Dragkrok till MY?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MegaZap
Teslaägare

Re: Dragkrok till MY?

Inlägg av MegaZap »

Då har man äntligen sedan igår en dragkrok monterad och klar på våran MY!

Krävdes ett tidigt byte till sommar hjulen men det var det värt efter att ha väntat sedan september och Tesla Sverige inte kunnat ge någon vettig info eller datum. Service besöket i Rostock var för vår del långt över förväntan och klart vårt bästa Tesla bemötande hitintills.

Allt var klart på 1,5h varav 0,8h var den tid Tesla satt för installation av balk etc övrig tid var en extra service på/kring värmepumpen.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

MegaZap skrev:

Krävdes ett tidigt byte till sommar hjulen men det var det värt efter att ha väntat sedan september och Tesla Sverige inte kunnat ge någon vettig info eller datum. Service besöket i Rostock var för vår del långt över förväntan och klart vårt bästa Tesla bemötande hitintills.

Allt var klart på 1,5h varav 0,8h var den tid Tesla satt för installation av balk etc övrig tid var en extra service på/kring värmepumpen.
Foton!!!! :D
Användarvisningsbild
Littlefeat
Teslaägare

Inlägg av Littlefeat »

Har tid i Sarpsborg på onsdag. Verkar ha gott om tider eftersom de ringde flera gånger och frågade om jag inte kunde komma tidigare. Dessutom c:a 10800 istället för 14000! Gör inte så mycket att det är 30 mil att köra istället för 17, går en dag i alla fall.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Littlefeat skrev:
Har tid i Sarpsborg på onsdag. Verkar ha gott om tider eftersom de ringde flera gånger och frågade om jag inte kunde komma tidigare. Dessutom c:a 10800 istället för 14000! Gör inte så mycket att det är 30 mil att köra istället för 17, går en dag i alla fall.
Loggar man in på den norska shopen för detta? Får man kroken hemskickad till sig (tull mm isf?) eller skickas den till verkstan?
Intressant upplägg om man skulle svänga förbi megahjul i Fredrikstad när man ändå är ute och finåker.
En liten detalj dock, behöver få min bil först :-)
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
johnbrave
Teslaägare

Inlägg av johnbrave »

Icerman skrev:
Littlefeat skrev:
Loggar man in på den norska shopen för detta? Får man kroken hemskickad till sig (tull mm isf?) eller skickas den till verkstan?
Intressant upplägg om man skulle svänga förbi megahjul i Fredrikstad när man ändå är ute och finåker.
Kan man inte få det löst så att den är påsatt när man hämtar ut bilen? Jag hämtar i Malmö men bor i Växjö. Känns trist att behöva åka till Malmö igen för att montera på den. Men det kanske är nödvändigt?
Model Y 2022 black/black
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

johnbrave skrev:
Icerman skrev:
Littlefeat skrev:
Kan man inte få det löst så att den är påsatt när man hämtar ut bilen? Jag hämtar i Malmö men bor i Växjö. Känns trist att behöva åka till Malmö igen för att montera på den. Men det kanske är nödvändigt?
Kolla med din SA. Jag har ställt frågan tidigare men bara fått som svar att krok inte är tillgängligt och att den eftermonteras när den finns. Nu finns.....eller fanns...den verkar redan vara slut i shopen så jag vet inte. Som du säger så hade det varit smutt om det var en möjlighet på bilar som kommer lite senare.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Saxat från FB:

"Hej! Vi kan inte intallera dragkroken än tyvärr. Vi är medveten om att det blivit ett fel på hemsida om visar annat, men vi har tyvärr inte fått något nytt som det ser ut just nu gällande dragkroken. Vi kommer att ta bort er order och om ni har fler frågor är ni alltid välkommen att skapa en ny. Mvh Tesla Service"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

mikebike skrev:
Saxat från FB:

"Hej! Vi kan inte intallera dragkroken än tyvärr. Vi är medveten om att det blivit ett fel på hemsida om visar annat, men vi har tyvärr inte fått något nytt som det ser ut just nu gällande dragkroken. Vi kommer att ta bort er order och om ni har fler frågor är ni alltid välkommen att skapa en ny. Mvh Tesla Service"
Härligt, då är ju allt precis som vanligt, känns tryggt!!
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Littlefeat
Teslaägare

Inlägg av Littlefeat »

Icerman skrev:
Littlefeat skrev:
Beställde i Norska shopen. Mitt VIN dök och jag kunde välja till vilket service center den skulle skickas. Sen bokade jag service i Sarpsborg och skrev bara "montera dragkrok" på vad som skulle göras.
Användarvisningsbild
MegaZap
Teslaägare

Inlägg av MegaZap »

markuswesterberg skrev:
MegaZap skrev:

Här kommer några foton på begäran :-)
PXL_20220224_103209020-COLLAGE.jpg
PXL_20220224_103359042-COLLAGE.jpg
PXL_20220224_104414272-COLLAGE.jpg
Användarvisningsbild
MegaZap
Teslaägare

Inlägg av MegaZap »

MegaZap skrev:
markuswesterberg skrev:
MegaZap skrev:

Här kommer några foton på begäran :-)
Balken var tydligen min så den fick jag, men valde att låta dem skrota den då jag tog hem betydligt godare last :-)
PXL_20220223_140648722.jpg
PXL_20220224_103528258.jpg
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Är det öppet sådär hela tiden? Eller kan man täcka hålet när kroken inte används
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dexter86 skrev:
Är det öppet sådär hela tiden? Eller kan man täcka hålet när kroken inte används
Då sätter man tillbaks locket. Det som oroar lite är att man skall "bända" med en mejsel eller liknande. Hur ser detta ut efter ett tag?

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

mikebike skrev:
Dexter86 skrev:
Då sätter man tillbaks locket. Det som oroar lite är att man skall "bända" med en mejsel eller liknande. Hur ser detta ut efter ett tag?
Finns sånna goingar i plast man kan använda :) bör bara skonsammare
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Dexter86 skrev:
mikebike skrev:
Dexter86 skrev:
Finns sånna goingar i plast man kan använda :) bör bara skonsammare
Ja, s.k. fiskben. Om de passar i detta fall.

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Köpte en extra lucka till model 3, kostade 99 kr på SC.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare

Inlägg av guinness »

Sitter på Tesla i Sarpsborg och dricker kaffe medan dom monterar dragkroken.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
Användarvisningsbild
Vill ha en tesla
Teslaägare

Inlägg av Vill ha en tesla »

Tänker göra samma! Hur lång tid tog det från du beställde dragkroken tills du fick den monterad?har beställ i servicecentret i Oslo.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Tyckte det såg lite halvtrist ut kring kroken när den är monterad och tänkte förmodligen låta våra sitta permanent och undrar därför om det finns någon eftermarknadsdel att ”trycka dit” runt kroken typ med öppning för eluttaget. Någon som vet något bra? :)
Användarvisningsbild
MegaZap
Teslaägare

Inlägg av MegaZap »

Förutom elen behöver man även fästa vajern.

I Tyskland fick man tydligen inte ha kroken monterad om den inte användes så kanske liknande regler som gjort att valt ful lösningen men håller med om att man vill täcka hålet.

Men draget och luckan är extremt lätt att plocka av/på går inte att jämföra med en M3. Det enda som var lite trångt var elen där man inte helt fick plats med fingrarna när man skall vrida sladdkontakten i rätt läge för låsning.
Användarvisningsbild
guinness
Teslaägare

Inlägg av guinness »

Vill ha en tesla skrev:
Tänker göra samma! Hur lång tid tog det från du beställde dragkroken tills du fick den monterad?har beställ i servicecentret i Oslo.
Beställde på Måndag, hade kunnat fått den monterad på Ons, men valde idag då jag var ledig från jobbet. Montaget tog 45min.
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

markuswesterberg skrev:
.../ tänkte förmodligen låta våra sitta permanent /...
Som jag minns det har folk tidigare skrivit att kroken till X och 3 rostar fast ifall den sitter för länge – och att det skulle vara ett problem. Men nu är jag osäker på varför det är ett problem. Kanske var det för att bilprovningen av någon anledning vill att man ska kunna montera av den. Kanske för att de ska kunna inspektera ngt ordentligt... Men som sagt – minns inte riktigt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

SwedishAdvocate skrev:
markuswesterberg skrev:
.../ tänkte förmodligen låta våra sitta permanent /...
Som jag minns det har folk tidigare skrivit att kroken till X och 3 rostar fast ifall den sitter för länge – och att det skulle vara ett problem. Men nu är jag osäker på varför det är ett problem. Kanske var det för att bilprovningen av någon anledning vill att man ska kunna montera av den. Kanske för att de ska kunna inspektera ngt ordentligt... Men som sagt – minns inte riktigt...
Är ett generellt problem med avtagbara dragkrokar att de kan rosta fast om man låter de sitta på hela tiden. Är en bra rutin att ta av den en gång i månaden och smörja in.

De kollar på besiktningen att kroken går att montera/demontera
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
MackanE

Inlägg av MackanE »

Ni som varit i Tyskland och satt krok. Betalade ni på plats och fick ”riktigt” kvitto?
Kommer behöva det då jag sätter den på en tjänstebil och firman ska betala.
Användarvisningsbild
MegaZap
Teslaägare

Inlägg av MegaZap »

MackanE skrev:
Ni som varit i Tyskland och satt krok. Betalade ni på plats och fick ”riktigt” kvitto?
Kommer behöva det då jag sätter den på en tjänstebil och firman ska betala.
Beställningen gjorde jag direkt i shoppen med betalkortet och pdf med kvitto går att ladda ner, att tänka på är att du har ingen möjlighet att ange VAT nummer så betalning sker ink 19% VAT. Men fakturan specar VAT så går ju alltid att ansöka via skatteverket att få tillbaka den (om man orkar).

Edit: gäller företag
Skriv svar