Att tänka på vid beställning av Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nimnaros
Teslaägare

Att tänka på vid beställning av Model Y

Inlägg av Nimnaros »

Hej Tesla Club Sweden!

Jag ska beställa en model Y till hela familjen 2 vuxna och 2 tonåriga barn. Är det något jag ska tänka på vid beställningen? Färg, fälgar, interiör och autopilot. Jag har redan bestämt mig för Long range.
tar gärna emot tips och synpunkter. Är sugen på röd färg men vet inte om det är värt pengarna och extra väntan. Ska jag välja 19" eller 20"? Ska jag lägga till vinterdäck direkt? Hur tänker ni kring autopilot och total självkörning!
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Att tänka på vid beställning av Model Y

Inlägg av Maw »

Nimnaros skrev:
Hej Tesla Club Sweden!

Jag ska beställa en model Y till hela familjen 2 vuxna och 2 tonåriga barn. Är det något jag ska tänka på vid beställningen? Färg, fälgar, interiör och autopilot. Jag har redan bestämt mig för Long range.
tar gärna emot tips och synpunkter. Är sugen på röd färg men vet inte om det är värt pengarna och extra väntan. Ska jag välja 19" eller 20"? Ska jag lägga till vinterdäck direkt? Hur tänker ni kring autopilot och total självkörning!
Tack på förhand!
Jag har valt pärlvit eftersom jag tycker den är snyggast, den är också multicoat och kostade tidigare lika mycket som den röda.
Har valt 19" eftersom jag upplevde bilen som stötig med 20", stötigare än Model 3 performance som jag provkörde samma dag.
Standard AP eftersom tillvalen ger väldigt lite och är dyra
Svart inredning eftersom jag inte tror att vi klarar att hålla den vita fin. :)
Inga vintedäck nu, känns onödigt att förvara dem hela sommaren.

Lycka till med valen! :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ang. färg:

Röd - Signalfärg. Kanske bäst synlighet förutom när det är mörkt utan snö. Då syns väl kanske vit bäst. Men å andra sidan syns vitt inte så bra när det är snö och kanske även halt – oavsett ifall det är mörkt eller inte...

Mörkgrå - Antagligen det mest praktiska färgvalet. Döljer enligt uppgift vägdamm väldigt bra när bilen är blöt. När den sen torkat är vägdammet ljusare än Teslas mörkgråa så då syns det. Men ser antagligen renast ut längst av de fem färgerna. Döljer t.ex. antagligen tjär- och asfaltsfläckar skapligt bra i dörrtrösklarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Ang. färg:

Röd - Signalfärg. Kanske bäst synlighet förutom när det är mörkt utan snö. Då syns väl kanske vit bäst. Men å andra sidan syns vitt inte så bra när det är snö och kanske även halt – oavsett ifall det är mörkt eller inte...

Mörkgrå - Antagligen det mest praktiska färgvalet. Döljer enligt uppgift vägdamm väldigt bra när bilen är blöt. När den sen torkat är vägdammet ljusare än Teslas mörkgråa så då syns det. Men ser antagligen renast ut längst av de fem färgerna. Döljer t.ex. antagligen tjär- och asfaltsfläckar skapligt bra i dörrtrösklarna...
Så länge lysena är tända så spelar nog färgen inte så stor roll för synligheten, skulle vara när bilen är parkerad i snö då :)

Här i Småland är det så lite snö så problemet är närmast obefintligt :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Efter 10.000 mil med AP så köper jag till EAP nu. Ökad komfort och märks inte mycket på månadskostnaden samtidigt som man faktiskt får mer för bilen begagnad också.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

Angående färgval.

Merkostnaden för färg annan än vit är ungefär vad det kostar att foliera den.
Många företag som folierar har flera års garanti på folien.

dvs. Ett alternativ är att om du tänkt välja annan färg än vit är att iallafall välja vit. Köra den direkt från leverans till verkstad som folierar den.
Då har du en bil med intakt lack om några år. Antingen kan du då ta bort folien och köra på en sprillans vit färg, sälja den med lack som ser ut som ny, eller foliera om den
MYP
X90d
il_concorde

Inlägg av il_concorde »

macksie skrev:
Angående färgval.

Merkostnaden för färg annan än vit är ungefär vad det kostar att foliera den.
Många företag som folierar har flera års garanti på folien.

dvs. Ett alternativ är att om du tänkt välja annan färg än vit är att iallafall välja vit. Köra den direkt från leverans till verkstad som folierar den.
Då har du en bil med intakt lack om några år. Antingen kan du då ta bort folien och köra på en sprillans vit färg, sälja den med lack som ser ut som ny, eller foliera om den
Håller med dig ifall man tänkt ha en ljus foliering! Däremot om man vill ha en mörk foliering som i de flesta fall så är svart lackfärg att föredra.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Tycker ändå jag sett en del vita folierade Model Y i mörk färg som sett helt OK ut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
il_concorde

Inlägg av il_concorde »

jonasl skrev:
Tycker ändå jag sett en del vita folierade Model Y i mörk färg som sett helt OK ut.
Jo jag sa aldrig att det inte ser helt ok ut, det funkar såklart.
Men det blir ju inte så bra vid trösklar osv, dvs plåten som ej är synlig när dörrarna är stängda. Den svarta färgen smälter bättre ihop med folieringen där.
Skriv svar