Lån, privatleasa eller privatbetalning
Moderator: Redaktion
Lån, privatleasa eller privatbetalning
Hej på er.
Hur tänker ni när det kommer till finansiering?
När man ska uppdatera sin profil och kommer till betalning så finns det lån, privatbetalning och privatleasing .
Vad är det för skillnad mellan lån och privatbetalning?
Privatleasa eller privatbetalning/lån genom DNB?
Vilket alternativ är bäst i rådande situation?
För och nackdelar med att leasa förutom att man inte behöver tänka på värdeminskning samt man slipper lägga in handpeing?
När man ska uppdatera sin profil och kommer till betalning så finns det lån, privatbetalning och privatleasing .
För och nackdelar med att leasa förutom att man inte behöver tänka på värdeminskning samt man slipper lägga in handpeing?
Re: Lån, privatleasa eller privatbetalning
Tjena!RSHA_76 skrev:Hej på er.
Privatleasing är du ju låst under hela avtalstiden och får betala ner bilen till typ 50% restvärde på 3 år.
När åren har gått lämnar du tillbaka bilen till tesla och du behöver inte tänka på något mer. Ett smidigt men dyrt alternativ.
Om bilen bara har ett faktiskt restvärde på 40% (osannolikt) får tesla ta smällen, men om det ligger på 65-70%(mer sannolikt) tar tesla vinsten.
Många här inne är nog av uppfattningen att en model Y på typ 6000 mil kommer betinga ett högre restvärde än 50% efter tre år, och då är det mycket förmånligare att äga bilen själv (finansiera via lån)
Hade jag gått och köpt en ny diesel idag hade jag nog privatleasat. Även en billigare elbil typ ID3 eller Cupra Born som har kampanjer på typ 3500:- / månad.
Teslan är min enkla spekulation att du har mycket att vinna på att finansiera själv.
Tack, ja... det låter väldigt dock så undrar jag fortfarande skillande på lån och privatbetalning alternativt som man har när man ska uppdatera sitt Tesla konto .
När jag beställde bilen fanns inte alternativet lån utan privatbetalning 36 mån med restvärde
När jag beställde bilen fanns inte alternativet lån utan privatbetalning 36 mån med restvärde
Utan att titta på teslas hemsida skulle jag säga att lån är lån via teslas samarbetspartner, DNB, och privatbetalning är kontant betalning direkt från ditt bankkonto, sedan kan du ju ha ett eget lån eller bara en hög med pengar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
Lån är en rak avbetalning ner till restvärde 0 - medans avbetalning är ett restvärde runt 50%RSHA_76 skrev:Tack, ja... det låter väldigt dock så undrar jag fortfarande skillande på lån och privatbetalning alternativt som man har när man ska uppdatera sitt Tesla konto .
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Svårt att spekulera i restvärde. Jag leasade vår förra bil då det kändes korkat att köpa en fossilbil. Sen blev begagnatmarknaden helt skruvad och den affären blev, trots att jag hade en riktigt bra deal, riktigt bra för VW Finans. Bilen som kostade 290k ny gick för 230k begagnad tre år senare med 4500 mil på mätaren. Själv betalade jag 110 000 kr för privatleasingen inkl service.
Model Y LR AWD 2022
Precis som han skriver ovan så är skillnaden att man lägger hela beloppet på tex 72 månader.
Det är kanske bra om man är säker på att ha bilen länge men det ger en högre månadskostnad.
Med restvärde så väljer du mil och då anpassas restskulden. Obs, det spelar INGEN roll om du väljer 1000 mil och sedan kör 5000 mil per år. Det är många som tror det men det är endast vid privatleasing du ÉJ får överskrida milen. då får du böter.
Så avbet med restvärde är det bästa om du vill ha låg månadsbetalning. Lägg in så mkt du kan. du kan närsomhelst skjuta in pengar. Många lägger ju tex in de 70.000 som man får i miljöbonus. Normal månadskostnad blir kanske 2000kr eller nåt. Hela upplägget är till för att man skall få låg "månadskostnad".
du kan också överlåta den eller avsluta den.
Med privatleasing däremot finns en del nackdelar men passar dig som gillar att hyra saker, och ej äga.
Nackdelarna:
Dyrt med övermil. (mkt mkt lätt att få övermil med en tesla)
Man får böta även för skador, kanske har man fått några dörrupslag eller repor i fälgar mm.
Man får lämna tillbaka bilen och leasinggivaren gör vinsten på mellanskillnaden, i detta fall är det 50% men de säljer den för 90% som det ser ut idag.
Det är mkt pengar. Svårt att gissa framtiden där men att man får mer än 50% kan man vara säker på såklart med så låga mil.
Sen äger man egentligen inte bilen alls. Man kan därmed inte kosta på den med personliga saker och extra tillbehör. Eller kan men man får ju ändå inte behålla bilen sen så det är ingen ide.
Det enda som jag kommer på som är positivt med privatleasing är att du vet din månadskostnad.
Det blir som en försäkring helt enkelt. En riktigt dyrbar sådan.
Det är som att binda sin ränta på sin bostad tex under hela livet.
Och när man dör har man betalat cirka dubbelt så mkt för sitt boende.
Posititvt med privatleasing kan vara udda bilar, tex har ju MG någon billig, eller som någon säger kanske någon diesel eller så som man är osäker på om någon vill ha efter periodens slut.
Det är kanske bra om man är säker på att ha bilen länge men det ger en högre månadskostnad.
Med restvärde så väljer du mil och då anpassas restskulden. Obs, det spelar INGEN roll om du väljer 1000 mil och sedan kör 5000 mil per år. Det är många som tror det men det är endast vid privatleasing du ÉJ får överskrida milen. då får du böter.
Så avbet med restvärde är det bästa om du vill ha låg månadsbetalning. Lägg in så mkt du kan. du kan närsomhelst skjuta in pengar. Många lägger ju tex in de 70.000 som man får i miljöbonus. Normal månadskostnad blir kanske 2000kr eller nåt. Hela upplägget är till för att man skall få låg "månadskostnad".
du kan också överlåta den eller avsluta den.
Med privatleasing däremot finns en del nackdelar men passar dig som gillar att hyra saker, och ej äga.
Nackdelarna:
Dyrt med övermil. (mkt mkt lätt att få övermil med en tesla)
Man får böta även för skador, kanske har man fått några dörrupslag eller repor i fälgar mm.
Man får lämna tillbaka bilen och leasinggivaren gör vinsten på mellanskillnaden, i detta fall är det 50% men de säljer den för 90% som det ser ut idag.
Det är mkt pengar. Svårt att gissa framtiden där men att man får mer än 50% kan man vara säker på såklart med så låga mil.
Sen äger man egentligen inte bilen alls. Man kan därmed inte kosta på den med personliga saker och extra tillbehör. Eller kan men man får ju ändå inte behålla bilen sen så det är ingen ide.
Det enda som jag kommer på som är positivt med privatleasing är att du vet din månadskostnad.
Det blir som en försäkring helt enkelt. En riktigt dyrbar sådan.
Det är som att binda sin ränta på sin bostad tex under hela livet.
Och när man dör har man betalat cirka dubbelt så mkt för sitt boende.
Posititvt med privatleasing kan vara udda bilar, tex har ju MG någon billig, eller som någon säger kanske någon diesel eller så som man är osäker på om någon vill ha efter periodens slut.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Skulle gå på privat avbetalning då Teslas bilar har bra andrahandsvärde.RSHA_76 skrev:Hej på er.
MVH
Tack allihopa. Ni är bäst
La upp det med restvärde .
Nu väntar jag med spänning för att få bilen som för nån månad sedan skulle aldrig kunna tänka mig köpa

La upp det med restvärde .
Nu väntar jag med spänning för att få bilen som för nån månad sedan skulle aldrig kunna tänka mig köpa
Jag kollade och jämförde "Lån" och "Privatavbetalning". Jag kom till samma sida och kunde välja lån med restvärde. Hittade inte något alternativ med att betala ner hela bilen på tex 84 månader... Men jag valde 5 år och 35% restvärde
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Viktiga är att man går igenom processen på Teslas sida och beställer så att man får ok på finans. Sen kan man bara ringa Dnb och göra om allt efteråt. Dock inte åt fel håll helst. Dvs skriv hellre 20% kontantinsats och ring och ändra till 30 osv. De är enkla att prata med. Det hela är lite luddigt på teslas sida. Det man märkt särskilt är att de flesta inte tror att de får köra längre än de mil de uppger som max.Jontez skrev:Jag kollade och jämförde "Lån" och "Privatavbetalning". Jag kom till samma sida och kunde välja lån med restvärde. Hittade inte något alternativ med att betala ner hela bilen på tex 84 månader... Men jag valde 5 år och 35% restvärde
Jag är helt ny på detta upplägg med restvärde och tesla..
Brukar tesla köpa tillbaka bilar efter avtalstiden, eller får man själv sälja bilen på tex blocket?
Om man nu inte väljer att betala av restskulden, det vill säga..
Brukar tesla köpa tillbaka bilar efter avtalstiden, eller får man själv sälja bilen på tex blocket?
Tesla köper tillbaka men många får bra mycket mer hos andra handlare.Ilduce77 skrev:Jag är helt ny på detta upplägg med restvärde och tesla..
Jag fick 65 000 mer hos en handlare istället än vad tesla bjöd.
Men man kan också välja att förlänga lånet efter 36 månader
Du kan höra av dig till DNB och förlänga/fortsätta betala på skulden AKA restvärdet. Alternativt köpa något nytt, sälja bilen och då lösa restskulden med DNB.Ilduce77 skrev:Jag är helt ny på detta upplägg med restvärde och tesla..
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Just det här ser jag som den stora fördelen med leasing. 65000 är ju 1800 kr skillnad per månad om man har bilen i 3 år. För mig är det mycket skönare att veta exakt hur mycket bilen kostar per månad och jag slipper springa runt och jaga det bästa priset för bilen när det är dags att byta.Jontez skrev:Tesla köper tillbaka men många får bra mycket mer hos andra handlare.Ilduce77 skrev:Jag är helt ny på detta upplägg med restvärde och tesla..
Grejen är bara att om du har betalat ner bilen till 50% restvärde på 3 års leasing och bilen går att sälja för 80% av nypriset inkl bonus (vilket 2019 års model 3 verkar ligga i ungefär idag) så är det bra mycket mer än 65 000 kr som du förlorar på att leasa.Anderzzon skrev:Just det här ser jag som den stora fördelen med leasing. 65000 är ju 1800 kr skillnad per månad om man har bilen i 3 år. För mig är det mycket skönare att veta exakt hur mycket bilen kostar per månad och jag slipper springa runt och jaga det bästa priset för bilen när det är dags att byta.Jontez skrev:Tesla köper tillbaka men många får bra mycket mer hos andra handlare.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Jag hade min bil beställd som leasing först men ändrade till köp. Leasingen hade kostat 8 700kr/mån.Anderzzon skrev:Just det här ser jag som den stora fördelen med leasing. 65000 är ju 1800 kr skillnad per månad om man har bilen i 3 år. För mig är det mycket skönare att veta exakt hur mycket bilen kostar per månad och jag slipper springa runt och jaga det bästa priset för bilen när det är dags att byta.Jontez skrev:Tesla köper tillbaka men många får bra mycket mer hos andra handlare.Ilduce77 skrev:Jag är helt ny på detta upplägg med restvärde och tesla..
Jag valde att sälja bilen efter 12 månader då jag var intresserad av en Model Y istället. Överlåta leasingen hade kanske gått, men det var oerhört smidigt att sälja bilen. En offert från Tesla och en kontakt från en handlare - blev av med bilen på ett dygn. Och för att jämföra månads kostnaden med leasingen blev det ungefär 3 200kr/månad istället