Bil i döda vinkeln är ej röd (?)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Bil i döda vinkeln är ej röd (?)

Inlägg av ONSatan »

En sak jag verkligen störde mig på få jag fick min Model 3 var att den inte har någon vanlig lampa i backspeglarna för att indikera att det finns en bil i döda vinkeln.

Istället så blev bilar som låg snett bakom röda på huvudskärmen.

Nu (V11) har de ändrat så att man vid blinkning ser snett bakåt på huvudskärmen (efter man börjat blinka) men bilar i döda vinkeln blir inte rödmarkerade längre.

Finns det något sätt att åter få skärmen att visa bilar i döda vinkel som röda?
(Inte lika bra som en varningslampa i backspegeln men rött syns även vid ett snabbt svep med ögonen över skärmen)
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Bil i döda vinkeln är ej röd (?)

Inlägg av martinot »

ONSatan skrev:
En sak jag verkligen störde mig på få jag fick min Model 3 var att den inte har någon vanlig lampa i backspeglarna för att indikera att det finns en bil i döda vinkeln.

Istället så blev bilar som låg snett bakom röda på huvudskärmen.

Nu (V11) har de ändrat så att man vid blinkning ser snett bakåt på huvudskärmen (efter man börjat blinka) men bilar i döda vinkeln blir inte rödmarkerade längre.

Finns det något sätt att åter få skärmen att visa bilar i döda vinkel som röda?
(Inte lika bra som en varningslampa i backspegeln men rött syns även vid ett snabbt svep med ögonen över skärmen)
Har inte tänkt på det, men håller med om det är dumt om rödmarkeringen/flashningen i skärmen försvunnit.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Har ni inte ställt in varningsljud för döda vinkeln? Bättre än en röd bil på skärmen.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

FinaFisken skrev:
Har ni inte ställt in varningsljud för döda vinkeln? Bättre än en röd bil på skärmen.
Men jag vill ju veta om det ligger en bil i döda vinkeln innan man börjar blinka….
Att se en rödmarkerad bil vs massa grå bilar är ju mycket enklare/snabbare
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

ONSatan skrev:
FinaFisken skrev:
Men jag vill ju veta om det ligger en bil i döda vinkeln innan man börjar blinka….
Tyckte du skrev EFTER man börjar blinka ovan.
Ska alla bilar till vänster bli röda även när man kör rakt fram? Det kan jag inte minnas att de någonsin varit.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

FinaFisken skrev:
ONSatan skrev:
FinaFisken skrev:
Tyckte du skrev EFTER man börjar blinka ovan.
Ska alla bilar till vänster bli röda även när man kör rakt fram? Det kan jag inte minnas att de någonsin varit.
Menar inte att alla bilar ska vara röda. Menar de som ligger i döda vinkeln.
Dvs bilen ska vara röd i de lägen när lampan i backspegeln lyser på andra någorlunda moderna bilar
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

Minns inte att det någonsin varit rött bara för det ligger en bil i döda vinkeln, bara om man håller på att byta fil eller om man blinkar åt det hållet.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

R2_m3 skrev:
Minns inte att det någonsin varit rött bara för det ligger en bil i döda vinkeln, bara om man håller på att byta fil eller om man blinkar åt det hållet.
Exakt, bilarna har aldrig varit röda (så länge jag ägt min bil) om man bara ligger och kör utan endast om man blinkar/gör ett filbyte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Om man enligt bilen är på väg att krocka, tex om man svänger in för tight efter en omkörning
(Även om man egentligen inte gör det) eller samma sak före en omkörning, så blir bilen röd däremot…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Hade nog hellre haft röd markering av bil i döda vinkeln, alltid, än kamerafunktionen som är nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

jonasl skrev:
Hade nog hellre haft röd markering av bil i döda vinkeln, alltid, än kamerafunktionen som är nu.
Varför? Du behöver fortfarande kolla döda vinkeln manuellt med röd bil på skärmen (eller lampa i sidospegeln), med kameran behöver du inte vrida på huvudet. Jag tycker placeringen på skärmen är lite dum men det är fortfarande bättre än alternativen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
jonasl skrev:
Varför? Du behöver fortfarande kolla döda vinkeln manuellt med röd bil på skärmen (eller lampa i sidospegeln), med kameran behöver du inte vrida på huvudet. Jag tycker placeringen på skärmen är lite dum men det är fortfarande bättre än alternativen.
Att många bilar har dödavinkelvarning i backspegeln beror ju på att man ofta tittar i den i samband med filbyten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
jonasl skrev:
Att många bilar har dödavinkelvarning i backspegeln beror ju på att man ofta tittar i den i samband med filbyten.
Ja, och att de flesta biltillverkare har tänkt efter före och testat sig fram till vad som fungerar bäst.
En ljusindikering i/vid backspeglarna ser man utan att vrida på huvudet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Inlägg av rsk »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
jonasl skrev:
Ja, och att de flesta biltillverkare har tänkt efter före och testat sig fram till vad som fungerar bäst.
Ljusindikeringen är också en styrka när man själv lägger i någons döda vinkel. Jag tycker det känns tryggt att jag ser att personen framför mig får en varning om att jag finns där.. Så klart ingen garanti att föraren ser mig, men det gör det ändå lite tryggare för mig att ligga där jag ligger. Så lampan i sidospegeln är bra på två sätt!

Kan tycka att sikten bakåt och åt sidan i Model 3 stundtals är sämre än i många andra bilar som finns där ute idag.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja, indikation i spegeln vore förstås det bästa. Men jag kan förstå att det går emot Teslas filosofi om att göra så mycket som möjligt med mjukvara.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Ja men man kan inte köra med enbart den ljusindikationen, du måste ändå kolla döda vinkeln genom att vrida på huvudet. Med en kamera slipper man det.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
jonasl skrev:
Precis, den ljusstråle man fick mot ögonen i min Audi A8 var suverän, mycket bättre än allt annat jag provat. Behöver inte vrida på huvudet.
Senast redigerad av ducce916m, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Ja men man kan inte köra med enbart den ljusindikationen, du måste ändå kolla döda vinkeln genom att vrida på huvudet. Med en kamera slipper man det.
Genom att vrida huvudet åt andra hållet. Oavsett om man har en bild på en skärm i mitten av bilen bör man ju kolla bakåt. Man kan ju också kolla döda vinkeln i spegeln genom att röra på huvudet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
jonasl skrev:
Håller med. Så skönt att slippa vrida på huvudet. Går ju fortare att kika på mittskärmen och samtidigt hålla koll på vägen framåt.

Skulle dock önska att man kunde få bilden högre upp på skärmen (nu döljs den i bland av min högra hand som jag håller på ratten).

Var faktiskt en sak som jag gillade på Hyundai Iq5 när jag provkörde den bilen (misstänker att det är de som inspirerat Tesla med denna funktionen).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Genom att vrida huvudet åt andra hållet. Oavsett om man har en bild på en skärm i mitten av bilen bör man ju kolla bakåt. Man kan ju också kolla döda vinkeln i spegeln genom att röra på huvudet.
Nej, har du en kamera så behöver du inte vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln som du behöver med bara en lampa, vilket är precis det som är fördelen.
Skriv svar