Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Idag kom sms om att man matchats med en bil
hur lång tid på ett ungefär innan man får upp ett datum på kontot?

Lika långt som ett snöreKaric skrev:Idag kom sms om att man matchats med en bilhur lång tid på ett ungefär innan man får upp ett datum på kontot?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Walker skrev:Lika långt som ett snöreKaric skrev:Idag kom sms om att man matchats med en bilhur lång tid på ett ungefär innan man får upp ett datum på kontot?
Så väntat svar

Högst oklart, jag har aldrig fått något sms men jag har hittat ett vin för läängesen i HTML-koden, lite senare kom en första slutfaktura där det stod också. Jag beställde 28/1. Vissa verkar det stå preliminärspannet i appen för också, för mig står det bara på beställningssidan.Karic skrev:Walker skrev:Lika långt som ett snöreKaric skrev:Idag kom sms om att man matchats med en bilhur lång tid på ett ungefär innan man får upp ett datum på kontot?
Så väntar svarundrar lite hur lång tid det har tagit för andra osv.
sebber skrev:Högst oklart, jag har aldrig fått något sms men jag har hittat ett vin för läängesen i HTML-koden, lite senare kom en första slutfaktura där det stod också. Jag beställde 28/1. Vissa verkar det stå preliminärspannet i appen för också, för mig står det bara på beställningssidan.Karic skrev:Walker skrev:Lika långt som ett snöreKaric skrev:Idag kom sms om att man matchats med en bilhur lång tid på ett ungefär innan man får upp ett datum på kontot?
Så väntar svarundrar lite hur lång tid det har tagit för andra osv.
Aah okej, också fått slutfaktura nu. Där står det ju prel. datum men läste in någon FAQ att man inte kan ”lita” på det. Känsla av att den kan komma innan juni iaf, visar sig!
Lagt en beställning idag, 22/2 och har beräknad leverans i Maj.
Första gången jag köper mig en Tesla så ska bli intressant
Första gången jag köper mig en Tesla så ska bli intressant
Så nu beställde jag en till Model Y, känns så sjukt osäkert med Berlin fabrikens öppnande så jag beställde en LR också. Vill såklart helst ha MYP, behöver bil innan sommaren, så vi får se vilken som kommer först.
Det är ju faktiskt ett sett att göra.. jag tänkte att jag i maj ser hur läget ser ut och byter till en LR om inte Berlin har börjat snurra.Pelle74 skrev:Så nu beställde jag en till Model Y, känns så sjukt osäkert med Berlin fabrikens öppnande så jag beställde en LR också. Vill såklart helst ha MYP, behöver bil innan sommaren, så vi får se vilken som kommer först.
Men man skulle kunna safea med en till beställning. Ser dock att en blå LR åkt ända till juli.. en vit med 20” står de maj på.
Samtidigt som jag tror man lätt blir matchad mot vad som om man slår en signal när nästa båt kommer
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
La en beställning på en MY LR Black/black med 20" fälgarna. Stod leverans i maj men ett par dagar efter så fick jag leverans 10-24mars. Jag som hade tänkt timea med när min leasade bil ska tillbaka i maj. Men nice med snabb leverans!! Om man jämför med KIA Ev6 som många hypear. Den är det tydligen galet lång leveranstid på nu.
Model Y 2022 black/black
Jag beställde exakt samma bil i går, det var min förhoppning att den kanske skulle komma snabbare än min MYP som jag också beställt.johnbrave skrev:La en beställning på en MY LR Black/black med 20" fälgarna. Stod leverans i maj men ett par dagar efter så fick jag leverans 10-24mars. Jag som hade tänkt timea med när min leasade bil ska tillbaka i maj. Men nice med snabb leverans!! Om man jämför med KIA Ev6 som många hypear. Den är det tydligen galet lång leveranstid på nu.
Vad var det för leveranstid på MYP då?Pelle74 skrev:Jag beställde exakt samma bil i går, det var min förhoppning att den kanske skulle komma snabbare än min MYP som jag också beställt.johnbrave skrev:La en beställning på en MY LR Black/black med 20" fälgarna. Stod leverans i maj men ett par dagar efter så fick jag leverans 10-24mars. Jag som hade tänkt timea med när min leasade bil ska tillbaka i maj. Men nice med snabb leverans!! Om man jämför med KIA Ev6 som många hypear. Den är det tydligen galet lång leveranstid på nu.
Model Y 2022 black/black
Ingen som vet då fabriken fortfarande inte dragit i gång..johnbrave skrev:Vad var det för leveranstid på MYP då?Pelle74 skrev:Jag beställde exakt samma bil i går, det var min förhoppning att den kanske skulle komma snabbare än min MYP som jag också beställt.johnbrave skrev:La en beställning på en MY LR Black/black med 20" fälgarna. Stod leverans i maj men ett par dagar efter så fick jag leverans 10-24mars. Jag som hade tänkt timea med när min leasade bil ska tillbaka i maj. Men nice med snabb leverans!! Om man jämför med KIA Ev6 som många hypear. Den är det tydligen galet lång leveranstid på nu.
Ok. Så det blir ingen leverans från andra fabriker fram till att Giga Berlin är klar?Pelle74 skrev:Ingen som vet då fabriken fortfarande inte dragit i gång..johnbrave skrev:Vad var det för leveranstid på MYP då?Pelle74 skrev:Jag beställde exakt samma bil i går, det var min förhoppning att den kanske skulle komma snabbare än min MYP som jag också beställt.johnbrave skrev:La en beställning på en MY LR Black/black med 20" fälgarna. Stod leverans i maj men ett par dagar efter så fick jag leverans 10-24mars. Jag som hade tänkt timea med när min leasade bil ska tillbaka i maj. Men nice med snabb leverans!! Om man jämför med KIA Ev6 som många hypear. Den är det tydligen galet lång leveranstid på nu.
Model Y 2022 black/black
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Går inte att veta. Från början skulle alla MY komma från Tyskland. Sen började leveranserna av LR från Kina - antagligen för att fabrikens färdigställande drog ut på tiden och det började dyka upp för mycket konkurrenter.
Personligen skulle jag inte bli förvånad om även P kommer från Kina under en period.
Personligen skulle jag inte bli förvånad om även P kommer från Kina under en period.
Model Y LR AWD 2022
Beställde en blå MY LR, 19” med svart interiör den 20e Januari. Stod vid beställning att leverans var preliminär i Februari.
Den 15:e Februari uppdaterades mitt preliminära leveransdatum till att bli nån gång mellan 11-25e Mars.
Den 15:e Februari uppdaterades mitt preliminära leveransdatum till att bli nån gång mellan 11-25e Mars.
-
Jag la beställning på en vit MY LR, 19" svart interiör den 6:e januari. Fick preliminär leverans 26:e Feb på faktura.
Fick mess den 14:e feb att nytt estimerat leveransfönster är 28/2 till 9/3.
Tesla är i radioskugga sedan dess, och när jag loggar in på kontot så står det Februari 23 – Mars 07.
Många bud...
Fick mess den 14:e feb att nytt estimerat leveransfönster är 28/2 till 9/3.
Tesla är i radioskugga sedan dess, och när jag loggar in på kontot så står det Februari 23 – Mars 07.
Många bud...
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Vit bil med precis samma prel datum för min del, upphämtning Gbg.Plastget skrev:Beställde en blå MY LR, 19” med svart interiör den 20e Januari. Stod vid beställning att leverans var preliminär i Februari.
Model Y LR -22
Samma här, 11-25 Mars, gbg. Beställde blå LR 20" den 27:e Januari.Icerman skrev:Vit bil med precis samma prel datum för min del, upphämtning Gbg.Plastget skrev:Beställde en blå MY LR, 19” med svart interiör den 20e Januari. Stod vid beställning att leverans var preliminär i Februari.
Mailade och frågade om status i måndags, då sa de att bilen skulle komma i slutet i av Mars så blir väl närmare den 25:e antar jag. Fick också VIN då.
Ändrade min beställning idag från en LR till en YP, det var ju knappt någon skillnad i kostnad så då känns en YP roligare 

Bra val, bara man är beredd på att vänta! Jag är nästan beredd på nedgradera tlll en LR för att vara säker på leveransMRosth skrev:Ändrade min beställning idag från en LR till en YP, det var ju knappt någon skillnad i kostnad så då känns en YP roligare
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Beställde Y LR 19" blå i Måndags, stod leverans Juni. Fick idag sms om att bil är matchad och påväg.
Idag står det Juli för den konfigurationen.
Har inte hängt med här, hur länge tar det vanligtvis för leverans när en bil är kopplad och påväg till Sverige?
Har inte hängt med här, hur länge tar det vanligtvis för leverans när en bil är kopplad och påväg till Sverige?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Nån vecka baTellus skrev:Beställde Y LR 19" blå i Måndags, stod leverans Juni. Fick idag sms om att bil är matchad och påväg.
Fick ett SMS om att bilen är på väg till den "regionala hubben" och anländer inom kort.
Någon som vet var i logistikkedjan som denna hubb är, är det Zeebrugge?
Någon som vet var i logistikkedjan som denna hubb är, är det Zeebrugge?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Härmis!Tellus skrev:Beställde Y LR 19" blå i Måndags, stod leverans Juni. Fick idag sms om att bil är matchad och påväg.
50-årskris? Svårt att komma in/ur M3…? Varför inte en röd?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Den är till kärringen, jag vill inte ha så slö bil med plasthjul. Gillar du din?kenjon skrev:Härmis!Tellus skrev:Beställde Y LR 19" blå i Måndags, stod leverans Juni. Fick idag sms om att bil är matchad och påväg.
50-årskris? Svårt att komma in/ur M3…? Varför inte en röd?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /