Hinner man innan 1 juli?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Hinner man innan 1 juli?

Inlägg av Fredrik j »

Dom kan ju skippa svenska vagnskadegarantin så är dom väl på rätt sida.
daniel_k3

Inlägg av daniel_k3 »

Varför då inte sänka priset på bilen till 699.000 och höja leveranskostnader till typ 29.000?

Jag tror definitivt tesla vill vara med i matchen med Y och kommer anpassa sig när det inte är större diff.

Fast de e klart. Fortsätter dessutom svenska kronans tas mot dollarn så kommer de nog ändå vara motvilliga till att sänka :/

Med dagens kursskillnad mot för en månad sedan skulle en model Y LR behöva kosta över 770kkr för att få in lika mycket i dollar som de fick för en månad sedan….
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Har väldigt svårt att se att de skulle introducera RWD- eller SR-modeller bara för vår marknad i Europa. Klart enklare att sänka priset med 10k och eventuellt ta bort någon självklar grej som man sen får köpa till mjukvarumässigt.

Men sen är ju frågan om när skatteverkets listor uppdateras - om nu Tesla sänker priset nu så kommer många avvakta köp för att få det lägre priset - och om de sänker priset efter 1/7 så lär det inte finnas med i listorna som gäller för andra halvåret.

Men om man beställer en bil nu tror jag, trots officiella leveranstiderna, att det är goda chanser att få en bil Q2.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Leo skrev:
Kruxet blir ju att det är Skatteverkets prislista på bilversionen PLUS i princip biltillverkarens listpriset på alla tillval inklusive vinterdäckens pris (där de nu köps) som då ska ligga under 700 000kr. Dvs samma principer som ligger till grund för förmånsvärdesberäkningen. Så det räcker då inte att själva bilens grundpris prissänks till 699 900kr.

Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.

Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
Har svårt att se att dom ska kolla på tillbehör, tillval etc, det kommer ju ta en jäklar tid, jag tror att de kommer gå på listpris enbart.
Esterox

Inlägg av Esterox »

anna__ skrev:
Leo skrev:
Kruxet blir ju att det är Skatteverkets prislista på bilversionen PLUS i princip biltillverkarens listpriset på alla tillval inklusive vinterdäckens pris (där de nu köps) som då ska ligga under 700 000kr. Dvs samma principer som ligger till grund för förmånsvärdesberäkningen. Så det räcker då inte att själva bilens grundpris prissänks till 699 900kr.

Tesla har ju många alternativ som påverkar framöver:
-Har ju pratats om en billigare 2WD MY LR.
-Minska std-utrustningen på grundbilen just för svenska marknaden. (Har Tesla gjort tidigare i Tyskland tror jag det var för att passa deras bonussystem)
-Slipper tull på 10% när de tillverkas inom EU möjliggör lägre kundpris med i princip bibehållen marginal om man tänker allt annat lika i produktionskostnader.
-Kommande 4680 celler som ger lägre tillverkningskostnad.
-Kommande Megacasting även för framvagnen som ger lägre tillverkningskostnad.
-Ren prisanpassning för att passa svenska marknadens nya bonussystem.
-Återinföra högt garanterat återköpspris/garanterat restvärde eller börja med attraktiva privatleasingpriset osv. Då kan kunderna ändå kalkylera OM priset känns attraktivt i förhållande till andra alternativ oavsett om där finns någon bonus i bakgrunden eller inte. Då håller Tesla dessutom upp prisbilden och därmed andrahandsvärdet.
-I princip strunta i att anpassa priset eftersom 70 000kr i bonus föreslås sänkas till 50 000kr redan 1/1-23 och sen fasas ut ganska snabbt därefter från 2024. Kan ju vara så att i dagens oroliga tider väljer man att prioritera pengar till annat.
-Sen vet ingen hur det ser ut idag om Teslas priser är på väg att justeras alldeles oavsett. Chip-brist, försvagad krona, ökande fraktpriser, inflation osv lär ju t ex ha en underliggande press på att även Tesla skulle kunna fundera på nya prishöjningar likväl som de flesta andra biltillverkare gjort senaste året. Skoda har t ex höjt priserna 6 ggr på Skoda Enyaq på drygt ett år.

Så inte lätt att se vad som händer framöver. Tesla i Sverige lär dock försöka skruva ner priset så att Model Y även fortsättningsvis är berättigad till bonus men jag personligen är inte övertygad om att man då får "samma MY LR" till det lägre priset.
Har svårt att se att dom ska kolla på tillbehör, tillval etc, det kommer ju ta en jäklar tid, jag tror att de kommer gå på listpris enbart.

Varför inte ? Görs ju på alla företagsbilar idag och företag står för det mesta nybilsförsäljning.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Tidskrävande men ok, om man får rabatt då så att det hamnar under 700.000?
Inte hos tesla men annan biltillverkare, listpriset är under 700.000 men med tillval hamnar man över men med rabatter under 700.000 då borde det vara lugnt?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

anna__ skrev:
Inte hos tesla men annan biltillverkare, listpriset är under 700.000 men med tillval hamnar man över men med rabatter under 700.000 då borde det vara lugnt?
Extrautrustning och rabatter på förmånsbilar är ju inget nytt.

Att leverera en naken bil för att sen fylla på med utrustning typ navigation är ju inget nytt. Skatteverket är inte dumma. Det skulle ju räcka med att lägga 5 minuter på ett sånt här forum för att ha belägg för att det är en fiktiv prissättning.
Esterox

Inlägg av Esterox »

anna__ skrev:
Listpriset ändras inte pga rabatten.
Ta E-tron som exempel. Listpriset för en E-tron 55 är runt 970 kanske. Nu är den på kampanj hos Audi för 830, men förmånsvärdet grundar sig ändå på 970.

Så ett listpris nära 700 gör att man kan glömma bonus. Om man lägger till utrustning. Det är rejält kostsamt att fuska på förmånsvärdet så lär ju då bli samma om det använder samma koncept på bonusen.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

När väl det finns en klarhet i hur reglerna kommer fungera så kommer det komma ”editions” med lite lagom utrustning för att passa regelverket.

Eventuella vinterdäck tas på en separat faktura.

Historiskt så har man fått rätt mycket för pengarna så hoppas att den traditionen fortsätter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Esterox skrev:
anna__ skrev:
Ta E-tron som exempel. Listpriset för en E-tron 55 är runt 970 kanske. Nu är den på kampanj hos Audi för 830, men förmånsvärdet grundar sig ändå på 970.

Så ett listpris nära 700 gör att man kan glömma bonus. Om man lägger till utrustning. Det är rejält kostsamt att fuska på förmånsvärdet så lär ju då bli samma om det använder samma koncept på bonusen.
nu gäller detta privatköp, bilen jag köper kostar under 700K men med utrustning så överstiger den 700K däremot har jag fått rabatt så den landar under 700, då menar jag att det borde vara ok och att jag kan få bonusen?
Esterox

Inlägg av Esterox »

anna__ skrev:
Esterox skrev:
anna__ skrev:

nu gäller detta privatköp, bilen jag köper kostar under 700K men med utrustning så överstiger den 700K däremot har jag fått rabatt så den landar under 700, då menar jag att det borde vara ok och att jag kan få bonusen?
Det kan vi ju med säkerhet inte veta ännu förens det är klart. Men skulle tro att du inte får då det säkert kommer räkna bilarna utan rabatter. Precis som med företagsbilar.
Skriv svar