Ni som hämtat ut bilen i år och köpt vinterdäcken av tesla, har dom varit monterade vid leverans?
Många verkar åka förbi ABSWheels, men det kanske är för att de köpt vinterdäck på egen hand...
Så skulle vara bra med ett förtydligande med tanke på vinterstormen i Stockholm där jag ska hämta i veckan.
ABSWheels el. annan 3 part om du köper däcken via dem.
Köper du vinterdäck via Tesla så ska de vara monterade vid leverans. Tesla hjälper inte med däckbyte från andra tillverkare.
Här är mina första intryck efter att ha hämtat min första Tesla (och elbil) på Trosta i torsdags.
Själva upphämtningen gick oerhört smidigt. Vi hade tid kl. 13, men kom lite tidigare och då hade personalen lunch. Men, en anställd som befann sig ute bland bilarna sa att vi gärna fick bekanta oss lite med bilen innan vi fixade "pappersarbetet". Utan att ha inspekterat bilen med lupp så hittade jag inga synliga "fel". När klockan blev ett så fixade vi det som behövde fixas, vilket tog cirka 10 minuter. Batteriet var bara laddat till cirka 30%, så jag frågade om vi fick låna deras SuC och det fick vi, men killen sa att den var så långsam att han tyckte vi skulle ladda i Uppsala istället (vi bor i Sundsvall). Ett stopp i Uppsala och ett i Söderhamn blev det. Hade vi haft lite mer kräm i batteriet från start hade det räckt med ett stopp. Från Söderhamn till Sundsvall (15 mil) så var förbrukningen låga 191 kWh/100km, vilket jag tycker är bra. Den delen av E4:an är blandad med lite motorväg och en del 100- och 80-sträckor. Det var några minusgrader och ju närmare Sundsvall vi kom ju mer vinterväglag blev det.
Körningen var ett rent nöje och den stora skärmen känns väldigt intuitiv. Att inte ha en skräm framför ögonen med hastighet o dyl var inga problem överhuvudtaget. Den hårda och stötiga dämpningen som jag har hört skräckhistorier om var inget jag (eller frun) kände något av. Antingen har Tesla gjort något åt detta problem eller så är det väl vi som inte fattar bättre:-) Jag skulle beskriva dämpningen som "fast", vilket jag föredrar.
De problem vi har haft, eller fortfarande har, är att vi har tappat dataroamingen. Till skillnad mot andra så funkade den klockrent torsdag och fredag, men i lördags var den borta och har inte kommit tillbaka trots att den stått uppkopplad mot husets wifi på nätterna. Jag ska ringa supporten ikväll, tänkte jag. Spotify och radio saknar vi också och det blev vi informerade om när vi hämtade bilen. Det borde lösa sig samtidigt som dataroamingen tänker jag. Jag träffade en annan MY-ägare i söndags. Han hade hämtat sin bil i fredags och han hade exakt samma problem. Sedan har vi ännu inte fått igång autopiloten. Den "lästes in" på bara en liten stund när vi började köra i torsdags, men den går fortfarande inte att använda. Om det beror på mig, att det är vinter eller något annat vet jag inte men det lär väl lösa sig.
På onsdag lämnar jag in bilen för en keramisk lackbehandling.
Nej, Tesla verkar inte ha gjort något åt stötdämpningen. Över korta farthinder, asfaltkanter och potthål hoppar bilen.
I Stockholm idag är det "snökaos", d.v.s. några cm snömodd. Jag gjorde mitt bästa för att provocera fram sladd eller släpp men misslyckades kapitalt. Jag lyckades få till lite understyrning, det var allt.
235 mm Continental nordiska friktionsdäck.
Nej, Tesla verkar inte ha gjort något åt stötdämpningen. Över korta farthinder, asfaltkanter och potthål hoppar bilen.
I Stockholm idag är det "snökaos", d.v.s. några cm snömodd. Jag gjorde mitt bästa för att provocera fram sladd eller släpp men misslyckades kapitalt. Jag lyckades få till lite understyrning, det var allt.
235 mm Continental nordiska friktionsdäck.
Hade du några problem med din roaming som andra tycks ha haft?
Låter tryggt med snöslask körningen - ska hämta min på onsdag morgon.....
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Nej, Tesla verkar inte ha gjort något åt stötdämpningen. Över korta farthinder, asfaltkanter och potthål hoppar bilen.
I Stockholm idag är det "snökaos", d.v.s. några cm snömodd. Jag gjorde mitt bästa för att provocera fram sladd eller släpp men misslyckades kapitalt. Jag lyckades få till lite understyrning, det var allt.
235 mm Continental nordiska friktionsdäck.
Hade du några problem med din roaming som andra tycks ha haft?
Låter tryggt med snöslask körningen - ska hämta min på onsdag morgon.....
Nja, bilen har inget "eget" Spotify konto och SVTPLAY anser att bilen är i Nederländerna, men LTE funkar.
Tur att du inte skall hämta idag. Jag hörde just på radion att Polisen uppmanar bilister att inte ge sig ut i trafiken med sommardäck.
Jag hörde det också - har hållit mig inne idag. Ska lämna min Skoda i byte på onsdag, vill inte att något händer just nu.
Har vinterdäck - men valde bort dubbdäcken för någon månad sedan.
Hur känns ditt byte från M3? Känns det som ett lyft?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Nej, Tesla verkar inte ha gjort något åt stötdämpningen. Över korta farthinder, asfaltkanter och potthål hoppar bilen.
I Stockholm idag är det "snökaos", d.v.s. några cm snömodd. Jag gjorde mitt bästa för att provocera fram sladd eller släpp men misslyckades kapitalt. Jag lyckades få till lite understyrning, det var allt.
235 mm Continental nordiska friktionsdäck.
Kört min fars bil några gånger nu och även om det inte är gungande mjukisfjädring så måste iaf jag säga att det är en av de skönaste bilarna jag kört. Stabil, lagom mjuk utan att kränga och över gupp är den inte obekväm. Skulle vara intressant att veta om vi bara är olika eller om bilarna faktiskt är olika! Vår 2021 M3 känns stötigare, helt klart. MYn känns som…en SUV. M3 som en sportig sedan. Som det ska alltså enligt mig
Hur känns ditt byte från M3? Känns det som ett lyft?
Ja. Just nu är jag mest glad för rattvärmen!
Frunken som var knökfull på gamla är drygt halvfull (fast då saknas dragkroken). Likaså utrymmet under bagaget. Det främre utrymmet bak är helt tomt, vad skall jag ha där?
Jag har köpt lådor som sitter under framstolarna, i min har jag mössa och vantar....
Frunken som var knökfull på gamla är drygt halvfull (fast då saknas dragkroken). Likaså utrymmet under bagaget. Det främre utrymmet bak är helt tomt, vad skall jag ha där?
Jag har köpt lådor som sitter under framstolarna, i min har jag mössa och vantar....
Smart med lådorna under framstolarna - det har jag inte tänkt på. Tänkt mer på förvaringslådor till mittkonsolen.
Rattvärme är faktiskt väldigt skönt - tyckte det var larvigt när jag köpte min Skoda - men jag använder det nästan hela höst och vinter.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Hämtade igår, trots dåligt väder. Bilen var helt översnöad men ren och fin under snön. Hade gamla systemet, så försökte fästa mig så lite som möjligt med hur det såg ut/fungerar. Nu uppdaterat till senaste UI:t.
Har inte kunnat hitta några panel gaps värda att nämna, bilen är perfekt i mina ögon. Stannade och toppade upp batteriet i Sollentuna, knep sista stallet men hastigheten kändes snabb ändå! Ryzen, dubbelglas i bakdörrarna, men ingen hatthylla eller öglor. Gillar hittills fjädringen, men mjuk är den inte. Förstår att man kan anmärka på den. Speciellt om man vill ha en anledning att inte köp bilen!
Hämtade igår, trots dåligt väder. Bilen var helt översnöad men ren och fin under snön. Hade gamla systemet, så försökte fästa mig så lite som möjligt med hur det såg ut/fungerar. Nu uppdaterat till senaste UI:t.
Har inte kunnat hitta några panel gaps värda att nämna, bilen är perfekt i mina ögon. Stannade och toppade upp batteriet i Sollentuna, knep sista stallet men hastigheten kändes snabb ändå! Ryzen, dubbelglas i bakdörrarna, men ingen hatthylla eller öglor. Gillar hittills fjädringen, men mjuk är den inte. Förstår att man kan anmärka på den. Speciellt om man vill ha en anledning att inte köp bilen!
Grattis till nya bilen - hoppas du blir nöjd
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok