Kom på att det skrivits om det här med fjädringen och att den skulle ha justerats nu på årsmodell 2022. Jag har själv inte kört något 2021 MY men min far påstår att den bil han provkörde i novemberdag mycket störigare än bilen vi nu hämtat ut. Någon mer som kan bekräfta att fjädring/dämpning är annorlunda (bekvämare) i nya MY?
Väldigt goda nyheter om det är så. Jag tyckte den var väldigt stötig och studsig jämfört med både en M3P som jag provkörde samtidigt och jämfört med min egen Polestar 2.
Jaså? Jag tycker det är svårbedömt gällande PS2 som jag tycker är en sjukt stötig bil.
Den ligger högt upp på min lista över de absolut obekvämaste bilarna i sin klass.
Kom på att det skrivits om det här med fjädringen och att den skulle ha justerats nu på årsmodell 2022. Jag har själv inte kört något 2021 MY men min far påstår att den bil han provkörde i novemberdag mycket störigare än bilen vi nu hämtat ut. Någon mer som kan bekräfta att fjädring/dämpning är annorlunda (bekvämare) i nya MY?
Väldigt goda nyheter om det är så. Jag tyckte den var väldigt stötig och studsig jämfört med både en M3P som jag provkörde samtidigt och jämfört med min egen Polestar 2.
Jaså? Jag tycker det är svårbedömt gällande PS2 som jag tycker är en sjukt stötig bil.
Den ligger högt upp på min lista över de absolut obekvämaste bilarna i sin klass.
Då har vi olika uppfattning. Jag tycker Polestar är bekvämast chassimässigt utan att göra avkall på väghållning och känsla i jämförelse med MY och M3P. Min Polestar har 19" och inte PP, Teslorna hade nog 20".
Däremot skulle stolarna i Teslorna kunna vara bättre än Polestars men jag behöver köra längre med Teslorna för att avgöra. Teslas stolar är åtminstone klart mer insmickrande vid provkörning. Å andra sidan har jag suttit i Polestaren i över 30 timmar i sträck med endast korta stunder ute ur bilen vid laddning utan att stolarna gav träsmak. Men jag tror att jag skulle sova bättre i Teslas stolar
Jag har förstås inte kört någon 2022 Model Y ännu..
Edit: har du fått din Model Y ännu?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Kom på att det skrivits om det här med fjädringen och att den skulle ha justerats nu på årsmodell 2022. Jag har själv inte kört något 2021 MY men min far påstår att den bil han provkörde i novemberdag mycket störigare än bilen vi nu hämtat ut. Någon mer som kan bekräfta att fjädring/dämpning är annorlunda (bekvämare) i nya MY?
Väldigt goda nyheter om det är så. Jag tyckte den var väldigt stötig och studsig jämfört med både en M3P som jag provkörde samtidigt och jämfört med min egen Polestar 2.
Jaså? Jag tycker det är svårbedömt gällande PS2 som jag tycker är en sjukt stötig bil.
Den ligger högt upp på min lista över de absolut obekvämaste bilarna i sin klass.
Då har vi olika uppfattning. Jag tycker Polestar är bekvämast chassimässigt utan att göra avkall på väghållning och känsla i jämförelse med MY och M3P. Min Polestar har 19" och inte PP, Teslorna hade nog 20".
Däremot skulle stolarna i Teslorna kunna vara bättre än Polestars men jag behöver köra längre med Teslorna för att avgöra. Teslas stolar är åtminstone klart mer insmickrande vid provkörning. Å andra sidan har jag suttit i Polestaren i över 30 timmar i sträck med endast korta stunder ute ur bilen vid laddning utan att stolarna gav träsmak. Men jag tror att jag skulle sova bättre i Teslas stolar
Jag har förstås inte kört någon 2022 Model Y ännu..
Edit: har du fått din Model Y ännu?
Ja det har vi isf Väghållningen kan jag hålla med om är superb i PS2 men som sagt ingen bekväm körning.
Gällande sätena så måste jag fråga dig om du möjligen också får känslan av att man sitter på en ”stång” ibland? Svårt att beskriva bättre men jag blev skogstokig på sätena i PS2 just pga det! Känns som sagt som en hård stång i mitten på sätet typ.
Jag valde att avboka min MY LR och istället beställa en MY P, så lär ju dröja ett tag tills jag fått bilen. Får väl se, är inne på att byta tillbaka till en LR om min P ej dykt upp innan Maj.
Vit/Svart MY LR 19'' uthämtad idag i Norrköping. Mycket fin, inget att anmärka på. Inget insynsskydd, inga lastöglor. Är väl det folk undrat mest över antar jag? 88% SOC visar 453 km räckvidd i appen. Ger väl ca 514 km vid 100%. Så större batteri än tidigare levererade MY. Tillverkad 2022-01-04 enligt Transportstyrelsen.
Vad står det under fordonsidentitet > variant om du slår upp bilens regnummer på transportstyrelsens sök uppgift om annat fordon?
Variant är tydligen batteritypen.
Gällande stötighet och säten kan jag tillägga, som icke bil komfort specialist, och efter 50 mil i sträck inkl 2 stopp, i vår nya model Y hämtad i onsdags. Så känns det som en bekväm bil att åka i. Jag körde dock ingen autobahn kryssare i premium-segmentet innan som jämförelse.
A
Gällande sätena så måste jag fråga dig om du möjligen också får känslan av att man sitter på en ”stång” ibland? Svårt att beskriva bättre men jag blev skogstokig på sätena i PS2 just pga det! Känns som sagt som en hård stång i mitten på sätet typ.
Ja, fast jag märker den bara ibland när jag hoppar i eller ur. Väl på plats så har jag inte ont av den, men det känns lite märkligt att den inte är dold av stoppningen
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Kom på att det skrivits om det här med fjädringen och att den skulle ha justerats nu på årsmodell 2022. Jag har själv inte kört något 2021 MY men min far påstår att den bil han provkörde i november var mycket stötigare än bilen vi nu hämtat ut. Någon mer som kan bekräfta att fjädring/dämpning är annorlunda (bekvämare) i nya MY?
Intressant och är ju toppen om det stämmer! Någon som läst/sett något mer om det här någonstans?
Vore ju intressant om någon gjort en mera ”riktig” jämförelse mellan 2021 och 2022.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Vit/Svart MY LR 19'' uthämtad idag i Norrköping. Mycket fin, inget att anmärka på. Inget insynsskydd, inga lastöglor. Är väl det folk undrat mest över antar jag? 88% SOC visar 453 km räckvidd i appen. Ger väl ca 514 km vid 100%. Så större batteri än tidigare levererade MY. Tillverkad 2022-01-04 enligt Transportstyrelsen.
Vad står det under fordonsidentitet > variant om du slår upp bilens regnummer på transportstyrelsens sök uppgift om annat fordon?
Variant är tydligen batteritypen.
Ja, precis. Nytt, lite större. Laddkurva och detaljer jämfört med tidigare? Någon som ”nördat” ner sig?
Ännu inte snabbladdat, men vid AC-laddning indikerar bilen att 100% motsvarar 514 till 525 km. Det är samma som min Model 3. Det vore ju fantastiskt om jag skulle få ungefär samma räckvidd med min Model Y.
På beställningssidan ser framljusen olika ut mellan LR och P, säkerligen något som avhandlats redan i forumet men hittar inte vad skillnaden de facto är. Är det någon skillnad?
På beställningssidan ser framljusen olika ut mellan LR och P, säkerligen något som avhandlats redan i forumet men hittar inte vad skillnaden de facto är. Är det någon skillnad?
Det är nog de nya "globala" strålkastarna som Tesla programmerar för att lysa enligt aktuell regions lagstiftning. Nuvarande strålkastare är antagligen fysiskt anpassade med speglar, slipning osv efter olika regioners krav. Det borde inte vara nån större skillnad, men parkera en 10m från en vägg när det blivit mörkt och ta kort på halvljus och helljus. Det finns bilder på hur 2021 ser ut, det kanske är nån skillnad där också.
På beställningssidan ser framljusen olika ut mellan LR och P, säkerligen något som avhandlats redan i forumet men hittar inte vad skillnaden de facto är. Är det någon skillnad?
Jag tror inte det är någon skillnad alls. Endast reflektion från fotograferingen
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
På beställningssidan ser framljusen olika ut mellan LR och P, säkerligen något som avhandlats redan i forumet men hittar inte vad skillnaden de facto är. Är det någon skillnad?
Jag tror inte det är någon skillnad alls. Endast reflektion från fotograferingen
Mycket möjligt, hade dock känslan av att bilderna är datorgjorda och därför blev jag fundersam varför detta skiljer sig mellan modellerna.
Allt tyder på att det kommer vara samma lampor i LR som P på de som säljs i Europa. (Förutom den där bilden).
LR från Kina har redan hårdvaran för matrix-ljud och har levererats med det från start här.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jag tror också skillnaden på lyktorna beror på fotograferingen/ljuset - Tesla har väl så få variationer som möjligt inbakat i sin affärsmodell (vilket vi inte minst ser nu när de vill ha 24k extra för färger som egentligen inte är bättre i något avseende).
Bilderna är renderingar och det är inte någon reflektion som syns. Tesla hämtar alla bilder från USA-sidan, och där är det matrislampor på Performance.
Hämtade ut min i fredags och en sak jag fuderar på är både halv och helljus. Det känns som att det går som streck igenom lyset, och när man sedan byter till helljuset blir strecken än mer tydliga. Det ser lite konstigt ut. Nån som vet vad jag pratar om?
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Ni som hämtat ut bilen i år och köpt vinterdäcken av tesla, har dom varit monterade vid leverans?
Många verkar åka förbi ABSWheels, men det kanske är för att de köpt vinterdäck på egen hand...
Så skulle vara bra med ett förtydligande med tanke på vinterstormen i Stockholm där jag ska hämta i veckan.
Ni som hämtat ut bilen i år och köpt vinterdäcken av tesla, har dom varit monterade vid leverans?
Många verkar åka förbi ABSWheels, men det kanske är för att de köpt vinterdäck på egen hand...
Så skulle vara bra med ett förtydligande med tanke på vinterstormen i Stockholm där jag ska hämta i veckan.
ABSWheels el. annan 3 part om du köper däcken via dem.
Köper du vinterdäck via Tesla så ska de vara monterade vid leverans. Tesla hjälper inte med däckbyte från andra tillverkare.