Jag har kört den sträckan, började i måndags och kom hem ons.
Det gick bra i Teslan enkelt att köra men ABRP svek mig tyvärr flera gånger. Fick köra med teslas navigering.
Jag har kört den sträckan, började i måndags och kom hem ons.
Det gick bra i Teslan enkelt att köra men ABRP svek mig tyvärr flera gånger. Fick köra med teslas navigering.
Jepp! Kör själv ToR Polen med Tesla ca 3ggr per år senaste 3åren aldrig varit problem med vår LR Model 3. Om många skulle börja köra till Ukrainska gränsen ToR skulle det säkert kunna bli lite väntetider vid SuC men inte värre än så.
Tror faktiskt att om det skulle bli tillräckligt stort i media kommer Tesla snabbt sätta upp extra laddstolpar på SuC-stationerna i Polen då det är sådan enorm humanistisk/miljö/PR-vinst.
Sitter själv och funderar på att köra ner men vad jag ser så kan en Tesla konvoj ner till Gränsen faktiskt gör skillnad fast på ett annat sätt nämligen att därifrån köra flyktingar vidare till andra EU länder.
Ex Vi i Tesla Sverige kör flyktingar från Polska gränsen norrut (väl framme upp med skylt ex gratis lift till Sverige). Tesla Holland kör flyktingar vidare västerut. Tesla Italien Söderut (osv). Bensin har blivit bristvara även vid Polsk/Ukrainska gränsen men sålänge elnätet är uppe så går det relativt lätta att med hjälp av SuC-Nätverket ta sig till och från Gränsen...
Tänker lite att Taxibilarna i Paris körde Soldater till Fronten WW1 Skulle det inte vara jäkligt fint om Teslabilar år 2022 tog flyktingar från Fronten.
MVH
Jag skulle hemskt gärna vara del av ett sådant här initiativ. Kolla med Lucas Lundqvist, Hamid och gänget på Tesla West Sweden om dom vill vara med och arrangera kanske?
Om behovet finns, dvs. När jag kollar på diverse Facebook-grupper verkar det finnas många ukrainska familjer nere i Polen som gärna vill ta sig till Sverige.
Vad som är viktigt dock är ju att vi även kan erbjuda boende när de är framme i Sverige. Kanske går det att samordna med Facebook-grupperna där familjer erbjuder plats hemma och/eller migrationsverket?
Lite samma tanke jag har (går säkert att samordna med flera olika aktörer).
Kan åka från Norrköping på onsdag, vem/vilka hänger på.
Min plan är att ta färjan Ystad -Sassnitz, tror det är den kortaste sjöresan. Den som vill ta annan väg gör såklart det men jag tror att det kan vara vettigt att hänga ihop när vi kommit till östra delen av Polen
Tänker inte ta ner material men väl ta med folk till Sverige, dom för själva avgöra om dom vill söka asyl eller vara här i 90dagar och var dom vill bli avsläppta
Kan åka från Norrköping på onsdag, vem/vilka hänger på.
Min plan är att ta färjan Ystad -Sassnitz, tror det är den kortaste sjöresan. Den som vill ta annan väg gör såklart det men jag tror att det kan vara vettigt att hänga ihop när vi kommit till östra delen av Polen
Tänker inte ta ner material men väl ta med folk till Sverige, dom för själva avgöra om dom vill söka asyl eller vara här i 90dagar och var dom vill bli avsläppta
Var i Polen tar du sikte?
Jag blir frustrerad över att inte kunna göra något. Jag känner att jag också vill skjutsa.
Kanske kan flytande drivmedel (diesel mer säkert än bensin) vara nått att tynga ned bilen med på ditresan. Mer för att undvika att andra bilar stannar på fel ställe och gör kaoset ännu värre än att förse östra polen/ukraina med drivmedel. Begagnade plastdunkar bör gå att finna gratis.
Bogserlina och annat som man kan behöva ha eller hjälpa någon annan med rent praktiskt längs med vägen.
Sanitets, sjukhusgrejjor mm säkert åtråvärt, men kolla upp allt sådant innan avresan som tidigare nämnts i tråden så rätt saker kommer till rätt ställe.
Skulle inte förvåna mig om ni, speciellt i en elbilskonvoj, skulle kunna köra många vändor med fullt med barn och gamla från några mil inne i ukraina och släppa av dom vid gränsen. Om det bedöms vara (relativt) säkert just där och då.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Jag har tänkt om efter att jag skrapat på mig lite mer information
Som jag förstår är detta läget för stunden. Det går gratis tåg ut ur Ukraina till Polen, problemet är den stora anhopningen av flyende I Polen gpr det att ta sig med tåg eller bussar till Warszawa och därifrån går de bussar som kommer från Sverige En buss tar oftast 50personer vi behöver alltså 12 Teslor får att nå samma kapacitet och 12 Teslor skapar nog mer kaos än en buss.
Jag koncentrerar mig på att kunna ta upp flyktingar vid färjorna för transport till det boende som erbjudits. De som inte har boende ordnat tas omhand av Migrationsverket och får boende mat och ID.nummer
I denna tråd finns en länk till en FB sida som är bra
Hej
Nu har Teslan varit ToR till Ukraina. Det var lugnt. Fick stressa fram Range Anxiety genom att köra duktigt fel och samtidigt vara blytung på högerfoten. Körde på SuC och graderade med Greenway. (Tack för tipset).
Nu är vi hemma för jobb och planering.
Till nästa resa letar vi efter:
Tourniquet
Förband
Hermostatisk Celox
Hjälmar
Kroppsskydd
Mörkermedel
Bilar, gärna 4x4, gärna flak.
m.m.
Är du intresserad av att bidra så hör av dig via PM med nummer jag kan nå dig på. Jag kontaktar dig sen på Telegram eller Signal. Your choice.