Hyundai ioniq 5 hembatteri?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Hyundai ioniq 5 hembatteri?

Inlägg av Macki »

Sås nu går man i väntans tider! Bör få min 5a i mitten av april en vit awd komfortpaket 20” vit interiör med röd kontrastsöm samt den mörkgröna instrumenteringen. Sjukt taggad på den samt att det har börjat gro en idé om att försörja mitt hem på den! Bor i en liten stuga på ca 50m2 och förbrukar väldigt lite el, ett bra vinterdygn ca 10kwh och ett dåligtdygn 20kwh, helt sjukt så lite el det går här, kommer aldrig över 3kwh! Så min tanke är ett timdebiteringsabonnemang och när jag kommer hem så drar jag el från bilen och sen laddar den igen på natten, och för att slippa allt klydd med att gå ut mitt i natten och byta från adaptern till laddkabel så undrar jag om nån har erfarenhet av bi directional charger, funkar det ens på ioniq5? Är inte värt investeringen men känns som en kul idé! Och någon som vet vad garantin säger från Hyundai gällande degraderingen av batteriet, man kan nog slita ut batteriet mer än om man bara kör som vanligt med den?
Och skulle man inte ha en laddare som kan gå två vägs så får man på nått sätt ha något som kan fördela 1 fas till 3? Bör gå? Tappar kanske lite effekt? Eller så pluggar man bara in det som drar mest när man kommer hem till bilen men skulle gärna ha hela stugan på den!
Eller är jag helt galen ?
BFFA8D11-B57B-435B-8972-83911C8A883E.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Hyundai ioniq 5 hembatteri?

Inlägg av mati »

Bidirektionell laddning funkar inte med Ioniq. Antingen så laddar du eller så tar du ut ström, men det krävs att du sätter i en adapter.
Jag hade en liknande idé, men inte för att spara pengar utan som reservkraft när elen försvinner. Ironiskt nog har vi inte haft ett enda strömavbrott denna vintern, behovet har alltså såhär långt inte funnits. Förra året gick strömmen flera gånger och var då borta i flera timmer varje gång. Och eftersom jag jobbar hemma så var det ganska kostsamt varje gång. Ingenting fungerar ju utan ström, dator, internet osv.
Min idé är att sätta ett omvänt 16A CEE vägguttag på min kontorsbyggnad, sånt som man har på husvagnen. På insidan kan man sedan dra "alternativa" ledningar med separata vägguttag. På det viset kan jag driva luftvärmepump, dator, belysning, router, extern utrustning, lödkolv osv via bilen.

Du kan tyvärr inte bara göra om 1-fas till trefas. Då krävs det en växelriktare som har stöd för trefas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och med det upplägget finns knappast något behov av 3-fas heller då man drar separata kablar
till dom prylar man vill kunna köra, bara man ser till att ha rätt kabel för strömmen såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Och med det upplägget finns knappast något behov av 3-fas heller då man drar separata kablar
till dom prylar man vill kunna köra, bara man ser till att ha rätt kabel för strömmen såklart :)
Nä precis. Det tråkiga är bara att det inte går att "tjuvkoppla" t.ex. vattenpumpen, varmvattenberedaren eller spisen på det viset. För de går alla på trefas. Men om det bara handlar om att klara sig genom ett kortare strömavbrott på någon dag så är detta inget större problem. Vatten kan man pumpa upp ur brunnen med en dränkpump, varmvatten kan man fixa med en vattenkokare och laga mat man man göra i husvagnen på gasspisen, eller på altanen på gasgrillen. Och mikron funkar ju såklart också med enfas. Viktigt också att kaffemaskinen funkar utan avbrott. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar