Har funderat ett tag på hur jag på bästa sätt kan underhålla batteriet.
Från manualen:
Om din bil är utrustad med ett LFP-batteri rekommenderar Tesla att du håller laddningsgränsen inställd på 100 % även för daglig användning,
och att du också laddar till 100 % minst en gång i veckan.
Även om Tesla rekommenderar att du laddar till 100 % minst en gång i veckan bör du komma ihåg att regenerativ bromsning minskas när du kör med ett fulladdat batteri.
Det är det jag upplever att regenerativ bromsning minskas. Den är mycket bättre om jag bara laddar upp till 80%.
Kan jag tolka manualen att jag kan ladda 80% dagligen för att sedan toppa till helgen?
För har jag den inställd till 100% då laddas bilen upp varje natt till fullt och jag får sämre regenerativ bromsning.
Fråga om laddning och regenerativ bromsning
Moderator: Redaktion
Re: Fråga om laddning och regenerativ bromsning
Japp, det går bra.Sarlacc skrev:Kan jag tolka manualen att jag kan ladda 80% dagligen för att sedan toppa till helgen?
För har jag den inställd till 100% då laddas bilen upp varje natt till fullt och jag får sämre regenerativ bromsning.
Ladda fullt en gång per vecka är för att BMS (Battery Management System) har lite svårt att hålla exakt track på batteriets laddningsstatus. Man vill inte att BMS har hamnat snett och säger att du har 200km räckvidd kvar fast det bara är 150km kvar.
Anledningen är att LFP-batterier har en väldigt flack spänningskurva, så BMS kan få fel uppfattning om laddningsnivån.
Laddar man fullt en gång per vecka så får BMS en ”reset” där den vet att den är rätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Fråga om laddning och regenerativ bromsning
Tack för snabbt och förklarande svar!
Tesla Model 3 -21