med både på forum och Tesla själva säger att P ska komma från Berlin
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av joppex »

qzrjohan skrev:
Sean skrev:
Jag ser att många köper andra hjul. Var det ett misstag att köpa till teslas vinterdäck? Borde man bara ha kört sommar nu när leverans är i slutet på mars och lösa vinterdäck senare/billigare?

Fick ett sms imorse att jag matchats mot en bil. Men inget VIN eller slutfaktura. Beställde 15e feb
Beställde du en MY LR eller MY P?
Jag beställde en MY P den 9 Feb och har inte fått matchning än. Dock är den beställd via leasingbolag. Vet inte om det påverkar något?
jag beställde en MYP i Mars 2021 och har inte fått matchning, så du kan nog sitta lugnt i båten ett tag till. :)
Användarvisningsbild
pugge
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2022 22:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pugge »

Sean skrev:
Jag ser att många köper andra hjul. Var det ett misstag att köpa till teslas vinterdäck? Borde man bara ha kört sommar nu när leverans är i slutet på mars och lösa vinterdäck senare/billigare?

Fick ett sms imorse att jag matchats mot en bil. Men inget VIN eller slutfaktura. Beställde 15e feb

Jag beställde utan vinterhjul och har förväntad leverans 14-22 mars (beställde den 11/2). Har redan fått slutfaktura och VIN.
Då jag bor i Skåne så tänker jag att jag kan köpa separata vinterdäck och fälg senare av min lokala handlare.
Men det är ju inte fel att ha köpt vinterdäcken. Jag kommer antagligen komma på att jag måste beställa vinterdäck i oktober/november och bli stressad då. Så att ha några på lager är ju inte fel! :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Det skulle ju inte komma några Y alls från Kina till Europa hette det väldigt länge. Jag tror inte vi ska vara 100% säkra på att de inte skickar MYP därifrån heller om Berlin fortsätter att dra ut på tiden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
sebber
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 01:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av sebber »

Sätter mig ner här i väntrummet också då! :D
Jag lade beställning på en Vit/Svart LR den 28/1 och har förväntad leveranstid 1-15 mars i Norrköping! :D Har fått VIN och första slutfakturan med prel datum den 11!
Hur sannolikt är det att man kan få det datumet, eller till och med möjligheten att boka hämtningen något tidigare inom spannet, finns det någon koll på det?
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av il_concorde »

pugge skrev:
Sean skrev:
Jag ser att många köper andra hjul. Var det ett misstag att köpa till teslas vinterdäck? Borde man bara ha kört sommar nu när leverans är i slutet på mars och lösa vinterdäck senare/billigare?

Fick ett sms imorse att jag matchats mot en bil. Men inget VIN eller slutfaktura. Beställde 15e feb

Jag beställde utan vinterhjul och har förväntad leverans 14-22 mars (beställde den 11/2). Har redan fått slutfaktura och VIN.
Då jag bor i Skåne så tänker jag att jag kan köpa separata vinterdäck och fälg senare av min lokala handlare.
Men det är ju inte fel att ha köpt vinterdäcken. Jag kommer antagligen komma på att jag måste beställa vinterdäck i oktober/november och bli stressad då. Så att ha några på lager är ju inte fel! :D
Jo det skulle jag vilja påstå att det är! Däck är en färskvara och att köpa däck 6 mån innan du faktiskt behöver dom är ganska oklokt…
Användarvisningsbild
pugge
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2022 22:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av pugge »

il_concorde skrev:
pugge skrev:
Sean skrev:
Jag ser att många köper andra hjul. Var det ett misstag att köpa till teslas vinterdäck? Borde man bara ha kört sommar nu när leverans är i slutet på mars och lösa vinterdäck senare/billigare?

Fick ett sms imorse att jag matchats mot en bil. Men inget VIN eller slutfaktura. Beställde 15e feb

Jag beställde utan vinterhjul och har förväntad leverans 14-22 mars (beställde den 11/2). Har redan fått slutfaktura och VIN.
Då jag bor i Skåne så tänker jag att jag kan köpa separata vinterdäck och fälg senare av min lokala handlare.
Men det är ju inte fel att ha köpt vinterdäcken. Jag kommer antagligen komma på att jag måste beställa vinterdäck i oktober/november och bli stressad då. Så att ha några på lager är ju inte fel! :D
Jo det skulle jag vilja påstå att det är! Däck är en färskvara och att köpa däck 6 mån innan du faktiskt behöver dom är ganska oklokt…
Ja såklart att däck är färskvara, men de håller åndå några år om de förvaras korrekt. Eller tycker du att man ska köpa 8 uppsättningar däck varje år så de inte blir för gamla, även om däcknönstret är godkänt?
Skriv svar