Optimala trackmodeinställningar för 240km/h på snöslask?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Optimala trackmodeinställningar för 240km/h på snöslask?

Inlägg av dstr »

Speed weekend är i full gång. https://landracing.se/ (flygande kilometern på is)

Jag körde tre vändor idag. Första var lite lätt för att känna på banan. De andra två vändorna körde jag 222 respektive 223km/h i snittfart på kilometern. Det mäts in/ut-fart i fållan också. 230 hade jag ut som mest.

Det går ju tungt, men det känns som det finns effekt kvar. Det var lite blåsigt, så det blev några kast.

Antisladd och/eller antispin "håller ner" farten. Jag är dock osäker på om det var antisladd pga kasten eller antispinn för att däcken (vanliga dubbdäck, 245/35-20) inte orkar hålla greppet i vindmotståndet.

Lösningen måste ju vara att köra med trackmode istället. Så - vilka inställningar är optimala? Hur är effektfördelningen mellan fram/bak-motor? 60% fram borde ju vara bra för stabiliteten, men ger jag bort för mycket effekt från bakmotorn?

Antisladd.. Hur fungerar den skalan? Är 0 som den beter sig utan track mode på? (optimalt hade varit en co-driver som kunde justera det i farten, men det är tyvärr inte tillåtet)

Kan man få backspeglarna att hålla sig infällda?! Dom åker ju ut i lite hastighet. På gamla S'en gick det iaf.
Kave
elbilist

Re: Optimala trackmodeinställningar för 240km/h på snöslask?

Inlägg av Kave »

Jag hade kört 50/50 mellan bak och framaxel. Kan du stänga av antispinn men ha på antisladd tror jag det är bäst.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Kave skrev:
Jag hade kört 50/50 mellan bak och framaxel. Kan du stänga av antispinn men ha på antisladd tror jag det är bäst.
50/50 känns fel när effekten på motorerna inte är 50/50.

Antisladd är också ett problem, när det kommer en liten sidvind i 220 på is så vandarar bilen en bit i sidled.

Med trackmode så gick det saktare än utan. Provade både 60/40 och 35/65 fram/bak.

Jag är riktigt nöjd med dagarna iaf.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Så här såg det ut från bilens kamera

Skriv svar