https://www.electrive.net/2021/03/24/po ... is-sommer/Porsche: beslut om elektrisk Boxster till sommaren.
718 Boxster718 CaymanPorsche.
Porsche har ännu inte beslutat om nästa generation av 718-serien (Cayman och Boxster) kommer att ha en ren elektrisk drivning. Beslutet borde faktiskt ha fattats 2020. Vad som är klart är dock att det kommer att finnas en ny generation mindre sportbilar.
Efter att det tillkännagavs hösten 2019 att ett slutgiltigt beslut om detta skulle fattas inom de närmaste tolv månaderna, sa Porsche-chefen Oliver Blume till AutoExpress att beslutet skulle ta några månader till. Men det bör falla till sommaren i år.
"Det finns en möjlighet att vi kommer att göra 718 elektriska, men vi är fortfarande i en konceptfas", säger Blume. ”Vi väntar några månader till innan vi bestämmer oss för ett koncept. Men jag tror att det finns en positiv potential för detta, och om vi bygger 718 elektriska borde den kunna köras som en 911 och alla andra sportbilar. "
En faktor här kommer att vara den tillgängliga batteritekniken, som Porsche-chefen uppgav. I mars 2020 uppgav Chief Development Officer Michael Steiner att "flera elektrifierade Boxsters testas för att få kunskap och kunskap och för att se hur en elbil beter sig som en tvådörrars bil."
Porsche elektrisk Boxster?
Moderator: Redaktion
Porsche elektrisk Boxster?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
Re: Porsche elektrisk Boxster?
Electric Porsche 718 Boxster [and Cayman] confirmed [My edit.]
/.../ The next-generation 2024 Porsche 718 Boxster and Cayman are poised to switch to electric power for the next generation model, information uncovered by Drive has revealed. [sic] /...
Source:
https://www.drive.com.au/news/electric- ... confirmed/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Härligt då kanske det blir en Porsche Boxster igen i framtiden (en av få bilar jag tidigare ägt som jag verkligen skulle kunna tänka mig att köpa igen förutom Model 3).
MVH
MVH
Kul! Riktigt positiva nyheter! 
Detta är absolut en bil som jag gärna testar och överväger!

Detta är absolut en bil som jag gärna testar och överväger!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ska boxter fortfarande kallas för det även med elmotor?? Nåja turbo verkar ju få leva kvar så……. 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jo, dessa namnen passar ju inte riktigt in på en BEV. Känns ju lite malplacerat håller jag med om.Bjelke skrev:Ska boxter fortfarande kallas för det även med elmotor?? Nåja turbo verkar ju få leva kvar så…….
Vad är nästa sak som nästa tillverkare kommer med; kompressor?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Dual injector?martinot skrev:Jo, dessa namnen passar ju inte riktigt in på en BEV. Känns ju lite malplacerat håller jag med om.Bjelke skrev:Ska boxter fortfarande kallas för det även med elmotor?? Nåja turbo verkar ju få leva kvar så…….

I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
martinot skrev:Jo, dessa namnen passar ju inte riktigt in på en BEV. Känns ju lite malplacerat håller jag med om.Bjelke skrev:Ska boxter fortfarande kallas för det även med elmotor?? Nåja turbo verkar ju få leva kvar så…….
Sen när måste bilmodellers namn ha någon som helst koppling till tekniskt innehåll?
Det finns ju bilar som heter Plaid.....
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Tesla har ju Supercharger, som ju också betyder kompressor.martinot skrev:Jo, dessa namnen passar ju inte riktigt in på en BEV. Känns ju lite malplacerat håller jag med om.Bjelke skrev:Ska boxter fortfarande kallas för det även med elmotor?? Nåja turbo verkar ju få leva kvar så…….
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Niklas Z skrev:Tesla har ju Supercharger, som ju också betyder kompressor.martinot skrev:Jo, dessa namnen passar ju inte riktigt in på en BEV. Känns ju lite malplacerat håller jag med om.Bjelke skrev:Ska boxter fortfarande kallas för det även med elmotor?? Nåja turbo verkar ju få leva kvar så…….

Vad är egentligen supercharger, i fossiltermer (tänker på Teslas som mer "superladdare", vilket ändå funkar då det är laddare)?
Har förstått att det skiljer sig från en vanlig komprosser (som är som en Turbo, men istället för att laddluftturbinen drivas av avgasturbinen så drivs en kompressors laddluftturbin direkt mekaniskt från motorns drivaxel), eller är det fel?
Har haft bilar med turbo och kompressor, men aldrig någon med supercharger... så ursäkta en novis.

Supercharger = överladdning. Dvs kompressor eller turbo men normalt kompressor. Så jag förmodar att Tesla är lika konstigt ute när de kallar snabbladdarna för det som Porsche är när de sätter beteckningen Turbo på en elbil?martinot skrev:Niklas Z skrev:Tesla har ju Supercharger, som ju också betyder kompressor.martinot skrev:Jo, dessa namnen passar ju inte riktigt in på en BEV. Känns ju lite malplacerat håller jag med om.Bjelke skrev:Ska boxter fortfarande kallas för det även med elmotor?? Nåja turbo verkar ju få leva kvar så…….
Vad är egentligen supercharger, i fossiltermer (tänker på Teslas som mer "superladdare", vilket ändå funkar då det är laddare)?
Har förstått att det skiljer sig från en vanlig komprosser (som är som en Turbo, men istället för att laddluftturbinen drivas av avgasturbinen så drivs en kompressors laddluftturbin direkt mekaniskt från motorns drivaxel), eller är det fel?
Har haft bilar med turbo och kompressor, men aldrig någon med supercharger... så ursäkta en novis.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
Njae en superladdare kan heta supercharger utan att det blir fel, men en boxter-motor
är en helt egen och unik grundkonstruktion iaf, finns ingen elektrisk motsvarighet vad jag vet…
är en helt egen och unik grundkonstruktion iaf, finns ingen elektrisk motsvarighet vad jag vet…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Nå heter väl motortypen boxer och inte boxter?Bjelke skrev:Njae en superladdare kan heta supercharger utan att det blir fel, men en boxter-motor
//benke
- Bjelke
- Teslaägare
Ja såklartbenke_berguv skrev:Nå heter väl motortypen boxer och inte boxter?Bjelke skrev:Njae en superladdare kan heta supercharger utan att det blir fel, men en boxter-motor
//benke

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19