Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av thomas76 »

Har precis hämtat bilen från recond och innan vi lämnade in den så gav baklucken upp. Har köpt ny del av Tesla och tänkte byta den idag i garaget.

På hemvägen så piper ju så klart bilen om att bakluckan inte är stängd. vilket inte går nu tydligen trots att jag lyckats öppna den och försöker stänga den manuellt som innan.

Sen märker jag att luftfjädringen inte gör något liv ifrån sig, ingen varning om fel och jag märker det så sent som då jag ska in i garaget då jag inte kan höja bilen.

Har gjort "snurrhjul" reset och Power off flertal gånger utan framgång.

Tänkte ta och kolla säkringarna men hittar inte på dom. Har ni vetskap om detta dela gärna med er.

Det har inget med att om bakluckan inte är stängd så justerar den inte höjden ? Varit något sånt tidigare om en dörr varit öppen vet jag. Fick nog något meddelande då kanske.
Senast redigerad av thomas76, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Problem med luftfjäderingen. Behöver hjälp

Inlägg av thomas76 »

Har nu bytt delen i luckan och den funkar som den ska samt frunkfusebox hittad.
Problem med luftfjädringen kvarstår, inget säkringsproblem =/ några bra felsökartips?

Bild på motor till bakluckan som jag böt
Bild
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Problem med luftfjäderingen. Behöver hjälp

Inlägg av thomas76 »

Case closed! allt är som det skall!

Fråga mig inte vad det var men allt funkar bra nu igen :lol:
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Problem med luftfjäderingen. Behöver hjälp

Inlägg av e5m1r »

Dem bästa trådarna är dem man löser själv :)
Glad att det löste sig för dig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Problem med luftfjäderingen. Behöver hjälp

Inlägg av bonath »

Bra tips! Funkar inte luftfjädringen, byt lås i bakluckan...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem med luftfjäderingen. Behöver hjälp

Inlägg av Bjelke »

:lol: kanontips :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Problem med luftfjäderingen. Behöver hjälp

Inlägg av thomas76 »

bonath skrev:
Bra tips! Funkar inte luftfjädringen, byt lås i bakluckan... Bild
Bytte inte låset, utan motorn som drar igen bakluckan sista biten. Tror nämligen att luftfjädringen inte höjer o sänker om en dörr eller lucka är öppen. Så var min upplevelse varjefall. Annas var det rätt. Bild

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4359
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Problem med luftfjäderingen. Behöver hjälp

Inlägg av dstr »

thomas76 skrev:
Case closed! allt är som det skall!

Fråga mig inte vad det var men allt funkar bra nu igen :lol:
Använde rekondfirman en lyft utan att sätta bilen i jack mode?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 440
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av DanneB »

Samma fel på min S nu. Motorn som drar in sista biten på bakluckan har lagt av och luftfjädring som inte fungerar. :D

Vad kostade motorn och var det svårt att byta? Har inte tummen mitt i handen, så skulle/borde nog kunna klara av det.
Har tid hos SC, men det lär kosta en bra slant.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Cjfforsgren
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 jun 2021 20:41

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av Cjfforsgren »

DanneB skrev:
Samma fel på min S nu. Motorn som drar in sista biten på bakluckan har lagt av och luftfjädring som inte fungerar. :D

Vad kostade motorn och var det svårt att byta? Har inte tummen mitt i handen, så skulle/borde nog kunna klara av det.
Har tid hos SC, men det lär kosta en bra slant.
Tesla ville ha runt 900:- för motorn i höstas. Finns bra youtubefilmer som visar hur du gör.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 440
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av DanneB »

Cjfforsgren skrev:
DanneB skrev:
Samma fel på min S nu. Motorn som drar in sista biten på bakluckan har lagt av och luftfjädring som inte fungerar. :D

Vad kostade motorn och var det svårt att byta? Har inte tummen mitt i handen, så skulle/borde nog kunna klara av det.
Har tid hos SC, men det lär kosta en bra slant.
Tesla ville ha runt 900:- för motorn i höstas. Finns bra youtubefilmer som visar hur du gör.
Ok. Beställde tid hos SC, så de skulle fixa den. De ville ha drygt 3800kr.

Rullar in på parkeringen och går in med nyckeln. En trevlig ung tjej tar emot och när hon läst på vad jag kommit för, frågar hon om jag kalibrerat motorn i bakluckan.
Står som ett frågetecken och säger att nej det har jag inte. Vi gick ut och prövade. 2 minuter senare var jag på väg därifrån med en fungerande baklucka, luftfjädring och farthållare. :shock: :lol:
Det hon gjorde var att trycka snabbt fem gånger på handtaget utanpå luckan.

Skriver detta ifall det är fler som får samma problem. Kan vara värt att testa. ;)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av Bjelke »

DanneB skrev:
Cjfforsgren skrev:
DanneB skrev:
Samma fel på min S nu. Motorn som drar in sista biten på bakluckan har lagt av och luftfjädring som inte fungerar. :D

Vad kostade motorn och var det svårt att byta? Har inte tummen mitt i handen, så skulle/borde nog kunna klara av det.
Har tid hos SC, men det lär kosta en bra slant.
Tesla ville ha runt 900:- för motorn i höstas. Finns bra youtubefilmer som visar hur du gör.
Ok. Beställde tid hos SC, så de skulle fixa den. De ville ha drygt 3800kr.

Rullar in på parkeringen och går in med nyckeln. En trevlig ung tjej tar emot och när hon läst på vad jag kommit för, frågar hon om jag kalibrerat motorn i bakluckan.
Står som ett frågetecken och säger att nej det har jag inte. Vi gick ut och prövade. 2 minuter senare var jag på väg därifrån med en fungerande baklucka, luftfjädring och farthållare. :shock: :lol:
Det hon gjorde var att trycka snabbt fem gånger på handtaget utanpå luckan.

Skriver detta ifall det är fler som får samma problem. Kan vara värt att testa. ;)
Vad menas med ”handtaget”? Känns som något man behöver ha koll på utifall man drabbas iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 440
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av DanneB »

Bjelke skrev:
Vad menas med ”handtaget”? Känns som något man behöver ha koll på utifall man drabbas iaf :)
Det handtag som du öppnar bakluckan med utifrån, som sitter ovanför nummerplåten. Kan vara svårt att se det, då det sitter under en kant. :) ;)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av Bjelke »

DanneB skrev:
Bjelke skrev:
Vad menas med ”handtaget”? Känns som något man behöver ha koll på utifall man drabbas iaf :)
Det handtag som du öppnar bakluckan med utifrån, som sitter ovanför nummerplåten. Kan vara svårt att se det, då det sitter under en kant. :) ;)
Du menar alltså knappen man trycker på (som inte är ett handtag i min värld iaf) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 440
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av DanneB »

Bjelke skrev:
DanneB skrev:
Bjelke skrev:
Vad menas med ”handtaget”? Känns som något man behöver ha koll på utifall man drabbas iaf :)
Det handtag som du öppnar bakluckan med utifrån, som sitter ovanför nummerplåten. Kan vara svårt att se det, då det sitter under en kant. :) ;)
Du menar alltså knappen man trycker på (som inte är ett handtag i min värld iaf) :)
Borde inte vara så svårt att fatta vad jag menar, vad man än vill kalla det. Handtag, lucköppnare, knapp eller något annat. Finns inte så mycket annat man kan trycka på, på utsidan. ;)
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av Lessmog »

DanneB skrev:
Bjelke skrev:
DanneB skrev:
Bjelke skrev:
Vad menas med ”handtaget”? Känns som något man behöver ha koll på utifall man drabbas iaf :)
Det handtag som du öppnar bakluckan med utifrån, som sitter ovanför nummerplåten. Kan vara svårt att se det, då det sitter under en kant. :) ;)
Du menar alltså knappen man trycker på (som inte är ett handtag i min värld iaf) :)
Borde inte vara så svårt att fatta vad jag menar, vad man än vill kalla det. Handtag, lucköppnare, knapp eller något annat. Finns inte så mycket annat man kan trycka på, på utsidan. ;)
Handtag = knapp i app. Eller? :geek: Aktivator.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av Bjelke »

DanneB skrev:
Bjelke skrev:
DanneB skrev:
Bjelke skrev:
Vad menas med ”handtaget”? Känns som något man behöver ha koll på utifall man drabbas iaf :)
Det handtag som du öppnar bakluckan med utifrån, som sitter ovanför nummerplåten. Kan vara svårt att se det, då det sitter under en kant. :) ;)
Du menar alltså knappen man trycker på (som inte är ett handtag i min värld iaf) :)
Borde inte vara så svårt att fatta vad jag menar, vad man än vill kalla det. Handtag, lucköppnare, knapp eller något annat. Finns inte så mycket annat man kan trycka på, på utsidan. ;)
Ja egentligen men på en Tesla vet man aldrig, det finns så mycket finurliga detaljer att jag inte skulle
blivit förvånad om det faktiskt funnits något mekaniskt där också utan att jag vetat om det :lol:
Nåja då har man lärt sig något idag också iaf, tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Greenspam
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 jun 2021 22:57

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av Greenspam »

Fantastiskt bra grundtips, att så enkelt kalibrera och därmed lösa problemet !
Tack :)
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 440
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Problem med luftfjäderingen. [Löst]

Inlägg av DanneB »

Greenspam skrev:
Fantastiskt bra grundtips, att så enkelt kalibrera och därmed lösa problemet !
Tack :)
Ja, det önskar jag att jag fått veta innan också.

Jag åkte runt med dyr utrustning i bilen i två veckor, utan att kunna låsa den. I och med att bakluckan inte låses, går inte heller dörrarna låsa. Inte normalt i alla fall.
Hittade ett tips om att man kan använda låsfunktionen på mittskärmen i kupén. Man öppnar dörren och trycker på lås. Då låses dörrarna, när man stänger om sig.
Men den låser inte bagageluckan, så den spände jag ner med ett spännband inifrån i bagaget. Gjorde dock att jag fick problem med att få tag på och plats med mina grejer.

Hade jag fått ett telefonsamtal eller mail med detta tipset från Tesla direkt, så hade jag sluppit mycket krångel.
Nu fick jag vänta 2 veckor, ta en dag ledig från jobbet och åka 16 mil enkel väg för att fixa det.
Därav att jag gärna tipsar, så andra kanske slipper krångel. ;)
Tesla Model S 90D
Skriv svar