Ca 34 mil. Utetemp till påsk? Troligtvis ca -10 till -15. Snöslask, förhoppningsvis inte... Inga laddmöjligheter längs vägen. (Även mackarna brukar vara stängda då vi passerar) Bil P85. Två vuxna och två tonåringar. Inget tackräcke eller liknande. 19" friktionsdäck. Är beredd att köra 80 km/h om det behövs. Resan börjar i Stockholm och det finns Chademo i Umeå. Kan ev ladda lite mer hos bekanta i Vindeln och får då 30mil istället. Lite uppförsbacke också...
Kommer det att funka? Är beredd att köra 80 km/h om det behövs. Borde behöva ligga på ca 210 i förbrukning för att fixa det, helst lägre. Tänker jag rätt då? (Van att hantera räckviddsångest och anpassa mig efter 4000 mil i "vanliga" elbilar med verklig räckvidd på 8-16 mil.
Ja det går att åka via Östersund/Norge men blir nog 20 mil längre i så fall.
Umeå -Tärnaby vinter utan laddning?
Moderator: Redaktion
Umeå -Tärnaby vinter utan laddning?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Umeå -Tärnaby vinter utan laddning?
Jag skulle nog titta närmare på Östersund och Norge. Supercharger hela vägen.
Re: Umeå -Tärnaby vinter utan laddning?
Känner du till EV Trip Planner?
https://evtripplanner.com/planner/2-5/
https://evtripplanner.com/planner/2-5/
Re: Umeå -Tärnaby vinter utan laddning?
Finns en S85 ägare här i Umeå som jag pratat med. Han har stuga i Hemavan vilket ju är ytterligare cirka 3 mil från Tärnaby. Han har inte några problem att ta sig till Hemavan vad han påstår.
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Re: Umeå -Tärnaby vinter utan laddning?
Provade evtripplanner men osäker på hur "exakt" den är. Tänkte mest om någon provat den typen av "maxtest" vintertid. Känns ju som att det borde gå hyfsat bra så länge det inte är extremt kallt eller rejält med snöslask.
De sista 12 milen (efter Storuman) finns knappt några hus ens. Så man vill ogärna fastna där strömlös en långfredagskväll med familjen och -25gr...
De sista 12 milen (efter Storuman) finns knappt några hus ens. Så man vill ogärna fastna där strömlös en långfredagskväll med familjen och -25gr...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Umeå -Tärnaby vinter utan laddning?
eGOtrip.se föreslår att åka via Arvidsjaur, där det finns ett typ2 uttag. Men då får man vänta där i 4 timmar...