Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Oykkh47
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2018 20:58

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Oykkh47 »

Steflan skrev:
Tesla-vänner,

Jag tittar på ny M3 LR med aerofälgarna (626km) och då får jag upp leveranstid februari 2023!? Kan detta stämma? Någon som beställt nyligen?

/S
Ring Tesla och kolla. Jag ringde den 22/2 och fick leverans 6 dagar senare den 28/2. Ny LR AWD white pearl 18 tummarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av juristen »

Steflan skrev:
Tesla-vänner,

Jag tittar på ny M3 LR med aerofälgarna (626km) och då får jag upp leveranstid februari 2023!? Kan detta stämma? Någon som beställt nyligen?
Märkligt sammanträffande, för varje val man gör som kostar pengar så får man några månader tidigare leverans. (ironi) :roll:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
kf93
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 mar 2022 21:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kf93 »

La beställning på en Standard Model 3 igår,
Vit med aerofälgar + uppsättning med vinterdäck. Prel leverans februari 2023 :mrgreen: (hoppas på leverans innan årsskiftet men ej innan sommaren, då jag måste sälja min nuvarande bil först).
Model 3 RWD 2022
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PAK »

juristen skrev:
Steflan skrev:
Tesla-vänner,

Jag tittar på ny M3 LR med aerofälgarna (626km) och då får jag upp leveranstid februari 2023!? Kan detta stämma? Någon som beställt nyligen?
Märkligt sammanträffande, för varje val man gör som kostar pengar så får man några månader tidigare leverans. (ironi) :roll:
Undrar hur mkt sanning det är i dessa förväntade lev tider. Känns mest som ett sätt att mjölka några tusenlapoar extra.
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

Någon som ska hämta i Trosta mellan 8-20/3?
Har ni fått en specifik leveranstid än? :)
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av juristen »

PAK skrev:
juristen skrev:
Steflan skrev:
Tesla-vänner,

Jag tittar på ny M3 LR med aerofälgarna (626km) och då får jag upp leveranstid februari 2023!? Kan detta stämma? Någon som beställt nyligen?
Märkligt sammanträffande, för varje val man gör som kostar pengar så får man några månader tidigare leverans. (ironi) :roll:
Undrar hur mkt sanning det är i dessa förväntade lev tider. Känns mest som ett sätt att mjölka några tusenlapoar extra.
Håller med. Och det funkar! För egen del hade jag nog valt vit och sluppit pristillägget om leveranstiden varit samma, men då det blev tre månader längre leveranstid med vit valde jag grå istället.

Nu var det nära att jag skulle tagit grå ändå för det var den färg jag helst ville ha så jag klagar inte. Vit är också OK men jag tycker Tesla är för dyra på färg. När det är vanligare med 4000-8000 kr för färgval på bilar så blir 13K lite mycket att svälja.

Sen blir det rätt svårt att förstå hur Tesla resonerar. Först var solid svart gratis, vilket är rimligt eftersom en solid färg är enklast, snabbast och billigast att lackera. Då var vit dyrast tillsammans med röd, vilket också är rimligt eftersom de är multi-coat och dyrast och mest tidskrävande att lackera. Men sen blev vit gratis. Då kan jag fortfarande, till viss del förstå det, att Tesla vill styra massan mot en färg för att det totalt sett bli snabbare, enklare och billigare för Tesla att producera mycket bilar i liknande utförande. MEN nu motarbetar de detta med längre leveranstid, köparna får morot att välja gratis vit, men piska att välja en annan färg mot pristillägg. Snurrigt värre...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pejvic »

juristen skrev:
PAK skrev:
juristen skrev:
Steflan skrev:
Tesla-vänner,

Jag tittar på ny M3 LR med aerofälgarna (626km) och då får jag upp leveranstid februari 2023!? Kan detta stämma? Någon som beställt nyligen?
Märkligt sammanträffande, för varje val man gör som kostar pengar så får man några månader tidigare leverans. (ironi) :roll:
Undrar hur mkt sanning det är i dessa förväntade lev tider. Känns mest som ett sätt att mjölka några tusenlapoar extra.
Håller med. Och det funkar! För egen del hade jag nog valt vit och sluppit pristillägget om leveranstiden varit samma, men då det blev tre månader längre leveranstid med vit valde jag grå istället.

Nu var det nära att jag skulle tagit grå ändå för det var den färg jag helst ville ha så jag klagar inte. Vit är också OK men jag tycker Tesla är för dyra på färg. När det är vanligare med 4000-8000 kr för färgval på bilar så blir 13K lite mycket att svälja.

Sen blir det rätt svårt att förstå hur Tesla resonerar. Först var solid svart gratis, vilket är rimligt eftersom en solid färg är enklast, snabbast och billigast att lackera. Då var vit dyrast tillsammans med röd, vilket också är rimligt eftersom de är multi-coat och dyrast och mest tidskrävande att lackera. Men sen blev vit gratis. Då kan jag fortfarande, till viss del förstå det, att Tesla vill styra massan mot en färg för att det totalt sett bli snabbare, enklare och billigare för Tesla att producera mycket bilar i liknande utförande. MEN nu motarbetar de detta med längre leveranstid, köparna får morot att välja gratis vit, men piska att välja en annan färg mot pristillägg. Snurrigt värre...
på Y höjde de grå från 13 el 14 till 24000 så jag skulle se 13 som rea :D
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ceve
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 aug 2021 20:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ceve »

La en beställning förra måndagen (28:e februari), har nu fått SMS och att det ska ske leverans mellan Mars 16 – Mars 30 :)

Det är en grå M3 LR med dragkrok och 18" aero-fälgar.
Notera att vid beställning så var uppskattad leverans Augusti 2022.
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

ME3 skrev:
Någon som ska hämta i Trosta mellan 8-20/3?
Har ni fått en specifik leveranstid än? :)
Fick uppdatering i appen idag. Första gången det gick åt "fel" håll. Från den 4-14 till nu den 10-17 mars. :shock:

Inget mail om att boka specifik leveranstid eller reg nummer än så länge. Hoppas på att det händer i veckan.
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

PatCat skrev:
ME3 skrev:
Någon som ska hämta i Trosta mellan 8-20/3?
Har ni fått en specifik leveranstid än? :)
Fick uppdatering i appen idag. Första gången det gick åt "fel" håll. Från den 4-14 till nu den 10-17 mars. :shock:

Inget mail om att boka specifik leveranstid eller reg nummer än så länge. Hoppas på att det händer i veckan.
För mig står det 8-17 mars i appen, och 10-20 mars i SMS:et :D
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

ME3 skrev:
PatCat skrev:
ME3 skrev:
Någon som ska hämta i Trosta mellan 8-20/3?
Har ni fått en specifik leveranstid än? :)
Fick uppdatering i appen idag. Första gången det gick åt "fel" håll. Från den 4-14 till nu den 10-17 mars. :shock:

Inget mail om att boka specifik leveranstid eller reg nummer än så länge. Hoppas på att det händer i veckan.
För mig står det 8-17 mars i appen, och 10-20 mars i SMS:et :D
Du har i alla fall fått sms din lyckans ost :D
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

Pratade med Sa som sa att leverans denna vecka blir tight – men i början på nästa så..! ;)
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
OncleCofter
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 06 nov 2021 13:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OncleCofter »

Har idag hämtat min M3 LR grå på Trosta Park efter nästan 4 månaders väntan (beställde 10 november).
Väldigt smidigt! Max 10 minuter inne hos representant för att skriva på sista avtalen. Uppmanades att ta med en kopp kaffe ute till bilen under tiden jag undersökte bilen ut- och invändigt, och om det var någonting jag behövde hjälp med så var det bara att komma in och fråga. Sammanfattningsvis mycket bra bemötande.

Allt var i sin ordning gällande bilen, dock ganska skitig utvändigt. Märktes att bilen stått ute hela helgen och att det just nu är mycket pollen i luften. Invändigt var det lite små grus på golvet på förarsidan. Inget jag tänker tjafsa om. Ofrånkomligt så här års. Bilen var laddad till 67%.

Imorgon lämnas bilen in för keramisk lackskydd.

Håll ut allihopa. Det är snart er tur!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av MangeT »

Hur gjorde du med vinterdäck? Har förväntad leverans 14-25:e mars och funderar på hur jag ska göra med vinterdäck.
Bor i Stockholmsområdet så är det bara plusgrader känns det helt ok att köra hem på sommardäcken men svårt att veta underlaget nu.
Är det någon kraftig nedförsbacke därifrån eller är det väldigt plant tex så man kan våga köra därifrån på sommardäck till Stockholm?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mvhrobert
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 feb 2022 00:52
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mvhrobert »

Hej! Vet ni som har hämtat er bil hur det ser ut med leverans SMS:et. Får man bara en tid & dag då den ska hämtas eller erbjuds man något alternativ? Om man inte kan just den dagen exempelvis.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

Lite olika, en del får bara en tid, andra får några att välja på.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jan 2022 17:05
Ort: Skellefteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tera »

Jag fick välja mellan 2 dagar som jag dock inte kunde. Så jag ringde och pratade med dom och bad om en annan dag. Dom ville inte riktigt gå med på det eftersom dom får så mycket bilar och vill bli av med dom så fort som möjligt vilket jag förstår.
I slutändan fick jag dock en dag senare än de två val jag hade och det passade mig bra. Hämtar nu på fredag :)
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag (sedan 2022-03-11)
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av arnep6410 »

Hej.
Beställt en LR med drag, Grå metallic och 18 tumsfälgar , svart inredning. Fick prel leverans November. Nu en fråga , om jag ändrar i designen på beställningen och klickar i 19 tum istället i övrigt samma , så ändras prel leveranstid till Augusti. Verkar det rimligt ?
Är det brist på fälgar eller vad , annars så förstår jag inte att det kan ändras så ...någon som har en teori?? :roll:

Mvh
Arne P.
M3 LR 22
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

Tera skrev:
Jag fick välja mellan 2 dagar som jag dock inte kunde. Så jag ringde och pratade med dom och bad om en annan dag. Dom ville inte riktigt gå med på det eftersom dom får så mycket bilar och vill bli av med dom så fort som möjligt vilket jag förstår.
I slutändan fick jag dock en dag senare än de två val jag hade och det passade mig bra. Hämtar nu på fredag :)
Grattis! :D
När fick du sms:et?
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
krosussorken
Inlägg: 62
Blev medlem: 02 dec 2021 06:53

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av krosussorken »

OncleCofter skrev:
Har idag hämtat min M3 LR grå på Trosta Park efter nästan 4 månaders väntan (beställde 10 november).
Väldigt smidigt! Max 10 minuter inne hos representant för att skriva på sista avtalen. Uppmanades att ta med en kopp kaffe ute till bilen under tiden jag undersökte bilen ut- och invändigt, och om det var någonting jag behövde hjälp med så var det bara att komma in och fråga. Sammanfattningsvis mycket bra bemötande.

Allt var i sin ordning gällande bilen, dock ganska skitig utvändigt. Märktes att bilen stått ute hela helgen och att det just nu är mycket pollen i luften. Invändigt var det lite små grus på golvet på förarsidan. Inget jag tänker tjafsa om. Ofrånkomligt så här års. Bilen var laddad till 67%.

Imorgon lämnas bilen in för keramisk lackskydd.

Håll ut allihopa. Det är snart er tur!
Vad är det för behandling du valt att göra? Jag kikar lite på det också i dagsläget men blir inte riktigt klok på vad man ska välja och prisklass. Vore intressant o höra vad andra väljer :).
BosseBil
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2021 01:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BosseBil »

Fick SMS om leverans nu i slutet av mars givetvis, vilket inte rimmar så bra med förmånsvärdet(ingen tidigare bil, och personalbil). Frågade om jag kunde pausa tills denna leverans var över, så jag får en i maj juni, men tydligen får dom inte in någon i min spec, blå lr, förrän november/december. Låter mest som en hög med skitsnack i min värld. Jag borde väl stå först på tur för en bil med min spec när min beställning inte längre är pausad?
Failarmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 jan 2022 13:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Failarmy »

När ska man börja oroa sig för betalning av handpenning och slutfaktura?
Har leverans om 2 veckor men inte fått någon slutfaktura.

Tesla måste vara sveriges mest omständiga när det kommer till inbyte av bil. Hade jag vetat att det var en heltidstjänst bara att få det klart så hade jag sålt den vidare till någon annan och sen hyrt bil några dagar.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pejvic »

BosseBil skrev:
Fick SMS om leverans nu i slutet av mars givetvis, vilket inte rimmar så bra med förmånsvärdet(ingen tidigare bil, och personalbil). Frågade om jag kunde pausa tills denna leverans var över, så jag får en i maj juni, men tydligen får dom inte in någon i min spec, blå lr, förrän november/december. Låter mest som en hög med skitsnack i min värld. Jag borde väl stå först på tur för en bil med min spec när min beställning inte längre är pausad?
Hur menar du nu. Klart du hamnar först i kön - men leveranstiden nu på din variant är väl då?

Och då finns det ju inte nåt tidigare att köa till? En vit model3 har ju februari 2023 som leveranstid tex.
Ställ av bilen direkt när du får den då, så slipper du förmånsvärdet?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Sladden »

Första inlägget på det här forumet!

Beställde En M3 LR Grå/Svart 18' den 13e feb med uppskattad leverans augusti. Tre dagar senare fick jag uppskattad leverans 18-31 mars.

Idag fick jag sms med estimerat leveransfönster 17/3-27/3 i Norrköping.

Fråga: Om jag inte kan hämta upp den under den perioden utan kan först i april hur bör jag agera? Om jag svarar med "nej" i smset finns det då risk att jag får vänta på nästa batch eller hur fungerar det?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pejvic »

Sladden skrev:
Första inlägget på det här forumet!

Beställde En M3 LR Grå/Svart 18' den 13e feb med uppskattad leverans augusti. Tre dagar senare fick jag uppskattad leverans 18-31 mars.

Idag fick jag sms med estimerat leveransfönster 17/3-27/3 i Norrköping.

Fråga: Om jag inte kan hämta upp den under den perioden utan kan först i april hur bör jag agera? Om jag svarar med "nej" i smset finns det då risk att jag får vänta på nästa batch eller hur fungerar det?
Du kommer inte få ändra till april, precis som i fallet bosse ovan så får du vänta till augusti som tidigast.
Haft alla 3/Y
Skriv svar