Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

NiklasTesla skrev:
Ja sålde själv för ca 2veckor sedan när man gick ut med info om att man skjuter på billigare/mindre Tesla "Model 2". Ser mycket potential till nersida i närtid för aktien (Makro som Ukraina men även förseningar av Tesla Semi, cybertruck orealistisk tidsplan för självkörande bilar mm mm).

Om något år kanske vi träffar botten för aktien och det då kan vara rejält köpläge men just nu håller jag mig utanför Tsla.

MVH
Tesla har sökt lönsamhet så hårt att de har vida överträffat sina mål samtidigt som efterfrågan har ökat långt över vad de trodde var möjligt. Det finns ingen som helst anledning till att lansera en billigare modell då. Med tanke på lönsamheten och att Tesla håller på och förenklar produktionen av Model 3 med gigapress samtidigt som man har tillgång till billiga LFP-pack gör att en eventuell billigare modell kommer ligga långt in i framtiden.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Jordad skrev:
NiklasTesla skrev:
Ja sålde själv för ca 2veckor sedan när man gick ut med info om att man skjuter på billigare/mindre Tesla "Model 2". Ser mycket potential till nersida i närtid för aktien (Makro som Ukraina men även förseningar av Tesla Semi, cybertruck orealistisk tidsplan för självkörande bilar mm mm).

Om något år kanske vi träffar botten för aktien och det då kan vara rejält köpläge men just nu håller jag mig utanför Tsla.

MVH
Tesla har sökt lönsamhet så hårt att de har vida överträffat sina mål samtidigt som efterfrågan har ökat långt över vad de trodde var möjligt. Det finns ingen som helst anledning till att lansera en billigare modell då. Med tanke på lönsamheten och att Tesla håller på och förenklar produktionen av Model 3 med gigapress samtidigt som man har tillgång till billiga LFP-pack gör att en eventuell billigare modell kommer ligga långt in i framtiden.
Tja, Elon Musk menade väl på Q4 earnings call att istället för en billigare modell skall M3/MY användas 5 ggr så intensivt som Robotaxi och på så vis bli billigare. Så billig att det bara ska kosta $2 per 10 miles resa att använda. Ingen som inte har råd med en bil för $50000 dolar ska ha någon egen bil.

Just den typen av uttalande som jag tror gör att investerare tappat förtroende för Elon Musk
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Jordad skrev:
NiklasTesla skrev:
Ja sålde själv för ca 2veckor sedan när man gick ut med info om att man skjuter på billigare/mindre Tesla "Model 2". Ser mycket potential till nersida i närtid för aktien (Makro som Ukraina men även förseningar av Tesla Semi, cybertruck orealistisk tidsplan för självkörande bilar mm mm).

Om något år kanske vi träffar botten för aktien och det då kan vara rejält köpläge men just nu håller jag mig utanför Tsla.

MVH
Tesla har sökt lönsamhet så hårt att de har vida överträffat sina mål samtidigt som efterfrågan har ökat långt över vad de trodde var möjligt. Det finns ingen som helst anledning till att lansera en billigare modell då. Med tanke på lönsamheten och att Tesla håller på och förenklar produktionen av Model 3 med gigapress samtidigt som man har tillgång till billiga LFP-pack gör att en eventuell billigare modell kommer ligga långt in i framtiden.
Tja, Elon Musk menade väl på Q4 earnings call att istället för en billigare modell skall M3/MY användas 5 ggr så intensivt som Robotaxi och på så vis bli billigare. Så billig att det bara ska kosta $2 per 10 miles resa att använda. Ingen som inte har råd med en bil för $50000 dolar ska ha någon egen bil.

Just den typen av uttalande som jag tror gör att investerare tappat förtroende för Elon Musk
Vilka investerare har sålt förutom någon vilsen själ som säger det att de gjort det utan att man på något fätt kan verifiera om de ens har ägt aktien?

Inga institutioner har sålt av den här anledningen. Ingen analytiker har heller sänkt sina riktkurser utan de flesta har istället höjt efter uttalandet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Så du menar att aktiekursen går ner utan att säljtrycket ökat och/eller köpsuget på aktien minskat? Intressant..
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Maw skrev:
Så du menar att aktiekursen går ner utan att säljtrycket ökat och/eller köptrycket på aktien minskat? Intressant..
Som du säkert har märkt finns det yttre faktorer som påverkar hur Tesla-aktien rör sig. Dels ingår Tesla i en del ETF:er som handlas volatilt där aktien är ihopbuntad med massa andra elbils och laddaktier. Sedan påverkas den av den helt abnorma optionskarusellen. Aktien följer även Nasdaq med en hävstång. Med tanke på de faktorerna är det nästan omöjligt att säkert säga vad som har påverkat aktien att röra sig i en viss riktning kortsiktigt även om det finns gott om åsikter som man kan slösa tid på om man vill.

Långsiktigt styrs aktien av framtida vinstpotential som de flesta andra aktier.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Maw skrev:
Så du menar att aktiekursen går ner utan att säljtrycket ökat och/eller köptrycket på aktien minskat? Intressant..
Som du säkert har märkt finns det yttre faktorer som påverkar hur Tesla-aktien rör sig. Dels ingår Tesla i en del ETF:er som handlas volatilt där aktien är ihopbuntad med massa andra elbils och laddaktier. Sedan påverkas den av den helt abnorma optionskarusellen. Aktien följer även Nasdaq med en hävstång. Med tanke på de faktorerna är det nästan omöjligt att säkert säga vad som har påverkat aktien att röra sig i en viss riktning kortsiktigt även om det finns gott om åsikter som man kan slösa tid på om man vill.

Långsiktigt styrs aktien av framtida vinstpotential som de flesta andra aktier.
Nej det är verkligen inte omöjligt att veta. När aktien sjunker så finns det fler säljare än köpare på tidigare nivå. Det är inte svårare än så.

Sen kan man såklart lura sig själv att aktien bara stiger när välinformerade investerare köper och att den bara sjunker när "dumb money" säljer om det gör en lyckligare...

Angående riktkurser så är det svårt att hitta bolag där det inte är en majoritet köprekar och riktkurser över marknadspris. Detta helt oavsett marknadsläge och värdering...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Nej det är verkligen inte omöjligt att veta. När aktien sjunker så finns det fler säljare än köpare på tidigare nivå. Det är inte svårare än så.
Ja det är så aktiemarknaden fungerar men det är omöjligt att säkert säga varför det finns fler säljare än köpare under en viss period. Bara optionshandeln kan påverka långt mer kortsiktigt än vad långsiktiga intressen gör.

Här är tex handeln med optioner under 3 veckor i höstas:
https___d6c748xw2pzm8.cloudfront.net_prod_8eb7b450-4c3e-11ec-81aa-0fa519c2ca12-standard.png
Källa som jag delat tidigare här: https://www.ft.com/content/17f0cd1f-e75 ... 4e685b55c0
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Angående riktkurser så är det svårt att hitta bolag där det inte är en majoritet köprekar och riktkurser över marknadspris. Detta helt oavsett marknadsläge och värdering...
Analytiker har sällan problem med att sänka riktkurser heller. Det har skett i mängder med stora företag som tex Meta under den här rapportperioden. Att inte en enda har gjort det för Tesla vad jag har sett och att många har höjt indikerar trots allt något.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av perwis »

Men allt är ju nästan ned. Särskilt tech och growth. Alla aktier jag följer har gått ned den senaste tiden. Det är därför rimligt att tro att även nedgången i TSLA beror mer på makro-läget än på vad Tesla har haft för sig.

Det är "risk-off" som gäller nu på marknaden. Tesla betraktas som ett mer riskabelt bolag eftersom 1) kursen har varit så volatil, 2) de stora vinsterna ligger i framtiden. Båda faktorerna vägs ned när det är oro i världen, och stigande räntor väntas.

Jag kan ju tillägga att jag inte tycker att TSLA är riskabelt just nu. Tvärt om just nu eftersom kursen gått ned så mycket. Köpte lite till idag. :)

Så här ser heat map ut den senaste veckan. Blodbadet!

https://finviz.com/published_map.ashx?t ... _133895341
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

perwis skrev:
Jag kan ju tillägga att jag inte tycker att TSLA är riskabelt just nu. Tvärt om just nu eftersom kursen gått ned så mycket.
Jag tror det blir värre när Putin går in i Kiev. Tesla har haft en jobbig månad med miljöskandalen, rasismstämningen och Elon being Elon. Bortsett från det så är det en bra bit ned till 52 week low på 539 dollar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Angående riktkurser så är det svårt att hitta bolag där det inte är en majoritet köprekar och riktkurser över marknadspris. Detta helt oavsett marknadsläge och värdering...
Analytiker har sällan problem med att sänka riktkurser heller. Det har skett i mängder med stora företag som tex Meta under den här rapportperioden. Att inte en enda har gjort det för Tesla vad jag har sett och att många har höjt indikerar trots allt något.
Tja... Trots alla nedgraderingar av FB efter deras svaga rapport så har det bolaget långt högre genomsnittsrek än Tesla. Så vad den "indikationen" är värd känns extremt tveksamt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Maw skrev:
Jordad skrev:
NiklasTesla skrev:
Ja sålde själv för ca 2veckor sedan när man gick ut med info om att man skjuter på billigare/mindre Tesla "Model 2". Ser mycket potential till nersida i närtid för aktien (Makro som Ukraina men även förseningar av Tesla Semi, cybertruck orealistisk tidsplan för självkörande bilar mm mm).

Om något år kanske vi träffar botten för aktien och det då kan vara rejält köpläge men just nu håller jag mig utanför Tsla.

MVH
Tesla har sökt lönsamhet så hårt att de har vida överträffat sina mål samtidigt som efterfrågan har ökat långt över vad de trodde var möjligt. Det finns ingen som helst anledning till att lansera en billigare modell då. Med tanke på lönsamheten och att Tesla håller på och förenklar produktionen av Model 3 med gigapress samtidigt som man har tillgång till billiga LFP-pack gör att en eventuell billigare modell kommer ligga långt in i framtiden.
Tja, Elon Musk menade väl på Q4 earnings call att istället för en billigare modell skall M3/MY användas 5 ggr så intensivt som Robotaxi och på så vis bli billigare. Så billig att det bara ska kosta $2 per 10 miles resa att använda. Ingen som inte har råd med en bil för $50000 dolar ska ha någon egen bil.

Just den typen av uttalande som jag tror gör att investerare tappat förtroende för Elon Musk
Men Elon har ju alltid "hållit på" med den typen av uttalanden.
Samtidigt som Teslas, SpaceX och Borings framfart/progress kanske borde indikera att han gör någonting rätt iaf.
Så varför haka upp sig på ett enstaka uttalande?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
Angående riktkurser så är det svårt att hitta bolag där det inte är en majoritet köprekar och riktkurser över marknadspris. Detta helt oavsett marknadsläge och värdering...
Analytiker har sällan problem med att sänka riktkurser heller. Det har skett i mängder med stora företag som tex Meta under den här rapportperioden. Att inte en enda har gjort det för Tesla vad jag har sett och att många har höjt indikerar trots allt något.
Tja... Trots alla nedgraderingar av FB efter deras svaga rapport så har det bolaget långt högre genomsnittsrek än Tesla. Så vad den "indikationen" är värd känns extremt tveksamt.
Meta är lättare att analysera med lägre tillväxt. Analytiker bortser säkert helt från metaversegrejen.

Tesla är krångligare och det finns en del som täcker Tesla som har clownvärderingar tack vare stora intressen i fossilt och annat. Det ger ändå mycket att läsa de analyser man kan få tag i. Mest intressant för mig har varit hur Morgan Stanleys värdering har ändrats i takt med att de började göra djupare analys av Tesla.

Här är ett diagram med riktkurserna precis efter rapporten och analytikernas ranking.
20220223_212948.png
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

[JM] skrev:
Men Elon har ju alltid "hållit på" med den typen av uttalanden.
Samtidigt som Teslas, SpaceX och Borings framfart/progress kanske borde indikera att han gör någonting rätt iaf.
Så varför haka upp sig på ett enstaka uttalande?
Han har väl inte tidigare sagt att huvudfokus för Teslas produktutveckling ska vara en humanoid robot? Samtidigt som han viftade undan behovet av en tidigare viktig billigare bilmodell och lite nonchalant säger att Semi, Roadster och Cybertruck blir ytterligare försenade men förhoppningsvis kan lanseras under 2023 och då ihop med nämda humanoida robot.. om jag inte minns fel så sjönk kursen i efterhandeln i takt med hans uttalanden på earnings call efter att ha stigit lite på rapporten.

Återigen så betyder inte ovanstående att Tesla inte skulle vara framgångsrikt eller att bolaget inte skulle utvecklas jättebra men i värderingen som låg med en kurs runt $1200 förväntas inte bara en "jättebra utveckling" utan betydligt mer än så. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
Angående riktkurser så är det svårt att hitta bolag där det inte är en majoritet köprekar och riktkurser över marknadspris. Detta helt oavsett marknadsläge och värdering...
Analytiker har sällan problem med att sänka riktkurser heller. Det har skett i mängder med stora företag som tex Meta under den här rapportperioden. Att inte en enda har gjort det för Tesla vad jag har sett och att många har höjt indikerar trots allt något.
Tja... Trots alla nedgraderingar av FB efter deras svaga rapport så har det bolaget långt högre genomsnittsrek än Tesla. Så vad den "indikationen" är värd känns extremt tveksamt.
Meta är lättare att analysera med lägre tillväxt. Analytiker bortser säkert helt från metaversegrejen.

Tesla är krångligare och det finns en del som täcker Tesla som har clownvärderingar tack vare stora intressen i fossilt och annat. Det ger ändå mycket att läsa de analyser man kan få tag i. Mest intressant för mig har varit hur Morgan Stanleys värdering har ändrats i takt med att de började göra djupare analys av Tesla.

Här är ett diagram med riktkurserna precis efter rapporten och analytikernas ranking.
20220223_212948.png
Varför skulle "lättare att analysera med lägre tillväxt" leda till högre riktkurser? Tror sanningen snarare är den motsatta.

Men jag kan konstatera att analytikerna i snitt ser nära 70% uppsida i FB och bara drygt 20% i Tesla. Så återigen, tycker man analytikers riktkurser är intressanta så är det snarare en säljsignal än en köpsignal i Tesla imo...

Personligen tycker jag dock det är rätt ointressant. Den aktuella kursen är en bra mycket bättre indikator på korrekt marknadsvärde än analytikers riktkurser eftersom de senare de facto är extremt uppblåsta alltid.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Fy f-n, idag får vi verkligen ett ras i spåren av invasionen. OMX-terminen pekar på - 4,5% vid öppning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Aktien kommer ju störtdyka nu.
Var 700 igår

Hur många tänkte först på deras aktiekapital och sedan på folket i Ukraina?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

RTS är ned 34% just nu. Gazprom 36%.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Fy f-n, idag får vi verkligen ett ras i spåren av invasionen. OMX-terminen pekar på - 4,5% vid öppning.

Rekylen som är just nu är nog ett ganska bra tillfälle att sälja.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev:
RTS är ned 34% just nu. Gazprom 36%.
RTS -48%, Gazprom -53%
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8694
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Tur att man inte har så mycket pengar i aktier just nu, men synd på det lilla man har...
och givetvis synd på folkningen i Ukraina, har aldrig förstått varför man inte kan respektera andra människor :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Tur att man inte har så mycket pengar i aktier just nu, men synd på det lilla man har...
och givetvis synd på folkningen i Ukraina, har aldrig förstått varför man inte kan respektera andra människor :evil:
Hitler 2.0
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Tur att man inte har så mycket pengar i aktier just nu, men synd på det lilla man har...
och givetvis synd på folkningen i Ukraina, har aldrig förstått varför man inte kan respektera andra människor :evil:
Hitler 2.0
Fullständigt vidrigt jävla beteende av Putin.
Men Ryssland fortsätter bara den "stolta" tradition mänskligheten haft sedan
urminnes tider att skjuta, spränga och slakta varandra.
Det pågår varje dag i liten skala och under perioder i större skala.
Man hade ju kunnat tro att denna galenskap skulle minska i takt med att folk får
det bättre och blir mer upplysta genom århundraden. Men icke.
Undrar vad Kina ser för möjligheter nu?
Fantastiskt läge vi hamnat i med en massa kärnvapennationer med starka arméer
och helt galna ledare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10931
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Larofo skrev:
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Tur att man inte har så mycket pengar i aktier just nu, men synd på det lilla man har...
och givetvis synd på folkningen i Ukraina, har aldrig förstått varför man inte kan respektera andra människor :evil:
Hitler 2.0
Fullständigt vidrigt jävla beteende av Putin.
Men Ryssland fortsätter bara den "stolta" tradition mänskligheten haft sedan
urminnes tider att skjuta, spränga och slakta varandra.
Det pågår varje dag i liten skala och under perioder i större skala.
Man hade ju kunnat tro att denna galenskap skulle minska i takt med att folk får
det bättre och blir mer upplysta genom århundraden. Men icke.
Undrar vad Kina ser för möjligheter nu?
Fantastiskt läge vi hamnat i med en massa kärnvapennationer med starka arméer
och helt galna ledare.
Kina kommer säkert också att testa hur långt de kan driva sina expansionsplaner utan att USA gör motstånd. Klart att de applåderar Putins agerande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lV ... try=784919
Kina uttrycker förståelse för Rysslands oro över säkerhetsläget, rapporterar AFP.

Enligt det kinesiska sajten CCTV-News ska kinas utrikesminister Wang Yi ha pratat i telefon med Rysslands utrikesminister Sergei Lavrov och uppgett att Kina förespråkar dialog och förhandlingar för att skapa en "balanserad, effektiv och hållbar europeisk säkerhetsmekanism".

Wang Yi ska också ha uttryckt att Kina förstår Rysslands oro i säkerhetsfrågan.
Nu måste väl ändå västvärlden markera ordentligt även mot Kina? Det här håller inte. Upp med rejäla tullar och andra handelshinder.
Skriv svar