Garantier beg. Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SBK
Teslaägare

Garantier beg. Model X

Inlägg av SBK »

Hej, jag har köpt en Model X 90D 2016 - fri laddning. Haft bilen i 1mån.

Ska ha service snart, påpekat drivaxlar, lekage går inte prata med microphonen i bilen, då klienter klagar på dem hör vindsus bara och någon som mumlar, batteri km/laddning.

Vad är det som egentligen gäller. Står på skärmen att garantierna går ut 2024, men är i diskussion med Tesla support som påstår det inte finns garanti kvar på bilen för jag har köpt den utan garantier av bilhandlare.
Men enligt Elon Musk så ska garantierna följa med bilen - ändrat 2012. Och enligt bilen står det 10 Oktober 2024 - Batteri & drivenhet. Allmänt löpte ut år -2019

Har gjort tester med att köra vad berör förbrukningen - och jag får ett värde enligt skärmen - och Tesla support hittar på andra värden med ursäkter om att 10% battery har gått till värme? Jag har en förbrukning på 295Wh/km enligt dem - men mitt snitt var 187Wh/km och enligt tripp 207Wh/km.

Har gjort några tester. Bilen förbrukade 47% batteri på 67km i 4plus grader körde snitt 250Wh/km - och jag skickade in det, och dem påstods att dem inte kunde se den resan. Trots jag uppgav tid,plats - start & stopp.
Men dem påpekade en resa jag gjorde i akut där jag förbrukade i snitt ca 380Wh/km och påstod att det inte är konstigt att jag inte kommer långt med den körningen - utan att jag uppgivit destination.

Blir inte klok på detta. Har så många frågor, men detta är väl dem som är värt att lägga ned energi på.
Hur gör jag?

MVH
Pierre -SBK
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Garantier beg. Model X

Inlägg av bjornnilsson »

Hej Pierre,

Det låter som att du inte är överens med Tesla gällande siffrorna i förbrukningen för din bil och att du anser att detta indikerar ett garantiärende.

För batteriet så har din bil en garanti i 24k mil alternativt 8 år beroende på vad som inträffar först. Hur långt har din bil gått?

Ifall du vill bolla med medlemmar här på forumet kring vad som är normal förbrukning eller vilken förbrukning som kan visa på ett större fel på bilen så tror jag det är en fördel om du återkommer med lite mer strukturerade exempel som det går att dra slutsatser ifrån.

Gällande handsfree i äldre Teslor så fungerar den inte jättebra. Jag hade tidigare en model S från 2016 och ville man föra ett samtal där så blev det att prata i mikrofonen till hörlurarna i telefonen istället. I min nya Tesla funkar det mycket bättre.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar