Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6539
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Svårt att tajma. Betydligt duktigare har misslyckats. Max Mitteregger trodde på nedgång under 2021 vilket gjorde att Gladiator totalt bombade och till slut fick Max lämna över ansvaret.
time in market beats timing the market
Ja, håller med. Jag var utanför börsen alldeles för länge i en period innan Covid.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3359
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
Jag lämnade börsen för ca 3 veckor sedan
Hade ifs inga Tesla :)
Om alla vore lika felfria på börsen som medlemmarna på detta forum så vore alla rika som troll. :D


Själv ligger jag inne med hälften. Har säkert tappat en del pengar. Köper Avanza Zero med ojämna mellanrum. Man får ju bara köpa för 25 tusen åt gången. Tänkte satsa på det framöver. Är trött på att gå sämre än index.
Hade jag varit en av de felfria så skulle jag gått ur 5-6 veckor tidigare. Hade redan tappat mer än 25% från toppen när jag gick ur... ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

josve skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
Jag lämnade börsen för ca 3 veckor sedan
Hade ifs inga Tesla :)
Om alla vore lika felfria på börsen som medlemmarna på detta forum så vore alla rika som troll. :D


Själv ligger jag inne med hälften. Har säkert tappat en del pengar. Köper Avanza Zero med ojämna mellanrum. Man får ju bara köpa för 25 tusen åt gången. Tänkte satsa på det framöver. Är trött på att gå sämre än index.
Ett tips är att köpa en bredare indexfond, Avanza Zero följer bara SIX30RX. Titta Exempelvis på SPP Aktiefond Sverige A SEK. Då slipper du dessutom bry dig om 25 tsk åt gången. Jämför gärna avkastningen också.

(Att Avanza Zero inte har någon avgift kan du bortse ifrån. Det är för övrigt Sveriges bästa marknadsföringsknep de senaste 20 åren. Många tror fortfarande att Avanza Zero är ”bra” för att den är gratis…)
Tack för tipset. Men nån större skillnad de senaste 3 åren kan jag inte se. På 5 år skiljer det lite dock. 86 vs 78% eller nåt sånt. Jag kommer nog gå över. Är lite drygt med den där begränsningen. :) Ska väl sprida på fler fonder också egentligen.

Mitt problem med aktier, och i livet i stort egentligen, är att jag inte har något vidare tålamod. Och det gör att jag satsar alldeles för mycket på riskabla aktier (och är sen på bollen).
sppvszero.png
Sabbe
Inlägg: 1364
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

josve skrev:
Har påpekats tidigare men ändå väldigt intressant hur antalet inlägg här påverkas av kursen. Kursen går upp, många lnlägg, kursen går ner, få inlägg. Fick leta mig tillbaka flera ”sidor” innan jag hittade tråden.

Många som bränts sig rejält senaste tiden på de allra mest hypade aktierna…

Själv har jag blivit för ”feg” för att spekulera i TSLA.
Tror de flesta är upptagna med att få lös pengar för att köpa fler Tesla under denna underbara rea :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
josve skrev:
Har påpekats tidigare men ändå väldigt intressant hur antalet inlägg här påverkas av kursen. Kursen går upp, många lnlägg, kursen går ner, få inlägg. Fick leta mig tillbaka flera ”sidor” innan jag hittade tråden.

Många som bränts sig rejält senaste tiden på de allra mest hypade aktierna…

Själv har jag blivit för ”feg” för att spekulera i TSLA.
Tror de flesta är upptagna med att få lös pengar för att köpa fler Tesla under denna underbara rea :D

Det är när folk som är fokuserade på en enda aktie börjar använda termer som "rea" under nedgång som man vet att man ska sälja. :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6539
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
josve skrev:
Har påpekats tidigare men ändå väldigt intressant hur antalet inlägg här påverkas av kursen. Kursen går upp, många lnlägg, kursen går ner, få inlägg. Fick leta mig tillbaka flera ”sidor” innan jag hittade tråden.

Många som bränts sig rejält senaste tiden på de allra mest hypade aktierna…

Själv har jag blivit för ”feg” för att spekulera i TSLA.
Tror de flesta är upptagna med att få lös pengar för att köpa fler Tesla under denna underbara rea :D
Det är när folk som är fokuserade på en enda aktie börjar använda termer som "rea" under nedgång som man vet att man ska sälja. :lol:
Det är rea i Tesla om aktien står i 400 givet att man inte avstannar i tillväxt i marknadsandelar och sålda bilar
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Aktien TSLA

Inlägg av slugger75 »

spacecoin skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
josve skrev:
Har påpekats tidigare men ändå väldigt intressant hur antalet inlägg här påverkas av kursen. Kursen går upp, många lnlägg, kursen går ner, få inlägg. Fick leta mig tillbaka flera ”sidor” innan jag hittade tråden.

Många som bränts sig rejält senaste tiden på de allra mest hypade aktierna…

Själv har jag blivit för ”feg” för att spekulera i TSLA.
Tror de flesta är upptagna med att få lös pengar för att köpa fler Tesla under denna underbara rea :D
Det är när folk som är fokuserade på en enda aktie börjar använda termer som "rea" under nedgång som man vet att man ska sälja. :lol:
Det är rea i Tesla om aktien står i 400 givet att man inte avstannar i tillväxt i marknadsandelar och sålda bilar
Det är rea i Tesla om aktien står lägre än antalet sidor i denna tråd.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag ser en del i mitt nyhetsflöde om att det riskerar att bli en större börskrasch senare i vår och att den nedgång som har varit den senaste tiden bara är en försmak på nåt mycket värre. Det är så att säga "dags" för det nu. Vad anser oraklen i denna tråd om dessa uppgifter?
Fredrik j
Inlägg: 11054
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Jag ser en del i mitt nyhetsflöde om att det riskerar att bli en större börskrasch senare i vår och att den nedgång som har varit den senaste tiden bara är en försmak på nåt mycket värre. Det är så att säga "dags" för det nu. Vad anser oraklen i denna tråd om dessa uppgifter?
Sånt har ju en tendens att bli självuppfyllande.

Men Teslaaktien anses väl som vanligt helt immun.
Snart kanske Teslaaktien representerar HELA börsens värde?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6539
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Jag ser en del i mitt nyhetsflöde om att det riskerar att bli en större börskrasch senare i vår och att den nedgång som har varit den senaste tiden bara är en försmak på nåt mycket värre. Det är så att säga "dags" för det nu. Vad anser oraklen i denna tråd om dessa uppgifter?
Sånt har ju en tendens att bli självuppfyllande.

Men Teslaaktien anses väl som vanligt helt immun.
Snart kanske Teslaaktien representerar HELA börsens värde?
Ingenting kan väl gå fel när Bitcoin marketcap är 800 miljarder dollar, Etherium 233 miljarder dollar, Dogecoin 20 miljarder dollar och NFT:er säljer som smör i solsken.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Jag ser en del i mitt nyhetsflöde om att det riskerar att bli en större börskrasch senare i vår och att den nedgång som har varit den senaste tiden bara är en försmak på nåt mycket värre. Det är så att säga "dags" för det nu. Vad anser oraklen i denna tråd om dessa uppgifter?
Sånt har ju en tendens att bli självuppfyllande.

Men Teslaaktien anses väl som vanligt helt immun.
Snart kanske Teslaaktien representerar HELA börsens värde?

TSLA är ju ner nästan 30% från toppen. Så särskilt immun är den ju inte.

Är lätt att lura sig också. När "alla" tjoar om att det _kommer_ bli ras framöver så har det värsta raset redan varit. Så ju fler börsnegativa rubriker vi ser desto närmare är vändningen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Nästa kända datum är väl inflation och arbetslöshetsrapporter i USA som kommer 4 och 10 Mars om jag minns rätt.
Sen har FED möte 16 Mars och ska väl besluta om höjning av räntan.
Prognosen är väl 0.5% så blir det något annat så blir det upp- eller ner-rally.
Men generellt lär nog osäkerheten ligga kvar tills FED visar att dom fått kontroll över situationen så innan inflationssiffrorna börjar gå ner i USA så ska man nog inte ropa hej. Det lär nog tidigast inträffa i höst men troligare under 2023....

Edit: Sen har vi ju Putin och Kinerserna som kan kasta in en apnyckel i maskineriet när som helst.
Känns som att det är svårt att hitta positiva nyheter..
Fredrik j
Inlägg: 11054
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Jag ser en del i mitt nyhetsflöde om att det riskerar att bli en större börskrasch senare i vår och att den nedgång som har varit den senaste tiden bara är en försmak på nåt mycket värre. Det är så att säga "dags" för det nu. Vad anser oraklen i denna tråd om dessa uppgifter?
Sånt har ju en tendens att bli självuppfyllande.

Men Teslaaktien anses väl som vanligt helt immun.
Snart kanske Teslaaktien representerar HELA börsens värde?

TSLA är ju ner nästan 30% från toppen. Så särskilt immun är den ju inte.

Är lätt att lura sig också. När "alla" tjoar om att det _kommer_ bli ras framöver så har det värsta raset redan varit. Så ju fler börsnegativa rubriker vi ser desto närmare är vändningen.
Typiskt för dom största krascherna är väl att få såg dom komma. Om alla ser kraschen komma blir det ju ingen krasch....
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Ett annat sätt att se det är att om många ser kraschen komma så skapar man kraschen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6539
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Förutom makro och inflation så tycker jag att man som TSLA-ägare bör fundera på riskerna. NHTSA har skruvat upp tillsynen kring AP (phantom breaking och FSD), SEC och Elon bråkar om uppgörelsen 2018, Elon twittrar Hitlerbilder, och FSD-planerna kanske kraschar. Utöver detta finns ju betydande risker kring förhoppningar kring Cybertruck och 4680. I det korta även Berlin-fabriken. Konkurrensen hårdnar. Kvaliteten i nya S/X verkar ju inte vara som den var 2018-2020 utan snarare 2015. Problem med värmepumparna tittar NHTSA också på. Tycker att kunderna gnäller bra mycket mera på reddit också speciellt kring AP i USA.

Det är klart att det finns positiv uppsida också men nu diskuterar vi väl nedsida?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 5 gång.
Fredrik j
Inlägg: 11054
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
Ett annat sätt att se det är att om många ser kraschen komma så skapar man kraschen.
Ja. Självuppfyllande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
Ett annat sätt att se det är att om många ser kraschen komma så skapar man kraschen.
Ja. Självuppfyllande.
Det enda man kan veta är att ingen vet. Terminerna handlas alltid väldigt nära dagens kurs med justering för räntan (annars hade det funnits arbitrage och arbitrage täpps generellt till väldigt snabbt på fungerande marknader).

Att försöka timea börsen är dömt att misslyckas, bäst långsiktigt är att alltid ha så stor exponering man "kan", dvs endast ha en buffert i räntebärande/likvid men allt annat på börsen. Givetvis dock med en rimlig riskspridning (något jag tror många i denna tråd helt missar...).

Men det är svårt att låta bli ändå, jag brukar tillåta mig själv att ha en liten hedge "rullande" i form av sålda terminer eller köpta säljoptioner i index när man inbillar sig att det generellt är dyrt på börsen (som nu) :) Gillar också att ha en liten, liten del i andra tillgångar, typ guld, krypto mm.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6539
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
Gillar också att ha en liten, liten del i andra tillgångar, typ guld, krypto mm.
Krypto verkar ju korrelera med börsen? Nyfiken på hur du resonerar där.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Legato skrev:
Gillar också att ha en liten, liten del i andra tillgångar, typ guld, krypto mm.
Krypto verkar ju korrelera med börsen? Nyfiken på hur du resonerar där.
Until it doesn't. ;)

Men ja, den verkar absolut ha ökat över tid, men är väl fortfarande runt 0,3 någonstans, inte jättehög. Framförallt så vet ju ingen hur det kommer se ut i ett riktigt ras på börsen, men jag skulle gissa att BTC kommer korrelera mer mot guld över tid, medan all övriga krypto (förutom stablecoins såklart) nog kommer korrelera mer mot börsen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

spacecoin skrev:
Förutom makro och inflation så tycker jag att man som TSLA-ägare bör fundera på riskerna. NHTSA har skruvat upp tillsynen kring AP (phantom breaking och FSD), SEC och Elon bråkar om uppgörelsen 2018, Elon twittrar Hitlerbilder, och FSD-planerna kanske kraschar. Utöver detta finns ju betydande risker kring förhoppningar kring Cybertruck och 4680. I det korta även Berlin-fabriken. Konkurrensen hårdnar. Kvaliteten i nya S/X verkar ju inte vara som den var 2018-2020 utan snarare 2015. Problem med värmepumparna tittar NHTSA också på. Tycker att kunderna gnäller bra mycket mera på reddit också speciellt kring AP i USA.

Det är klart att det finns positiv uppsida också men nu diskuterar vi väl nedsida?
Ja sålde själv för ca 2veckor sedan när man gick ut med info om att man skjuter på billigare/mindre Tesla "Model 2". Ser mycket potential till nersida i närtid för aktien (Makro som Ukraina men även förseningar av Tesla Semi, cybertruck orealistisk tidsplan för självkörande bilar mm mm).

Om något år kanske vi träffar botten för aktien och det då kan vara rejält köpläge men just nu håller jag mig utanför Tsla.

MVH
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Vad är det som händer med aktien nu, kanske bara en av de vanliga svängningarna?
Vad jag tänkte på annars var Elon donation till välgörenhet, att man inte vet vart den gått och att det kanske skulle kunna förbli en hemlighet. Är det inte så i USA att andra aktieägare har rätt att se aktieboken, dvs så mycket aktier som byter ägare så borde någon snart kunna lista ut vilken/vilka organisationer som fått aktierna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pontus skrev:
Vad är det som händer med aktien nu, kanske bara en av de vanliga svängningarna? /...
Kan det vara något annat än det makro som är Putins vapenskrammel mot Ukraina?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6539
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Pontus skrev:
Vad är det som händer med aktien nu, kanske bara en av de vanliga svängningarna? /...
Kan det vara något annat än det makro som är Putins vapenskrammel mot Ukraina?
Gary Black menar att vatten-grejen i Berlin är huvudorsaken.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Snart köpläge igen
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Vad är det som händer med aktien nu, kanske bara en av de vanliga svängningarna?
Vad jag tänkte på annars var Elon donation till välgörenhet, att man inte vet vart den gått och att det kanske skulle kunna förbli en hemlighet. Är det inte så i USA att andra aktieägare har rätt att se aktieboken, dvs så mycket aktier som byter ägare så borde någon snart kunna lista ut vilken/vilka organisationer som fått aktierna?

En aktie som Tsla har lite av en hävstång mot index också. Och sen så har väl ändå Tsla-värderingen varit väldigt hög.
Skriv svar