Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Karic

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Karic »

Idag kom sms om att man matchats med en bil :) hur lång tid på ett ungefär innan man får upp ett datum på kontot?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Karic skrev:
Idag kom sms om att man matchats med en bil :) hur lång tid på ett ungefär innan man får upp ett datum på kontot?
Lika långt som ett snöre
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Karic

Inlägg av Karic »

Walker skrev:
Karic skrev:
Lika långt som ett snöre

Så väntat svar ;) undrar lite hur lång tid det har tagit för andra osv.
Användarvisningsbild
sebber
Teslaägare

Inlägg av sebber »

Karic skrev:
Walker skrev:
Karic skrev:
Lika långt som ett snöre

Så väntar svar ;) undrar lite hur lång tid det har tagit för andra osv.
Högst oklart, jag har aldrig fått något sms men jag har hittat ett vin för läängesen i HTML-koden, lite senare kom en första slutfaktura där det stod också. Jag beställde 28/1. Vissa verkar det stå preliminärspannet i appen för också, för mig står det bara på beställningssidan.
Karic

Inlägg av Karic »

sebber skrev:
Karic skrev:
Walker skrev:
Karic skrev:
Lika långt som ett snöre

Så väntar svar ;) undrar lite hur lång tid det har tagit för andra osv.
Högst oklart, jag har aldrig fått något sms men jag har hittat ett vin för läängesen i HTML-koden, lite senare kom en första slutfaktura där det stod också. Jag beställde 28/1. Vissa verkar det stå preliminärspannet i appen för också, för mig står det bara på beställningssidan.

Aah okej, också fått slutfaktura nu. Där står det ju prel. datum men läste in någon FAQ att man inte kan ”lita” på det. Känsla av att den kan komma innan juni iaf, visar sig!
Användarvisningsbild
MRosth
Teslaägare

Inlägg av MRosth »

Lagt en beställning idag, 22/2 och har beräknad leverans i Maj.
Första gången jag köper mig en Tesla så ska bli intressant
Pelle74

Inlägg av Pelle74 »

Så nu beställde jag en till Model Y, känns så sjukt osäkert med Berlin fabrikens öppnande så jag beställde en LR också. Vill såklart helst ha MYP, behöver bil innan sommaren, så vi får se vilken som kommer först.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Pelle74 skrev:
Så nu beställde jag en till Model Y, känns så sjukt osäkert med Berlin fabrikens öppnande så jag beställde en LR också. Vill såklart helst ha MYP, behöver bil innan sommaren, så vi får se vilken som kommer först.
Det är ju faktiskt ett sett att göra.. jag tänkte att jag i maj ser hur läget ser ut och byter till en LR om inte Berlin har börjat snurra.

Men man skulle kunna safea med en till beställning. Ser dock att en blå LR åkt ända till juli.. en vit med 20” står de maj på.

Samtidigt som jag tror man lätt blir matchad mot vad som om man slår en signal när nästa båt kommer
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
johnbrave
Teslaägare

Inlägg av johnbrave »

La en beställning på en MY LR Black/black med 20" fälgarna. Stod leverans i maj men ett par dagar efter så fick jag leverans 10-24mars. Jag som hade tänkt timea med när min leasade bil ska tillbaka i maj. Men nice med snabb leverans!! Om man jämför med KIA Ev6 som många hypear. Den är det tydligen galet lång leveranstid på nu.
Model Y 2022 black/black
Pelle74

Inlägg av Pelle74 »

johnbrave skrev:
La en beställning på en MY LR Black/black med 20" fälgarna. Stod leverans i maj men ett par dagar efter så fick jag leverans 10-24mars. Jag som hade tänkt timea med när min leasade bil ska tillbaka i maj. Men nice med snabb leverans!! Om man jämför med KIA Ev6 som många hypear. Den är det tydligen galet lång leveranstid på nu.
Jag beställde exakt samma bil i går, det var min förhoppning att den kanske skulle komma snabbare än min MYP som jag också beställt.
Användarvisningsbild
johnbrave
Teslaägare

Inlägg av johnbrave »

Pelle74 skrev:
johnbrave skrev:
Jag beställde exakt samma bil i går, det var min förhoppning att den kanske skulle komma snabbare än min MYP som jag också beställt.
Vad var det för leveranstid på MYP då?
Model Y 2022 black/black
Pelle74

Inlägg av Pelle74 »

johnbrave skrev:
Pelle74 skrev:
johnbrave skrev:
Ingen som vet då fabriken fortfarande inte dragit i gång..
Användarvisningsbild
johnbrave
Teslaägare

Inlägg av johnbrave »

Pelle74 skrev:
johnbrave skrev:
Pelle74 skrev:
johnbrave skrev:
Ingen som vet då fabriken fortfarande inte dragit i gång..
Ok. Så det blir ingen leverans från andra fabriker fram till att Giga Berlin är klar?
Model Y 2022 black/black
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Går inte att veta. Från början skulle alla MY komma från Tyskland. Sen började leveranserna av LR från Kina - antagligen för att fabrikens färdigställande drog ut på tiden och det började dyka upp för mycket konkurrenter.

Personligen skulle jag inte bli förvånad om även P kommer från Kina under en period.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Plastget

Inlägg av Plastget »

Beställde en blå MY LR, 19” med svart interiör den 20e Januari. Stod vid beställning att leverans var preliminär i Februari.

Den 15:e Februari uppdaterades mitt preliminära leveransdatum till att bli nån gång mellan 11-25e Mars.
stevengerrard

Inlägg av stevengerrard »

Jag la beställning på en vit MY LR, 19" svart interiör den 6:e januari. Fick preliminär leverans 26:e Feb på faktura.
Fick mess den 14:e feb att nytt estimerat leveransfönster är 28/2 till 9/3.
Tesla är i radioskugga sedan dess, och när jag loggar in på kontot så står det Februari 23 – Mars 07.
Många bud...
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Plastget skrev:
Beställde en blå MY LR, 19” med svart interiör den 20e Januari. Stod vid beställning att leverans var preliminär i Februari.

Den 15:e Februari uppdaterades mitt preliminära leveransdatum till att bli nån gång mellan 11-25e Mars.
Vit bil med precis samma prel datum för min del, upphämtning Gbg.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare

Inlägg av jonasperh »

Icerman skrev:
Plastget skrev:

Vit bil med precis samma prel datum för min del, upphämtning Gbg.
Samma här, 11-25 Mars, gbg. Beställde blå LR 20" den 27:e Januari.
Mailade och frågade om status i måndags, då sa de att bilen skulle komma i slutet i av Mars så blir väl närmare den 25:e antar jag. Fick också VIN då.
Användarvisningsbild
MRosth
Teslaägare

Inlägg av MRosth »

Ändrade min beställning idag från en LR till en YP, det var ju knappt någon skillnad i kostnad så då känns en YP roligare :)
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

MRosth skrev:
Ändrade min beställning idag från en LR till en YP, det var ju knappt någon skillnad i kostnad så då känns en YP roligare :)
Bra val, bara man är beredd på att vänta! Jag är nästan beredd på nedgradera tlll en LR för att vara säker på leverans
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Beställde Y LR 19" blå i Måndags, stod leverans Juni. Fick idag sms om att bil är matchad och påväg.
Idag står det Juli för den konfigurationen.
Har inte hängt med här, hur länge tar det vanligtvis för leverans när en bil är kopplad och påväg till Sverige?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Tellus skrev:
Beställde Y LR 19" blå i Måndags, stod leverans Juni. Fick idag sms om att bil är matchad och påväg.
Har inte hängt med här, hur länge tar det vanligtvis för leverans när en bil är kopplad och påväg till Sverige?
Nån vecka ba
dfa

Inlägg av dfa »

Fick ett SMS om att bilen är på väg till den "regionala hubben" och anländer inom kort.
Någon som vet var i logistikkedjan som denna hubb är, är det Zeebrugge?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Tellus skrev:
Härmis!
50-årskris? Svårt att komma in/ur M3…? Varför inte en röd?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

kenjon skrev:
Tellus skrev:
Härmis!
50-årskris? Svårt att komma in/ur M3…? Varför inte en röd?
Den är till kärringen, jag vill inte ha så slö bil med plasthjul. Gillar du din?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Skriv svar