Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pejvic »

pejvic skrev:
Sladden skrev:
Första inlägget på det här forumet!

Beställde En M3 LR Grå/Svart 18' den 13e feb med uppskattad leverans augusti. Tre dagar senare fick jag uppskattad leverans 18-31 mars.

Idag fick jag sms med estimerat leveransfönster 17/3-27/3 i Norrköping.

Fråga: Om jag inte kan hämta upp den under den perioden utan kan först i april hur bör jag agera? Om jag svarar med "nej" i smset finns det då risk att jag får vänta på nästa batch eller hur fungerar det?
Du kommer inte få ändra till april, precis som i fallet bosse ovan så får du vänta till augusti som tidigast.

Med 19" och 18" verkar du få i nov/dec.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Sladden »

pejvic skrev:
pejvic skrev:
Sladden skrev:
Första inlägget på det här forumet!

Beställde En M3 LR Grå/Svart 18' den 13e feb med uppskattad leverans augusti. Tre dagar senare fick jag uppskattad leverans 18-31 mars.

Idag fick jag sms med estimerat leveransfönster 17/3-27/3 i Norrköping.

Fråga: Om jag inte kan hämta upp den under den perioden utan kan först i april hur bör jag agera? Om jag svarar med "nej" i smset finns det då risk att jag får vänta på nästa batch eller hur fungerar det?
Du kommer inte få ändra till april, precis som i fallet bosse ovan så får du vänta till augusti som tidigast.

Med 19" och 18" verkar du få i nov/dec.
I så fall så blir det till att planera om och kunna de datumen :lol: !

Alternativt, någon som har erfarenhet av att låta någon annan hämta ut sin Tesla med hjälp av fullmakt?
BosseBil
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2021 01:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BosseBil »

pejvic skrev:
BosseBil skrev:
Fick SMS om leverans nu i slutet av mars givetvis, vilket inte rimmar så bra med förmånsvärdet(ingen tidigare bil, och personalbil). Frågade om jag kunde pausa tills denna leverans var över, så jag får en i maj juni, men tydligen får dom inte in någon i min spec, blå lr, förrän november/december. Låter mest som en hög med skitsnack i min värld. Jag borde väl stå först på tur för en bil med min spec när min beställning inte längre är pausad?
Hur menar du nu. Klart du hamnar först i kön - men leveranstiden nu på din variant är väl då?

Och då finns det ju inte nåt tidigare att köa till? En vit model3 har ju februari 2023 som leveranstid tex.
Ställ av bilen direkt när du får den då, så slipper du förmånsvärdet?
Leveranstiden om man beställer en nu ja, men då hamnar du ju sist i kön. Jag hade leverans maj/juni först, så det ramlar väl in fler båtar i hamnarna från mitten av maj i vanlig ordning. Hon skrev ju först att "Ja det går bra att pausa, men då blir det maj/juni, och ev samma sak med förmånsvärdet", sen skrev hon igen att det var november/december, då låter det ju som att jag är sist i kön helt plötsligt. Fördelen med om det blir sent i maj är att man kan pusha leveransen sju dagar, blir det slutet av juni har man inte den möjligheten.

Bilen är via volvofinans, så det är inte speciellt medgörligt på något sätt att göra något utanför boxen tyvärr.
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jan 2022 17:05
Ort: Skellefteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tera »

ME3 skrev:
Tera skrev:
Jag fick välja mellan 2 dagar som jag dock inte kunde. Så jag ringde och pratade med dom och bad om en annan dag. Dom ville inte riktigt gå med på det eftersom dom får så mycket bilar och vill bli av med dom så fort som möjligt vilket jag förstår.
I slutändan fick jag dock en dag senare än de två val jag hade och det passade mig bra. Hämtar nu på fredag :)
Grattis! :D
När fick du sms:et?
I torsdags :)
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag (sedan 2022-03-11)
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

Tera skrev:
ME3 skrev:
Tera skrev:
Jag fick välja mellan 2 dagar som jag dock inte kunde. Så jag ringde och pratade med dom och bad om en annan dag. Dom ville inte riktigt gå med på det eftersom dom får så mycket bilar och vill bli av med dom så fort som möjligt vilket jag förstår.
I slutändan fick jag dock en dag senare än de två val jag hade och det passade mig bra. Hämtar nu på fredag :)
Grattis! :D
När fick du sms:et?
I torsdags :)
All right, så ganska exakt 1v innan leverans med andra ord!
Försöker göra en kalkylerad gissning på när mitt SMS kan tänkas upp... :)
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
OncleCofter
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 06 nov 2021 13:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OncleCofter »

Sladden skrev:
Första inlägget på det här forumet!

Beställde En M3 LR Grå/Svart 18' den 13e feb med uppskattad leverans augusti. Tre dagar senare fick jag uppskattad leverans 18-31 mars.

Idag fick jag sms med estimerat leveransfönster 17/3-27/3 i Norrköping.

Fråga: Om jag inte kan hämta upp den under den perioden utan kan först i april hur bör jag agera? Om jag svarar med "nej" i smset finns det då risk att jag får vänta på nästa batch eller hur fungerar det?
Verkar som det är månad 2 och 3 i varje kvartal som bilarna distribueras i Europa. Tillverkas under månad 1. Så om du tackar nej till denna får du räkna med maj.juni under Q2. De håller inte i bilarna.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pejvic »

BosseBil skrev:
pejvic skrev:
BosseBil skrev:
Fick SMS om leverans nu i slutet av mars givetvis, vilket inte rimmar så bra med förmånsvärdet(ingen tidigare bil, och personalbil). Frågade om jag kunde pausa tills denna leverans var över, så jag får en i maj juni, men tydligen får dom inte in någon i min spec, blå lr, förrän november/december. Låter mest som en hög med skitsnack i min värld. Jag borde väl stå först på tur för en bil med min spec när min beställning inte längre är pausad?
Hur menar du nu. Klart du hamnar först i kön - men leveranstiden nu på din variant är väl då?

Och då finns det ju inte nåt tidigare att köa till? En vit model3 har ju februari 2023 som leveranstid tex.
Ställ av bilen direkt när du får den då, så slipper du förmånsvärdet?
Leveranstiden om man beställer en nu ja, men då hamnar du ju sist i kön. Jag hade leverans maj/juni först, så det ramlar väl in fler båtar i hamnarna från mitten av maj i vanlig ordning. Hon skrev ju först att "Ja det går bra att pausa, men då blir det maj/juni, och ev samma sak med förmånsvärdet", sen skrev hon igen att det var november/december, då låter det ju som att jag är sist i kön helt plötsligt. Fördelen med om det blir sent i maj är att man kan pusha leveransen sju dagar, blir det slutet av juni har man inte den möjligheten.

Bilen är via volvofinans, så det är inte speciellt medgörligt på något sätt att göra något utanför boxen tyvärr.
Nej du hamnar först i kön.
Om du tänker att du skall ta från någon i maj/juni så är de ju slut då. Isåfall skall de ge dig någon bil de lovat någon annan i maj. Då måste de isåfall smsa denne person som glatt köpt en bil, och säga "nu kom Bosse här och tog din bil" - så du får vänta till november :lol:
Haft alla 3/Y
BosseBil
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2021 01:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BosseBil »

pejvic skrev:
BosseBil skrev:
pejvic skrev:
BosseBil skrev:
Fick SMS om leverans nu i slutet av mars givetvis, vilket inte rimmar så bra med förmånsvärdet(ingen tidigare bil, och personalbil). Frågade om jag kunde pausa tills denna leverans var över, så jag får en i maj juni, men tydligen får dom inte in någon i min spec, blå lr, förrän november/december. Låter mest som en hög med skitsnack i min värld. Jag borde väl stå först på tur för en bil med min spec när min beställning inte längre är pausad?
Hur menar du nu. Klart du hamnar först i kön - men leveranstiden nu på din variant är väl då?

Och då finns det ju inte nåt tidigare att köa till? En vit model3 har ju februari 2023 som leveranstid tex.
Ställ av bilen direkt när du får den då, så slipper du förmånsvärdet?
Leveranstiden om man beställer en nu ja, men då hamnar du ju sist i kön. Jag hade leverans maj/juni först, så det ramlar väl in fler båtar i hamnarna från mitten av maj i vanlig ordning. Hon skrev ju först att "Ja det går bra att pausa, men då blir det maj/juni, och ev samma sak med förmånsvärdet", sen skrev hon igen att det var november/december, då låter det ju som att jag är sist i kön helt plötsligt. Fördelen med om det blir sent i maj är att man kan pusha leveransen sju dagar, blir det slutet av juni har man inte den möjligheten.

Bilen är via volvofinans, så det är inte speciellt medgörligt på något sätt att göra något utanför boxen tyvärr.
Nej du hamnar först i kön.
Om du tänker att du skall ta från någon i maj/juni så är de ju slut då. Isåfall skall de ge dig någon bil de lovat någon annan i maj. Då måste de isåfall smsa denne person som glatt köpt en bil, och säga "nu kom Bosse här och tog din bil" - så du får vänta till november :lol:
Vilken kö är det jag hamnar först i då? Det finns ingen som blir lovad någon bil överhuvudtaget månader framåt innan du blivit matchad och får ett sms om upphämtning. Således tar jag ju ingen annans bil eftersom det inte är någons bil än på två månader. Tesla sprutar ut bilar, dom bygger inte din bil. Om Pelle och Kalle ska få sina bilar i maj/juni får ju en av dom sin bil nu i mars istället om jag pausar min, och jag får dennes i maj/juni, men återigen visar Tesla hur illa deras köpprocess och kundhantering är.
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PAK »

Ser att många lyckas få fram sitt VIN. Mailade Tesla men de svarade att du inte hade VIN. Sett att någon plockat ut från källkoden på beställningssidan. Hur gör man det? Har beräknad lev 14-27 mars så VIN borde rimligtvis vara tilldelat. :?
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jan 2022 17:05
Ort: Skellefteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tera »

PAK skrev:
Ser att många lyckas få fram sitt VIN. Mailade Tesla men de svarade att du inte hade VIN. Sett att någon plockat ut från källkoden på beställningssidan. Hur gör man det? Har beräknad lev 14-27 mars så VIN borde rimligtvis vara tilldelat. :?
Sök efter LRW i källkoden.
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag (sedan 2022-03-11)
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

Tera skrev:
PAK skrev:
Ser att många lyckas få fram sitt VIN. Mailade Tesla men de svarade att du inte hade VIN. Sett att någon plockat ut från källkoden på beställningssidan. Hur gör man det? Har beräknad lev 14-27 mars så VIN borde rimligtvis vara tilldelat. :?
Sök efter LRW i källkoden.
Enklast är om du använder Chrome och installerar "Tesla VIN Finder" pluggin. Då får du fram VIN direkt.
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

ME3 skrev:
Tera skrev:
ME3 skrev:
Tera skrev:
Jag fick välja mellan 2 dagar som jag dock inte kunde. Så jag ringde och pratade med dom och bad om en annan dag. Dom ville inte riktigt gå med på det eftersom dom får så mycket bilar och vill bli av med dom så fort som möjligt vilket jag förstår.
I slutändan fick jag dock en dag senare än de två val jag hade och det passade mig bra. Hämtar nu på fredag :)
Grattis! :D
När fick du sms:et?
I torsdags :)
All right, så ganska exakt 1v innan leverans med andra ord!
Försöker göra en kalkylerad gissning på när mitt SMS kan tänkas upp... :)
BOOM, Idag kunde jag söka min VIN på car.info och få fram registreringsnummer på bilen. Fortfarande inget sms med hämtdatum eller slutfaktura. Men det rör sig.
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 23 feb 2022 09:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PAK »

PatCat skrev:
Tera skrev:
PAK skrev:
Ser att många lyckas få fram sitt VIN. Mailade Tesla men de svarade att du inte hade VIN. Sett att någon plockat ut från källkoden på beställningssidan. Hur gör man det? Har beräknad lev 14-27 mars så VIN borde rimligtvis vara tilldelat. :?
Sök efter LRW i källkoden.
Enklast är om du använder Chrome och installerar "Tesla VIN Finder" pluggin. Då får du fram VIN direkt.
Tack. Provade båda sätten men inget VIN. Någon som vet hur lång tid före leverans man brukar kunna se VIN? Det är ju bara 5-19 dagar kvar till beräknad leverans.
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av UrbanL »

PAK skrev:
Någon som vet hur lång tid före leverans man brukar kunna se VIN? Det är ju bara 5-19 dagar kvar till beräknad leverans.
För min model Y kunde jag se VIN i källkoden exakt en månad innan bokad leveransdag. Men den tiden lär ju variera beroende på ditt beställningsdatum och när du matchas mot en bil som redan står på en båt et c.

Den kommer när den kommer :-)
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

Och där kom definitivt leveransdatum!!
6A4499A2-60EE-4A58-8DB2-DCF6ED188094.jpeg
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jan 2022 17:05
Ort: Skellefteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tera »

ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Grattis till dig med! :)
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag (sedan 2022-03-11)
wanderlei
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 sep 2020 16:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av wanderlei »

ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Var det du som stal 15:40 tiden framför ögonen på mig för upphämtning i Norrköping? Jag funderade över tid och när jag väl valt tiden så var den borta haha
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

wanderlei skrev:
ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Var det du som stal 15:40 tiden framför ögonen på mig för upphämtning i Norrköping? Jag funderade över tid och när jag väl valt tiden så var den borta haha
Haha, nä jag hämtar i Stockholm/Trosta :D
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Sladden »

wanderlei skrev:
ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Var det du som stal 15:40 tiden framför ögonen på mig för upphämtning i Norrköping? Jag funderade över tid och när jag väl valt tiden så var den borta haha
Hur fungerar tidsbokningen i Norrköping? Du fick ett antal tider att välja på eller?
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Martin E-tron »

ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Min skjuts upp dag för dag med dagens datum o 10 dagar framåt ..

Vart e den....
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

Martin E-tron skrev:
ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Min skjuts upp dag för dag med dagens datum o 10 dagar framåt ..

Vart e den....
Håll ut – snart så!!
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
wanderlei
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 sep 2020 16:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av wanderlei »

Sladden skrev:
wanderlei skrev:
ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Var det du som stal 15:40 tiden framför ögonen på mig för upphämtning i Norrköping? Jag funderade över tid och när jag väl valt tiden så var den borta haha
Hur fungerar tidsbokningen i Norrköping? Du fick ett antal tider att välja på eller?
Ja det stämmer. Det kom ett mail med en länk du har 12 timmar på dig att välja en tid innan länken blir ogiltig. Och när du klickat på länken så fanns det säkert 20- 30 tider att välja på under 2 olika dagar. Senaste valbara tiden som jag kunde se under mina två dagar (fredag, måndag) var 15:40.
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

wanderlei skrev:
Sladden skrev:
wanderlei skrev:
ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Var det du som stal 15:40 tiden framför ögonen på mig för upphämtning i Norrköping? Jag funderade över tid och när jag väl valt tiden så var den borta haha
Hur fungerar tidsbokningen i Norrköping? Du fick ett antal tider att välja på eller?
Ja det stämmer. Det kom ett mail med en länk du har 12 timmar på dig att välja en tid innan länken blir ogiltig. Och när du klickat på länken så fanns det säkert 20- 30 tider att välja på under 2 olika dagar. Senaste valbara tiden som jag kunde se under mina två dagar (fredag, måndag) var 15:40.
Samma här, och jag hämtar i Stockholm. Kollade med Sa om man kunde hämta under helgen men det gick icke!
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

ME3 skrev:
Och där kom definitivt leveransdatum!!
Samma här :D Tid bokad för hämtning på måndag klockan 13.00 i Trosta. Fick samtal från min säljare, hon berättade att bilen var på transport i Tyskland. Idag så fick jag slutfaktura i appen och på mitt konto. Hörde av mig och frågade om det fanns någon möjlighet att hämta på fredag då jag är i London på måndag och det skulle underlätta. Är listad om bilen hinner fram innan helgen för att hämta på fredag, håller tummarna att det löser sig. Man vill ju gärna hämta in person :D

Grymt nöjd med hela processen. Grymt nöjd med min säljare och den kommunikation jag fått. Men jag har heller inte jagat på utan förstått att det tar den tid det tar.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3648
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

Kan man hämta ut på Lördagar i Norrköping?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar