Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av np519 »

Cuba….vad gjorde inte USA mot Cuba och inget hände….
Panama….
Det är nog så att det är ingen som sätter sig mot USA och de utnyttjar att de har spritt sig i hela världen och vill bestämma överallt och ta det de vill ha.
Därför är det inga sanktioner för Israel och Saudi! De är USA:s vänner.

Om det inte går på ett ”fint” sätt då försöker de byta regering i offerlandet, går inte det då tar de i med vapen….och ingen säger emot! (Hittar på en anledning såsom i Irak).

Det jag skrev i förra inlägget! ALLA borde få straff i form av sanktioner så fort de kliver in i ett annat land med vapen.

Vem av dem tänker på alla oskyldiga som dör för att dessa idioter ska få, vad f*^ de nu vill ha!
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

mati skrev:
martinot skrev:
Känns inte helt stabil. Hans mentalitet påminner ju inte helt osökt om en tysk, men även en samtida rysk, diktator.
Putin har ju alltid varit en knepig en, men min känsla är att det har hänt nånting med honom nu. Det här är ju mycket värre än allt han har gjort tidigare. Och aktivt hotat med kärnvapen har ingen gjort sedan Sovjetunionens kollaps. Det känns som att det har slagit slint i skallen på honom. Antingen så har han tappat vettet, eller så är han sjuk på annat sätt och vill kanske ingå i historien som nån slags Tsar Vladimir eller nåt.
Han ser ju lite konstig ut, typ tjockare än vanligt, vilket inte är likt honom. Han kanske går på mediciner, eller vad vet jag. Det är ju inte omöjligt och skulle kunna förklara hans helt sanslösa beteende.
Vilda spekulationer, jag vet. Men nånting är konstigt med karln. Det är för enkelt att bara idiotförklara honom.
Jag tycker att han är en idiot!
Men när hotade han med kärnvapen?
Det har jag inte hört! Det jag har hört honom säga är att det kommer att bli förskräckligt om…. Sen tolkas det som att det är kärnvapen av såna experter som aldrig behöver ta en konsekvens av deras idiotiska uttalanden. Dessa uttalanden kan skapa massa hat i sin tur. Och kanske att någon råkar illa ut för att denne är ryss och råkar vara på fel plats.

Så jag undrar verkligen när han sade det där med kärnvapen?
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Är 99,9999% på att Putler inte komma slänga något kärnvapen på oss.

Skulle han göra det så skulle han få lika många tillbaka. Och det skulle inte bli något starkt Ryssland att lämna vidare som arv...

Och att just lämna ett starkt Ryssland – ett som även innehåller Ukraina – verkar ju ha varit planen här...
Varför skulle Putin och Ryssland få atombomber på sig om de väljer att bomba oss eller Ukraina? Ingen av oss är med i NATO så de inte komma till våran undsättning och därmed själva bli mål för bomber.

Putin har redan misslyckats med att lämna ett starkt Ryssland efter sig.
Sverige är för litet för att atombomba utan att det skvätter på natolandet Norge. Eller tänker du att dom skulle utplåna gotland?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Varför skulle Putin och Ryssland få atombomber på sig om de väljer att bomba oss eller Ukraina? Ingen av oss är med i NATO så de inte komma till våran undsättning och därmed själva bli mål för bomber.
Jag ser inte heller något direkt samband där. Ett inte helt osannolikt scenario är i min uppfattning att Putin skickar en taktisk atombomb till Kiev. Därmed är staden platt och han har uppnått sitt mål, han har typ "vunnit". För det är ju allt det handlar om. Men det blir ingen jättestor påverkan för omgivningen. Däremot så kommer naturligtvis diskussionerna igång om att släppa restriktionerna mot Ryssland, han har ju visat vad han är kapabel till. Ingen vill stå näst på tur. Jag skulle kunna tänka mig att det är så han resonerar. Jag tror ärligt talat inte längre att hotet är en bluff.
Men Nato kommer knappast svara med kärnvapen så länge han inte ger sig på ett Nato-land på samma sätt. Och det är kanske inte särskilt sannolikt att han vågar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

np519 skrev:
Cuba….vad gjorde inte USA mot Cuba och inget hände….
Tyvärr så var USA väldigt passiva där. Hade önskat att de aktivt befriat befolkning från den odemokratiska totalitära diktaturen Kuba.

Men detta känns väldigt OT för både Elons hjälp till Ukraina, och den hemska invasion som en totalitär diktatur som Ryssland gjort på ett fredligt att demokratiskt land som Ukraina.

Så kanske skapa en egen tråd om Kuba?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Sverige är för litet för att atombomba utan att det skvätter på natolandet Norge. Eller tänker du att dom skulle utplåna gotland?
Det är nog rent önsketänkande. De behöver ju inte bomba Åre för att träffa Sveriges hjärta. Stockholm ligger en bra bit från Norge. Det är inget som skvätter över där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Det bästa som kan hända för att få fred i världen är om några inom Rysslands maktelit tröttnar på Putin, och bestämmer sig för att eliminera honom när han galenskaper blir allt för stora och börjar kosta de en massa pengar.. Eller om amerikanarna eller andra demokratier kan sätta sin säkerhetstjänst eller drönare på att ha ihjäl honom. Skulle förkorta lidandet för miljoner människor, och spara tusentals människoliv.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Skulle han göra det så skulle han få lika många tillbaka. Och det skulle inte bli något starkt Ryssland att lämna vidare som arv...

Och att just lämna ett starkt Ryssland – ett som även innehåller Ukraina – verkar ju ha varit planen här...

Putin har redan misslyckats med att lämna ett starkt Ryssland efter sig.

Kommer det till atombomber tror jag ev Nato-medlemskap spelar absolut noll roll. Då är det slutspel. Då begår Putin suicide by proxy och tar så många som möjligt med sig i fallet.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:

.../ Putin har redan misslyckats med att lämna ett starkt Ryssland efter sig.
Håller helt med. Planen kommer helt uppenbart inte kunna realiseras på något sätt.

Edit: Jag uttryckte väl mig lite otydligt ovan. Har inte sovit så mycket de senaste dagarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Taktiska atombomber är inte alls så effektiva som du föreställer dig.

Läs här om en fiktiv sprängning över Stockholm.
2C9ED721-EB59-4312-B6B3-B852611A2408.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Taktiska atombomber är inte alls så effektiva som du föreställer dig.

Läs här om en fiktiv sprängning över Stockholm.

17 ggr Hiroshima är en väldigt liten bomb. När de testade världens största atombomb, den s.k. "Tsar Bomba" som motsvarade 3800 Hirishima, så blev allt inom 55 km skrot. Trähus som stod tiotals mil bort förstördes och rutor gick sönder 78 mil bort.

Däremot så blev det väldigt lite strålning efter. Gick tydligen att beträda epicentrum bara minuter efter detonationen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kina studerar detta med största intresse. De själva för ju en rad lågintensiva krig mot länder i deras närhet. Ägnar sig åt att utöka sitt territorium genom att ockupera obebodda öar och anlägga militärbaser där. Låter kinesiska fiskebåtar fiska på andra länders territorialvatten med skydd av den militära flottan etc.

Självklart är de intresserade av att se hur framför allt USA reagerar på Putins aggressioner, för det ger en fingervisning om hur USA skulle reagera på en invasion av Taiwan. Kina är nog ändå mer realpolitiska än vad Ryssland (under ledning av Putler) är. Kina har fattat konceptet med ekonomins kraft. Långt mer effektivt än våldshandlingar. Visst, ekonomi med förtäckta hot om våld, men de aktar sig ännu för att gå i öppen militär konflikt med USA. De tar små, små steg mot små och helt försvarslösa länder i vattnen söder om Kina, de köper upp regimer i Afrika osv. Mycket smartare än att gå i öppet krig. Men deras ekonomiska muskler växer och i takt med det deras militärmakt. De räknar helt klart med att kunna använda sig av det medlet också i framtiden.

USA och Europa är ju också på ett helt annat sätt beroende av Kinas produktion än av Rysslands olja och gas. Jag har skrivit det förr och gör det igen: Tänk bort alla varor som produceras i Kina och vi kan stänga 80% av alla butiker i Sverige. Eller förlägg all den produktionen i Europa och USA och mycket få kommer att ha råd att köpa varorna.

Att USA inte vill gå in militärt beror ju dels på att det idag inte finns nåt stöd i USA för att de skulle lägga massa pengar och människoliv på att kriga åt andra länder. Sen finns det väl inte heller några ekonomiska intressen att skydda i Ukraina.

Många analytiker skriver ju att de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland och dess elit kommer att skada Putin långt mer effektivt än att ta till militärt våld. Vi får hoppas på det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
17 ggr Hiroshima är en väldigt liten bomb. När de testade världens största atombomb, den s.k. "Tsar Bomba" som motsvarade 3800 Hirishima, så blev allt inom 55 km skrot. Trähus som stod tiotals mil bort förstördes och rutor gick sönder 78 mil bort.

Däremot så blev det väldigt lite strålning efter. Gick tydligen att beträda epicentrum bara minuter efter detonationen.
Men detta var ju en vätebomb. De har visserligen också en kärnladdning för att tända vätefusionen, men strålningen i förhållande till sprängkraften är som jag har förstått det mindre än hos en vanlig atombomb.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:

Men detta var ju en vätebomb. De har visserligen också en kärnladdning för att tända vätefusionen, men strålningen i förhållande till sprängkraften är som jag har förstått det mindre än hos en vanlig atombomb.
Har faktiskt inte varit medveten om skillnaden förrän nu. Trodde alla kärnvapen var "atombomber".
SwedishAdvocate

Liknande info har säkert redan förkommit i den här tråden, men nu minns jag inte...

Oavsett. Det här inlägget innehåller vad som verkar vara en mkt trovärdig källa till varför Putler invaderade.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6476066/

Kort:
Putlers motiv handlar enbart om geopolitik, dvs. hans 'vanföreställning' om att Ukraina 'måste' vara en del av 'hans' Ryssland...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:

Har faktiskt inte varit medveten om skillnaden förrän nu. Trodde alla kärnvapen var "atombomber".
Man brukar väl dela upp kärnvapen i de två stora kategorierna "atombomber" och "vätebomber". En klassisk atombomb bygger på fission, dvs man slår sönder tunga atomer i en kedjereaktion, typ kärnkraftverk fast okontrollerat. Vätebomber fusionerar väteatomer. Smällen blir oerhört mycket större än hos en vanlig atombomb. Men fusionen orsakar inte samma typ av strålning. Däremot så använder man sig av en fissionsreaktion (dvs en atombomb) för att överhuvudtaget få igång fusionen. En vätebomb är alltså en tvåstegsraket om man kan uttrycka det så.
Mycket förenklat såklart, men i stort sett är det så det fungerar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:

Man brukar väl dela upp kärnvapen i de två stora kategorierna "atombomber" och "vätebomber". En klassisk atombomb bygger på fission, dvs man slår sönder tunga atomer i en kedjereaktion, typ kärnkraftverk fast okontrollerat. Vätebomber fusionerar väteatomer. Smällen blir oerhört mycket större än hos en vanlig atombomb. Men fusionen orsakar inte samma typ av strålning. Däremot så använder man sig av en fissionsreaktion (dvs en atombomb) för att överhuvudtaget få igång fusionen. En vätebomb är alltså en tvåstegsraket om man kan uttrycka det så.
Mycket förenklat såklart, men i stort sett är det så det fungerar.

Jo, jag såg det på wikipedia nyss också. :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Liknande info har säkert redan förkommit i den här tråden, men nu minns jag inte...

Oavsett. Det här inlägget innehåller vad som verkar vara en mkt trovärdig källa till varför Putler invaderade.

Kort:
Putlers motiv handlar enbart om geopolitik, dvs. hans 'vanföreställning' om att Ukraina 'måste' vara en del av 'hans' Ryssland...

Nu orkade jag inte titta jättenoga på din länk men liknande information har cirkulerat i media också som förklaring. Putin ser helt enkelt Ukraina och Belarus som områden som egentligen tillhör ett stor-Ryssland och om Ukraina går med i Nato så är det området förlorat för en mycket lång period.

Den här artikeln försöker förklara vara Putin känner sig så besviken på väst och hur han ser på världen.
https://www.dn.se/varlden/varfor-ar-rys ... llusioner/

Framförallt handlar det om bombningen av Belgrad, invasionen av Irak och så EU:s och Natos utvidgning österut såklart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jo, jag såg det på wikipedia nyss också. :lol:
Jaha, ok. Tänkte jag inte på. Vi lärde oss detta faktiskt i skolan. Lite skrämmande. Kalla krigets ständiga kärnvapenhot och järnridån bara 4-5 mil bort gjorde väl sitt antar jag. :(
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fem länder uttalar stöd till Putins agerande mot Ukraina

https://www.marcusoscarsson.se/just-nu- ... t-ukraina/
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Väldigt lösa boliner men det har börjat ryktas om att dåvarande KGB infiltrerade antikärnkraftsrörelsen i Europa redan på 70-talet och att Gazprom sponsrar densamma i våra dagar. Detta för att destabilisera väst och få oss att avveckla kärnkraften och bli beroende av rysk gas.

Det mesta är på franska, som jag inte förstår. Men det kanske klarnar framöver. Är inte de allra mest trovärdiga som delat det här på Twitter så jag ska inte säga att det är sant. Det låter lite långsökt men fan vet alltså.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Belgrad...just det...där ville USA hjälpa stackars Kosovo. Där det har varit bråk mellan folken i decennier....för att sedan smälla upp en stoooor bas där. Är det lungt nu? Läste för inte så länge sedan att det var bråk igen.

Ja, läs boken The economical hitman. På tal om att någon infiltrerar någon för att få något....
Boken förklarar ett och annat, som några är inne på här....handlar det inte om ekonomi, mycket av det här? Sen finns det några galningar också.

Det borde finnas en plats på jorden som är avsatt för krig. Vill man kriga så får man åka dit.
USA och Ryssland har ju krigat länge med varandra men bara på någon annans mark. I ett annat land.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

martinot skrev:
Fem länder uttalar stöd till Putins agerande mot Ukraina

https://www.marcusoscarsson.se/just-nu- ... t-ukraina/
Tyvärr inget förvånande, att det är dessa länder som ger sitt stöd.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
SwedishAdvocate

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Kort:
Nu orkade jag inte titta jättenoga på din länk men liknande information har cirkulerat i media också som förklaring. Putin ser helt enkelt Ukraina och Belarus som områden som egentligen tillhör ett stor-Ryssland och om Ukraina går med i Nato så är det området förlorat för en mycket lång period.

Den här artikeln försöker förklara vara Putin känner sig så besviken på väst och hur han ser på världen.
https://www.dn.se/varlden/varfor-ar-rys ... llusioner/

Framförallt handlar det om bombningen av Belgrad, invasionen av Irak och så EU:s och Natos utvidgning österut såklart. [Min understrykning.]
Som jag förstått det så är det bara svepskäl. Det egentliga skälet är enbart geopolitiskt.

Inget Nato- eller EU-land kommer någonsin att angripa Ryssland militärt. Det kommer helt enkelt aldrig att hända. Och det vet naturligtvis Putler och alla hans hantlangare också.

Och. Den DN-artikeln ligger bakom betalvägg.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

DN har väl låst upp hela tidningen nu? Eller funkar det inte?

Edit. Här är länken. https://www.dn.se/sverige/dn-laser-upp- ... etskrisen/
Skriv svar