Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Varför ska typ hela mänskligheten behöva flytta till mars när det räcker att skicka en enda snubbe dit? Behövs inget spaceship ens. Starman kom ju också iväg utan större problem. Jag tänker inte lämna min plätt på jorden.
Inte hela mänskligheten. Bara så många så vi har en backup om någon makthavare råkar trycka på nukleära delete-knappen här på jorden.
Hur många är det? Och har vår civilisation ett så stort egenvärde verkligen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Varför ska typ hela mänskligheten behöva flytta till mars när det räcker att skicka en enda snubbe dit? Behövs inget spaceship ens. Starman kom ju också iväg utan större problem. Jag tänker inte lämna min plätt på jorden.
Inte hela mänskligheten. Bara så många så vi har en backup om någon makthavare råkar trycka på nukleära delete-knappen här på jorden.
Hur många är det? Och har vår civilisation ett så stort egenvärde verkligen?
Det undrar jag med. Och vem garanterar att en sådan galen makthavare inte sitter på ett shuttleflyg till mars också? Det lär vara vissa typer av människor som ger sig på en sådan resa. Och det ter sig ganska sannolikt för mig att några av dem har andra planer än att bara bo där uppe och odla tomater. Många människor är ju tyvärr så. Det går inte att bara evakuera de "goda".
Att utrota en marskoloni är troligen dessutom vansinnigt mycket enklare än att förstöra mänskligheten på jorden. Till och med efter en nukleär konflikt är det nog fortfarande betydligt lättare att överleva här nere.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ett liv på mars som någon slags evighetsatronaut låter inget vidare tycker jag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det är förhoppningsvis enbart första babysteget mot att ha potential att lyckas bli en äkta interplanetär ras, som så småningom lär sig att expandera och terraformera olika planeter att passa bättre.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Det finns tillräckligt många som vill åka så det behöver varken jag eller du oroats för.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns tillräckligt många som vill åka så det behöver varken jag eller du oroats för.
Förmodligen. Helt obegripligt.
Men jag tillönskar dom naturligtvis trevlig resa.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
De flesta är mer eller mindre suicidala. Tror inte det blir en livskraftig koloni.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det är exakt det jag menar. Vad är det för människor egentligen? De måste ju vara ganska speciella. En massa ensamma män eller nåt? Kan eller ska de verkligen bygga en ny civilisation? Och även om de skulle lyckas så kommer den nog inte ha så många likheter med det vi kallar för civilisation här på jorden. Det är människor, visst. Och de lever på en annan planet, visst. Men vad är det man vill "rädda" egentligen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det är exakt det jag menar. Vad är det för människor egentligen? De måste ju vara ganska speciella. En massa ensamma män eller nåt? Kan eller ska de verkligen bygga en ny civilisation? Och även om de skulle lyckas så kommer den nog inte ha så många likheter med det vi kallar för civilisation här på jorden. Det är människor, visst. Och de lever på en annan planet, visst. Men vad är det man vill "rädda" egentligen?
När utrustning och material som de har med sig från jorden är utslitet eller slut så är det ju ändå färdigt. Har svårt att tänka mig att de ska kunna etablera gruvor, fabriker... Och kunna tillverka microchip, datorer, rymddräkter...
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ det är en illusion att vi i väst tror att det blir någon form av folkligt uppror. /...
Det förekommer protester...

https://edition.cnn.com/2022/03/01/euro ... index.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
.../ det är en illusion att vi i väst tror att det blir någon form av folkligt uppror. /...

Uppror eller störning av Putin är det som jag ser som den enklaste och minst blodiga utvägen även om det tyvärr också kommer leda till många, många dödade.
SwedishAdvocate

LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:

Uppror eller störning av Putin är det som jag ser som den enklaste och minst blodiga utvägen även om det tyvärr också kommer leda till många, många dödade. [Min understrykning].
Varför då? Det var väl nästan inga dödsfall alls när Sovjetunionen föll samman. Allt som krävs är en kritisk massa med människor på ett tillräckligt bra ställe i Moskva. Och att de sedan håller den platsen tills det är över.

När regimen sen går med på att göra sig av med Putin så är det naturligtvis viktigt att folk inte slutar för det. De måste se till att man sen städar ut ordentligt! Alla som har någon som helst anknytning till FSB måste t.ex. sättas i fängelse länge – eller för alltid. Ser man inte till att alla som ska sitta i fängelse också hamnar i fängelse så finns det så klart en risk att de kommer försöka ta sig tillbaka till makten igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:

Uppror eller störning av Putin är det som jag ser som den enklaste och minst blodiga utvägen även om det tyvärr också kommer leda till många, många dödade. [Min understrykning].
Varför då? Det var väl nästan inga dödsfall alls när Sovjetunionen föll samman. Allt som krävs är en kritisk massa med människor på ett tillräckligt bra ställe i Moskva. Och att de sedan håller den platsen tills det är över.

När regimen sen går med på att göra sig av med Putin så är det naturligtvis viktigt att folk inte slutar för det. De måste se till att man sen städar ut ordentligt! Alla som har någon som helst anknytning till FSB måste t.ex. sättas i fängelse länge – eller för alltid. Ser man inte till att alla som ska sitta i fängelse också hamnar i fängelse så finns det så klart en risk att de kommer försöka ta sig tillbaka till makten igen.
Den stora skillnaden mot då är väl att dagens regim och kretsen kring dem fortfarande är väldigt motiverade att behålla status quo. Så även om man gör en palatskupp så är risken stor att det bara sätts dit en annan diktator som vill fortsätta möjliggöra korruption etc. 1989 var ju de facto hela Sovjet på randen till en ekonomisk kollaps, vilket inte riktigt är fallet nu. Det kan bli det på lång sikt, men man vill ju helst se ett snabbt slut på de ryska aggressionerna i Ukraina.
SwedishAdvocate

Jerker skrev:
Den stora skillnaden mot då är väl att dagens regim och kretsen kring dem fortfarande är väldigt motiverade att behålla status quo. Så även om man gör en palatskupp så är risken stor att det bara sätts dit en annan diktator som vill fortsätta möjliggöra korruption etc. 1989 var ju de facto hela Sovjet på randen till en ekonomisk kollaps, vilket inte riktigt är fallet nu. Det kan bli det på lång sikt, men man vill ju helst se ett snabbt slut på de ryska aggressionerna i Ukraina. [Min understrykning.]
Skulle faktiskt vilja påstå att jag tog upp den problematiken i mitt inlägg.

Oavsett. Faller Putin så kan Ryssland dra sig ur Ukraina. Och Ukraina kan få några år att bygga upp ett betydligt större försvar än de hade när Ryssland invaderade. Då kommer Ukraina sannolikt att vara kvarräddat av det ukrainska folket som en demokrati för framtiden.
SwedishAdvocate

Russian mothers 'receive official letters' telling them their sons have died in Ukraine

https://www.itv.com/news/2022-03-01/rus ... in-ukraine
Ansvarig är Putin.

Nu börjar det förhoppningsvis röra på sig.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

mati skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det tycker jag är ett klart sexistiskt uttalande! När jag var i tonåren var min dröm att få vara med på generationsskepp. Jag var absolut inte självmordsbenägen. Såg det som ett sätt att rädda mänskligheten och upptäcka ny världar. Och ja det fanns tjejer som tyckte det verkade spännande och de var inte heller självmordsbenägna. Nu är ja 64 och tycker tyvärr att jag blivit för gammal att hänga med. Men jag har inga planer på begå självmord!
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bod skrev:
Det tycker jag är ett klart sexistiskt uttalande!
Sexistiskt? Okej. Det får du väl tycka då. Jag anser inte att det är sexistiskt när man som jag tror att tjejer generellt har lite mer verklighetsförankring och vett i huvudet än killar. Men det kanske är sexistiskt det också. Det vet jag iofs inte. Vi släpper det nu.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Sexistiskt? Okej. Det får du väl tycka då. Jag anser inte att det är sexistiskt när man som jag tror att tjejer generellt har lite mer verklighetsförankring och vett i huvudet än killar. Men det kanske är sexistiskt det också. Det vet jag iofs inte. Vi släpper det nu.
Vad är det för ovettigt med att vilja uppleva en annan planet och vara med och starta upp en civilisation på den? Att leva på Mars vore lika verkligt som att leva här på Jorden, det hade varit annorlunda men det är en lika verklig plats som någon annan i universum.
SwedishAdvocate

OfarligTesla skrev:
Vad är det för ovettigt med att vilja uppleva en annan planet och vara med och starta upp en civilisation på den? Att leva på Mars vore lika verkligt som att leva här på Jorden, det hade varit annorlunda men det är en lika verklig plats som någon annan i universum.
Gravitationen då?

Hur kommer människor se ut på Mars? Planetens gravitation är 37,5% av den på Jorden. Som jag förstått det så kommer en betydande del av muskelmassan hos de som då (eventuellt) bor på Mars att förtvina/försvinna...

Hur SEXY blir det?

Kommer det bli några barn gjorda?

Och det är ju ytterligare en grej... Ingen vet hur mänsklig fortplantning kommer funka i 0% eller 37,5% gravitation...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Gravitationen då?

Hur kommer människor se ut på Mars? Planetens gravitation är 37,5% av den på Jorden. Som jag förstått det så kommer en betydande del av muskelmassan hos de som då (eventuellt) bor på Mars att förtvina/försvinna...

Hur SEXY blir det?

Kommer det bli några barn gjorda?

Och det är ju ytterligare en grej... Ingen vet hur mänsklig fortplantning kommer funka i 0% eller 37,5% gravitation...
Vad har något av det med vad jag skrev att göra? Klart saker med människorna kommer ändras med tiden, detsamma gäller människorna som bor på Jorden också, på samma sätt som vi ändrats sedan vi var apor.
SwedishAdvocate

Det var 'bara' en gammal hederlig så kallad what-about-ism... ;)
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Nog för att jag visste att han var en hyvvens kille. Men att veta om det han gjorde för Ukraina på rekordtid dessutom. Gör att jag tittar på mina bilar med extra stolthet. Elon 07
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Jerker skrev:
SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:

Den stora skillnaden mot då är väl att dagens regim och kretsen kring dem fortfarande är väldigt motiverade att behålla status quo. Så även om man gör en palatskupp så är risken stor att det bara sätts dit en annan diktator som vill fortsätta möjliggöra korruption etc. 1989 var ju de facto hela Sovjet på randen till en ekonomisk kollaps, vilket inte riktigt är fallet nu. Det kan bli det på lång sikt, men man vill ju helst se ett snabbt slut på de ryska aggressionerna i Ukraina.
Med tanke på inflationen i Ryssland just nu samt att många Ryska bolag tappat ca 90% i värde på Moskvabörsen så är vi som jag ser definitivt i inledningsfasen till Hyperinflation/ekonomisk kollaps för Rubeln/Ryssland igen. Om några veckor kan vi vara där igen att hela systemet klappat ihop.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Mycket Aktuell igen:

MVH
SwedishAdvocate

Protester i St Petersburg and Novosibirsk:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/6485675/
Skriv svar