Hur jag tvättar bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Hur jag tvättar bilen

Inlägg av hybris »

Handtvättar givetvis bilen. Lämnar aldrig in den till någon firma då de ofta blir en massa mikrorepor och swirls.

Utrustning:
Två stora hinkar med gritguard i botten
Två tvättvantar (http://shop.bollnasbilvard.se/nyheter/m ... -wash-mitt)
Fälgborste (http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... poke-brush)
Avfettningsmedel (använder natur då det är mindre aggressivt då jag har folierad bil. Kör det du vet fungerar)
Bilschampo (http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... hampoo-14l)
En torkduk av hög kvalitet (overkill en lövblås)

Besöker en bra tvätthall med högtryck.
1. Dundra på avfettning. Givetvis innan du spolar vatten på bilen. Kör hela bilen utom fälgarna som jag kör sist.
2. Högtrycken. Börjar med fälgarna. Håll 15-20 cm från lacken minst. Om foliering håll 30-40 cm från.
3. Vatten i hinkarna. Kallt eller ljummet. Aldrig varmt vatten. I med schampo i den ena hinken.
4. Kör en tväthandske för övre delen av bilen och den andra nedre delen. Blanda aldrig ihop dem. tvätthandsken i hinken med schampo och dra av den mot gallret i botten, Tvätta en yta. Skölj handsken i hinken utan schampo och dra av den mot gallret i botten. Tvätta i raka linjer inte i cirklar. Längs med bilens linjer. Viktigt att avfettning och högtryck tagit bort smuts och stenar såmdu inte repar. Känn med handen innan du tvättar. Mer avfettning kan behövas ibland.
5. Spola rent bilen.
6. Torka med torkduken. Tekniken som med sämsskinn. Försök att trycka så lite som möjligt. Är det någon smuts kvar riskerar du repa. Använd ALDRIG tvättskrapor!
7. Torka även bort vatten i dörrar, bagageluckan, fälgar etc så,du undviker att det stänker på bilen och skapar fula torkmörken. På vintern för att undvika att det fryser. Speciellt laddlocket!
8. Kör en bra vax en till två gånger om året. Jag vaxar min folie. Har du opticoat pro eller liknande så har de ju speciella medel för den biten. Jag brukar använda Collinite No. 915 Marque D´Elegance 340g då jag tycker den är lätt att jobba med och ger bra resultat.

Bifogad bild från Arlandaeventet där jag hade tvättat bilen som ovan. Finns kanske inga rött eller fel och varianter men så gör jag.
image.jpeg
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Hur jag tvättar bilen

Inlägg av apkungen »

Ser riktigt najs ut. Brukar köra bilen torr, iaf på sommaren. Funkar bäst tycker jag. Annars är det ungefär samma procedur hemma hos oss.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Brukar alltid har problem med att hålla bilen fin under vintern och speciellt när det är fullt med salt på vägarna. Teslan är den första bil jag gjort lackbehandling på; Camui i juli nu i somras. Häromdagen körde jag in i en gör det själv hall. Tänkte jag skulle högtrycka bort det värsta saltlagret iaf och räknade med att ha ett matt skitlandet kvar då jag inte orkade köra med svamp. Sprayade på ett lager avfettning, väntade några minuter och körde en runda med högtrycken. Holy crap! Bilen såg seriöst ut som jag hade använt svamp, blev hur blank och fin som helst. Jag hoppades att behandlingen skulle göra att det funkade så, men trodde egentligen inte att det skulle vara möjligt. Jag är grymt imponerad. Hädanefter kommer jag ha fin bil vintertid också :D
Tack en en gång Dperssonbilrekond, vilken sjukt bra lackbehandling :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Inlägg av DperssonBIlrekond »

Tack Henric... Riktigt kul å höra.. Har ett par Teslor till inbokade den närmsta månaden som ska få Camui.

Skickat från min superbraiga LG G4
www.DperssonBilrekond.se
Kör AMG GTs i väntan på att få råd med en Tesla Modell 3
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

"3. Vatten i hinkarna. Kallt eller ljummet. Aldrig varmt vatten. I med schampo i den ena hinken."
Varför aldrig varmt vatten?

Byter du ut din tvättvante? Jag hade en tvättvante i början men fick som rekommendation av Mr. Cap att sluta med den och gå över till tvättsvamp istället.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Feddan skrev:
"3. Vatten i hinkarna. Kallt eller ljummet. Aldrig varmt vatten. I med schampo i den ena hinken."

Byter du ut din tvättvante? Jag hade en tvättvante i början men fick som rekommendation av Mr. Cap att sluta med den och gå över till tvättsvamp istället.

ja, Mr. Cap tänker väl på merförsäljning av behandlingar ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Skall först börja med:
ÄLSKAR din foliering! Den färgen är riktigt läcker! Tror jag mött dig på E4an vid nått tillfälle!
Vilka Folierade? Wrapzone?

Gällande tvätt, så är jag en sådan som ALLTID har varit ganska noggrann med de bilar jag har.
Trots det så anser jag att det här med dubbelhink, gritguard och skilda svampar (förutom för I hjulhusen/fälgar m.m.) är onödigt.
(Och jag har en mattfolierad bil som är ganska känslig ;) )

För mig handlar det om att: Gör förarbetet ordentligt!

Dvs, ordentlig högtryck, bra avfettning och RÄTT sorts avfettning.

OM man har så pass mycket skit kvar på bilen när man börjar dra med svampen att man behöver grit-guard så har man ju gjort fel innan! För blir det så pass stora partiklar så kommer man ju dra runt dem på lacken innan man får ner dem i hinken!
Två hinkar kan jag köpa, men jag kör istället en stor hink och mycket vatten för att kunna skölja svampar (eller tvätthandske som jag gärna använder...)

Gällande högtryck så är det viktigare att ha en högtryck med högt flöde snarare än bara högt tryck!

Men huvudsaken när det gäller tvätt av bilen är att man själv blir nöjd med resultatet och att man har kul :)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Så här tvättar jag bilen:

1. Betalar för en guldtvätt utan borstar på Statoil. (Ibland slår jag på stort och beställer extra avfettning).
2. Passar på att köpa en kexchoklad (vilket allt för ofta ger kexsmulor i sätet)
3. Kör in i tvättautomaten
4. Läser några inlägg på Teslaforum
5. Rullar ut och bilen är iallafall ganska ren
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

josve skrev:

1. Betalar för en guldtvätt utan borstar på Statoil. (Ibland slår jag på stort och beställer extra avfettning).
2. Passar på att köpa en kexchoklad (vilket allt för ofta ger kexsmulor i sätet)
betydligt enklare variant och verkar som den smakar bättre också :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

josve skrev:

Tror du helt och hållet har anammat Jocces devis. ;)
Jocce skrev:
Men huvudsaken när det gäller tvätt av bilen är att man själv blir nöjd med resultatet och att man har kul :)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nicke Nyfiken skrev:
josve skrev:

Tror du helt och hållet har anammat Jocces devis. ;)
Jocce skrev:
Jo men gör man det i en gör det självhall så kan man ju sätta sig i bilen när man är klar och äta sin kexchoklad, titta på TCS och njuta av alla avundsjuka blickar... :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

Såklart man ska ha kul. Men tänk på att det kommer en sommar och solen tittar förhoppningsvis fram då. Då syns alla hemskheter som man ev skapat under den mörka vintern. Jag håller med Henric (helt opartiskt :) ). Ett bra lackskydd, bra avfettning och en gör det själv station med endast högtryck. Det räcker länge och en tvätt kostar 40kr. Perfekt..

www.DperssonBilrekond.se
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Feddan skrev:

Nej jag kör två tvättvantar av kvalitet. Extremt mycket mildare mot lacken än tvättsvamp. Man kan följa linjerna på bilen bättre. Inget fel på tvättsvamp. För mig har vantar fungerat mycket bättre. Men som sagt av bra kvalitet och olika för övre och nedre delen av bilen. Tvättare dem i maskin mellan biltvättarna och nör den för övre delen börjar bli lite skitigt blir den förpassad till nedre delen av bilen nästa gång.

Tvåhinksmetoden med gritguard otroligt viktigt! Ni skall se hur hinken för sköljning ser ut efter en stund... Skitig är förnamnet...

Jag tvättar bilen på 40-60 minuter max med min metod. Tesla är en stor bil så det är som att tvätta en SUV. :-)

Mr CAP skulle jag inte lyssna på då de brukar lämna mikrorepor och swirls efter sina behandlingar, undviker alltid deras nybilsbehandling. Kanske haft otur och skiljer sig mellan olika Mr CAP firmor men jag har tyvärr dålig erfarenhet av dem.
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Folering gör bilen mer lätt att tvätta. Dock gör de keramiska behandlingarna bilen önnu mer lätttvättad, dock mörkte jag tex att min förra bil efter 10-12 månader blrjade bli svårare att hålla ren igen. Den var Opticoat Pro behandlad. Första 8-10 månaderna var det bara att avfetta och skölja...

Jag tvättar inte min bil innan den är ganska skitig. Därav fungerar min metod väldigt bra. Borstfri automatisk tvätt eller avfett ing räcker inte i de lägen jag tvättar. Dock enig om att gör man det minst en gång i veckan så kan man köra enklare metoder. Jag tvättar nog en gång i månaden på vintern eller max varannan vecka.

På sommaren är behovet såklart klart mindre...

Min bil är folierar av wrapzone i en blå metallic. Klurade på matt först men insåg att det är ett helsike att hålla den lika fin som en metallic. Dessutom bör man undvika schampo med vax och man får absolut inte vaxa en matt folie. Blir skitful om man gör fel.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Kom på en sak till.

Jag folierade för att skydda mot stenskott. Verkar fungera riktigt bra! Opticoat pro skyddade mot mindre stenskot men efter ett år så hade jag en drös med stenskott. Nu är dessa i folien som läker något vid varmt väder. Nör det blir för många folierar jag helt enkelt om motorhuven eller avfolierar bilen.

Fördel folie:
Bra skydd mot stenskott
Lättare att hålla ren (dock är keramisk behandling snäppet bättre. I vilket fall i början)
Kan byta till roligare färg
Troligen högre andrahandsvärde då mycket fin lack
Kan vaxas och hanteras som vanligt (matt folie något mer krävande)

Nackdel folie:
Dyrt (omlackering dock betydligt dyrare)
Kan lossna om man inte vet hur hantera (tex högtryck 1 cm från folien och liknande dumheter)
Kan behöva finlir en gång om året för perfekt look
Håller kanske 3-5 år max beroende på omständigheter
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ett tips för att se resultatet av din tvätt är att inspektera lacken en solig dag liksom med en stark lampa. Swirls och mikrorepor ofta resultatet hos dem som inte kör två hinkar etc. Pendanter kör tom med en lövblås för att inte röra lacken nör man torkar. Avfettning tar aldrig bort all skit 100% och dessa väldigt små partiklar är boven vid swirls och mikrorepor. Omöjligt att inte få något. Vissa färger mer förlåtande ön andra. :-) Jag har betydligt förre swirls etc nu med tvåhinksmetoden med gritguard.

På vår träff i Stockholm såg jag en rad bilar med hemska mycket swirls och mikrorepor. Bland annat en founder edition röd som hade galet mycket. Måste vart tvättad i maskin med borstar. Eller så har ägare gått lös med svamp på,skitig bil lite väl många gånger. Går att fixa hos en detailer men ser så hemskt ut en vacker sommardag med solen i lacken. Kanske bara jag som ser? ;-)
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Fick nöjet o testa ta lera på lacken efter en tvätt nu i vinter. Leran tog verkligen all restskit som inte tvätthandsken tog.
Om ni söker på claybar wash var el dyl så får ni se vad det kan göra. Man känner sig som ett barn på nytt med lera i handen ;)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ja lera är bra grejer!
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Det här med tvätt osv kan jag utan tvekan diskutera i evighet, alltid ett skoj ämne :)
hybris skrev:
Tvåhinksmetoden med gritguard otroligt viktigt! Ni skall se hur hinken för sköljning ser ut efter en stund... Skitig är förnamnet...
Men om den skiten är i hinken (under gritguarden), så har den varit på handsken/mellan handsken och bilen!?

När jag kör med högtryck och avfettning och sedan tvätt med handske så är mitt vatten i hinken "knappt skitigt" när jag är klar och framförallt inget grus i botten på den hinken... (Inte innan jag går loss på hjulhus osv :P)
I princip är det bara "skithinnan" jag vill få bort med tvättningen med handske (eller svamp, men föredrar också handske...)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
DperssonBIlrekond
Kontakt:

hybris skrev:
Ja lera är bra grejer!
Ja lera är bra som man ska polera efteråt. Har man inte för avsikt att göra det så skulle jag med bestämdhet avråda från detta. Allt som fastnar i leran dras runt på resten av lacken (mer eller mindre) det skapas ALLTID repor när man kör med lera. Har haft en hel del kundbilar där kunden själv försökt sig på lera från tex Biltema. Ingen vacker syn alls... Lera absolut... Men var påläst.. Ett tipps från coachen Bild

www.DperssonBilrekond.se
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

DperssonBIlrekond skrev:
hybris skrev:
Ja lera är bra grejer!
Ja lera är bra som man ska polera efteråt. Har man inte för avsikt att göra det så skulle jag med bestämdhet avråda från detta. Allt som fastnar i leran dras runt på resten av lacken (mer eller mindre) det skapas ALLTID repor när man kör med lera. Har haft en hel del kundbilar där kunden själv försökt sig på lera från tex Biltema. Ingen vacker syn alls... Lera absolut... Men var påläst.. Ett tipps från coachen Bild

+1
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag har inget grus hinken jag sköljer med men vattnet är rejält smutsigare än det som jag har schampoo i. Tvåhinksmetoden är beprövad. Bara att lära sig, vi kan tävla i repor och swirls insommar! ;-)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag använder inte lera då jag har folie... Men för att få bort det som fastnat efter vintern och polera är det perfa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag orkar inte tvätta min bil.
Lämnar in den på tvätt ibland när jag har tid. Förra gången skällde tvättfirman på mig för att jag hade en så fin bil som var så smutsig. :o
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

Martinen skrev:
Jag orkar inte tvätta min bil.
Lämnar in den på tvätt ibland när jag har tid. Förra gången skällde tvättfirman på mig för att jag hade en så fin bil som var så smutsig. :o
+1
Skall försöka vara lite bättre med den här bilen. Svart är inte heller någon bra färg om man skall fuska med tvättandet...
Skriv svar