Är Sentry väldigt känsligt?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare

Är Sentry väldigt känsligt?

Inlägg av emiliooo »

Hej,

Nybliven ägare av en Model Y LR, och mycket nöjd i stort! Dock funderar jag över känsligheten i Sentry. Jag bor i ett radhus med en gångväg och en bilväg som går utanför huset, samt en gång- och cykelväg längre bort. Min bil står parkerad på min parkeringsplats som är vinkelrät mot vägen, och jag kör oftast in så att bakdelen står ut mot vägen. På morgonen har jag sisådär 50-200 händelser från Sentry. Jag har även märkt att på kvällen så blinkar bilen till titt som tätt (ibland så ofta som varannan minut), vilket jag antar är pga Sentry. Det slutar med att jag stänger av Sentry på kvällen då jag tröttnar på disco-belysningen... När jag kollar igenom händelserna så är det ibland någon som passerar bakom bilen (bilist eller gående), eller kanske en cyklist på cykelvägen. Definitivt inget som är värt att varna för. Och det går knappast att kolla igenom alla händelser varje gång man sätter sig i bilen, så syftet med funktionen försvinner.

Upplever ni att Sentry är lika känsligt för er?
Går det att ställa in känsligheten på något sätt?
Något annat jag borde göra?

När jag kom ut en morgon hade jag 202 händelser:
IMG_0448.jpg
Så här står bilen parkerad:
IMG_0455.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Är Sentry väldigt känsligt?

Inlägg av Tellus »

Är det bara på natten det blir händelser utan anledning? Har märkt att viss belysning, lysrör? Kan trigga igång så sentry går i princip kontinuerligt
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Exkludera hemma. Där du står lär det väl inte bli några parkeringsskador?

Jag "måste" ha avstängt hemma, annars skulle det dra ur batteriet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Jag kan ibland ha tusentals events när jag kommer till bilen. :D

Vet inte hur man löser det, men ibland verkar det som att det hjälpt när jag tvättat av kamerorna.
Användarvisningsbild
emiliooo
Teslaägare

Inlägg av emiliooo »

Tellus skrev:
Är det bara på natten det blir händelser utan anledning? Har märkt att viss belysning, lysrör? Kan trigga igång så sentry går i princip kontinuerligt
Nej, det är även dagtid. Räcker med att någon passerar bakom bilen för att trigga en händelse, vilket jag kan tycka är lite väl känsligt.
mikebike skrev:
Exkludera hemma. Där du står lär det väl inte bli några parkeringsskador?

Jag "måste" ha avstängt hemma, annars skulle det dra ur batteriet.
Nej, några parkeringsskador lär inte hända, men tycker ändå det är en bra funktion ifall något annat skulle hända. Nyfikna grannar eller nåt :D
Curik skrev:
Jag kan ibland ha tusentals events när jag kommer till bilen. :D

Vet inte hur man löser det, men ibland verkar det som att det hjälpt när jag tvättat av kamerorna.
Hm, jag tror inte det beror på skitiga kameror, för så skitiga är dom inte än :D
Skriv svar