Står i dörrkarmen på förardörren.AmbiJens skrev:Ursäkta för en On Topicfråga
Vad kör ni med för tryck i era pneus på ioniq 5?
Bilen skulle behöva dra ner lite på kalorierna och jag tänkte att en justering av däcktryck kunde hjälpa till med det.
(Jag har 20” svastika hjul)
Finns däcktrycket tillgängligt i Buttericks GUIt, eller måste jag böja mig och mäta på ventilerna?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Absolut. Det finns massor med kunskap på forumet och dessutom många som är hjälpsamma oberoende vilket märke man har på sin bil. Jag tänkte nog mer på nyheterna som är vinklade åt Tesla. Det händer ju så mycket på elbilsfronten. Men jag förstår att ett Teslaforum kanske ska vara inriktat på Tesla första hand. Ska vi få nyheter som rör Ioniq 5 så får vi kanske leta på annat håll.Bjelke skrev:Jag tycker faktiskt att bredden här är imponerande och läser nästan allt med stort intresse!Mats E skrev:Detta blir lite OT. Men jag tycker att det är bra med ett forum som är till för alla märken. Här är ju även vi icke-Tesla-ägare välkomna. Däremot är det förstås en klar vinkling mot Tesla när det gäller nyheter. Det skulle vara roligt med mer bredd. Men då kanske det behövs ett annat forum...
Jag har flera gånger rekommenderat vänner att skapa en profil här för att få hjälp med allt möjligt
(Senast för några timmar sedan faktiskt).
3.0 bar, 19". Det ligger snäppet över det rekommenderade maxtrycket. Men precis som du säger så hjälper det att hålla förbrukningen nere. Det var förresten inte jag själv som gjorde detta, bilen levererades redan med det trycket.AmbiJens skrev:Ursäkta för en On Topicfråga
Bilen skulle behöva dra ner lite på kalorierna och jag tänkte att en justering av däcktryck kunde hjälpa till med det.
Finns däcktrycket tillgängligt i Buttericks GUIt, eller måste jag böja mig och mäta på ventilerna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
AhaMats E skrev:Absolut. Det finns massor med kunskap på forumet och dessutom många som är hjälpsamma oberoende vilket märke man har på sin bil. Jag tänkte nog mer på nyheterna som är vinklade åt Tesla. Det händer ju så mycket på elbilsfronten. Men jag förstår att ett Teslaforum kanske ska vara inriktat på Tesla första hand. Ska vi få nyheter som rör Ioniq 5 så får vi kanske leta på annat håll.Bjelke skrev:Jag tycker faktiskt att bredden här är imponerande och läser nästan allt med stort intresse!Mats E skrev:Detta blir lite OT. Men jag tycker att det är bra med ett forum som är till för alla märken. Här är ju även vi icke-Tesla-ägare välkomna. Däremot är det förstås en klar vinkling mot Tesla när det gäller nyheter. Det skulle vara roligt med mer bredd. Men då kanske det behövs ett annat forum...
Jag har flera gånger rekommenderat vänner att skapa en profil här för att få hjälp med allt möjligt
(Senast för några timmar sedan faktiskt).

tex nyheter om en viss modell eller ämne

Den här tråden är ju bra om man vill läsa mycket om I5 men man kan ju ha en egen tråd om vissa områden kring
den bilen också osv osv…

Fast det blir en klar övervikt mot Tesla hur man än gör gissar jag, det är väl helt enkelt många fler Tesla-intresserade
här (antar jag iaf, men inte helt säker på det faktiskt, det är flera tusen reggade här).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tack för informativt svar.mati skrev:3.0 bar, 19". Det ligger snäppet över det rekommenderade maxtrycket. Men precis som du säger så hjälper det att hålla förbrukningen nere. Det var förresten inte jag själv som gjorde detta, bilen levererades redan med det trycket.AmbiJens skrev:Ursäkta för en On Topicfråga
Finns aktuellt däcktryck att hitta i bilens hmi, eller är man forcerad till att mäta på ventilerna?
Du kan ju fortfarande använda grupperna utan att använda resten av sidan. Väldigt begränsad info utanför grupperna kan jag säga. Mycket av det som skrivits här är just därifrån. Utan dessa grupper och folk som sprider det vidare skulle vi ha mindre info i tråden. Särskilt den Norska sidan har varit mycket bra.Chilla skrev:Stor grupp på Facebook? Låter ju kul, förutom att det är... Facebook *gör korstecken*
Vet inte vad många har emot Facebook egentligen? Det blir vad man gör det till. Stängda grupperna med bra moderatorer är helt annorlunda än Aftonbladet eller Vibilägares kommentarsfält där. Sistnämnda är bland det värsta så håll er borta.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Du hittar nuvarande däcktryck på skärmen bakom ratten. En av skärmvyerna visar så du får byta tills du ser den. Leta inte på den högra touch-delen.AmbiJens skrev:Tack för informativt svar.mati skrev:3.0 bar, 19". Det ligger snäppet över det rekommenderade maxtrycket. Men precis som du säger så hjälper det att hålla förbrukningen nere. Det var förresten inte jag själv som gjorde detta, bilen levererades redan med det trycket.AmbiJens skrev:Ursäkta för en On Topicfråga
Finns aktuellt däcktryck att hitta i bilens hmi, eller är man forcerad till att mäta på ventilerna?

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
TACK!DanneLKPG skrev:Du hittar nuvarande däcktryck på skärmen bakom ratten. En av skärmvyerna visar så du får byta tills du ser den. Leta inte på den högra touch-delen.AmbiJens skrev:Tack för informativt svar.mati skrev:3.0 bar, 19". Det ligger snäppet över det rekommenderade maxtrycket. Men precis som du säger så hjälper det att hålla förbrukningen nere. Det var förresten inte jag själv som gjorde detta, bilen levererades redan med det trycket.AmbiJens skrev:Ursäkta för en On Topicfråga
Har letat runt som tusan på högerskärmen.
Efter tre år i en model 3 är jag visst lite ovan att man kan hitta info precis framför ögonen.
Jag blev också positivt överraskad när jag hittade det. Det ser ut precis på samma sätt som i Model S. Mycket bra. E-tron kunde inte visa däcktryck alls, så sett är det jätteroligt att Hyundai har valt samma lösning som Tesla.AmbiJens skrev:Efter tre år i en model 3 är jag visst lite ovan att man kan hitta info precis framför ögonen.

Du får gärna svara mig, bara att nu känns det som diskussionen och hetsen om vad som är OT, vem som sagt mest OT börjar bli rätt kontraproduktiv. Nu tar ju denna metadiskussionen om vad som är OT, och vem som sagt vad, upp mer plats och skräpar troligen ner mer i tråden än själva OT-inläggen!HelectriC skrev:martinot skrev:Jag håller som sagt med dig 100%.HelectriC skrev:martinot skrev:
Bra påminnelse, och måste erkänna att jag även var med i diskussionerna kring designen på Honda E, e-tron GT och Taycan. Sorry.
Som tur var jag iaf. inte en av de som diskuterade utseendet på Leaf, så alltid något.
Med tanke på att du flyttar runt på mina svar mellan trådar eftersom försäkring på Model 3 tydligen inte hör hemma i tråden ”väntrum Model 3”, så trodde jag att du var mer noga med vilken tråd du skriver i? Att jag blandar, det har du ju redan gjort en grej av.
Vi borde skapat en egen tråd om formgivning och design. Blir lite OT för denna tråden (om det inte handlar om just Iq5s utseende).
Vi har nog dock varit flera som syndat (därav citeringen från dig själv ovan).
Har som sagt inte heller enbart varit om Tesla, utan om en rad andra bilar som sagt (Leaf, Honda E, e-tron GT, Taycan, etc.).
Att jag syndat det är vi ju överens om, men eftersom du trycker så tydligt på att jag gör just det, så tycker jag det var på sin plats att lyfta fram att du inte är bättre alls. Bara ditt forumnamn visar ju att du är en av de värsta syndarna själv
Det blir liksom inte bättre bara för att du fetmarkerar det jag skrivit. Sen var det ju trots allt du som frågade mig ang Model S och jag svarade. Men jag ska undvika att svara dig i fortsättningen.

Då är det illa! Då är det dags att lägga ner den känner jag då den tillför tråden mindre än själva OT-inläggen som postades och som skulle motverkas i början!

Detta blir sista OT-OT-inlägget från mig om vad som var OT, etc. Over and out. Nu ser jag fram emot Iq5-diskussioner istället. Peace!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Kör 2,7 bar i mina 19". Var 2,5 efter skiftet och har för mig att däcket anger max 2,6.mati skrev:3.0 bar, 19". Det ligger snäppet över det rekommenderade maxtrycket. Men precis som du säger så hjälper det att hålla förbrukningen nere. Det var förresten inte jag själv som gjorde detta, bilen levererades redan med det trycket.AmbiJens skrev:Ursäkta för en On Topicfråga
Ställde en liknande fråga häromdagen om leveranstid, blev totalt ignorerad.snowman skrev:Ni som beställt en I5 rwd i närtid, hur ser leveranstid/väntetiderna ut?
Har ni fått någon ytterligare rabatt på bilen och isåfall hur mycket?
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Kan bero på att ingen vet?Skee skrev:Ställde en liknande fråga häromdagen om leveranstid, blev totalt ignorerad.snowman skrev:Ni som beställt en I5 rwd i närtid, hur ser leveranstid/väntetiderna ut?
Några ÅF har enstaka bilar på ingång, helt nybeställning lär väl vara vid årskiftet typ. Men det ändrar sig hela tiden. Tror inte det finns någon som inte fått sin leverans framflyttad.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vad ska man säga då om man inte vet? Vi är väl inte ens 8-10 aktiva personer i denna tråden på TCS. Så 8-10 svar med "Jag vet inte"? Majoriteten av oss som skriver här har ju redan fått våra bilar så vi vet väl ännu mindre ang leveranstid än ni som frågar? Kolla i Facebookgruppen så kommer du garanterat få svar där det är 2500+ medlemmar.Skee skrev:Ställde en liknande fråga häromdagen om leveranstid, blev totalt ignorerad.snowman skrev:Ni som beställt en I5 rwd i närtid, hur ser leveranstid/väntetiderna ut?
https://www.facebook.com/groups/3898726086826956
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Någon här i tråden borde ju ha bokat sin I5 kan man tycka då trådens namn är "Förboka din Ioniq 5".Walker skrev:Kan bero på att ingen vet?Skee skrev:Ställde en liknande fråga häromdagen om leveranstid, blev totalt ignorerad.snowman skrev:Ni som beställt en I5 rwd i närtid, hur ser leveranstid/väntetiderna ut?
Några ÅF har enstaka bilar på ingång, helt nybeställning lär väl vara vid årskiftet typ. Men det ändrar sig hela tiden. Tror inte det finns någon som inte fått sin leverans framflyttad.
Då bör man ju ha fått en uppskattad leveranstid samt ett pris, då bör man veta om man fick rabatt eller inte..
Frågan är vad den uppskattade leveranstiden är värd. Jag beställde min Ioniq 5 i april 2021 och fick då veta att bilen kommer levereras troligen i augusti, senast september. Det blev den 18 december. Andra som hade beställt samtidigt eller rentav senare fick sina bilar långt tidigare.snowman skrev:Någon här i tråden borde ju ha bokat sin I5 kan man tycka då trådens namn är "Förboka din Ioniq 5".Walker skrev:Kan bero på att ingen vet?Skee skrev:Ställde en liknande fråga häromdagen om leveranstid, blev totalt ignorerad.snowman skrev:Ni som beställt en I5 rwd i närtid, hur ser leveranstid/väntetiderna ut?
Då bör man ju ha fått en uppskattad leveranstid samt ett pris, då bör man veta om man fick rabatt eller inte..
Och nej, det exakta priset visste jag inte heller förrän några dagar innan jag hämtade ut bilen. Bara på ett ungefär. Och som det ser ut nu så kan man tydligen inte ens vara säker på att bilarna kommer att levereras med den utrustning man har beställt, pga komponentbristen.
Så vad ska man säga, det enda vi vet är att vi inte vet nånting.
Nej lustiga tider med elbilar.
Jag upptäckte idag när jag hade lämnat I5 på verkstaden pga ett oljud (var kabeln till dragkroken som gav det oljudet) och pga oljud från värmesystemet (inte löst än) att Hyundais billigaste bil i10 har trådlös Apple CarPlay/Android Auto och inte I5
…
Jag upptäckte idag när jag hade lämnat I5 på verkstaden pga ett oljud (var kabeln till dragkroken som gav det oljudet) och pga oljud från värmesystemet (inte löst än) att Hyundais billigaste bil i10 har trådlös Apple CarPlay/Android Auto och inte I5

Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Men det är en hybrid, eller finns i10 som ren BEV?Tessi19 skrev:Nej lustiga tider med elbilar.
Jag upptäckte idag när jag hade lämnat I5 på verkstaden pga ett oljud (var kabeln till dragkroken som gav det oljudet) och pga oljud från värmesystemet (inte löst än) att Hyundais billigaste bil i10 har trådlös Apple CarPlay/Android Auto och inte I5…

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Haha nej den finns bara som avgasproducerande version utan någon elinblandning.
Var mer att jag fick den som lånebil och att den är billigaste Hyundai men ändå Trådlös sådant.
Tycker samt att det lite sådär att få en ICE när jag lämnat in en BEV till verkstaden.
Var mer att jag fick den som lånebil och att den är billigaste Hyundai men ändå Trådlös sådant.
Tycker samt att det lite sådär att få en ICE när jag lämnat in en BEV till verkstaden.
Håller med.Tessi19 skrev:Haha nej den finns bara som avgasproducerande version utan någon elinblandning.
Hos Tesla själva har jag alltid fått elbil (valfri Tesla) som lånebil, men hos lackverkstaden Werksta som de anlitar (Tesla själva jobbar inte med plåt/lackskador) så har jag klagat på att jag fått avgasbil. Har även där fått Tesla som utlån första gången på Werksta, men andra gången på Werksta så var det en Nissan avgas-SUV som jag inte alls gillade som jag fick. Klagat en hel del på det till både Werksta och Tesla. Inte OK.

Lämnar man in en elbil så vill man ha en elbil i liknande storleksklass/typ. Det är det minsta man kan begära tycker jag.

Fick också en i10 med manuell låda. Isig och med lysande bränslevarning. Helt hopplös att köra med sladdrig växelspak och allmänt bullrig. De borde ha något som åtminstone kan locka till varumärket, något steg upp. En hybrid om kunderna inte kan hantera laddning?
Elbilist sedan 2014
i10 gav lite 70 tals vibbar med tre cylindrar 

På Hyundai/Kia brukar det vara att antingen har du apptillgång eller trådlös carplay/AA, inte både och. Någon fjantig begränsning eller spara pengar? Vem vet...Tessi19 skrev:Nej lustiga tider med elbilar.
Jag upptäckte idag när jag hade lämnat I5 på verkstaden pga ett oljud (var kabeln till dragkroken som gav det oljudet) och pga oljud från värmesystemet (inte löst än) att Hyundais billigaste bil i10 har trådlös Apple CarPlay/Android Auto och inte I5…

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Är det någon som vet om priserna för 2023 har släppts i något annat land än?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Och förresten så är jag glad att det är trådad CarPlay i IONIQ 5. Annars hade jag inte kunnat använda min Android Box för YouTube, Netflix etc...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19