Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Moderator: Redaktion
Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Det är ett fartyg med ca 4000 både elbilar och fossilbilar från VAG påväg från Europa till USA som tagit eld. Det är bekräftat att elden antänt batteripacken i elbilarna, och även att elden startat i ett av lastutrymmena med bilar. Dock än så länge okänt vad som startat branden.
Läst på amerikanska forum att många som köpt ID4 och Taycan som är bestörta att fartyget med deras bilar driver runt brinnandes på Atlanten utan kontroll (besättningen har övergett fartyget).
Kommer nog tyvärr att kanske förvärra lite gällande leveranstider av bilar från VAG, och speciellt elbilar med den begränsade mängd batterier som finns. Så skall ni beställa en elbil från VAG så skynda er är ett tips.
https://gcaptain.com/felicity-ace-car-c ... -atlantic/
Läst på amerikanska forum att många som köpt ID4 och Taycan som är bestörta att fartyget med deras bilar driver runt brinnandes på Atlanten utan kontroll (besättningen har övergett fartyget).
Kommer nog tyvärr att kanske förvärra lite gällande leveranstider av bilar från VAG, och speciellt elbilar med den begränsade mängd batterier som finns. Så skall ni beställa en elbil från VAG så skynda er är ett tips.
https://gcaptain.com/felicity-ace-car-c ... -atlantic/

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Jag läste ett uttalande från Porsche imorse att det inte är klarlagt att det är en elbil som börjat brinna( https://www.caranddriver.com/news/a3914 ... -fire/%20).martinot skrev:Det är ett fartyg med ca 4000 både elbilar och fossilbilar från VAG påväg från Europa till USA som tagit eld. Det är bekräftat att elden antänt batteripacken i elbilarna, och även att elden startat i ett av lastutrymmena med bilar. Dock än så länge okänt vad som startat branden.
Det är såklart fullt möjligt, kanske inte ens osannolikt. Det verkar brinna cirka 10 RORO per år, lithiumbatterier eller ej.
Flera media påstår att det är 4000 elbilar ombord, vilket inte är sant. Dels är drt inte riktigt 4000, dels verkar i vart fall en del vara fossilbilar.
Hade vart intressant att veta fördelningen av ICE vs EV ombord.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Har inte läst att media påstått att det bara var elbilar ombord, men det är fel. Fick snarare uppfattningen att det var en mindre andel som var elbilar, och att den största andelen var fossilbilar.AAKEE skrev:Jag läste ett uttalande från Porsche imorse att det inte är klarlagt att det är en elbil som börjat brinna( https://www.caranddriver.com/news/a3914 ... -fire/%20).martinot skrev:Det är ett fartyg med ca 4000 både elbilar och fossilbilar från VAG påväg från Europa till USA som tagit eld. Det är bekräftat att elden antänt batteripacken i elbilarna, och även att elden startat i ett av lastutrymmena med bilar. Dock än så länge okänt vad som startat branden.
Det är såklart fullt möjligt, kanske inte ens osannolikt. Det verkar brinna cirka 10 RORO per år, lithiumbatterier eller ej.
Flera media påstår att det är 4000 elbilar ombord, vilket inte är sant. Dels är drt inte riktigt 4000, dels verkar i vart fall en del vara fossilbilar.
Hade vart intressant att veta fördelningen av ICE vs EV ombord.
Har bara läst att det börjat brinna i frakturymmena där det fraktats bilar. Kan lika gärna vara i utrymmen med fossilbilar. Är inte ens säkert att någon bil är orsak till starten av branden. Det kan lika gärna vara något annat som börjat brinna, innan bilarna har fattat eld.
Det mest tråkiga i historien är ju alla personer som väntar på sina bilar, och speciellt i dessa tider med komponentbrister och långa leveranstider.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Fy fan vad trist, känns lite dåligt som när en massa Volvos hamnade på botten i kanalen 
Som sagt, det bättrar ju inte på leverans-tiderna direkt heller…

Som sagt, det bättrar ju inte på leverans-tiderna direkt heller…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Jag har fattat att man inte vet hur branden startade. Det är väl ganska osannolikt att det var en oinkopplad elbil som plötsligt börjar brinna. Lika lite som en kall ICE-bil. Troligast är väl att det är själva fartyget som börjat brinna.martinot skrev:Har inte läst att media påstått att det bara var elbilar ombord, men det är fel. Fick snarare uppfattningen att det var en mindre andel som var elbilar, och att den största andelen var fossilbilar.AAKEE skrev:Jag läste ett uttalande från Porsche imorse att det inte är klarlagt att det är en elbil som börjat brinna( https://www.caranddriver.com/news/a3914 ... -fire/%20).martinot skrev:Det är ett fartyg med ca 4000 både elbilar och fossilbilar från VAG påväg från Europa till USA som tagit eld. Det är bekräftat att elden antänt batteripacken i elbilarna, och även att elden startat i ett av lastutrymmena med bilar. Dock än så länge okänt vad som startat branden.
Det är såklart fullt möjligt, kanske inte ens osannolikt. Det verkar brinna cirka 10 RORO per år, lithiumbatterier eller ej.
Flera media påstår att det är 4000 elbilar ombord, vilket inte är sant. Dels är drt inte riktigt 4000, dels verkar i vart fall en del vara fossilbilar.
Hade vart intressant att veta fördelningen av ICE vs EV ombord.
Har bara läst att det börjat brinna i frakturymmena där det fraktats bilar. Kan lika gärna vara i utrymmen med fossilbilar. Är inte ens säkert att någon bil är orsak till starten av branden. Det kan lika gärna vara något annat som börjat brinna, innan bilarna har fattat eld.
Det mest tråkiga i historien är ju alla personer som väntar på sina bilar, och speciellt i dessa tider med komponentbrister och långa leveranstider.
Men när det nu brinner kan det ju ta sig rejält med alla batterier så tätt packade.
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Exakt. Det kan nog bli en hel del rök som uppstår som gör det lite svårbekämpat på ett trångt fartyg. Det var nog därför de fick ge upp med brandbekämpningen och lämna det brinnande fartyget vind för våg.Fredrik j skrev:Jag har fattat att man inte vet hur branden startade. Det är väl ganska osannolikt att det var en oinkopplad elbil som plötsligt börjar brinna. Lika lite som en kall ICE-bil. Troligast är väl att det är själva fartyget som börjat brinna.martinot skrev:Har inte läst att media påstått att det bara var elbilar ombord, men det är fel. Fick snarare uppfattningen att det var en mindre andel som var elbilar, och att den största andelen var fossilbilar.AAKEE skrev:Jag läste ett uttalande från Porsche imorse att det inte är klarlagt att det är en elbil som börjat brinna( https://www.caranddriver.com/news/a3914 ... -fire/%20).martinot skrev:Det är ett fartyg med ca 4000 både elbilar och fossilbilar från VAG påväg från Europa till USA som tagit eld. Det är bekräftat att elden antänt batteripacken i elbilarna, och även att elden startat i ett av lastutrymmena med bilar. Dock än så länge okänt vad som startat branden.
Det är såklart fullt möjligt, kanske inte ens osannolikt. Det verkar brinna cirka 10 RORO per år, lithiumbatterier eller ej.
Flera media påstår att det är 4000 elbilar ombord, vilket inte är sant. Dels är drt inte riktigt 4000, dels verkar i vart fall en del vara fossilbilar.
Hade vart intressant att veta fördelningen av ICE vs EV ombord.
Har bara läst att det börjat brinna i frakturymmena där det fraktats bilar. Kan lika gärna vara i utrymmen med fossilbilar. Är inte ens säkert att någon bil är orsak till starten av branden. Det kan lika gärna vara något annat som börjat brinna, innan bilarna har fattat eld.
Det mest tråkiga i historien är ju alla personer som väntar på sina bilar, och speciellt i dessa tider med komponentbrister och långa leveranstider.
Men när det nu brinner kan det ju ta sig rejält med alla batterier så tätt packade.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Var läser folk nyheter, är väl ganska tydligt att det är Porsche, bentleys och VWs på fartyget bla...
Bentley har inga elbilar mig veterligen för o dra en slutsats
Bentley har inga elbilar mig veterligen för o dra en slutsats
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Hänger inte med här, ni som gärna skulle vilja veta andelen batteribilar ombord, vad är det ni vill höra? Större andel eller mindre andel och varför är det viktigt?
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Inte viktigt.Fredrik j skrev:Hänger inte med här, ni som gärna skulle vilja veta andelen batteribilar ombord, vad är det ni vill höra? Större andel eller mindre andel och varför är det viktigt?
Däremot sa den första artikeln jag såg att det var 4000 elbilar och att det var en elbil som hade startat branden. Inte korrekt med andra ord.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Nej, dom kan ju omöjligt vet exakt var branden började men nu har det ju tydligen spridit sig till batterier. För att inte transport av elbilar (och batterier) ska bli krångligare i framtiden vore det ju bättre om det är en stor andel bev som brinner. Om det bara är ett fåtal bilar som skapat det här krångliga läget är det ju bekymrande.AAKEE skrev:Inte viktigt.Fredrik j skrev:Hänger inte med här, ni som gärna skulle vilja veta andelen batteribilar ombord, vad är det ni vill höra? Större andel eller mindre andel och varför är det viktigt?
Däremot sa den första artikeln jag såg att det var 4000 elbilar och att det var en elbil som hade startat branden. Inte korrekt med andra ord.
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Det var ju ett annat fartyg som började brinna för några månader sig. Då var man misstänksam om det kunde vara bilar inblandade (nu var det pellets tror jag). Men de är oerhört svårsläckt trots att det är omgivet av vatten.
Om en bil fattar eld kan nästa och nästa osv. Tråkigt givetvis.(oavsett märke)
Om en bil fattar eld kan nästa och nästa osv. Tråkigt givetvis.(oavsett märke)
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Det är fel.AAKEE skrev:Inte viktigt.Fredrik j skrev:Hänger inte med här, ni som gärna skulle vilja veta andelen batteribilar ombord, vad är det ni vill höra? Större andel eller mindre andel och varför är det viktigt?
Däremot sa den första artikeln jag såg att det var 4000 elbilar och att det var en elbil som hade startat branden. Inte korrekt med andra ord.
Den artikeln som jag länkade till (se första inlägget/trådstarten) är dock helt korrekt. Det är ca 3900-4000 bilar totalt (oavsett drivlina).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Jag tror det här med brandrisk och elbilar drabbats av nån låsning. Elbilsmotståndare vill ju få det till att elbilar brinner oftare. Så är det ju inte enligt tydlig statistik. Däremot, om ett batteri av någon anledning fattar eld (kanske sprider det sig från ICE-bilen intill) så blir eldsvådan svårare att släcka när batteriet väl brinner. Man får ju hålla isär dessa. Om det är en liten andel batteribilar som gör den här branden svårare att släcka än andra vore det ju inte bra. Eller du menar att brandförloppet ombord och släckningsarbetet varit detsamma om det bara varit bensinbilar ombord? En bensinbil under transport innehåller ju väldigt liten mängd brännbara vätskor.
Ett par liter bensin + motorolja kanske.
Eller förnekar vi att ett elbilsbatteri brinner på ett annorlunda sätt än en bränsletank?
Ett par liter bensin + motorolja kanske.
Eller förnekar vi att ett elbilsbatteri brinner på ett annorlunda sätt än en bränsletank?
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Det är fel att de bara skulle vara elbilar på fartyget, men det är lika fel att det bara skulle vara fossilbilar. Det är av bägge sorter på fartyget.tslaqqq skrev:Var läser folk nyheter, är väl ganska tydligt att det är Porsche, bentleys och VWs på fartyget bla...
Bentley har inga elbilar mig veterligen för o dra en slutsats

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Vad jag förstår i nyheterna så hade de rökdykare på fartyget som försökte få elden under kontroll, men att elden i elbilarnas litiumjonbatterierna troligen försvårat brandbekämpningsförsöket (sedan är det inte säkert att de lyckats ändå, då det är svårt att bekämpa en så stor brand som spridit sig till så många bilar).Fredrik j skrev:Jag tror det här med brandrisk och elbilar drabbats av nån låsning. Elbilsmotståndare vill ju få det till att elbilar brinner oftare. Så är det ju inte enligt tydlig statistik. Däremot, om ett batteri av någon anledning fattar eld (kanske sprider det sig från ICE-bilen intill) så blir eldsvådan svårare att släcka när batteriet väl brinner. Man får ju hålla isär dessa. Om det är en liten andel batteribilar som gör den här branden svårare att släcka än andra vore det ju inte bra. Eller du menar att brandförloppet ombord och släckningsarbetet varit detsamma om det bara varit bensinbilar ombord? En bensinbil under transport innehåller ju väldigt liten mängd brännbara vätskor.
Ett par liter bensin + motorolja kanske.
Eller förnekar vi att ett elbilsbatteri brinner på ett annorlunda sätt än en bränsletank?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Ja, så har jag också uppfattat det. Om det i så fall är en förhållandevis lite mängd elbilar som brinner kan det ju få konsekvenser hur många batteribilar som får fraktas tillsammans. Om det är en stor andel elbilar är ju det förmildrande ur den aspekten.martinot skrev:Vad jag förstår i nyheterna så hade de rökdykare på fartyget som försökte få elden under kontroll, men att elden i elbilarnas litiumjonbatterierna troligen försvårat brandbekämpningsförsöket (sedan är det inte säkert att de lyckats ändå, då det är svårt att bekämpa en så stor brand som spridit sig till så många bilar).Fredrik j skrev:Jag tror det här med brandrisk och elbilar drabbats av nån låsning. Elbilsmotståndare vill ju få det till att elbilar brinner oftare. Så är det ju inte enligt tydlig statistik. Däremot, om ett batteri av någon anledning fattar eld (kanske sprider det sig från ICE-bilen intill) så blir eldsvådan svårare att släcka när batteriet väl brinner. Man får ju hålla isär dessa. Om det är en liten andel batteribilar som gör den här branden svårare att släcka än andra vore det ju inte bra. Eller du menar att brandförloppet ombord och släckningsarbetet varit detsamma om det bara varit bensinbilar ombord? En bensinbil under transport innehåller ju väldigt liten mängd brännbara vätskor.
Ett par liter bensin + motorolja kanske.
Eller förnekar vi att ett elbilsbatteri brinner på ett annorlunda sätt än en bränsletank?
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Har inte läst om några uttalanden med exakta siffror från VAG, men vad jag läst på andra ställen så skall det troligen röra sig om ett antal hundratals elbilar. Bla. ca 300-400 ID4 (uppskattning enligt amerikanskt ID4-forum). Okänt hur många Audi e-tron och Taycan (har inte läst några siffror, men gissar personligen på färre till antalet än volymbilen ID4).Fredrik j skrev:Ja, så har jag också uppfattat det. Om det i så fall är en förhållandevis lite mängd elbilar som brinner kan det ju få konsekvenser hur många batteribilar som får fraktas tillsammans. Om det är en stor andel elbilar är ju det förmildrande ur den aspekten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Så av 4000 bilar är det bara 10-15% elbilar då? Det var ju inte bra. Tänk när det är 100% batteribilar ombord…martinot skrev:Har inte läst om några uttalanden med exakta siffror från VAG, men vad jag läst på andra ställen så skall det troligen röra sig om ett antal hundratals elbilar. Bla. ca 300-400 ID4 (uppskattning enligt amerikanskt ID4-forum). Okänt hur många Audi e-tron och Taycan (har inte läst några siffror, men gissar personligen på färre till antalet än volymbilen ID4).Fredrik j skrev:Ja, så har jag också uppfattat det. Om det i så fall är en förhållandevis lite mängd elbilar som brinner kan det ju få konsekvenser hur många batteribilar som får fraktas tillsammans. Om det är en stor andel elbilar är ju det förmildrande ur den aspekten.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9391
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Hur menar du nu?Fredrik j skrev:Så av 4000 bilar är det bara 10-15% elbilar då? Det var ju inte bra. Tänk när det är 100% batteribilar ombord…martinot skrev:Har inte läst om några uttalanden med exakta siffror från VAG, men vad jag läst på andra ställen så skall det troligen röra sig om ett antal hundratals elbilar. Bla. ca 300-400 ID4 (uppskattning enligt amerikanskt ID4-forum). Okänt hur många Audi e-tron och Taycan (har inte läst några siffror, men gissar personligen på färre till antalet än volymbilen ID4).Fredrik j skrev:Ja, så har jag också uppfattat det. Om det i så fall är en förhållandevis lite mängd elbilar som brinner kan det ju få konsekvenser hur många batteribilar som får fraktas tillsammans. Om det är en stor andel elbilar är ju det förmildrande ur den aspekten.
Båtarna från Shanghai med Teslor har väl alltid haft 100% elbilar ombord?
Troligen även transporterna från USA.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Men där har det väl inte brunnit? Vad jag menar är att såna här olyckor och fokus på släckproblematiken kan försvåra transport av elfordon på båt.mikebike skrev:Hur menar du nu?Fredrik j skrev:Så av 4000 bilar är det bara 10-15% elbilar då? Det var ju inte bra. Tänk när det är 100% batteribilar ombord…martinot skrev:Har inte läst om några uttalanden med exakta siffror från VAG, men vad jag läst på andra ställen så skall det troligen röra sig om ett antal hundratals elbilar. Bla. ca 300-400 ID4 (uppskattning enligt amerikanskt ID4-forum). Okänt hur många Audi e-tron och Taycan (har inte läst några siffror, men gissar personligen på färre till antalet än volymbilen ID4).Fredrik j skrev:Ja, så har jag också uppfattat det. Om det i så fall är en förhållandevis lite mängd elbilar som brinner kan det ju få konsekvenser hur många batteribilar som får fraktas tillsammans. Om det är en stor andel elbilar är ju det förmildrande ur den aspekten.
Båtarna från Shanghai med Teslor har väl alltid haft 100% elbilar ombord?
Troligen även transporterna från USA.
Man kan ju tänka sig att det skulle behövas annan typ av släcksystem än på äldre båtar.
Man kan ju tänka sig avdelade sektioner som går att vattenfylla.
Re: Hundratals elbilar brinner mitt i Atlanten
Uppdatering; fartyget har sjunkit på 3000 meters djup utanför Portugals kust.
Kommer därmed tyvärr bli omöjligt att undersöka orsak till start av branden och förloppet i detalj.
https://electrek.co/2022/02/28/vw-confi ... ship-fire/
https://gcaptain.com/felicity-ace-sinks ... tic-ocean/
https://www.autoblog.com/2022/03/01/fel ... rghini-vw/

Kommer därmed tyvärr bli omöjligt att undersöka orsak till start av branden och förloppet i detalj.
https://electrek.co/2022/02/28/vw-confi ... ship-fire/
https://gcaptain.com/felicity-ace-sinks ... tic-ocean/
https://www.autoblog.com/2022/03/01/fel ... rghini-vw/


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/