Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Det är ju precis därför det är enklare, med matrisljus så kan du ta bort ljuset som lyser på alla ljuskällor och behöver inte avgöra om det är ett fordon eller inte innan du bländar av. Tycker för övrigt att Matrix är det enda som fungerar för någon tillverkare, märkte jag på senaste fjällenresan där jag blev brutalt bländad hela tiden.
Vi har en bil med vanlig helljusautomatik och en med Pixel. Jag tycker att de fungerar ungefär lika bra vad gäller träffsäkerheten i att blända av. Det är ovanligt att någon av dem bländar av för t ex reflekterande vägskyltar och båda vill gärna blända av för t ex lampor på husväggar. Båda är ungefär lika bra på att blända av för mötande och ikappkörda fordon och att slå på helljuset när det är fritt fram. Nu är det ifs olika märken och år på bilarna, Skoda -18 resp Polestar -21, men om det var mycket lättare att göra pixelljus så borde Polestaren vara mycket bättre på att identifiera ljuskällor.
Det skulle kunna finnas en viss risk att kamerorna som Tesla använder inte är lämpliga för att användas som sensor till helljusautomatik. Alternativet är väl att Tesla är sämre på mjukvaruutveckling än de som gör bättre helljusautomatik. Båda alternativen är olycksbådande för matrisljusen men om det handlar om brister i mjukvaruutvecklingen går det förstås att ta in hjälp utifrån. Om Teslas ego tillåter det vill säga
Att Tesla satt in Matrisljus i bilarna borde ju innebära att de själva tror att det ska gå bra att lösa så jag hoppas ändå på det bästa
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Att ljusautomatiken är avstängd är ju ingen garant för att man inte bländar någon. Eller menar du att alla plötsligt kan sköta avbländning klanderfritt manuellt?
Nej men förhoppningsvis är människor bättre då de kan förutse saker. Sedan kan man slippa systematiska fel också, de flesta nyare Volvo som körde i andra filen slog på helljusen vid exakt samma "tidpunkt" när den passerade mig och bländade mig varje gång. Antingen har Volvoförarna koordinerat sig för att slå på helljusen för tidigt eller så är det ett systemfel.
Förmodligen. Jag använder sällan den automatiska funktionen eftersom den just är lite sen på att slå på helljuset igen.
Nej men förhoppningsvis är människor bättre då de kan förutse saker. Sedan kan man slippa systematiska fel också, de flesta nyare Volvo som körde i andra filen slog på helljusen vid exakt samma "tidpunkt" när den passerade mig och bländade mig varje gång. Antingen har Volvoförarna koordinerat sig för att slå på helljusen för tidigt eller så är det ett systemfel.
Har också noterat det. Grymt irriterande när det händer (dock inte alla Volvo). Det värsta är att det blir för sent att blända/heljusblinka tillbaka (så att de förstår att deras auto-system inte fungerar så bra, och stör andra).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vad många inte har koll är att man kan ställa in vid vilken ljuskänslighet Matrixautomatiken ska blända av respektive på. Både på min E-tron och min Enyaq har jag behövt ställa in ljuskänsligheten på "hög", efter det har ingen blinkat på mig.
Väntar på: Tesla Model Y LR ’22
Elbil 1: Audi e-tron 50 Quattro Proline Advanced '20
Elbil 2: Skoda Enyaq iV80X Sportline '22
Gammelbil: Volvo PV 544 A Special II ’58
Leksaksbil: Mazda MX-5 Miata NB 2,0 ’01
Det är knappast enklare med Matrix men konsekvensen av att blända av för ofta blir mindre. Konsekvensen av att blända av för sällan blir lika allvarlig som för vanliga automatiska helljus.
Kanske kan Tesla köpa in en fungerande mjukvarulösning från det företag som levererar lyktorna. Vilket är det i Teslas fall?
Det skulle kunna finnas en viss risk att kamerorna som Tesla använder inte är lämpliga för att användas som sensor till helljusautomatik. Alternativet är väl att Tesla är sämre på mjukvaruutveckling än de som gör bättre helljusautomatik. Båda alternativen är olycksbådande för matrisljusen men om det handlar om brister i mjukvaruutvecklingen går det förstås att ta in hjälp utifrån. Om Teslas ego tillåter det vill säga
Att Tesla satt in Matrisljus i bilarna borde ju innebära att de själva tror att det ska gå bra att lösa så jag hoppas ändå på det bästa [/quote]
USA har ju inte haft det innan så räknar med att tesla har några års inlärning innan det funkar. Helljuset är ju inte så bra annars.