Vilka tekniska framsteg har egentligen kommit de senare åren

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Vilka tekniska framsteg har egentligen kommit de senare åren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad jag förstår så har det varit många bra tekniska framsteg de senaste åren.

En Renualt elbil på 90 talet var ju rätt simpel med truckmotor och blybatterier.

Men vilka nya tekniska lösningar har egentligen kommit fram till idag och fungerar riktigt bra ute i trafik?

Är det enkelt att sammanfatta att det är allt som finns i en modern Tesla från 2016, eller har t.ex Nissan Leaf, BMW i3 och WV E-Golf andra bra lösningar?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Vilka tekniska framsteg har egentligen kommit de senare

Inlägg av Herr X »

Litium-jon-batterier
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Datorsimulation av luftmotstånd. Det har underlättat att Teslan kunnat få så lågt luftmotstånd utan att behöva få så galen design som andra bilar med väldigt lågt luftmotstånd.
Det hela kanske inte är vad du tänkte på men nog så viktigt skulle jag säga för att Tesla Model S skall ha kunnat bli så bra som den blev.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Herr X skrev:
Litium-jon-batterier
Precis. Det stora är väl egentligen utvecklingen på smartphone sidan, laptops och de strömsnåla snabba processorerna samt batterierna man bara har kunnat hämta över därifrån. Om man nu ska prata om rena tekniska framsteg alltså, det absolut största är i mina ögon Tesla och deras satsning på en ren elbil utan kompromisser. Elon menar på att Tesla har flyttat fram elbilen 10 år i utvecklingen, jag håller med.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Laban skrev:
Herr X skrev:
Litium-jon-batterier
Precis. Det stora är väl egentligen utvecklingen på smartphone sidan, laptops och de strömsnåla snabba processorerna samt batterierna man bara har kunnat hämta över därifrån. Om man nu ska prata om rena tekniska framsteg alltså, det absolut största är i mina ögon Tesla och deras satsning på en ren elbil utan kompromisser. Elon menar på att Tesla har flyttat fram elbilen 10 år i utvecklingen, jag håller med.
Jag håller ned om att Tesla flyttat oss minst 10 år framåt. Men ICE bilen ligger nog på - 20-30 år. Dvs utvecklingen på ICE bilar har stått still när det gäller själva motorn. Det är bara säkerhet och annat på bilen som tex adaptiv farthållare somutvecklats.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Om du menar endast teknik och finesser som saknas i en Tesla men finns i andra elbilar kommer jag inte på några...

Värmepump. Har funnits länge men inte i elbilar förr än de senare åren.

Snabbladdning. Trillingarna (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn och Citroën C-Zero) var väl de första elbilar som byggdes i större antal med kontakt för likströmsladdning. Det anser jag vara det allra viktigaste tekniska framsteget inom elbilar. Nu kan elbilar med små batterier enkelt köras långt dagligen. Tidigare kunde man endast långsamladda på natten, köra några mil på morgonen, långsamladda dagtid och sen köra några mil på kvällen innan man pluggade i för nästa nattladdning. Med två-tre laddningar per dygn var längre resor tidsödande. Nu kör man ju tvärs över USA på under 60 timmar. Med snabbladdning blir det mindre behov av annan bil för långfärd. Tidigare var elbilar mest extrabilar för inbitna tekniknörder/entusiaster, nu fungerar elbilen för alla.

Appar för styrning av laddning, temperatur mm. Finns även i fossilbilar men AC är ju beroende av drivning från förbränningsmotorn.

Appar som visar om laddare i närheten skulle vara upptagna eller ur funktion.

Justerbar regenerativ bromsning.

Automagiska batteribyten kom - men ändå inte. Innan Teslas tester fanns Better Place.

Induktiv laddning vid parkering och Teslas metal-snake-plugin-robotarm blir kanske det nästa på listan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det som har hänt är att viljan att bygga elbilar har uppstått.
Den stora "innovationen" som har gjorts är att de har tryckt in mer batterier i bilen. Till alls förvåning gav mer batterier längre räckvidd, vem kunde trott det??? ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Sen är det väl så att man måste tillverka det kunderna vill ha:

http://www.greencarcongress.com/2016/01 ... 3-pwc.html

Hybrider 23% upp, minskar i vissa länder, Elbilar ink laddhybrider 82% upp.

Kollar man sedan på den amerikanska marknaden:

http://www.autoblog.com/2016/01/12/2015 ... car-sales/

Prius totalt -10%, Tesla +70%. Överlag minskad försäljning av nästan alla hybrider, ökad på laddhybrider, elbilar. Kolla GM + Toyota. Volt är mitt inne i en generationsväxling ska kanske sägas, ser bättre ut om man ser på ex Dec förra året jämfört med föregående år:

http://www.autoblog.com/2016/01/07/dece ... car-sales/

Det här borde vara enkel matematik för tillverkarna. Alla vägar bär till Rom..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar