Hemladdare och publikladdare
Moderator: Redaktion
Hemladdare och publikladdare
Då jag ska börja jobba på ett företag som tillverkar laddare så tänkte jag få lite input här. Hitintills så har dom nästan uteslutande sålt till gallerior och stora parkeringar men kommer att börjar sälja till mindre kunder och privatkunder så småningom.
Vad är viktigast för er på en laddare hemma eller i föreningen?
Vad är viktigast för er på en laddare i ett publikt garage?
Själv tänker jag mig.
Hemma:
Fast kabel eller att en typ 2 går att låsa fast utan att bilen är där
Enkelt att styra med en app
Kompatibel med elbolag som erbjuder smarta lösningar eller rabatter
Är kopplad till alla 3 faserna om man bor i en förening
Ser bra/ok ut
Publik:
Enkelt att betala
Bra effekt
Tacksam för alla tankar
Vad är viktigast för er på en laddare hemma eller i föreningen?
Vad är viktigast för er på en laddare i ett publikt garage?
Själv tänker jag mig.
Hemma:
Enkelt att styra med en app
Kompatibel med elbolag som erbjuder smarta lösningar eller rabatter
Är kopplad till alla 3 faserna om man bor i en förening
Ser bra/ok ut
Publik:
Enkelt att betala
Bra effekt
Tacksam för alla tankar
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Re: Hemladdare och publikladdare
Stort grattis till nya jobbet! Jättespännande!Pontus skrev:Då jag ska börja jobba på ett företag som tillverkar laddare så tänkte jag få lite input här. Hitintills så har dom nästan uteslutande sålt till gallerior och stora parkeringar men kommer att börjar sälja till mindre kunder och privatkunder så småningom.

Nej, nej, nej!Pontus skrev:Vad är viktigast för er på en laddare hemma eller i föreningen?
Själv tänker jag mig.
Hemma:
Tacksam för alla tankar
Eller som Brasse sa, Fel, fel, fel!

Bygg helst en box med fri kabel, dvs med ett Typ2-uttag där du själv kan välja och byta kabel. De flesta fel som uppträder på väggboxar uppstår nämligen genom att det med år av vridningar blir glapp. Antingen där handtag/kabel man stoppar in i bilen möts, eller i boxen där den fasta kabeln är fastskruvad.
Med en fri kabel så kan du köpa en ny för runt 2000 spänn.
Med en fast kabel så måste du tillkalla elektriker för dyra kostnader, och dessutom troligen dyra reservdelspriser.
En annan fördel med fri kabel är att du kan byta längd till det som precis passar dig. Vissa vill ha en kort kabel på endast 2m så att den inte blir smutsig genom att nudda marken. Själva har vi en kabel på 10-12m för att kunna nå över hela parkeringen/garageuppfarten, oavsett var vi parkerat de olika bilarna (inklusive vår elbil). Bra om man tex. får gäster med elbil som vill kunna ladda, eller om man flyttat om bilarna hemma pga. båt eller byggprojekt.
På den boxen jag har, Easee, så kan man dessutom ställa in att kabeln låses fast mekaniskt i boxen. Bra om man är rädd för stöld av den.
Finns ingen anledning att välja en box med fixerad kabel, men flera anledningar att undvika.
I korthet skulle jag säga; bygg en väggbox som Easee, men som inte är lika stor och klumpig. Får gärna vara en snyggare.
Denna Zaptec Go tycker jag är mycket snyggare:

En bra sak med Easee är dock att man kan byta och sätta på nya skal som man kan variera färgen med. Så det ser jag gärna att ni gör, men som sagt en snyggare formgivning än Easee.
Gärna en så kompakt och liten box som möjligt. Dagens boxar är alldeles för klumpiga och stora helt i onödan (öppnar man de så är det mest luft inne i de). Löjligt. De skall vara snygga, små och kompakta. Sedan skall de vara flexibla och kunna ändras efter behoven. Det skall gå att byta färger på skalen på de, och det skall gå att byta Typ2-kabeln (så man kan ha precis den man vill ha, i olika längd, färger, med/utan Tesla-knapp, rak/spiral, etc).
Se gärna till att den har bra lastbalansering som kan anslutas trådlöst. Den skall konstrueras så att lastbalanseringen går lokalt, och inte (som vissa av Easee/Tibbers lösningar) kräver Internet för att fungera.
En sak ni dock skall ha på feature-sidan och nyttja Internet för; koppla ihop boxen så att den kan prata direkt med en Tesla via WiFi eller via Internet för att få SoC. Laddaren skall helst kunna programmeras (utan att vara beroende av elnätsbolag som Tibber) att ladda när det är som billigast på Nordpool, och boxen skall veta SoC så att den vet när den behöver börja ladda för att vara klar till önskad SoC-nivå på morgonen.
Kan ni dessutom lösa så att lastbalanseringen kan dynamiskt växla mellan 1/2/3 ombordladdare för att anpassa efter obalans i lasterna i huset mellan olika faser (som ett bolag av laddboxar lyckats med) så är ni top notch!

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Öppet API för integration.
Lastvakt mot huvudsäkring.
Oberoende av cloudtjänster
Rimligt pris.
Lastvakt mot huvudsäkring.
Oberoende av cloudtjänster
Rimligt pris.
Elbilist sedan 2014
Vad det gäller kabeln håller jag med dig, att kunna använda lös kabel är bäst men med en feature som kan låsa fast kabeln i laddaren oberoende av om den laddar eller inte, bara ett lås helt enkelt.martinot skrev:Stort grattis till nya jobbet! Jättespännande!Pontus skrev:Då jag ska börja jobba på ett företag som tillverkar laddare så tänkte jag få lite input här. Hitintills så har dom nästan uteslutande sålt till gallerior och stora parkeringar men kommer att börjar sälja till mindre kunder och privatkunder så småningom.
Nej, nej, nej!Pontus skrev:Vad är viktigast för er på en laddare hemma eller i föreningen?
Själv tänker jag mig.
Hemma:
Tacksam för alla tankar
Eller som Brasse sa, Fel, fel, fel!
Bygg helst en box med fri kabel, dvs med ett Typ2-uttag där du själv kan välja och byta kabel. De flesta fel som uppträder på väggboxar uppstår nämligen genom att det med år av vridningar blir glapp. Antingen där handtag/kabel man stoppar in i bilen möts, eller i boxen där den fasta kabeln är fastskruvad.
Med en fri kabel så kan du köpa en ny för runt 2000 spänn.
Med en fast kabel så måste du tillkalla elektriker för dyra kostnader, och dessutom troligen dyra reservdelspriser.
En annan fördel med fri kabel är att du kan byta längd till det som precis passar dig. Vissa vill ha en kort kabel på endast 2m så att den inte blir smutsig genom att nudda marken. Själva har vi en kabel på 10-12m för att kunna nå över hela parkeringen/garageuppfarten, oavsett var vi parkerat de olika bilarna (inklusive vår elbil). Bra om man tex. får gäster med elbil som vill kunna ladda, eller om man flyttat om bilarna hemma pga. båt eller byggprojekt.
På den boxen jag har, Easee, så kan man dessutom ställa in att kabeln låses fast mekaniskt i boxen. Bra om man är rädd för stöld av den.
Finns ingen anledning att välja en box med fixerad kabel, men flera anledningar att undvika.
I korthet skulle jag säga; bygg en väggbox som Easee, men som inte är lika stor och klumpig. Får gärna vara en snyggare.
Denna Zaptec Go tycker jag är mycket snyggare:
En bra sak med Easee är dock att man kan byta och sätta på nya skal som man kan variera färgen med. Så det ser jag gärna att ni gör, men som sagt en snyggare formgivning än Easee.
Gärna en så kompakt och liten box som möjligt. Dagens boxar är alldeles för klumpiga och stora helt i onödan (öppnar man de så är det mest luft inne i de). Löjligt. De skall vara snygga, små och kompakta. Sedan skall de vara flexibla och kunna ändras efter behoven. Det skall gå att byta färger på skalen på de, och det skall gå att byta Typ2-kabeln (så man kan ha precis den man vill ha, i olika längd, färger, med/utan Tesla-knapp, rak/spiral, etc).
Se gärna till att den har bra lastbalansering som kan anslutas trådlöst. Den skall konstrueras så att lastbalanseringen går lokalt, och inte (som vissa av Easee/Tibbers lösningar) kräver Internet för att fungera.
En sak ni dock skall ha på feature-sidan och nyttja Internet för; koppla ihop boxen så att den kan prata direkt med en Tesla via WiFi eller via Internet för att få SoC. Laddaren skall helst kunna programmeras (utan att vara beroende av elnätsbolag som Tibber) att ladda när det är som billigast på Nordpool, och boxen skall veta SoC så att den vet när den behöver börja ladda för att vara klar till önskad SoC-nivå på morgonen.
Kan ni dessutom lösa så att lastbalanseringen kan dynamiskt växla mellan 1/2/3 ombordladdare för att anpassa efter obalans i lasterna i huset mellan olika faser (som ett bolag av laddboxar lyckats med) så är ni top notch!
Tack för feedbacken.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Till att börja med bör man lära sig att skilja på laddare och laddboxar. Det ökar trovärdigheten.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det var bara lite slang eller säger vi kabel härmikebike skrev:Till att börja med bör man lära sig att skilja på laddare och laddboxar. Det ökar trovärdigheten.

Men helt rätt att använda fel uttryck ger ingen trovärdighet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Öppet API
Så att man kan läsa av SOC i bilen och ställa in start stop och dynamiskt ändra laddeffekt i boxen.
Så att man kan läsa av SOC i bilen och ställa in start stop och dynamiskt ändra laddeffekt i boxen.
Tänkte på detta på vägen till jobbet och då dök frågan upp i huvudet, vad är då en destinationsladdare? Borde det heta destinationsladdbox?mikebike skrev:Till att börja med bör man lära sig att skilja på laddare och laddboxar. Det ökar trovärdigheten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, eller laddbox helt enkelt. Sedan kan man destinationsladda där. Jag destinationsladdar hos Mamma i ett trefasuttag med min portabla laddbox.Pontus skrev:Tänkte på detta på vägen till jobbet och då dök frågan upp i huvudet, vad är då en destinationsladdare? Borde det heta destinationsladdbox?mikebike skrev:Till att börja med bör man lära sig att skilja på laddare och laddboxar. Det ökar trovärdigheten.
Volvo PV 544 Special 1963
Lätt att säga fel på forumet (gör det själv ibland), men gällande er företagsmässiga kommunikation:Pontus skrev:Tänkte på detta på vägen till jobbet och då dök frågan upp i huvudet, vad är då en destinationsladdare? Borde det heta destinationsladdbox?mikebike skrev:Till att börja med bör man lära sig att skilja på laddare och laddboxar. Det ökar trovärdigheten.
Jag tror man kan kalla den (boxen) samma sak som när man hemmaladdar. Det är ju ofta exakt samma typ av box. Kalla det väggbox, Typ2-uttag, eller liknande. Oavsett vem ni säljer den till, eller var ni monterar upp den (om ni skall sälja hela tjänsten).
Verbet kan man nog dock skilja på när ni skall säja den (samma) fysiska produkten till olika grupper av era kunder; hemmaladdning vs destinationsladdning. Skillnaden är att de pekar ju på vad man gör var någonstans, och inte på själva produkten i sig.
Detta är dock endast ett förslag från min sida. Inte så mycket för språket (här på forumet), men mer hur ni eventuellt skulle kunna marknadsföra detta mot era kunder och framstå som professionella i er kommunikation.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
På mitt jobb är det nog inga problem det får säljarna fixa och har så gjort de senaste åren. Var mest intresserad av om man ska anse att ordet destinationsladdare är helt fel eller ok att använda.martinot skrev:Jag tror man kan kalla den (boxen) samma sak som när du hemmaladdar.Pontus skrev:Tänkte på detta på vägen till jobbet och då dök frågan upp i huvudet, vad är då en destinationsladdare? Borde det heta destinationsladdbox?mikebike skrev:Till att börja med bör man lära sig att skilja på laddare och laddboxar. Det ökar trovärdigheten.
Det är ju ofta exakt samma typ av box. Kalla det väggbox, Typ2-uttag, eller liknande. Oavsett vem ni säljer den till, eller var ni monterar upp den (om ni skall sälja hela tjänsten).
Verbet kan man nog dock skilja på när ni skall säja den (samma) fysiska produkten till olika grupper av era kunder; hemmaladdning vs destinationsladdning. Skillnadern är att de pekar ju på vad man gör var någonstans, och inte på själva produkten i sig.
Detta är dock endast ett förslag från min sida (vill inte vara språkpolis här på forumet) hur ni eventuellt skulle kunna marknadsföra/kommunicera mot kunder.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Har nog själv sagt fel i farten också (lätt hänt), men rent tekniskt så är det absolut fel. Inget snack om det.Pontus skrev:På mitt jobb är det nog inga problem det får säljarna fixa och har så gjort de senaste åren. Var mest intresserad av om man ska anse att ordet destinationsladdare är helt fel eller ok att använda.
Där har andra, som tex. mikebike här, som påpekat detta 100% helt rätt. Det är inga laddare/likriktare som sitter i boxen när man laddar på AC (laddarna/likriktarna sitter fysiskt i bilen).

Det håller jag med om men är destinationsladdare ett så välanvänt (om än tekniskt fel) ord att det blir ok?martinot skrev:Har nog själv sagt fel i farten också (lätt hänt), men rent tekniskt så är det absolut fel. Inget snack om det.Pontus skrev:På mitt jobb är det nog inga problem det får säljarna fixa och har så gjort de senaste åren. Var mest intresserad av om man ska anse att ordet destinationsladdare är helt fel eller ok att använda.
Där har andra, som tex. mikebike här, som påpekat detta 100% helt rätt. Det är inga laddare/likriktare som sitter i boxen när man laddar på AC (laddarna/likriktarna sitter fysiskt i bilen).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Du menar vad majoriteten av "allmänheten" skulle statistiskt acceptera om man gjorde en undersökning? Ingen aning. Vet inte.Pontus skrev:Det håller jag med om men är destinationsladdare ett så välanvänt (om än tekniskt fel) ord att det blir ok?
Om du snarare vill veta vad man man anser här på forumet så vet jag visserligen inte det heller, men här kan du ju alltid lägga en fråga/omröstning iaf.
Om du vill veta vad jag tycker personligen? Även om jag själv gör fel ibland, så tycker jag att det normalt nog ändå är en fördel om man kan försöka använda riktiga begrepp i så stor utsträckning som det är praktiskt möjligt. I förlängningen så skapar det nog mindre missförstånd (tex. att folk får höra att det är fel på likriktarna/laddarna, och då felaktigt tror att felet sitter i boxen istället för i bilen).