Så, jag ska snart avsluta min leasing på min ID.3 i förtid. Vet att det är förknippat med en kostnad, men jag har verkligen ingen koll på vad andra som leasar Volkswagen faktiskt får för "betyg" på själva slitaget på bilen. Har vi några exempel på vad dom säger när dom återlämningsbesiktigar den och vad det kan kosta? Jag anar ju att dom kommer vara ena riktiga rövhattar men jag blir gärna motbevisad. Min tanke är ju att dom har möjlighet att tjäna extra pengar på hitta en massa fel som kanske egentligen är normalt slitage men som ingen orkar bestrida och väljer att betala hutlösa pengar för för att deras mekaniker kostar 2500 i timman som jag får betala. Marginalhöjande merförsäljning helt enkelt.
Som ni förstår har jag inga höga förväntningar på Volkswagen/DinBil och efter några vändor där så vågar jag inte spekulera annorlunda än ovan.
Min bil är ganska lite använd, gått sådär 1300 mil på 16 månader och har aldrig varit med om något mer än garantiärenden som den stått på verkstad för totalt några månader under dessa 16 månader.
Så, kan jag få höra några exempel på hur det har gått? Jag tar väldigt gärna emot dom bra också! Vill höra att det finns hopp om mänskligheten...
Återlämningskostnad leasing
Moderator: Redaktion
-
Re: Återlämningskostnad leasing
Innehåller exempel på vad som kan anses som normalt resp onormalt slitage:
https://www.volkswagen.se/idhub/content ... swagen.pdf
Nu lämnade vi iofs in en Audi, men borde vara ungefär samma.
Rätt grova övermil, men det var planerat då vi tog den ner till Kroatien två gånger. Fick ett stort stenskott på framrutan från en lastbil ett par veckor innan återlämning (åkeriet står för självrisken) och ett djur tuggade sönder hajfenan veckan innan vi skulle lämna in bilen.
Så lite otur men Audi erbjöd sig att lacka om den för 1500kr istället för att utnyttja försäkringen.
Bilen var i ett skick som man kan förvänta sig efter 6700 mil, lite smårepor och en hel del stenskott men inget större förutom det ovan. Inget snack kring övermil gällande försäkring och service då man slår ut övermil över hela leasingperioden.
Lämna in den för inspektion ett par veckor innan så du har chans att åtgärda eventuella brister på egen hand.
Rätt grova övermil, men det var planerat då vi tog den ner till Kroatien två gånger. Fick ett stort stenskott på framrutan från en lastbil ett par veckor innan återlämning (åkeriet står för självrisken) och ett djur tuggade sönder hajfenan veckan innan vi skulle lämna in bilen.
Så lite otur men Audi erbjöd sig att lacka om den för 1500kr istället för att utnyttja försäkringen.
Bilen var i ett skick som man kan förvänta sig efter 6700 mil, lite smårepor och en hel del stenskott men inget större förutom det ovan. Inget snack kring övermil gällande försäkring och service då man slår ut övermil över hela leasingperioden.
Lämna in den för inspektion ett par veckor innan så du har chans att åtgärda eventuella brister på egen hand.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Har lämnat in 2 st privatleasade Audi A1:or till Audi Sthlm och aldrig haft ngt problem. Dvs inte betalat ngt. Dessa bilar har i ngt fall dock behövt en omlackering pga parkeringsskada men det är sånt jag hanterar när det händer. Hade man ju gjort med en privat bil också. Fick till och med en utbetalningsavi innan jul på "undermil". Hade jag helt glömt och var ju inte direkt snabbt jobbat av Audi Finans då jag lämnade bilen november 2020.
Väldigt bra info!BEV[e-Rage] skrev:Innehåller exempel på vad som kan anses som normalt resp onormalt slitage:
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag ska lämna tillbaka en e-tron i dagarna på Din Bil.
Jag har en stjärna i rutan, den tar Din Bil utan kostnad för mig.
En p-skada baktill - fixar själv för ett par tusen.
Fin invändigt.
Smårepor i lacken som går att polera bort - de fixar Din Bil utan kostnad för mig.
Bara positiv till hanteringen och kommunikationen, men då hade jag förväntat mig det värsta också.
Jag har en stjärna i rutan, den tar Din Bil utan kostnad för mig.
En p-skada baktill - fixar själv för ett par tusen.
Fin invändigt.
Smårepor i lacken som går att polera bort - de fixar Din Bil utan kostnad för mig.
Bara positiv till hanteringen och kommunikationen, men då hade jag förväntat mig det värsta också.