Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

holden skrev:
Blipblop skrev:
Som intresserad av en model 3 är den här tråden ganska skrämmande. Katastrof att nya bilar ska vara på detta viset. För att hålla med andra här så lever nog tesla på sitt försprång teknologiskt sett.
Det handlar mycket om vilka förväntningar man har, och en försvarlig del nya köpare verkar tro att för att det handlar om mycket pengar i kronor och ören så ska upplevelsen vara gammaldags-premium när priset i själva verket är lågt för att just lulllullet skalats bort. Man får göra som i Japan där förstagångsbesökare till Paris kan boka in sig på klinik efter hemresan för att komma över sin kognitiva dissonans och ta sig igenom en framtid med krossade illusioner.
Samt en total omställning och förändring av en ”gammal” bransch. Tesla spenderar inte en krona i marknadsföring, har inte dyra GA,ÅF med stora lager med osålda bilar. Det blir extra komiskt när Audireklamen proklamerar att man leder omställningen till el :lol:

Eller som den senaste: Legacy OEMs: Let's spend 100 million dollars on Super Bowl ads for electric cars we don't really make yet. Elon: Let's spend $0 dollars on ad and instead donate $5.5+ billion worth of Tesla (TSLA) shares to charity.

Respekt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

holden skrev:
Blipblop skrev:
Som intresserad av en model 3 är den här tråden ganska skrämmande. Katastrof att nya bilar ska vara på detta viset. För att hålla med andra här så lever nog tesla på sitt försprång teknologiskt sett.

Det handlar mycket om vilka förväntningar man har
, och en försvarlig del nya köpare verkar tro att för att det handlar om mycket pengar i kronor och ören så ska upplevelsen vara gammaldags-premium när priset i själva verket är lågt för att just lulllullet skalats bort. Man får göra som i Japan där förstagångsbesökare till Paris kan boka in sig på klinik efter hemresan för att komma över sin kognitiva dissonans och ta sig igenom en framtid med krossade illusioner.
Ja. Jag förväntade mig att farthållare, avbländning, torkarutomatik, dödavinkelnvarning, vingelvarning o.s.v. skulle bli bättre när jag bytte bil, allt sådant har alltid blivit bättre vid tidigare bilbyten. Särskilt när jag bytte upp mig 6 årsmodeller istället för 3 som jag brukar.

Nu är min Model 3 såld och imorgon hämtar jag min Model Y. Denna gång förväntar jag mig inga som helst förbättringar när det gäller "hjälpsystemen", utan bara en mer praktisk bil.
Ingen större risk att jag blir besviken denna gång alltså.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

mikebike skrev:
holden skrev:
Blipblop skrev:

Det handlar mycket om vilka förväntningar man har
, och en försvarlig del nya köpare verkar tro att för att det handlar om mycket pengar i kronor och ören så ska upplevelsen vara gammaldags-premium när priset i själva verket är lågt för att just lulllullet skalats bort. Man får göra som i Japan där förstagångsbesökare till Paris kan boka in sig på klinik efter hemresan för att komma över sin kognitiva dissonans och ta sig igenom en framtid med krossade illusioner.
Ja. Jag förväntade mig att farthållare, avbländning, torkarutomatik, dödavinkelnvarning, vingelvarning o.s.v. skulle bli bättre när jag bytte bil, allt sådant har alltid blivit bättre vid tidigare bilbyten. Särskilt när jag bytte upp mig 6 årsmodeller istället för 3 som jag brukar.

Nu är min Model 3 såld och imorgon hämtar jag min Model Y. Denna gång förväntar jag mig inga som helst förbättringar när det gäller "hjälpsystemen", utan bara en mer praktisk bil.
Ingen större risk att jag blir besviken denna gång alltså.
”Hjälpsystemen” funkar ungefär motsvarande de andra moderna bilar jag kört, dvs farthållaren ok men avbländning och torkarautomatik oanvändbara - det är ju inte där uspen ligger.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

Även i gamla sovjet kunde man kräva att en ny bil inte skulle ha repor, just saying.
C981

Inlägg av C981 »

Blipblop skrev:
Även i gamla sovjet kunde man kräva att en ny bil inte skulle ha repor, just saying.
Det kan du väl med Tesla med? Är ju bara neka delivery och invänta en du är nöjd med.

Finns väl ingen biltillverkare som har generösare regler för detta än just Tesla?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

PatCat skrev:
holden skrev:
Blipblop skrev:
Det handlar mycket om vilka förväntningar man har, och en försvarlig del nya köpare verkar tro att för att det handlar om mycket pengar i kronor och ören så ska upplevelsen vara gammaldags-premium när priset i själva verket är lågt för att just lulllullet skalats bort. Man får göra som i Japan där förstagångsbesökare till Paris kan boka in sig på klinik efter hemresan för att komma över sin kognitiva dissonans och ta sig igenom en framtid med krossade illusioner.
Samt en total omställning och förändring av en ”gammal” bransch. Tesla spenderar inte en krona i marknadsföring, har inte dyra GA,ÅF med stora lager med osålda bilar. Det blir extra komiskt när Audireklamen proklamerar att man leder omställningen till el :lol:

Eller som den senaste: Legacy OEMs: Let's spend 100 million dollars on Super Bowl ads for electric cars we don't really make yet. Elon: Let's spend $0 dollars on ad and instead donate $5.5+ billion worth of Tesla (TSLA) shares to charity.

Respekt
Tesla lägger väl pengar på marknadsföring men kanske inte på reklamfilmer. De har åtminstone marknadsförare anställda (enligt EV News Daily som kommenterade just det igår eller i förrgår)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

C981 skrev:
Blipblop skrev:
Det kan du väl med Tesla med? Är ju bara neka delivery och invänta en du är nöjd med.

Finns väl ingen biltillverkare som har generösare regler för detta än just Tesla?
Fast hur funkar det med att neka leverans?
Bilen är väl betald innan du får se den ändå?
C981

Inlägg av C981 »

snowman skrev:
C981 skrev:
Blipblop skrev:

Fast hur funkar det med att neka leverans?
Bilen är väl betald innan du får se den ändå?
En vild chansning är att du får tillbaka pengarna eller en ny bil.
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare

Inlägg av PatCat »

Maw skrev:
PatCat skrev:
holden skrev:
Blipblop skrev:

Respekt
Tesla lägger väl pengar på marknadsföring men kanske inte på reklamfilmer. De har åtminstone marknadsförare anställda (enligt EV News Daily som kommenterade just det igår eller i förrgår)
Tesla har en marknadsavdelning som arbetar med varumärke, kommunikation, sociala plattformar och webb. Ytterst lite resurser läggs på betald media. Så ja, du har rätt i sak men det är en ofantlig skillnad gentemot andra oems
C981

Inlägg av C981 »

PatCat skrev:
Maw skrev:
PatCat skrev:
holden skrev:
Blipblop skrev:

Respekt
Tesla har en marknadsavdelning som arbetar med varumärke, kommunikation, sociala plattformar och webb. Ytterst lite resurser läggs på betald media. Så ja, du har rätt i sak men det är en ofantlig skillnad gentemot andra oems
Så är det. Vilket ju står rakt upp och ned i deras senaste finansiella rapport.

"Historically, we have been able to generate significant coverage of our company and our products (..) Such media coverage and word of mouth are the current primary driver of our sales leads and have helped us achieve sales without traditional advertising and at a relatively low marketing cost." (..) "Marketing, promotional and advertising costs were immaterial for the years ended December 31, 2021, 2020 and 2019."
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

holden skrev:
Blipblop skrev:
Exakt så!
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik460049

Inlägg av m05erili »

Tråkigt sms ;)
Leverans imorgon ist för tisdag 22/2 :D
M3P - Grå/Svart
F4714901-8DBD-415F-95B2-6789A5A0C344.jpeg
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

m05erili skrev:
Tråkigt sms ;)
M3P - Grå/Svart

Sitter som på nålar o väntar på mitt SMS :)
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare

Inlägg av PatCat »

m05erili skrev:
Tråkigt sms ;)
M3P - Grå/Svart
ouff.... det är just det där smsét jag sitter och väntar på. Grattis :D
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Äntligen fick man uppdatering i appen… 23/2-3/3 :D
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare

Inlägg av ME3 »

m05erili skrev:
Tråkigt sms ;)
M3P - Grå/Svart
Damn, härligt! Grattis!
Dela med dig av lite bilder efter upphämtning! ;)
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
C981

Inlägg av C981 »

Gadiel skrev:

Jag sa ju att även du skulle få din bil snart ;)
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

C981 skrev:
Gadiel skrev:

Jag sa ju att även du skulle få din bil snart ;)
Ja jag vet :lol: Synd att min frustration gick ut över dig bara 8-)
Flen

Inlägg av Flen »

Precis hämtat ut M3P, inga märken utvändigt, panelerna var raka och fina, vingen satt som den skulle! Diffade nån millimeter under höger bakfönster, men inget man lägger märke till utan att känna med fingret. Liten svart fläck precis ovanför solskyddet, torkade lite med tröjan så var det väck. Precis kört mina första 10 mil med en elbil, älskar det redan! :D
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Inlägg av Martin E-tron »

Har fortfarande 28 feb-14 mars i appen samt slutfaktura o VIN men inget SMS.

Mailade SA nu, fick till svar att estimerad ankomst till dem är 18 mars :cry:

Jag vill ha den NU!! :D
Användarvisningsbild
Bzbzbz
Teslaägare

Inlägg av Bzbzbz »

Flen skrev:
Precis hämtat ut M3P, inga märken utvändigt, panelerna var raka och fina, vingen satt som den skulle! Diffade nån millimeter under höger bakfönster, men inget man lägger märke till utan att känna med fingret. Liten svart fläck precis ovanför solskyddet, torkade lite med tröjan så var det väck. Precis kört mina första 10 mil med en elbil, älskar det redan! :D
Tänkte gå in här och skriva exakt detta :) Hämtade min M3P idag också, inga märken eller anmärkningar varken på paneler eller något annat. Gick riktigt smidigt, 40% SOC, åkte förbi ABS som slängde på vinterhjulen också. Supernöjd med bilen :)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Kan ni som har hämtat bil precis nyligen bekräfta om det är dubbelglas eller inte?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
C981

Inlägg av C981 »

Nogo skrev:
Kan ni som har hämtat bil precis nyligen bekräfta om det är dubbelglas eller inte?
Det är dubbelglas i fram men inte i bak denna batch.

Ja iallafall om man ska tro Tesla själva, alla som skrivit om det här, alla som skrivit om det på teslamotorsclub osv osv.
oxe

Inlägg av oxe »

Bilen hämtad idag. Model 3 LR Blå med dragkrok.
Tyvärr blött ute så svårt att kolla lacken, men tittade så noga jag kunde och kunde inte hitta några problem alls.
Inne såg allt bra ut förutom listen vid framrutan (den som går från sida till sida precis bakom tyget som sitter där och täcker utblåset för defrostern). Den hade fått några skador vid montering, men den byter de ut så fort de får in den delen. Inget jätteproblem men ändå störande.

I övrigt funkar allt i bilen som det ska och alla delar var med (dragkrok, UMC, typ2-kabel, USB-portar samt trådlös laddare).
Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

oxe skrev:
Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar