Är min M3 den största lortgrisen?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av Petterham »

Har nu kört +600 mil i sydsvenskt vinterväglag med en svart M3 LR 2021. Är mycket nöjd med bilen och har lärt mig uppskatta de små nyheter och förändringar som trillar in med nya uppdateringar. Men jag tror inte jag någonsin haft en bil tidigare som blir lika skitig så snabbt. Jag valde ändå Teslas original vinterhjul för att inte riskera extra utstick och har satt på stänkskärmar både fram och bak. Försöker spola av det värsta vid tillfälle, men smutsig blir den direkt ändå. Hur gör du för att hålla din bil hyfsat ren över vintern?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av [JM] »

Titta inte på bilen så ser du inte skiten :D

Skämt å sido.
Den här årstiden räcker det med 500m hemifrån så är vilken bil som helst skitig så det är väl nån form av keramisk lackbehandling som gäller om du enkelt vill kunna spola av den själv.

Annars foliering och köra maskintvätt ofta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av mati »

Det är väl därför det är så populärt med gråa bilar. Ju mer grådassig färgen är desto mindre ser man när bilen är smutsig. Svart är det sämsta man kan ha. Varje dammkorn syns direkt. Jag har (helt oavsiktligt) fått en otroligt bra färg på min Ioniq 5. Den kallas för Mystic Olive Green, men i själva verket är det nåt brunaktigt, lite svårbedömt. Man behöver aldrig tvätta den, man ser helt enkelt inte att den är smutsig. Passar mig väldigt bra. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av martinot »

Petterham skrev:
Har nu kört +600 mil i sydsvenskt vinterväglag med en svart M3 LR 2021. Är mycket nöjd med bilen och har lärt mig uppskatta de små nyheter och förändringar som trillar in med nya uppdateringar. Men jag tror inte jag någonsin haft en bil tidigare som blir lika skitig så snabbt. Jag valde ändå Teslas original vinterhjul för att inte riskera extra utstick och har satt på stänkskärmar både fram och bak. Försöker spola av det värsta vid tillfälle, men smutsig blir den direkt ändå. Hur gör du för att hålla din bil hyfsat ren över vintern?
Skiter i att tvätta den. :D

Den får klara sig hyfsat. Dels har jag inte kört lika mycket nu under pandemin, då det kommit nya restriktioner (som iofs. verkar bara på gång att lätta igen), och dels så har jag den gråa som det inte syns lika mycket på (inbillar jag mig för att slippa lämna den på tvätt :) ).

Jag gör precis som mati; har inte tvättat den sedan jag plockade ut den i juni förra året! :lol:

Hade svart på min förra M3, och där märktes det mycket värre. Väldigt glad i Midnight Silver (och tycker också den är riktigt snygg).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av HX100 »

Kul att ha en ren bil men om man faktiskt använder den är det helt omöjligt.

Minusgrader på vintern är bästa säsongen att ha en ren bil. Inget blött stänk som skvätter upp. Men man måste ha den i garage... Men om det snöar så blir det kört.

Blir det vår så blir det blött på vägen = kört.
Blir det sommar, regn = kört. Soligt = insekter smashade fram och vägdamm bak, alltså kört.
Höst är som med våren, blött = kört.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av jonasl »

Hade en smutsfärgad Saab 900 -84 en gång i tiden, det var en rätt ful färg men den var exakt samma ton som vägsmuts så på så vis var det bra. I regbeviset stod det ljusgul tror jag men det var i verkligheten mera smutsbeige.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Hade en smutsfärgad Saab 900 -84 en gång i tiden, det var en rätt ful färg men den var exakt samma ton som vägsmuts så på så vis var det bra. I regbeviset stod det ljusgul tror jag men det var i verkligheten mera smutsbeige.
Hihi, i mitt regbevis står det grönt. Bilen är allt möjligt, men inte grön. Inte ens nära. De har bara definierat färgen som grön, de hade lika gärna kunnat kalla den för blå eller röd. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av tommyd »

HX100 skrev:
Kul att ha en ren bil men om man faktiskt använder den är det helt omöjligt.

Minusgrader på vintern är bästa säsongen att ha en ren bil. Inget blött stänk som skvätter upp. Men man måste ha den i garage... Men om det snöar så blir det kört.

Blir det vår så blir det blött på vägen = kört.
Blir det sommar, regn = kört. Soligt = insekter smashade fram och vägdamm bak, alltså kört.
Höst är som med våren, blött = kört.
Du låter som den här killen:

Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av tslaqqq »

Har du de stora el mindre stänkskydden vid framhjulen?
Hade först inga, sen monterade Tesla de mindre och nu med min Model Y känns dom lite större återigen och smutsen har minskat rejält i samma ordning..
Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av Petterham »

Teslas original stänkskydd satt på från början, men jag bytte till Teslifys stänkskydd runt om då de verkade lite större. Såg dock nyss att ena främre har spruckit och det andra satt löst... Kanske läge att sätta tillbaka Teslas original fram?
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av IcePic »

Jag tycker min M3 verkar vara galet bra på att fånga smuts på baksidan. Fronten och sidorna är inte så illa, men bakom verkar precis all smuts virvla upp och fastna direkt.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Petterham
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 aug 2021 12:52

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av Petterham »

Ja rumpan blir absolut lortigast först. Med lite snö på vägen tar det inte många mil innan regskylten täcks för. Är det månne avsaknad av avgasrör som stör?
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är min M3 den största lortgrisen?

Inlägg av Fredrik j »

Petterham skrev:
Ja rumpan blir absolut lortigast först. Med lite snö på vägen tar det inte många mil innan regskylten täcks för. Är det månne avsaknad av avgasrör som stör?
Aerodynamiken.
Skriv svar