Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Samma ljusstapel indikerar väl avståndet till laddaren när man backar in.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

EnTraktor skrev:
Samma ljusstapel indikerar väl avståndet till laddaren när man backar in.
Nej. Den hälsar genom att fylla och tömma stapeln när man kommer nära.

Sen när man laddar visar den SoC
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Displayen sitter ju på sidan av laddaren, så tror inte den har någon funktion att kolla avståndet till bilen.

Skulle ivarjfall ändå inte vara möjligt att se den displayen från förarplatsen.

Eller är det någon ytterliggare funktion i LED-ljusringen högst upp som även visar avståndet till bilen?
20220309_171051.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

På kortsidan av laddaren till vänster om man står och tittar på displayen sitter det en vit led rand.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ok, det finns en del finesser tydligen.

Ska kolla noga nästa gång, måste väl vara den under Ionity texten.
20220310_122132.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
Ok, det finns en del finesser tydligen.

Ska kolla noga nästa gång, måste väl vara den under Ionity texten.
20220310_122132.jpg
Yes, den indikerar SoC och lyses upp när man laddar. Kan ju vara bra att se om man har den på lagom avstånd.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

Laddade på tre olika Ionity stationer idag. Inga problem. Har lärt mig nu hur jag ska få batteriet varmt också, så började på över 150kW trots minusgrader. Men indikering på stolpen hur långt man har kvar att backa måste vara en myt va? Såg inga tecken på det i alla fall i Mariestad, Örebro eller Enköping.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Det är ingen myt. Har sett det själv vid nån laddare, troligen Sundsvall.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Hmpftfhdns skrev:
Laddade på tre olika Ionity stationer idag. Inga problem. Har lärt mig nu hur jag ska få batteriet varmt också, så började på över 150kW trots minusgrader. Men indikering på stolpen hur långt man har kvar att backa måste vara en myt va? Såg inga tecken på det i alla fall i Mariestad, Örebro eller Enköping.
Det är en myt. Den visar inte hur långt ifrån laddaren bilen står. Ni kan prova själva. Sätt foten för sensorn eller gå förbi laddaren så kommer laddaren vakna om den inte redan är vaken och fylla led listen snabbt för att direkt tömma den igen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hoppsan_84 skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Laddade på tre olika Ionity stationer idag. Inga problem. Har lärt mig nu hur jag ska få batteriet varmt också, så började på över 150kW trots minusgrader. Men indikering på stolpen hur långt man har kvar att backa måste vara en myt va? Såg inga tecken på det i alla fall i Mariestad, Örebro eller Enköping.
Det är en myt. Den visar inte hur långt ifrån laddaren bilen står. Ni kan prova själva. Sätt foten för sensorn eller gå förbi laddaren så kommer laddaren vakna om den inte redan är vaken och fylla led listen snabbt för att direkt tömma den igen.
Så här såg indikeringen på stolpen ut i Sundsvall när jag hade 15% SoC, tänkte dock inte på att kolla den senare.
Ionity Sundsvall -Laddniva.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
MrEarp
Inlägg: 96
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrEarp »

Under den långa LED-baren sitter en sensor av samma typ som sitter på bilar som mäter avstånd när man parkerar, en sådan använder ultraljud för att detektera föremål som blockerad ljudvågor.
När det inträffar så pulserar LED-baren upp o ner för att hälsa dig ”välkommen”.
När laddningen sedan är igång skall den föreställa SOC precis som ni skriver.
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hertsh »

Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Glad för att jag sålt min Tesla
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

Hertsh skrev:
Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Utveckla.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ionity precenterar även SoC på nätet.

Så de har väl någon idé om detta.

Frugan kollade i appen 4-5 minuter innan vi kom fram till Gävle i veckan.

Ingen som laddade stod det. När vi kom fram fick vi sista platsen, en laddare var trasig.

Så det är ju ingen större idé att kolla i förväg. Bara uppstressande heöt i onödan.
Screenshot_20220313-183233_ChargeFinder.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av lloydfabege »

Off Grid Byggaren skrev:
Ionity precenterar även SoC på nätet.

Så de har väl någon idé om detta.

Frugan kollade i appen 4-5 minuter innan vi kom fram till Gävle i veckan.

Ingen som laddade stod det. När vi kom fram fick vi sista platsen, en laddare var trasig.

Så det är ju ingen större idé att kolla i förväg. Bara uppstressande heöt i onödan.
Screenshot_20220313-183233_ChargeFinder.jpg
Laddade i Gävle för någon vecka sen också. Antalet lediga platser stämde men SoC stämde inte alls med min egen bil och laddplats. Så det är inget att lita på förmodligen.
MrEarp
Inlägg: 96
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrEarp »

Jag har också noterat att SoC släpar kraftigt eller inte alls stämmer i ChargeFinder men det verkar bara vara så när vi har hög beläggning på ionity.
När detta inträffar kan även ledig/upptagen status var felaktig. Min känsla är falskhals nånstans i ionitys backend?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Hertsh skrev:
Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hertsh »

mati skrev:
Hertsh skrev:
Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.
Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.

Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.

Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Glad för att jag sålt min Tesla
Esterox
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Esterox »

Hertsh skrev:
mati skrev:
Hertsh skrev:
Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.
Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.

Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.

Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Såklart tesla har den bästa lösningen….. Det är ju skitbra att visa SOC så tydligt, det gör ju att elbilsförare kan informera varandra om att efter en viss % så går laddaren långsamt. Sen får ju alla såklart ha respekten att vissa MÅSTE ladda till 100% men tror inte som du att detta medför mer konflikter.
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hertsh »

Esterox skrev:
Hertsh skrev:
mati skrev:
Hertsh skrev:
Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.
Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.

Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.

Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Såklart tesla har den bästa lösningen….. Det är ju skitbra att visa SOC så tydligt, det gör ju att elbilsförare kan informera varandra om att efter en viss % så går laddaren långsamt. Sen får ju alla såklart ha respekten att vissa MÅSTE ladda till 100% men tror inte som du att detta medför mer konflikter.
Vi tänker olika. Ionity's lösning tilltalar uppenbarligen dig och fler med dig och jag tycker det är onödig info som bara riskerar att skapa konflikter. Vi kanske båda har rätt och det är en blandning av nyttor/risker med allt.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det verkar som att Ionity även har förberett idle fee men just nu är den 0:- i Sverige.
Ionity.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Off Grid Byggaren skrev:
Det verkar som att Ionity även har förberett idle fee men just nu är den 0:- i Sverige.
Ionity.JPG
Bra! Det ska kosta att vara en lök.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Hertsh skrev:
mati skrev:
Hertsh skrev:
Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.
Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.

Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.

Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Jag tycker du resonerar bakvänt. Det som skapar irritation är att så många står kvar och slöladdar till 90-100% även när det är kö. Inte det faktum att det syns att de struntar i andra.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

iAkita skrev:
Hertsh skrev:
mati skrev:
Hertsh skrev:
Att visa SoC så tydligt ger direkt anledning till onödiga irritationsmoment på laddstationer. Känns som om någon med för mycket ingenjörsvilja gjort vad han kan men inte tänkt på kundupplevelsen. Adderar noll verkligt värde.
Varför inte det? Är det kö så kan det ju vara en fördel att veta om den där slöladdande bilen framför mig har precis kommit eller om den är i begrepp att ge sig av snart. Alla andra laddare, dvs de som inte är Ionity förutom Tesla, visar också SOC. Men man måste kliva ur bilen och titta på displayen. Att kunna se det med en gång via stapeln på utsidan är ju kanon.
Ja då har vi olika uppfattning om människors beteende. Min uppfattning är att när det är så tydligt med SoC skapar det irritation hos många om de väntar och någon - som de anser - slöladdar med 80%+ har sin bil inkopplad. Det ger gärna upphov till stress, irriterade diskussioner och onödiga konflikter.

Att inte visa det tar förvisso bort den upplevda känslan av kontroll hos de "som vill veta" men påverkar inte verkligheten. Dock blir det - i min mening - färre anledningar till konflikter medmänniskor emellan.

Lösningen Tesla har kring begränsning av laddnivå till 80% när en station har hög beläggning och höga idle fees om någon har sladd i när de är klara sänker ändå risken för att folk står för länge vid stolpen.
Jag tycker du resonerar bakvänt. Det som skapar irritation är att så många står kvar och slöladdar till 90-100% även när det är kö. Inte det faktum att det syns att de struntar i andra.
Har lite svårt med just hatet mot de som laddar över 80%.
Klaga på systemet och inte de som använder det.

Ionity har valt fel upplägg på sina stationer, och därför blir det irritation om man faktiskt behöver de där extra procenten för att nå fram vettigt.

Ionity skulle kunna haft 20 stolpar på den effekt de har idag på 6st laddare.

Men de valde helt enkelt fel väg att gå, och då går det ut över användarna.


Skulle jag själv stå kvar efter 80%??
Inte om det var kö…om jag inte faktiskt måste ha de där sista procenten för att vettigt ta mig dit jag skall. :roll:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Det där med att man inte får ladda över 80% anser jag är ett typiskt Tesla-fenomen. För det första så behöver en Tesla inte ladda mer än så eftersom det finns nästan garanterat en SuC inom ett hyggligt avstånd. För det andra så har ju en Tesla en laddkurva som gör det väldigt plågsamt att ladda över 80%. Jag orkade sällan ladda över 70% när jag körde Tesla.
Men det finns ju andra elbilar. När vi snabbladdar e-Golfen (de få gångerna vi gör det) så måste vi ladda till minst 90-95%, annars kommer man ju ingenstans. Och det tar faktiskt inte så himla lång tid eftersom laddkurvan är ganska platt. Min e-tron snabbladdade jag alltid till närmare 100% när det begav sig. Samma anledning där. Med bara 80% kom man oftast inte ens till nästa snabbladdare. Det gäller att knöla i så många elektroner i batteriet som möjligt när man inte kör Tesla.
Sedan förstår jag inte varför det skulle orsaka irritation. Är det så folk fungerar nuförtiden? Blir man irriterad av att någon laddar fullt? Jag har inte snabbladdat på jättelänge. Det är kanske annorlunda idag?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar