En vän till mig föreslog iden att man kan stödja Ukrainas försvar mot Putins ockupation genom att investera i Saab-aktier nu när Saab slutat tillverka personbilar och börjat tillverka vapen istället. Han säger att många anti-tank-vapen som tillverkats av Saab redan används av Ukrainare som försvar mot Putins tanks.
Är vi svenskar moraliskt skyldiga att motarbeta Putins ockupationer av andra länder genom att köpa Saab-aktier för en tusing var? Om Putin lyckas ockupera Ukraina så kanske han rätt snart därefter lyckas ockupera Sverige också.
Finns det förresten risk för att Kina köper Saab-företaget på samma sätt som Kina köpte Volvo-företaget? För då kanske en investering i Saab skulle hjälpa Kina ockupera Taiwan mer än att hjälpa Ukraina försvara sig mot Putin. Fast Sverige kanske inte skulle tillåta Kina köpa Saab-företaget eftersom det är skillnad på att köpa ett vapenföretag och att köpa ett bilföretag?
Jag tänker att man kanske bör köpa Saab-aktier och sen sälja dem om och när Sverige börjat ockupera Ryssland på rysk mark. Sverige lär ju aldrig försöka ockupera t.ex. Moskva militärt (Minst Miljöpartiet lär ju vägra något sådant.) så det blir ju sannolikt så att man moraliskt sett aldrig bör sälja sina Saab-aktier.
Min vän skickade mig även denna artikel från DI:
Rubrik:
"Farligt att fonder ratar försvarsaktier
Rysslands invasion av Ukraina har på ett brutalt vis illustrerat hur viktigt det är att ha ett starkt försvar. För att värna sina territorier behöver alla länder – särskilt Sverige, som inte omfattas av Natos garantier – försvarsmateriel, som är komplext och dyrt att utveckla. Och inte blir det lättare av att många svenska aktiefonder klassar försvarsindustrin som ohållbar. Det är en obegriplig hållning."
https://www.di.se/ledare/farligt-att-fo ... arsaktier/
Är vi moraliskt skyldiga att köpa 1k kr Saab-aktier vs Putin
Moderator: Redaktion
Är vi moraliskt skyldiga att köpa 1k kr Saab-aktier vs Putin
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Är vi moraliskt skyldiga att köpa 1k kr Saab-aktier vs P
Vad då istället? Saab AB har inte varit inblandade i bilarna på över 30år och vapentillverkningen är äldre än personbilarna.tommyd skrev:En vän till mig föreslog iden att man kan stödja Ukrainas försvar mot Putins ockupation genom att investera i Saab-aktier nu när Saab slutat tillverka personbilar och börjat tillverka vapen istället.
Nej, företagets verksamhet kontrolleras ju till stora delar av svenska staten. Dels som kund men också genom krigsmaterielinspektionen.nek0 skrev:SAAB kan aldrig köpas av Kina.
Kina har egen vapenindustri.
Lite få valmöjligheter och alternativet Tommyd är en bot fanns inte att välja på 

För att någon ska kunna köpa en aktie betyder det att någon annan säljer den. Därför ser jag inte hur ett aktieköp på en marknad stödjer ett företag. Att köpa deras produkter är däremot ett bra sätt att stödja ett företag. Vet inte riktigt vad Saab säljer till oss privatpersoner nu för tiden dock.