Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

David_H

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

Dodde skrev:
Ingen som sett om dom även bygger i Mantorp?
Det ska bli klart innan semestern har Ionity lovat på sin FB-sida. Vore bra om de fick till det.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

David_H skrev:
Dodde skrev:
Ingen som sett om dom även bygger i Mantorp?
Det ska bli klart innan semestern har Ionity lovat på sin FB-sida. Vore bra om de fick till det.
Ja de känns ju som de utökar i snabb takt nu men frågan är vad de gör när dessa inte räcker till, de som är uppgraderade nu är väl de som hade fler platser förberedda. Nu finns de väl inga förberedda platser kvar länge på de uppgraderad.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! :mrgreen: 8-) why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju :)
Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig. :lol:
OM Tesla mot förmodan skulle bygga SuC där så skulle man fan inte bli förvånad om dom faktiskt
passade på och gjorde dom polkagris-randiga :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Snälla, kan dom inte göra dom polkagris-randig också! :mrgreen: 8-) why not liksom, inte ofta
man får chansen till sånt ju :)
Röd-vita laddare finns ju redan. Inte att det finns någon som helst förväxlingsrisk, men man vet ju aldrig. :lol:
OM Tesla mot förmodan skulle bygga SuC där så skulle man fan inte bli förvånad om dom faktiskt
passade på och gjorde dom polkagris-randiga :)
Jag håller med. Tesla har ju bevisligen humor. Ionity däremot är ett tyskt bolag och representerar därmed per definition raka motsatsen av humor. Dessutom finns det garanterat ett tyskt regelverk som förbjuder randiga snabbladdare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ser ut som både Karlskrona och Mariestad har fått två laddare installerade. (Sex totalt)
Nick
elbilist

Inlägg av Nick »

Om det här är deras sätt att hitta nya områden så förstår jag att det tar tid :D .

https://ionity.eu/en/site-search.html
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Nick skrev:
Om det här är deras sätt att hitta nya områden så förstår jag att det tar tid :D .

https://ionity.eu/en/site-search.html
De efterlyste nyligen en tjänst här i sverige där man skulle vara med och utveckla nätverket med nya platser.

Men vi vet ju alla hur seg processen här är om man vill gräva i backen. :mrgreen:
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Hoppsan_84 skrev:
Ser ut som både Karlskrona och Mariestad har fått två laddare installerade. (Sex totalt)
Nu väntar vi bara på Varberg. Sen kan jag personligen tycka att fler längs E6 hade varit bra. Halmstad tex.
Någon som varit där i närtid och sett status?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.

Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.

Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.

Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.

Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.

Skulle verkligen behövas fler laddpunkter om det kommer se ut så här framöver.
20220225_134321.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

Off Grid Byggaren skrev:
Åkte Stockholm - Ångermanland idag, det var cirka 10 minuters kö för mig både i Gävle och Sundsvall på Ionity.

Kollade på de andra bilarna som laddade, nya EV6 tog bara emot 38 kW. Kallt batteri, hade bara kört 1 mil före laddningen.

Ford Mustangen tog 11 kW, frågade föraren om det var något fel. Enligt honom drar den ner vid 80%, undrar om det stämmer.

Tesla X tog 78 kW, föraren tyckte Ionity låg bättre till än de två Tesla SuC som finns i Sundsvall.

Jag fick 154 kW upp till 80% med varmt batteri, så det verkar finnas effekt att plocka ut.

20220225_134321.jpg
Forden stryper vid 80%
Hört rykten att gränsen ska flyttas till 90%
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Off Grid Byggaren skrev:

20220225_134321.jpg
Jag ser det snarare som ett tecken på att det behövs bättre kunskap och/eller högre moral hos nyblivna elbilsägare, alternativt ett betalningssystem som avskräcker från att ladda när man inte kan ta emot vettig effekt. Vem står kvar vid en fullbelagd laddare som kan ge 350 kW om bilen bara tar emot 11 kW, och varför stannar man och laddar med kallt batteri efter endast en mils körning? Inte konstigt att det blir laddköer.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Off Grid Byggaren skrev:

20220225_134321.jpg
Precis därför jag förespråkar minutdebitering på snabbladdare (även SuC), det man utnyttjar när man snabbladdare är tillgången till stolpen så det är vad man bör betala för.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
Precis därför jag förespråkar minutdebitering på snabbladdare (även SuC), det man utnyttjar när man snabbladdare är tillgången till stolpen så det är vad man bör betala för.
Åtminstone borde en kombination av kWh-pris och minutpris kunna tillämpas, där minutpriset varierar med beläggningen på stationen. Minutpriset kanske kan vara noll kr/min under perioder med låg belastning, men vid högre beläggning kan det kanske utgöra merparten av kostnaden för att ladda.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Niklas Z skrev:
Åtminstone borde en kombination av kWh-pris och minutpris kunna tillämpas, där minutpriset varierar med beläggningen på stationen. Minutpriset kanske kan vara noll kr/min under perioder med låg belastning, men vid högre beläggning kan det kanske utgöra merparten av kostnaden för att ladda.
Ja kanske det, finns många olika sätt att göra det på med olika för- och nackdelar men minutpris i sig gör i var fall att man betalar för kostnaden att ta upp plats på en laddstation.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag gillar inte dynsamsk prissättning i contexten varierar timme för timme, då kan man inte planera. Däremot något sätt att de blir dyrare om man laddar välsigt långsamt tror jag är bra. Lät ju som ett riktigt bra exempel med han som laddare med 11kw effekt.

Sen kommer de alltid vara svårt med hur man sätter gränser och hur dyrt ska de bli för när man står på den där laddaren när man verkligen behöver 95% batteri för att nå nästa så ska ju de helst vara möjligt de också.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Jag gillar inte dynsamsk prissättning i contexten varierar timme för timme, då kan man inte planera. Däremot något sätt att de blir dyrare om man laddar välsigt långsamt tror jag är bra. Lät ju som ett riktigt bra exempel med han som laddare med 11kw effekt.

Sen kommer de alltid vara svårt med hur man sätter gränser och hur dyrt ska de bli för när man står på den där laddaren när man verkligen behöver 95% batteri för att nå nästa så ska ju de helst vara möjligt de också.
Egentligen gillar inte jag heller dynamisk prissättning, men samtidigt är det ganska orimligt att man ska betala för att man laddar långsamt om t ex 12 av 14 laddare är lediga.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:

Egentligen gillar inte jag heller dynamisk prissättning, men samtidigt är det ganska orimligt att man ska betala för att man laddar långsamt om t ex 12 av 14 laddare är lediga.
Jo jag är helt med i dina tankar, problemet är att lösa de på ett bra sätt så de känns rättvist för alla och samtidigt är enkelt att förstå.
Dodde

Inlägg av Dodde »

När fick Mariestad 2 nya laddare? Just nu verkar 2 vara offline, kan det vara dom nya?
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Dodde skrev:
När fick Mariestad 2 nya laddare? Just nu verkar 2 vara offline, kan det vara dom nya?
Ungefär för tre-två veckor sedan och nej 2 offline är två tidigare fungerande som nu är trasiga.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Tessi19 skrev:
Dodde skrev:
Ungefär för tre-två veckor sedan och nej 2 offline är två tidigare fungerande som nu är trasiga.
Ok, tack. Snart är det 6 laddare på de flesta ställen iaf i söder, det är helt ok men skulle vara ännu bättre med det dubbla, minst.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Gratis laddning i Polen, Slovakien och Ungern hela mars!
Screenshot_2022-03-02-12-24-36-19_b783bf344239542886fee7b48fa4b892.jpg
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

EnTraktor skrev:
Snyggt! :)

Antar att detta är kopplat till kriget. Står det något mer kring om det, eller orsaken?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
EnTraktor skrev:
Snyggt! :)

Antar att detta är kopplat till kriget. Står det något mer kring om det, eller orsaken?
Troligen kriget. Men Ionity har ju knappt några laddare i dessa länder. Och de som finns ligger mestadels extremt långt västerut. Föga någon nytta för folk som ska fly från Ukraina. Men bra att Ionity hakar på trots allt. Det är de goda intentionerna som räknas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte Sundsvall - Stockholm på E4:an igår eftermiddag.

Det var gott om plats på Ionitystationerna, bilden är från Sundsvall.

Upptäckte något nytt, den lysande färgade ringen högst upp på laddstationen som lyser vitt när den är ledig och lila vid laddning:

När jag kom till Ionity Gävle lyste den rött där en Skoda enyaq iv 80 stod och laddade. På displayen stod det att laddningen avbrutits, föraren satt inne på CirkelK och åt mat, så jag sa till att kolla vad som hänt.

Efter att han tagit ur laddkabeln och börjat om så funkade det.

Så det kan vara bra att kolla färgen på den indikeringen, glömde dock att ta någon bild just där.
Ionity Sundsvall.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dodde

Inlägg av Dodde »

Off Grid Byggaren skrev:
Åkte Sundsvall - Stockholm på E4:an igår eftermiddag.

Det var gott om plats på Ionitystationerna, bilden är från Sundsvall.

Upptäckte något nytt, den lysande färgade ringen högst upp på laddstationen som lyser vitt när den är ledig och lila vid laddning:

När jag kom till Ionity Gävle lyste den rött där en Skoda enyaq iv 80 stod och laddade. På displayen stod det att laddningen avbrutits, föraren satt inne på CirkelK och åt mat, så jag sa till att kolla vad som hänt.

Efter att han tagit ur laddkabeln och börjat om så funkade det.

Så det kan vara bra att kolla färgen på den indikeringen, glömde dock att ta någon bild just där.
Ionity Sundsvall.jpg
Är det inte så att just dom laddarna på bilden så är det en ljusstapel på sidan som indikerar hur hög SOC bilen har?
Skriv svar